Harald Brombach (digi.no) Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Ansetter en rekke utviklere som kun skal jobbe med epostklienten.Nå skal Mozilla satse på Thunderbird igjen Lenke til kommentar
vkp2 Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Bra at dere skriver om Thunderbird. Min standard e-postklient. Men "Mozilla" satser ikke på Thunderbird. Programmet er skilt ut i et eget selskap - en community driver utviklingen - og er avhengige av donasjoner for å overleve. 2 Lenke til kommentar
Thomas Ellingsen Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Er det ikke bedre å satse på webgrensesnitt enn en dedikert klient? Som Gmail bruker hvorfor skal jeg vurdere dette? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 (endret) Er det ikke bedre å satse på webgrensesnitt enn en dedikert klient? Som Gmail bruker hvorfor skal jeg vurdere dette? Kommer helt an på hva slags bruker du er. Hvis du er fornøyd med webmail, trenger du sannsynligvis ikke Thunderbird eller annen epostklient. Email clients vs. webmail: Which is right for you? Endret 4. januar 2019 av RattleBattle 1 Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Innledningsvis var det overraskende mye fokus på grensesnittet, så jeg lurte på hvordan dette kunne sysselsette så mange utviklere. Detaljene avslører ren galskap: først skal de få ting til å gå fortere, men de skal OGSÅ implementere store deler av systemet i JavaScript. Hvorfor?? Dette inkluderer selve mailprotokollen. Diskusjonene viser at også andre mener det er helt andre ting som er viktigere, slik som gamle bugs i alt fra HTML-editoren til font-håndtering. Dette går neppe bra. Dessverre, for selv om epost er gammel, er det mye ugjort ennå. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Dagens tilgjengelighet gjør enhver mail-klient overflødig, men om de vil utvikle noe som blir mindre og mindre bruk for.... Lenke til kommentar
Nils Fredrik Gjerull Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Thunderbird er en fantastisk e-postklient. Kan selv ikke fordra webmail. Med Thunderbird holder jeg oversikt over flere e-postkontoer og nyhetsfeeds (for de som husker RSS). Er nok ganske "gammeldags" av meg der. Grunnen til det er ikke "frykt for nytt", men at alternativene er bare "ett-eller-annet-selskap" med "en-eller-annen-tjeneste" basert på lukket webteknologi. Det geniale med e-post er at enhver med nok interesse kan sette opp sin egen e-posttjeneste og delta på linje med de store teknologimonstrene. Fri programvare er ikke nok, vi må også snakke om åpne protokoller og tjenester. E-post har også mye uutnyttet potensial i identifisering og autentisering, i kombinasjon med DNS. Det er våre e-postadresser som er Internetts universelle ID. De fleste tjenester tilbyr en funksjon for å kunne sette nytt passord via e-post. Hvorfor kan vi ikke bare skrive vår e-postadresse når vi skal logge oss inn, så kan nettsiden slå opp i DNS for å finne en openid-connect tjeneste e.l. den kan autentisere via. Da kan jeg selv sette opp min egen autentiseringstjeneste. Slipper da også å måtte velge mellom Google eller Facebook for autentisering. Med Gnupg sin Web key (https://gnupg.org/blog/20170803-web-key-in-enigmail.html) så er det også mulig å få gjort noe med kryptert e-post (med PGP) store akilleshæl "web-of-trust". Da kan e-postklienten spørre e-postleverandøren om en offentlig nøkkel til e-postadressen. Dette kan gjøres brukervennlig, men det krever at e-postklienten støtter det. Det spørsmålet jeg stiller meg når jeg skal vurdere en ny tjeneste er: Kan jeg selv sette det opp på en egen server og delta på lik linje med alle andre, både store og små? Det er også en god måte å få tatt liv av mye av "nettverkseffekten" og "winner-takes-it-all" dynamikken som har blåst opp noen få selskaper til abnorme størrelser. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå