Dubious Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Dubious, jeg redigerte innlegget ditt litt; Forøvrig mener jeg det er ravende galskap å tro det er opp til den enkelte sjåfør å vurdere om det er "innafor" å kjøre "litt over" fartsgrensa. Bor selv langs en vei med femtisone, som nok for enkelte dimlinger tydeligvis vurderes som såpass oversiktlig og bred at de kan holde både 70 og 80 forbi huset vårt her. Resultatet er at beboere med barn, bikkjer og parkerte biler utsettes for livsfare. Heldigvis er det 40-skilt og fartsdumper på vei Det er stort sett aldri noe problem å kjøre 10 over i 70+ soner Enormt mange veier som har "feil" sone i Norge, både de som er satt for lavt og de som er satt for høyt Kjører i 80 og 60 soner hvor det ikke er forsvarlig å kjøre fortere enn 40-50 og i 50 soner hvor en glatt kan kjøre i 60 Mange veier som har 60 kun for at en da har vikeplikt for bussen Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Nå var dette uansett ikke det tråden handlet om, ikke det jeg forsøkte å diskutere, ei heller on topic for tråden. Moderatormelding Dette, diskusjonen er blitt splittet ut i fra den opprinnelige tråden. Vennligst fokuser på trådens tema Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Lenke til kommentar
spetter Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 (endret) Det er stort sett aldri noe problem å kjøre 10 over i 70+ soner Enormt mange veier som har "feil" sone i Norge, både de som er satt for lavt og de som er satt for høyt Kjører i 80 og 60 soner hvor det ikke er forsvarlig å kjøre fortere enn 40-50 og i 50 soner hvor en glatt kan kjøre i 60 Mange veier som har 60 kun for at en da har vikeplikt for bussen Speedometeret på biler viser som regel feil også. Slik at om enn kjører 10 km over fartgrensen så kjører man i realiteten langt lavere enn 10 km over fartgrensen. På min C3 fra 2008, når speedometeret viser 85-86 så kjører bilen egentlig i 80/81 (målt via gps i bil) Det betyr med andre ord at dem som kjører i riktig fart som speedometeret viser, kjører egentlig for sakte. Endret 4. januar 2019 av spetter Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Det er stort sett aldri noe problem å kjøre 10 over i 70+ soner Enormt mange veier som har "feil" sone i Norge, både de som er satt for lavt og de som er satt for høyt Kjører i 80 og 60 soner hvor det ikke er forsvarlig å kjøre fortere enn 40-50 og i 50 soner hvor en glatt kan kjøre i 60 Mange veier som har 60 kun for at en da har vikeplikt for bussen Det er bare å fortsette å tro du kan vurdere dette selv, så skal du se du blir en av de som etter hvert slipper å bekymre seg for å måtte kjøre bil https://www.nrk.no/nordland/aldri-for-har-flere-kjort-for-fort-enn-i-2018-1.14366107 – I Nasjonal tiltaksplanen for trafikksikkerhet på veg 2018–2021 er det satt som mål at flere sjåfører skal overholde fartsgrensene. På bakgrunn av dette vil UP derfor opprettholde, og øke, antall fartskontroller i 2019. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Jeg stoppet ikke for politiet umiddelbart engang, kjørte vider et god stykke og kjørte inn på en sidevei. Trodde opprinnelig at det var utrykning og at de skulle forbi og da det var autovern nær veien fikk jeg ikke gitt så god plass så var usikker på om de fikk mulighet til å gjøre en trygg forbikjøring. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 (endret) Virker pussig at man får forelegg for å ikke stanse på motorvei, det burde være motsatt, at man får forelegg for å stanse på motorvei.Jeg har blitt stoppet noen ganger på motorvei, og har alltid kjørt videre til neste avkjøring, slik man burde gjøre. Det er hverken trygt eller lovlig å stanse på veiskulderen på motorveien, det er slik ulykker skjer. I de fleste andre land ville førerkortet røket dersom man stanset på motorveien, uansett om det var for politiet eller andre ting. Veitrafikkloven sier at man skal "straks stanse for kontroll når det kreves av politiet", men her må det jo forstås slik at "straks" er innenfor loven forøvrig, og at slik stans utføres på en trygg måte.Hadde jeg fått forelegg for å kjøre til nærmeste trygge sted for å stanse, ville jeg klaget det inn for retten under trafikkreglenes §17, som sier at det er "Forbudt å stanse ... på motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg" Endret 4. januar 2019 av adeneo Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Dette er nok veldig situasjonsbestemt, og eg kjenner ikkje til denne aktuelle saka. I utgangspunktet burde det være godt mulig å argumentere for at det å køyre 500 meter før ein stoppar på ein motorveg er å stoppe umiddelbart. Dersom ein held ei fart på 80 km/t så tek det 22 sekund å forflytte seg 500m, og det tek nokre sekund å oppfatte blålysa i speilet, sjekke trafikken foran seg, vurdere korleis ein lettast kan gi politibilen forbikøyringsmuligheit, deretter oppfatte at politibilen ikkje vil forbi men vil ha deg til å stoppe for kontroll, deretter identifisere ein fornuftig plass å stoppe, for til slutt å sjekke speil og dødvinkel før ein bremser ned og svinger av. I eit bysentrum der ein køyrer i 40 km/t og fult av busslommer, gateparkering og fortau på begge sidar av vegen så er 500 meter kjempelangt, men i høge hastigheiter så forflyttar ein seg fort på få sekund. Vegtrafikklova sin § 10 om å straks stanse for kontroll meinar eg ikkje er særleg aktuell med mindre ein blir vinka inn til kontroll. Når ein ser blålys i speilet så er det fyrst og fremst trafikkreglane sin § 10 om å "gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse." som gjer seg gjeldande. På ein motorveg med fleire køyrefelt er det normalt sett ikkje nødvendig å stoppe for å gi fri veg. Men eg håpar og trur at grunnen for at politiet har bøtlagt føraren for å ikkje stoppe er fordi politiet har vært tydelige i sin signalisering og ikkje berre har forventa at bilføraren skulle bråbremse berre fordi blålysa står på. Vanligvis så er det vell slik at når politiet vil ha ein bilist til å stoppe så brukar dei fyrst blålysa for å varsle, deretter plasserer dei politibilen på ein slik måte at det er tydelig at dei vil ha bilisten lenger til høgre i køyrefeltet, og til slutt brukar fjernlys eller forskjellige sirenelydar for å signalisere at dei vil ha bilføraren til å gjere meir enn berre å gi fri veg. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Speedometeret på biler viser som regel feil også. Slik at om enn kjører 10 km over fartgrensen så kjører man i realiteten langt lavere enn 10 km over fartgrensen. På min C3 fra 2008, når speedometeret viser 85-86 så kjører bilen egentlig i 80/81 (målt via gps i bil) Det betyr med andre ord at dem som kjører i riktig fart som speedometeret viser, kjører egentlig for sakte. Når jeg snakker om fart så er det "ekte" fart Jeg kan kjøre forbi fotobokser med 75 på hastighetsmåleren, der det er 70 sone Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Det er bare å fortsette å tro du kan vurdere dette selv, så skal du se du blir en av de som etter hvert slipper å bekymre seg for å måtte kjøre bil https://www.nrk.no/nordland/aldri-for-har-flere-kjort-for-fort-enn-i-2018-1.14366107 – I Nasjonal tiltaksplanen for trafikksikkerhet på veg 2018–2021 er det satt som mål at flere sjåfører skal overholde fartsgrensene. På bakgrunn av dette vil UP derfor opprettholde, og øke, antall fartskontroller i 2019. å kjøre litt over fartsgrensen har aldri drept eller skadet noen Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 its not the fart that kills, its the smell 2 Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 å kjøre litt over fartsgrensen har aldri drept eller skadet noen Åja vi bare lager quoter av oss selv ja. Jeg gidder ikke poste inlegget om hvor folk helst dør i norsk trafikk igjen, men tror det med fart kan gjøre noe med evne til å dø, både når man neier ned en idiot som detter ut i vegnbanen, ja og sånne ting da. Men jeg sier det er kids som tror de kan mer om fart ja og alt egentlig, enn allerede oppsatte fartsgrenser osv, og følger sine egne regler og alikavel blir overraska over at de blir stoppa mer enn andre er blant. Ja, alder var det noe om, ja og unghet på den som kjører. Eller kanskje det bare er kunnskap. Nei det er vel utelukkende uflaks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå