Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC som fryser vilkårlig

Anbefalte innlegg

PCen til pappa, en Toshiba Satellite L755D-11J, har fått et problem der den fra tid til annen fryser. Alt stopper bare og mus/tastatur responserer ikke. Maskinen må restartes ved å holde inne power-knappen. Noen ganger kan det gå uker mellom hver gang, mens andre ganger kun timer. 

Etter en restart fungerer alt som normalt frem til neste gang det skjer.

Hittil har følgende blitt forsøkt uten suksess: Bytte harddisk med SSD, reinstallere Windows, oppdatere Bios og drivere, og bytte ut alt minnet. Vifter og kjøleribber er også blitt rengjort og fungerer som det skal. Ingen andre ting som tyder på at noe er galt, bortsett fra disse "frysningene".

Noen tips til hva som kan forsøkes videre?

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjorde vi samtidig som vi reinstallerte Windows.

Skal jeg gjette på noe vil jeg vel si dårlig kontakt i kombinasjon med varmegang. Grunnen til at jeg sier dårlig kontakt er fordi maskinen fryser. Er det "kun" varmegang burde OS og/eller hardwaren selv ta over og sikre seg selv. Da typisk gjennom en så kontrollert nedstengelse som mulig.

Da dette ikke skjer er det nærliggende å tro dårlig kontakt som trigges av vanskelig forutsigbare variabler. Varme er en god kandidat. Bevegelse av maskinen vil også gjøre slikt, men det ville vært ganske åpenbart for brukeren.

Lenke til kommentar

hvor gammel er laptopen?

Fra 2011.

Skal jeg gjette på noe vil jeg vel si dårlig kontakt i kombinasjon med varmegang. Grunnen til at jeg sier dårlig kontakt er fordi maskinen fryser. Er det "kun" varmegang burde OS og/eller hardwaren selv ta over og sikre seg selv. Da typisk gjennom en så kontrollert nedstengelse som mulig.

Da dette ikke skjer er det nærliggende å tro dårlig kontakt som trigges av vanskelig forutsigbare variabler. Varme er en god kandidat. Bevegelse av maskinen vil også gjøre slikt, men det ville vært ganske åpenbart for brukeren.

Maskinen står stort sett i ro på et bord, så bevegelse er det nok ikke. Det har skjedd både når maskinen har vært varm og kald. 

Lenke til kommentar

Så den er 8 år gammel... det er utover reklamasjonstiden og igjen tiden man bør forvente at en laptop skal fungere. 

Tenker at det heller bør investeres i ny fremfor å forsøke å fikse, du har jo forsøkt det som er fysisk mulig. 

Den er noen år gammel, men fungerer fint når den ikke fryser, og er mer enn kraftig nok til hans bruk. Er ingen grunn til å kjøpe ny dersom det er noe mer som kan fikses

Lenke til kommentar

Det er nok en kondensator som har blitt svekket slik at spenninger ikke er stabile nok.

Mulig du kan bruke software som AMD Overdrive og AMD Catalyst for å stille ned clock på cpu og skjermkort. Men jeg vet ikke om disse software er kompatibel med maskinen din, og det er vel heller dårlig sjanse for at dette vil hjelpe.

Elkjøp har en knall god pc til 4795 nå:

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/10440/hp-15-da0803no-15-6-barbar-pc-sort

Edit: Letteste måten å begrense frekvens på cpu er å gjøre dette i Windows power plan. Sett ytelsen til f.eks 85%, eller sette inn en maks frekvens på cpu der.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Takk for tips. Kondensatorer skal sjekkes ut. Skal også se etter dårlige loddepunkter. Har vært borti det før også. Er sikkert også verd å sjekke ut om lavere ytelse hjelper. Evt. ser jeg at hovedkort til denne maskinen ligger på ebay til ca 40 US$. Men et nytt brukt hovedkort kan jo gjerne ha akkurat samme problemet. 

Grunnen til at en ny PC ikke har blitt vurdert enda, er at pappa er ganske stor motstander av Windows 10, et synspunkt jeg også deler. Så om denne maskinen kan leve et par år ekstra, vil det være å foretrekke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...