AnonymDiskusjon Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Jeg kjøper en del ting på Ebay. Har postboks, og sliter med at spesiellt 2018 har vært et dårlig år hvor ting jeg har bestillet i fra AliExpress og Ebay har blitt returnert uten at jeg har mottatt hentemeldinger. Siste sak gjelder en bestilling jeg gjorde til en selger i England, hvor det kan se ut som om at kanskje DHL er involvert basert på sporingsnummeret. En del av problemet er at det finnes et sporingsnummer, men dette er ikke søkbart da det sendes som uregistrert Royal Mail brevpost. Jeg får da tilbakemelding i fra avsender at brevet har kommet i retur med påskriften uavhentet post. Altså postvesenet enten det er det britiske, mellomleddene eller Posten Norge som svikter de klandrer da meg for feilen, direkte ved å merke returbrevet på denne måten. Jeg har måttet ty til ekstra dialog med avsender for å bedyre at det er posten som har gjort en feil et eller annet sted. Slik at jeg ikke risikerer å bli svartelistet, få dårlige Ebay-reviews i fra avsender eller det å i verste fall bli utestengt i fra Ebay. Det er ikke noen lettvektsbrev heller. Antar at det veier flere hundre gram, kanskje over kiloen. Dimensjon er også stor nok til at dette her ihvertfall ikke skal så lett skal komme på avveie av str. og/eller vekt. Jeg ble mektig irritert på postgangen til slutt etter alle 2018-hendelsene jeg opplevde, så jeg bestillet samme varen på ny. Med melding til avsender om at det var ok med dem. Nå skulle varen ha vært hos meg før eller innen 26. desember. Det har vært julepostgang selvsagt, men nå er vi over på nyåret og jeg antar at avsender har mottatt eller snart har mottatt samme melding som før, altså uavhentet brev. Jeg har vært i kontakt med Postens Kristiansandavdeling for klager, og alt jeg får høre derfra er at jeg kan sende krav til dem dersom jeg selv mottar krav i fra avsender for det uavhentede brevet. Ingen lovnader om at det har blitt ordnet opp i så det ikke gjentar seg. Som postboks-kunde så skal man motta hentemelding på brev som er for store til å passe inn i postboksen. Hvorvidt problemet bare ligger her er uavklart, for det kan hende at sendingen stoppes før den når utleveringsstedet. Det blir bare synsing for min del å gjette på hvor det går galt hen. Dette er selvsagt Postens ansvar å ta tak i. 1. Hva kan jeg så gjøre utover det jeg allerede har gjort? 2. Finnes det noe man kan gjøre juridisk, forbrukerjuridisk, f.eks. be om at Posten betaler ytterligere kompensasjon. Første sak er ikke avklart helt enda, så jeg vet ikke om avsender skal kreve meg for porto. Men dette medfører også engstelse og ekstra dialog med avsender og kanskje til slutt Ebay for å beholde mønsterkunde-omtalen som jeg har der. Kan jeg kreve noe i den forbindelse med merarbeid og den uro dette fører med seg? 3. Er det andre ting jeg burde tenke på? Jeg har tenkt å fortsette å egenimportere ting selv etter at 350-kroners grensen forsvinner. Det er ingen grei ting å ha en sviktende postgang. Går det an å klage høyere opp i en eller annen nemd eller til direktorat som har med Posten å gjøre? Anonymous poster hash: 1c102...6e2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Jeg skjønte ikke hva DHL hadde med saken å gjøre. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2019 Det forstår jeg godt. Jeg har selvsagt forsøkt å google fram en søketjeneste for sporing, og noen av disse gjetter på DHL og andre gjetter på Royal Mail. Dette har litt med at sporingsnummeret som ikke er sporbart starter på LX og ender på DE. DE står for tyskland. Dette er en britisk Ebay forhandler som kanskje har et tysk lager for hva jeg vet. Sporingsnummeret har riktig format som posten kunne ha benyttet, i Norge så ender slike pakker/brev på NO. Men avsender bedyrer at det ikke er sporbart og at det er brevsending, når man ber om at det kan spores eller ikke. Anonymous poster hash: 1c102...6e2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Telefon og e-post registrert på boksen? Mange år siden jeg har fått hentelapp Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2019 Det var jo et spørsmål. Men jeg klarer ikke å se helt hvilken forskjell det skulle gjøre på kvaliteten på postens utførelse på sine tjenester. Det er selvsagt praktisk å kunne få melding til mobil, men noe mer utover det kan en vel ikke gi skryt til den funksjonen hos Posten.no Men som svar så ergrer det meg med oppsettet. Har logget inn med bank-ID før. Da er ikke mobil eller epost registrert om meg. Så forsøker jeg å legge inne mobil, men den krever også epost for ellers vil den ikke lagre mobilnummeret. Epost er ikke noe jeg sjekker for ofte, så da kan det bare være synes jeg. Jeg har postboks, og det er ingen problem å sjekke den i post-i-butikk flere ganger i uken. Man handler jo gjerne noen matvarer der uansett. Anonymous poster hash: 1c102...6e2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2019 Jeg må jo igjennom klageprosessen uansett. Da har jeg henvist til forrige ikke-leverte forsendelse, siden jeg la inn bestilling på samme vare som et forsøk på å nøste i problemet som en runde nr. to. Så nå skal jeg igjen klage til Kristiansand og se hvor det bærer hen - denne gang med en ny forsendelse og ny klage. Kunderådgiver var ihvertfall hyggelig nok og forsøkte å veilede. Jeg holdt meg også samlet og informativ da det ikke er noen grunn til å vise irritasjon og sånn. Det er selvsagt ergerlig men det er materielle ting og en svikt noen må finne ut av. Aner ikke hvilket svar jeg vil få nå. Eller hva jeg skal gjøre om svaret er like nyttig som sist gang. Altså at de kan dekke evt. merkostnader dette har ledet til å påføre meg. For å være litt i forkant. Hva gjør man dersom dette ikke leder til noen varig god løsning, men at det blir med et ubesvart problem? Hvordan tror dere Posten.no tenker og vil handle? Yter de mest kundeservice via prat, eller står det også kundeservice gjennom handlingskraft i fra Posten.no? Anonymous poster hash: 1c102...6e2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Hvis posten i ditt område er upålitelig ville jeg anbefalt å enten koste på deg sporbar postforsendelse eller spandert privat pakkefirma. Avsender vil sikkert gjøre dette dersom du betaler for det. Det vil i begge tilfeller koste litt mer, men det vil også gi deg noe å klage på om det går galt da du vil ha tilgang på sporingshistorikken. I tillegg kan du jo sjekke om pakken er klar til avhenting selv om de glemmer å gi deg beskjed. Jeg mener, hvis du er i ferd med å havne opp som en ubrukbar kunde hos ebay så vil vel det sikkert koste deg enda mer i lengden. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 For å være litt i forkant. Hva gjør man dersom dette ikke leder til noen varig god løsning, men at det blir med et ubesvart problem? Hvordan tror dere Posten.no tenker og vil handle? Yter de mest kundeservice via prat, eller står det også kundeservice gjennom handlingskraft i fra Posten.no? Anonymous poster hash: 1c102...6e2 Jeg tror dette er svikt i interne rutiner som er spesielt fremtredende i ditt område. Sporbar pakke er nok det beste du kan gjøre. Ikke minst fordi da vil pakken følge andre rutiner, ikke minst rutiner som krever oppfølging av alle involverte arbeidere. Det er tvilsomt at noen varig forandring skjer grunnet din klage. Dessverre. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2019 Tror dere det funker å få aktivert denne gruppen hos Posten.no? Hvordan får man aktivert dem uten å være presse, ta kontakt med pressen? Mulig jeg bare må gi opp og leve med galskapen. Denne "polettnegeren" er en av to mulige pressetalsfolk i Posten ser jeg Anonymous poster hash: 1c102...6e2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Handler du av privatperson på eBay, eller av en bedrift? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2019 Akkurat denne kaller seg for "Navn" outdoors. Så det virker å være en skikkelig bedrift dette her. Seriøst bra dialog også derfra. Men det varierer nok en del hvor proffe aktører man handler med på Ebay. Men det sagt så har jeg hatt svært lite trøbbel med Ebay-selgerne. Det er helst postgangen som er den store akilleshælen. Det har også vært svært lite trøbbel med kinesiske aktører på Ebay. Kun småplukk egentlig. De fleste er mer enn villige til å refundere beløpet og mange ganger la deg beholde varen. En gang ble jeg bedt om å gi foto av den feilsendte varen, men det var til en australier. Og det fikk han og så refunderte også han meg uten at jeg behøvde å sende varen i retur. Ofte så er jo porto og varer til under kr 350 verdt omtrent samme beløp. Forsendelser koster mye nok de. Også derfor det er så hyggelig så lenge gratis frakt fra Kina vil vedvare for en som kjøper. Så får handelsorganisasjonen Virke sutre så mye de vil. De skal nok komme ut som tapende part i denne globaliserte verden uansett de. Jeg begynner å få langt over 100 positive omtaler på Ebay. For noen så er jo det et lite volum. Men det er jo også en del handler dette da på en 2-3 år. Anonymous poster hash: 1c102...6e2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå