Gå til innhold

Nå skal Mozilla satse på Thunderbird igjen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra at dere skriver om Thunderbird. Min standard e-postklient. Men "Mozilla" satser ikke på Thunderbird. Programmet er skilt ut i et eget selskap - en community driver utviklingen - og er avhengige av donasjoner for å overleve.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Innledningsvis var det overraskende mye fokus på grensesnittet, så jeg lurte på hvordan dette kunne sysselsette så mange utviklere. Detaljene avslører ren galskap: først skal de få ting til å gå fortere, men de skal OGSÅ implementere store deler av systemet i JavaScript. Hvorfor?? Dette inkluderer selve mailprotokollen.

Diskusjonene viser at også andre mener det er helt andre ting som er viktigere, slik som gamle bugs i alt fra HTML-editoren til font-håndtering.

Dette går neppe bra. Dessverre, for selv om epost er gammel, er det mye ugjort ennå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Dagens tilgjengelighet gjør enhver mail-klient overflødig, men om de vil utvikle noe som blir mindre og mindre bruk for....

Lenke til kommentar

Thunderbird er en fantastisk e-postklient. Kan selv ikke fordra webmail. Med Thunderbird holder jeg oversikt over flere e-postkontoer og nyhetsfeeds (for de som husker RSS). Er nok ganske "gammeldags" av meg der.

Grunnen til det er ikke "frykt for nytt", men at alternativene er bare "ett-eller-annet-selskap" med "en-eller-annen-tjeneste" basert på lukket webteknologi. Det geniale med e-post er at enhver med nok interesse kan sette opp sin egen e-posttjeneste og delta på linje med de store teknologimonstrene. Fri programvare er ikke nok, vi må også snakke om åpne protokoller og tjenester.

E-post har også mye uutnyttet potensial i identifisering og autentisering, i kombinasjon med DNS. Det er våre e-postadresser som er Internetts universelle ID. De fleste tjenester tilbyr en funksjon for å kunne sette nytt passord via e-post. Hvorfor kan vi ikke bare skrive vår e-postadresse når vi skal logge oss inn, så kan nettsiden slå opp i DNS for å finne en openid-connect tjeneste e.l. den kan autentisere via. Da kan jeg selv sette opp min egen autentiseringstjeneste. Slipper da også å måtte velge mellom Google eller Facebook for autentisering.

Med Gnupg sin Web key (https://gnupg.org/blog/20170803-web-key-in-enigmail.html) så er det også mulig å få gjort noe med kryptert e-post (med PGP) store akilleshæl "web-of-trust". Da kan e-postklienten spørre e-postleverandøren om en offentlig nøkkel til e-postadressen. Dette kan gjøres brukervennlig, men det krever at e-postklienten støtter det.

Det spørsmålet jeg stiller meg når jeg skal vurdere en ny tjeneste er: Kan jeg selv sette det opp på en egen server og delta på lik linje med alle andre, både store og små? Det er også en god måte å få tatt liv av mye av "nettverkseffekten" og "winner-takes-it-all" dynamikken som har blåst opp noen få selskaper til abnorme størrelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...