Gå til innhold

Oppgradering, hva er svakeste komponent?

Anbefalte innlegg

Hei!

Finnes det en "kalkulator" som forteller hva som er den svakeste komponenten i en pc? Har en pc på vel 7 år, som jeg ønsker å få litt mer ut av. Spørsmålet er vel om det vil være nyttig å kjøpe nytt skjermkort eller om det også er andre komponenter som vil holde tilbake.

Info: 

Hovedkort: Asus P8Z68-V PRO/GEN3

Skjermkort: NVIDIA GeForce GTX 560 Ti

Prosessor: Intel Core i5-2500 CPU @ 3,30Ghz

RAM: 8 GB (usikker på type)

Hardisk: Samsung SSD 830 Series ATA Device 120GB

Lite tilleggspørsmål: Dersom et spill er installert på gammel type harddisk (ikke SSD), er det bare laste tid som svekkes? Eller er det flere fordeler med å installere spill på SSD disken? 

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I gaming er nok skjermkort værst, men ryzen 1700 er stor oppgradering her.

500 GB ssd til 1300 kr eller 1 TB ssd  til 1600 kr? er det noe å lure på?

Eneste grunn for å ha harddisk er du trenger mere lagringsplass. Da det blir dyrt over 1 tb med ssd.

Lenke til kommentar

Hva som er svakeste ledd i en PC er avhengig av hva du skal bruke PC til. For spill er det normalt sett skjermkort .. Men også der ift hva slags spill det er snakk om: Det finnes CPU-intensive spill som ikke krever mye skjermkort (CS GO f.eks).

I ditt tilfelle vil jeg si at skjermkort er svakeste ledd. Du kan prøve å finne et brukt GTX 970 til 8-900 kroner og vil da oppleve en fin boost i 1080p gaming. Hva er budsjettet ditt?

Spill installert på HDD har kun betydning for lastetid av kart ja. Spillet yter ikke dårligere ellers.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kjørte samme setup som deg for 5-6 år siden... riktig nok en 2500K men... opplevde stor ytelseoppgradering å gå fra 560 til et 780. Som 970 er en nyere ekvivalent til.

Men det spørs, en eller annen gang så må man over på nyere plattform. 

Så mye avhenger av ditt budsjett for oppgradering og hva slags skjerm sitter du på og hva man ønsker å spille er også av interesse.

Endret av Mickey_OT
Lenke til kommentar

Er i hovedsak gaming PCen skal brukes til. Og ikke de tyngste nyeste spillene. (League of Legends og World of Warcraft)

Får anbefalt Grapic Quality på 3 av 10 i WoW, så hadde vert fint å få denne litt opp :)

Har ikke tenkt på budsjett, jeg kjøper det som trengs, men helst ikke mer en nødvendig selvfølgelig. 

Fant denne på finn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=137072322

Tommel opp?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er i hovedsak gaming PCen skal brukes til. Og ikke de tyngste nyeste spillene. (League of Legends og World of Warcraft)

Får anbefalt Grapic Quality på 3 av 10 i WoW, så hadde vert fint å få denne litt opp :)

Har ikke tenkt på budsjett, jeg kjøper det som trengs, men helst ikke mer en nødvendig selvfølgelig. 

Fant denne på finn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=137072322

Tommel opp?

tommel opp for ditt bruk... en titan vil nok kraftig begrenses av en gammen i5 2500. Og kreve vesentlig mere strøm. Så det kan være strømforsyninga din ikke strekker til.

Lenke til kommentar

Ja jeg mener at GTX 970 til den prisen er en god og rimelig oppgradering for din del. Alternativt et AMD RX 570 til samme pris. Sjekk at det er kvittering med og at det er noe igjen av reklamasjonen. Pass også på at strømforsyningen din har nok pcie kabler til kortet du velger. 

Hvor mye ram har du?

Videre kan du få en 3770K for 1000,- (prut) som sammen med en god kjøler vil gi en god boost.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

tommel opp for ditt bruk... en titan vil nok kraftig begrenses av en gammen i5 2500. Og kreve vesentlig mere strøm. Så det kan være strømforsyninga din ikke strekker til.

Har Chieftec CFT-750-14CS strømforsyning. Meget fristende den Titan, da han som selger bor 20 min unna meg :)

Lenke til kommentar

Ja jeg mener at GTX 970 til den prisen er en god og rimelig oppgradering for din del. Alternativt et AMD RX 570 til samme pris. Sjekk at det er kvittering med og at det er noe igjen av reklamasjonen. Pass også på at strømforsyningen din har nok pcie kabler til kortet du velger. 

Hvor mye ram har du?

Videre kan du få en 3770K for 1000,- (prut) som sammen med en god kjøler vil gi en god boost.

Hvordan sjekker jeg hvor mange kabler kortene trenger? Har som sagt en Chieftec CFT-750-14CS strømforsyning.

Søker jeg på 3770K kommer det opp mye rart. Har du mer spesifikk evt en link til denne?

Lenke til kommentar

Chieftec CFT-750-14CS .... Oh .. Den ville jeg bytta hvis jeg var deg altså. Den er over 10 år gammel, og ikke spesielt bra kvalitet.

For å se hva et skjermkort trenger så kan du bare se på bilder av kortet. Det er lett å se.. Det står ofte under specs til kortet på produsentens hjemmeside også. Det er (som regel) snakk om en kombinasjon av 8 og 6 pin pcie kabler. Noen har ingen (altså kun 75W fra PCIE sporet), noen har 1 6 pin eller 1 8 pin, eller 2 6 pin, 2 8 pin eller 1 6 pin og 1 8 pin :)

Her er f.eks bilder av asus gtx 970 directcu II

https://bit-tech.net/reviews/tech/graphics/nvidia-geforce-gtx-970-review/2/

Tydelig 1 8 pin som trengs

Edit: Jo flere kabler skjermkortet trenger jo mer effekt trekker det. Man kan også tenke på at f.eks et GTX 970 med en 6 pin + en 8 pin gjerne kan overklokkes lenger enn et GTX 970 med kun en 8 pin (fordi man klarer å gi kortet mer juice, kort og godt).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Du skal vel øke fps med 3 gangen tenker jeg (i 1920*1080)

Husk å bruke DDU fra safemode for å avinnstallere gamle drivere før du bytter skjermkort. Veldig enkelt program. Google it og spør her hvis du ikke forstår

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...