Gå til innhold

Nå skal alle husstander ha fått nye strømmålere. De har allerede avverget brann og ulykker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slvesen

"Nei det passer ikke alle å bli styrt av ett fjernt selskap, du snakker for egne ører".

"Ps, effekten går ned sier du og at det er påvist. Hvilken post er dette påvist i"?

Det jeg skisserer er frivillige avtaler med ditt lokale nettselskap. Om du vil la være å spare penger, så er det din egen prioritering (for å si det mildt)!

Posten er fra Mr. Spock for fire dager siden. Skulle tro du leste innleggene her, selv om du tydeligvis har problemer med å forstå dem!

Lenke til kommentar

Slvesen

"Nei det passer ikke alle å bli styrt av ett fjernt selskap, du snakker for egne ører".

"Ps, effekten går ned sier du og at det er påvist. Hvilken post er dette påvist i"?

Det jeg skisserer er frivillige avtaler med ditt lokale nettselskap. Om du vil la være å spare penger, så er det din egen prioritering (for å si det mildt)!

Posten er fra Mr. Spock for fire dager siden. Skulle tro du leste innleggene her, selv om du tydeligvis har problemer med å forstå dem!

På samme måte som forslaget som ligger ute er frivillig å være med på. Helt opp til deg selv, kan kjøre på med 22kW så mye du orker.

Det er en forenkling i fra Nelfo sin side, de klarer ikke å motbevise påstandene i fra NVE og gjør bare ett regnestykke som de mener er rett.

Lenke til kommentar

Salvesen:

"På samme måte som forslaget som ligger ute er frivillig å være med på. Helt opp til deg selv, kan kjøre på med 22kW så mye du orker".

"Det er en forenkling i fra Nelfo sin side, de klarer ikke å motbevise påstandene i fra NVE og gjør bare ett regnestykke som de mener er rett".

Nå fremstår du som svært forvirret. NVE's forslåtte effekttariffer er ikke ment å være å være frivillige!

Nelfos statistikk er enkel. Den tar høyeste effektbruk i husholdningene i løpet av et år og deler på antall innbyggere på det tidspunktet. Nelfos tall er knapt et regnestykke og er naturligvis riktig.

Lenke til kommentar

Salvesen:

"På samme måte som forslaget som ligger ute er frivillig å være med på. Helt opp til deg selv, kan kjøre på med 22kW så mye du orker".

"Det er en forenkling i fra Nelfo sin side, de klarer ikke å motbevise påstandene i fra NVE og gjør bare ett regnestykke som de mener er rett".

Nå fremstår du som svært forvirret. NVE's forslåtte effekttariffer er ikke ment å være å være frivillige!

Nelfos statistikk er enkel. Den tar høyeste effektbruk i husholdningene i løpet av et år og deler på antall innbyggere på det tidspunktet. Nelfos tall er knapt et regnestykke og er naturligvis riktig.

Selvfølgelig er den frivillig, en kan velge å lade med høy effekt å betale mye og en kan velge å lade med jevn effekt å lade billig. Hvordan i alle dager er dette forskjellig i fra ditt forslag om å la nettleverandør styre livet ditt?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er den frivillig, en kan velge å lade med høy effekt å betale mye og en kan velge å lade med jevn effekt å lade billig. Hvordan i alle dager er dette forskjellig i fra ditt forslag om å la nettleverandør styre livet ditt?

Det er alt annet enn frivillig. Frivillig er det først hvis jeg har et reelt alternativ, for eksempel at jeg kan velge noe annet enn NVEs dumme tariff..
Lenke til kommentar

... 

Ja det er nok muligheter for slike ting, i fremtiden som sagt. Men akkurat nå er AMS på plass og effektleddet skal inn så snart som mulig for å begrense kostnadene i nettet.

HVA er det som haster så mye at vi MÅ innføre en dårlig tariff med en gang?

Jeg har ingenting i mot ett godt system som lar meg bruke enorme mengder effekt jeg, men det må fungere. Og ikke koste mer enn det smaker, såklart.

De første produktene har allerede kommet, flere vil komme. Hvis vi innfører NVEs dårlige tariff, hvordan skal vi da få frem de gode systemene?
Lenke til kommentar

Det er alt annet enn frivillig. Frivillig er det først hvis jeg har et reelt alternativ, for eksempel at jeg kan velge noe annet enn NVEs dumme tariff..

Ja, akkurat like frivillig som å la netteier styre ens liv. Det er langt i fra noe som passer alle og langt i fra frivillig.

Lenke til kommentar

HVA er det som haster så mye at vi MÅ innføre en dårlig tariff med en gang?

De første produktene har allerede kommet, flere vil komme. Hvis vi innfører NVEs dårlige tariff, hvordan skal vi da få frem de gode systemene?

Det som haster er vell å få ned utgiftene, jo lengre vi venter jo dyrere og unødig utbygging blir det. Slik jeg forsår det iallefall.

Den siste der må du spesifisere tror jeg.

Lenke til kommentar

Bare for å klargjøre litt - NVE har ikke kommet med direkte usannheter:

https://www.nve.no/energibruk-og-effektivisering/energibruk-i-norge/energi-og-effekt/

Men de benytter sin ekspertise til å "lure" den vanlige forbruker. Når NVE forteller at både effekt- og strømforbruket har steget i flere år, så har de rett.

Det de ikke forteller er at dette ikke gjelder per husholdning. Der er det omvendt - både strøm og effektbruk har minsket. Du og jeg har allerede gjort en stor jobb med å belaste nettet mindre.

NVE tar altså med en oversikt over totalt strøm og effekt i Norge som øker over mange år - samtidig forteller de at noen av årsakene til dette er at vi forbrukere skaffer flere effektbelastende apparater. Gjerne med ofte bruk av "kan".

For den vanlige mann i gata, journalister (og andre som ikke har fagkunnskap) går jo rett på dette og tror at vi nå belaster nettet mye mer enn tidligere - at alle induksjonsovnene (o.l) gjør at den lokale trafostasjonen nå virkelig sliter.

NELFO som faginstans skjønte ikke noe av dette og undersøkte det - og kom til en annen konklusjon - basert på fakta.

At effekt- og strømforbuk øker i Norge er ingen overraskelse for noen - vi blir jo flere. Feilen kommer når man mener husholdningene er verre en før.

Edit: For å klargjøre enda mer - flere husholdninger fører til mer nett - ikke høyere belastet nett. Nye nettkunder, nye nettleiepenger som skal gå til nytt nett.

Edit: Hvis det ikke står klart for noen enda - synderen for det økte effekt og strøm forbruket er selvsagt alle andre enn husholdningene - industri, kommunale instanser osv. Litt å tenke på kanskje når vi - husholdningene står for en stor del av kostnadene til nettet.

Tar like godt med denne igjen:

MAjRXNH.jpg

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja dette konstanterer jo problemet.

Effekten går opp, nettet må tåle dette. Så må en enten fikse nettet etter utviklingen (30% økning i nettleie), eller en må gjøre noe med effekten for å begrense kostnadene. Som jo er hele poenget til ams.

Så kan en snakke om tallene, de er jo filtrert med 1700 samplinger. Den viser ikke reell peak man har rundy om. Man kan. Ikke se at en har brukt induksjon på en slik måling. Man må se på samplingene i sanntid og se hvor mye det faktisk er, for det tripper trafoer Rundtom, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Det som haster er vell å få ned utgiftene, jo lengre vi venter jo dyrere og unødig utbygging blir det. Slik jeg forsår det iallefall.

Den siste der må du spesifisere tror jeg.

Sånn bortsett fra at en dum tariff er et problem i seg selv så risikerer vi at tariffen, hvis den først blir innført, vil stoppe videre utvikling av produkter og tjenester som kunne brukt en smart tariff.

Skal jeg være riktig kynisk så virker det som 'hastverket' er motivert av et ønske om å komme smarte produkter i forkjøpet.

Lenke til kommentar

Sånn bortsett fra at en dum tariff er et problem i seg selv så risikerer vi at tariffen, hvis den først blir innført, vil stoppe videre utvikling av produkter og tjenester som kunne brukt en smart tariff.

Skal jeg være riktig kynisk så virker det som 'hastverket' er motivert av et ønske om å komme smarte produkter i forkjøpet.

Smarte produkter ruller jo ut på rekke å rad, men ser absolutt poenget! Kanskje bedre om de hadde gått for en plan over flere trinn med delmål eller noe slikt.

For jeg ønsker jo såklart at nettet skal kunne utnyttes så godt som mulig i rolige perioder også, men på en god måte.

Lenke til kommentar

Mr Spock forklarer hvordan NVE legger fram sin demagogi på en god måte.

Samme NVE har også sett på bruken av strøm fra 2016 og fram til 2035. De deler opp strømforbruket til industri, transport og bygninger. Bygninger vil gå ned fra 65 TWh (2016) til 64 TWH i 3035, til tross for at innbyggertallet stiger fra 5,2 til 6,1 millioner! I tillegg vil 3 TWh av de 64 være fra solceller. Per innbygger er altså reduksjonen på 20%! Et tilsvarende fall i makseffekt kan forventes. Tallene her gjelder for alle bygninger. Husholdningene bruker ca halvparten av strømmengden.

Se: publikasjoner.nve.no/rapport/2018/rapport2018_43.pdf

Lenke til kommentar

Mr Spock forklarer hvordan NVE legger fram sin demagogi på en god måte.

Samme NVE har også sett på bruken av strøm fra 2016 og fram til 2035. De deler opp strømforbruket til industri, transport og bygninger. Bygninger vil gå ned fra 65 TWh (2016) til 64 TWH i 3035, til tross for at innbyggertallet stiger fra 5,2 til 6,1 millioner! I tillegg vil 3 TWh av de 64 være fra solceller. Per innbygger er altså reduksjonen på 20%! Et tilsvarende fall i makseffekt kan forventes. Tallene her gjelder for alle bygninger. Husholdningene bruker ca halvparten av strømmengden.

Se: publikasjoner.nve.no/rapport/2018/rapport2018_43.pdf

Takk - det var hyggelig skrevet.

Interessante tall.

Det er slike artikler som vi stadig ser:

https://www.dinside.no/okonomi/kraftige-kaffemaskiner-kan-oke-nettleien-din/68705845

Man etablerer en "sannhet" - du er skyld i noe - så du må utbedre og betale for å løse problemene du har påført.

Uten at jeg vet med sikkerhet - så tipper jeg at både en gammeldags kaffekjele eller en Mokkamaster er verre enn en nyere kaffe maskin. Antagelig fordi det er mindre svinn - du kastet mer kaffe før, nå lager du kopp for kopp. Resten av argumentene i artikkelen er like dårlige. Mer strømbruk til oppvarming - med tanke på 1 million solgte varmepumper? osv osv.

Tilpasse nettet for nye forbruksvaner..... vel de belaster mindre enn før. Jeg vet jeg ikke burde - men jeg irriterer meg over slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det betyr at kundene kan glede seg over lavere nettleie når kraftselskapene sparer så mye penger...

Nei, vent. Vi lever ikke i den verdenen. Sparte penger kommer aldri kundene til gode.

Nei, som vanlig går det til større bonuser for ledelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...