Gå til innhold

Nå skal alle husstander ha fått nye strømmålere. De har allerede avverget brann og ulykker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var ikke alene om å stusse på NVE sine argumenter, NELFO fikk heller ikke dette å virke fornuftig:

Finnes mer å lese i pdfen på denne siden (klikk på: en rapport om effektivisering i husholdningene - øverst på siden):

https://nelfo.no/Bibliotek/Nyhetsarkiv/2018/August/Husholdningene-blir-viktigere-for-kraftsystemet/

Jeg skal ikke konkludere i noen retning, men ser umiddelbart én svakhet i analysen til NELFO. Etter hva jeg har fått med meg har både NVE og Statnett snakket om at Peak Effekt i husholdninger har økt gjennom bruk av induksjonsovner, gjennomstrømningsvarme og elbiler. Det er ikke er problem for stamnett, regionalnett eller ikke nødvendigvis engang for lokale nett, men har ifølge de uttalelser jeg har sett ført til at de har måtte gjøre enorme investeringer i endepunktene. Mange trafostasjoner inn til boligfelt må byttes/ forsterkes fordi forbruksmønsteret har endret seg.

Grafen NELFO legger frem viser at de har sett på snitteffekt. Det kan godt hende den har gått ned, men snittet kan ikke brukes som en indikator for hvor robust nettet må være. Man kan ikke ha et nett som bryter sammen hver gang noen bruker strøm litt mer enn vanlig.

Jeg kan som sagt ikke konkludere om NVE eller Statnett har sitt på det tørre, det kan hende det er svakheter andre steder i deres uttalelser, men NELFO trekker her en konklusjon de ikke har dekning for i sitt resonnementet. De har rett og slett sett på feil data.

Endret av Benny Flaggstang
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norske politikere som er representanter fra hele landet har en agenda.Få opp strømprisen. Kraftprodusentene kommuner som disse politikerene kommer fra ønsker mere penger. Klarer politikerene å øke innlands forbruk og bygge nok linjer til utlandet kommer dette til å skje. Stor satsing på hydrogen er et godt eksempel som vil gi økt forbruk. El biler også. Vi kunne kjøpt el biler og gitt dem bort og allikevel hadde det lønt seg om resultatet blir at strømprisen dobler seg.

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe meg et 50kwh batteri og starte kjøp og salg. Kjøpe strøm inn til batteriet når den er billig og selge når den er dyr.

God idé! Da er batteriet nedbetalt og begynner å tjene penger i 2047  :closedeyes:

Når strømselskapene har så mange fordeler og besparelser, så burde de vel tatt kostnaden med AMS målerne selv!

Men, nei; Den kostnaden skal fordeles over to år og faktureres kundene via strømregningen. Jeg blir matt!

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke konkludere i noen retning, men ser umiddelbart én svakhet i analysen til NELFO. Etter hva jeg har fått med meg har både NVE og Statnett snakket om at Peak Effekt i husholdninger har økt gjennom bruk av induksjonsovner, gjennomstrømningsvarme og elbiler. Det er ikke er problem for stamnett, regionalnett eller ikke nødvendigvis engang for lokale nett, men har ifølge de uttalelser jeg har sett ført til at de har måtte gjøre enorme investeringer i endepunktene. Mange trafostasjoner inn til boligfelt må byttes/ forsterkes fordi forbruksmønsteret har endret seg.

Grafen NELFO legger frem viser at de har sett på snitteffekt. Det kan godt hende den har gått ned, men snittet kan ikke brukes som en indikator for hvor robust nettet må være. Man kan ikke ha et nett som bryter sammen hver gang noen bruker strøm litt mer enn vanlig.

Jeg kan som sagt ikke konkludere om NVE eller Statnett har sitt på det tørre, det kan hende det er svakheter andre steder i deres uttalelser, men NELFO trekker her en konklusjon de ikke har dekning for i sitt resonnementet. De har rett og slett sett på feil data.

Leser du rapporten så går NELFO gjennom bruken av induksjonsovner - de er kun i bruk i veldig kort tid, på maks effekt - i prinsipp må veldig mange husstander på sekundet synkronisere igangsetting for at det skal kunne bli noen belastning av betydning. Slik sett er nok gamle komfyrer verre - de står på full guffe mye lenger, selv om effekten per enhet er noe mindre.

Det eksisterer ikke noen økt effektbelastning av dingser, vi har sluttet å bruke glødelamper, vi har byttet ut plasma tvene osv osv. Det er mindre.

Tenker man på at det tidligere var dårligere isolerte hus, oppvarming med varmekabler og varmeovner - mens nå bedre isolerte hus og varmepumper (1 million solgte) så er belastningen både effektmessig og strømforbrukmessig mindre i dag. Per husholdning.

Dette viser grafene. Det finnes ikke et eneste argument som tilsier noe annet.

Det finnes ikke noen enorme investeringer i endepunkter eller forsterkning av trafostasjoner. På grunn av økt effektbelastning per husholdning. Men som vanlig skjer det fortetting og flere husholdninger per region - men dette er normalt og har bestandig skjedd.

Det vil ta en enorm økning av el-bil lading for å ha noen mulighet for å hente inn denne bealstningsreduksjonen.

Edit: Man kan altså konkludere med at NVE og andre myndigheter (med en agenda) argumenterer på samme måte som de gjorde for noen tiår siden - den gangen ams ble planert på grunn av veldig stor økning i effektbelastningen i nettet.

Den gangen vi sluttet å fyre med ved parafin osv - og skaffet varmekabler og elektriske varmeovner.

De argumenter som om ikke en eneste varmepumpe har blitt solgt, ingen har etterisolert husene eller at nye hus bruker mindre effekt til oppvarming en tidligere. De nevner kun induksjonsovner og el-biler - og masse elektriske dingser?? Hvilke dingser??

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Et av argumentene til NVE var alle disse gjennomstrømningsvannvarmerne? Mange som har slike hjemme? Kan kanskje være aktuelt for de som absolutt må dusje i det de kommer frem til hytta?

Når jeg googler dette finner jeg mest artikler basert på NVEs utalelser om at det blinker hos naboen osv.

Rart ikke NVE tok med alle de som har et eget pariserhjul hjemme - med en stor elektrisk motor.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er om å klamre seg til enkelte vikarierende argumenter for og forsvare AMS-galskapen. 10milliarders regninga sendes til kundene for å kunne ta mer kvelertak med differensiering av monopoldelen nettleie over døgnet. Dette på tross av at nettleia og inntektsrammen for denne er fastlaht av NVE. Altså kan ikke netteierne ta inn merinntekter. Tenk over hvor overbyråkratisert, detaljert og kostnadseskalerende denne bransjen har blitt de siste 28åra der alle kostnader veltes over på fellesskapet. Kraftkrevende industri og våre naboer som nyter godt av overskuddskrafta betaler ikke nettleie, utenlandskabler, el.sertifikater, enovasvgift eller mva på linje med Ola Nordmann. I 1970 hadde vi allerede etbillig og velutviklet prissystem med to målere, en pris for fast abonnert kraft og en høyere pris for overforbruk. Nå skal vi altså snu på døgnet og bruke kraft om natta for og tillpasse oss galskapen til NVE!

• Liker 1
Lenke til kommentar

De feilene som listes opp her høres ut som slett arbeid fra elektrikere. Trist at elektrikere skal ha monopol på det elektriske anlegget. Det gir høye priser som fører til at folk ikke har råd til utbedring, samt at elektrikerne haster fra det ene overbetalte oppdraget til det neste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var ikke alene om å stusse på NVE sine argumenter, NELFO fikk heller ikke dette å virke fornuftig:

Finnes mer å lese i pdfen på denne siden (klikk på: en rapport om effektivisering i husholdningene - øverst på siden):

https://nelfo.no/Bibliotek/Nyhetsarkiv/2018/August/Husholdningene-blir-viktigere-for-kraftsystemet/

Jeg antar at NELFO's graf viser maksimal effektbruk i husholdningene i løpet av ett år (over en time, et minutt, altså kort tidsrom) per innbygger. Statistikken sier derved noe om vår effektbruk og den er nedadgående. Dersom vi forutsetter at lokalnett (der effektproblemet finnes) bygges ut i takt med økende innbyggertall, så vil robustheten økes i lokalnettene år for år når vår effektbruk minskes. Dette er helt motsatt av hva nettbransjen og NVE sier (nye investeringer i lokalnett må til sier de). Men det kan jo være at de nevnte selskaper ikke har bygget ut nettet i takt med øket bruk av strøm (pga øket befolkning) og heller tatt ut øket innbetaling i form av utbytte. Men da bør de fortelle oss det i stedet for eventyr om direkteberedere, induksjonsovner, elbiler etc.!

Strømbransjen og NVE lider av manglende åpenhet og ærlig tale.

Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at jeg de siste årene har lest uttalelser fra flere nettdirektører som sier at nettene er robuste og ikke har noen problemer med blant annet økning i nettbelastning fremover (til en viss andel) av for eksempel el-biler. En del har også uttalt seg lite entusiastisk over ams.

Hele opplegget virker å være noe NVE kjører mye for seg selv - uten særlig støtte fra verken forbrukere eller nettselskaper.

Jeg finner det litt merkelig at ikke media har reagert over denne rapporten fra NELFO - som er bygget på fakta - i stedet pøste de på med halvsannhetene fra NVE i store oppslag i flere perioder. Kanskje skremselspropaganda for å gi oss dårlig samvittighet over alle gjennomstrømingsvannvarmerne vi har handlet er mer interessant.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Leser du rapporten så går NELFO gjennom bruken av induksjonsovner - de er kun i bruk i veldig kort tid, på maks effekt - i prinsipp må veldig mange husstander på sekundet synkronisere igangsetting for at det skal kunne bli noen belastning av betydning. Slik sett er nok gamle komfyrer verre - de står på full guffe mye lenger, selv om effekten per enhet er noe mindre.

Det eksisterer ikke noen økt effektbelastning av dingser, vi har sluttet å bruke glødelamper, vi har byttet ut plasma tvene osv osv. Det er mindre.

Tenker man på at det tidligere var dårligere isolerte hus, oppvarming med varmekabler og varmeovner - mens nå bedre isolerte hus og varmepumper (1 million solgte) så er belastningen både effektmessig og strømforbrukmessig mindre i dag. Per husholdning.

Dette viser grafene. Det finnes ikke et eneste argument som tilsier noe annet.

Det finnes ikke noen enorme investeringer i endepunkter eller forsterkning av trafostasjoner. På grunn av økt effektbelastning per husholdning. Men som vanlig skjer det fortetting og flere husholdninger per region - men dette er normalt og har bestandig skjedd.

Det vil ta en enorm økning av el-bil lading for å ha noen mulighet for å hente inn denne bealstningsreduksjonen.

Edit: Man kan altså konkludere med at NVE og andre myndigheter (med en agenda) argumenterer på samme måte som de gjorde for noen tiår siden - den gangen ams ble planert på grunn av veldig stor økning i effektbelastningen i nettet.

Den gangen vi sluttet å fyre med ved parafin osv - og skaffet varmekabler og elektriske varmeovner.

De argumenter som om ikke en eneste varmepumpe har blitt solgt, ingen har etterisolert husene eller at nye hus bruker mindre effekt til oppvarming en tidligere. De nevner kun induksjonsovner og el-biler - og masse elektriske dingser?? Hvilke dingser??

Jeg har ikke den dype kompetansen på dette selv, jeg refererer nå formidlet informasjon fra personer jeg har tilknytning til som sitter på den kunnskapen som jeg har snakket med fordi jeg er nysgjerrig. Og det de sier stemmer ikke overens med det du sier. De er for så vidt enig med deg i at problemet med elbiler har vært overdrevet, men at problemet med induksjonsovner og gjennomstrømningsvarme slett ikke er betydningsløst. Igjen videreformidling, men det jeg har fått høre er at det er forskjell mellom maks effekt og peak effekt. At maks effekt er målt over et tidsrom, om enn kort, mens peak er en veldig kort burst som kan overgå hva sikringen tåler, men at det er en forsinkelse i sikringen som forhindrer at den ryker hver gang man skrur på plata. De sier det er denne peaken som er problemet, men ikke i boligen. Det er når eksempelvis et boligfelt på 150 boenheter får masse slikt utstyr, og alle skal bruke det når de kommer hjem fra jobb. Da vil trafoen (Jeg vet ærlig talt ikke hva de ulike punktene heter. Omformer, trafostasjon, fordeler...) inn til et boligfelt bli belastet med en lang serie med masse slike peak bursts og det kan overbelaste. Som regel vil det ikke føre til full strømstans i boligfeltet, men det kan føre til svingninger i spenningen, som videre gir at lys kan begynne å flimre og i verste fall kan følsomt elektronisk utstyr bli ødelagt.

Jeg bor selv i et boligfelt hvor det er gjort tiltak for å få ned forbruket. All utebelysning er skiftet til LED, det etterisoleres og varmepumper installeres over en lav sko, osv. Likevel, selv om forbruket og effektkurvene har gått ned; Da vi vurderte å få installert felles ladenettverk i garasen, fikk vi beskjed om at økningen i slike peaks gjorde at vi antagelig må oppgradere boksen inn til boligfeltet. Enten det, eller ha en hissig styring av ladepunktene som kun tillater lading når det er lav effektforbruk. For samtidig som varmepumpene ble installert så har folk kjøpt seg induksjonsovn. Hadde vi ikke gjort tiltakene som fikk ned grunnlasten ville vi antagelig vært  nødt til å oppgradere tidligere. Selv om lading av elbil i seg selv ikke er veldig problematisk så vil det øke grunnlasten i perioder og da kan disse peakene bli et problem igjen.

Som sagt er dette bare hvordan jeg har fått fremlagt problemstillingen, og slik jeg har klart å lese NELFOs uttalelse så har de ikke adressert den delen av problemet. Så hvis NELFO og NVE/Statnett ser på to forskjellige problemstillinger er det ikke rart i at de er uenige i konklusjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du og kompisene dine tar feil - det står også skrevet om problemet med induksjonstopp i Nelfo pdfen - som jeg linket til. De legger denne myten død.

En lang serie effekt peaks øker ikke effektbelastningen kritisk for en trafo krets - peaks må skje samtidig!! Effektoppene med induksjon er mye, mye kortere tidsmessig enn vanlig komfyr. De er også mer effektive, derfor vil de i en stor nok trafokrets føre til lavere total belastning.

Det er heller ikke noen enorm økning i effekt fra en vanlig til en induksjonsovn.

Jeg har også forklart deg dette en gang allerede. Men det står deg fritt å synes hva du vil.

Å prøve å få dette til å virke som om Statnett og NVE er uenige med NELFO er tøysete. NELFO har ikke noen annen agenda enn fakta. De har undersøkt dette og kommer med faktiske data. Det har ikke de andre gjort.

Som forklart tidligere har NVE hatt en agenda - fortelle folk at denne unødvendige innføringen av ams var noe vi måtte gjøre - ellers ville nettet bryte sammen på grunn av blant annet alle gjennomstrømningsvannvarmerne vi har kjøpt.

At ditt boligfelt må forsterke noe for å få montert felles el-bil lading har ikke noe med dette å gjøre. Du kan trygt vite at hvis dette måtte gjøres for 10-20-30 år siden - så ville forsterkningen blitt dyrere!

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du og kompisene dine tar feil - det står også skrevet om problemet med induksjonstopp i Nelfo pdfen - som jeg linket til. De legger denne myten død.

En lang serie effekt peaks øker ikke effektbelastningen kritisk for en trafo krets - peaks må skje samtidig!! Effektoppene med induksjon er mye, mye kortere tidsmessig enn vanlig komfyr. De er også mer effektive, derfor vil de i en stor nok trafokrets føre til lavere total belastning.

Det er heller ikke noen enorm økning i effekt fra en vanlig til en induksjonsovn.

Jeg har også forklart deg dette en gang allerede. Men det står deg fritt å synes hva du vil.

Å prøve å få dette til å virke som om Statnett og NVE er uenige med NELFO er tøysete. NELFO har ikke noen annen agenda enn fakta. De har undersøkt dette og kommer med faktiske data. Det har ikke de andre gjort.

Som forklart tidligere har NVE hatt en agenda - fortelle folk at denne unødvendige innføringen av ams var noe vi måtte gjøre - ellers ville nettet bryte sammen på grunn av blant annet alle gjennomstrømningsvannvarmerne vi har kjøpt.

At ditt boligfelt må forsterke noe for å få montert felles el-bil lading har ikke noe med dette å gjøre. Du kan trygt vite at hvis dette måtte gjøres for 10-20-30 år siden - så ville forsterkningen blitt dyrere!

Jeg skal som sagt ikke være for skråsikker. Og jeg prøver ikke å få det til å virke som om Statnett/NVE og NELFO er uenige. Det er din påstand. Eller strengt tatt sier du at NELFO er uenige med forklaringen NVE/Statnett har gitt om behov for forsterkning av nettet. Jeg prøver bare å forstå hvorfor de er uenige og den forklaringen du viser til stemmer ikke overens med den jeg har fått fra andre.

Når du sier "Du og kompisene dine tar feil" så lurer jeg på hvorfor jeg skal gi deg, en ukjent kommentator i et forum, større tyngde som kilde enn de jeg allerede har; kilder jeg kjenner og som har dette som jobb. Du sier at NELFO bare er opptatt av fakta. Jeg vil tro fagarbeidere også er interessert i det. Men jeg kan jo ta feil. Og at NELFO er opptatt av fakta fritar dem ikke fra muligheten for at de ser på epler mens andre snakker om pærer.

Du viser til NELFO-rapporten. Jeg har lest den, og mulig det er mangel på kompetanse fra min side og jeg ikke skjønner det som står  der, men jeg ser ikke at det jeg sikter til er forklart og avvist der. Jeg ser de avviser induksjonsovner, men ikke at det skjer på det grunnlaget jeg har nevnt. Uansett; Det var bare et forslag til en kilde til uenigheten. For uenighet er det tydeligvis på et eller annet nivå. Det var ikke meningen å lage en enorm debatt rundt det. 

Lenke til kommentar

Jeg skal som sagt ikke være for skråsikker. Og jeg prøver ikke å få det til å virke som om Statnett/NVE og NELFO er uenige. Det er din påstand. Eller strengt tatt sier du at NELFO er uenige med forklaringen NVE/Statnett har gitt om behov for forsterkning av nettet. Jeg prøver bare å forstå hvorfor de er uenige og den forklaringen du viser til stemmer ikke overens med den jeg har fått fra andre.

Når du sier "Du og kompisene dine tar feil" så lurer jeg på hvorfor jeg skal gi deg, en ukjent kommentator i et forum, større tyngde som kilde enn de jeg allerede har; kilder jeg kjenner og som har dette som jobb. Du sier at NELFO bare er opptatt av fakta. Jeg vil tro fagarbeidere også er interessert i det. Men jeg kan jo ta feil. Og at NELFO er opptatt av fakta fritar dem ikke fra muligheten for at de ser på epler mens andre snakker om pærer.

Du viser til NELFO-rapporten. Jeg har lest den, og mulig det er mangel på kompetanse fra min side og jeg ikke skjønner det som står  der, men jeg ser ikke at det jeg sikter til er forklart og avvist der. Jeg ser de avviser induksjonsovner, men ikke at det skjer på det grunnlaget jeg har nevnt. Uansett; Det var bare et forslag til en kilde til uenigheten. For uenighet er det tydeligvis på et eller annet nivå. Det var ikke meningen å lage en enorm debatt rundt det. 

Jeg trodde når jeg viste deg grafer og faktiske data fra en seriøs aktør, NELFO - som også forklarer deg hvorfor det er slik  - at du ville forstå. Jeg har også forklart deg hvorfor induksjonstopper fører til lavere effektbelastning. De andre har kun kommet med spekulasjoner uten noe å vise til.

Men vi kan ta det enda mer med detaljert:

Induksjonstopper bruker mer max effekt, men de trenger kun å bruke denne kortere tid - de koker en liter vann på halvparten av tiden en "vanlig" komfyr klarer. Men de bruker ikke dobbel effekt. De er 30% mer effektive.

Dette betyr ikke noe for en enebolig, men begynner å utmerke seg allerede ved 2 boliger. Sjansen for at de to boligene har sin induksjonsovn på full guffe samtidig, er mindre enn hvis de hadde "vanlig" komfyr på full guffe. Denne tendensen minsker ned mot 30% redusert effektbelastning totalt induksjon vs "vanlig" for hver bolig som tas med.

Det samme gjelder for eksempel for veldig mange hvitevarer, som har blitt mer effektive (men som heller ikke er nevnt av NVE):

Vaskemaskiner - de har som regel samme effektbelastning som før - la oss si 2000W. Men nyere bruker nå mye mindre vann og dette tar bare halvparten av tiden å varme opp - i forhold til før. For en bolig betyr det ikke noe - men for hver bolig som tas med - så vil til slutt en nær 50% nedgang i effektbelastning for vaskemaskiner bli resultatet.

Jeg har både relevant utdanning og arbeidserfaring.

Lenke til kommentar

Nei det er helt feil, NVE har sagt at dette innføres for å spare penger i utbygging av nettet. Det kommer alle til gode og de fleste(80%) vill ligge innenfor +/-10% av det de betaler i dag, mens de andre betaler mer eller mindre. For min del blir det mindre. De som belaster nettet mye, betaler mye. Samme som de som kjører mye, betaler mye i bompenger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei det er helt feil, NVE har sagt at dette innføres for å spare penger i utbygging av nettet. Det kommer alle til gode og de fleste(80%) vill ligge innenfor +/-10% av det de betaler i dag, mens de andre betaler mer eller mindre. For min del blir det mindre. De som belaster nettet mye, betaler mye. Samme som de som kjører mye, betaler mye i bompenger. 

Du tror fortsatt at en som lader elbilen sin med 22 kW gjør det syv ganger i uken og like lang tid som en som lader med 2,3 kW. Altså han med 22 kW lader ca ti ganger flere kWh per uke enn han med 2,3 kW. Sannheten er naturligvis at begge lader i snitt med ca 58 kWh per uke. Det siste er et faktum som ikke kan bortforklares (ca 3.000 kWh per elbil og år)!

Så lenge du ikke forstår denne sammenhengen så vil du nok fortsette din insistering uten å komme med noe nytt!

Lenke til kommentar

Du tror fortsatt at en som lader elbilen sin med 22 kW gjør det syv ganger i uken og like lang tid som en som lader med 2,3 kW. Altså han med 22 kW lader ca ti ganger flere kWh per uke enn han med 2,3 kW. Sannheten er naturligvis at begge lader i snitt med ca 58 kWh per uke. Det siste er et faktum som ikke kan bortforklares (ca 3.000 kWh per elbil og år)!

Så lenge du ikke forstår denne sammenhengen så vil du nok fortsette din insistering uten å komme med noe nytt!

Her er det nok du som ikke forstår sammenhengen, det er altså ikke energi som er problemet. Det er strømstyke. Han med 22kW trenger langt mer strøm igjennom kablene. Det kreves tykkere kabler og tilhørende utstyr, som gir økte utgifter. 

Jeg er helt klar over problemet her jeg, du derimot ser ut til å ha missforstått poenget totalt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det nok du som ikke forstår sammenhengen, det er altså ikke energi som er problemet. Det er strømstyke. Han med 22kW trenger langt mer strøm igjennom kablene. Det kreves tykkere kabler og tilhørende utstyr, som gir økte utgifter. 

Jeg er helt klar over problemet her jeg, du derimot ser ut til å ha missforstått poenget totalt. 

Jeg vurderte å forklare det mer detaljert, men kom til at det ikke var nødvendig. Der tok jeg feil! Han med 22 kW lader bruker laderen 2,63 timer per uke, mens han andre med 2,3 kW må lade 25,2 timer. Problemet med elbillading er samtidighet i lading for de 50 til 150 husholdninger knyttet til en transformator (lokalnett). Når en med 22 kW lader, lader bare 2,63 timer per uke (i snitt), så er mulig samtidighet bare 1/22-del i forhold til han som lader med 2,3 kW. Når i tillegg de fleste lader sin elbiler på natta (når det er mye effekt ledig), så har en et ikkeeksisterende problem med ladere på 22 kW (som nesten ingen har eller har bruk for).

Lenke til kommentar

Jeg vurderte å forklare det mer detaljert, men kom til at det ikke var nødvendig. Der tok jeg feil! Han med 22 kW lader bruker laderen 2,63 timer per uke, mens han andre med 2,3 kW må lade 25,2 timer. Problemet med elbillading er samtidighet i lading for de 50 til 150 husholdninger knyttet til en transformator (lokalnett). Når en med 22 kW lader, lader bare 2,63 timer per uke (i snitt), så er mulig samtidighet bare 1/22-del i forhold til han som lader med 2,3 kW. Når i tillegg de fleste lader sin elbiler på natta (når det er mye effekt ledig), så har en et ikkeeksisterende problem med ladere på 22 kW (som nesten ingen har eller har bruk for).

Problemet er at du skaper en teori om samtidighet, som ikke stemmer. Ser en på effekt grafer er folks behov ganske likt. Derfor er det ett problem å bruke høy effekt uten kompliserte styringssystemer. Skjønner at dette er vanskelig å ta inn over seg, enkel logikk altså. 

Lenke til kommentar

Fjernutkobling av strøm kan være en ulempe hvis hackere finner ut hvordan de kan koble ut strømmen i husene til folk....

Ja, spesielt hvis hackingen skjer ifbm angrep fra annen stat.  Missiler kan da etter strømutkoblingen sikte seg inn mot de nye automatiske vannmålerne som går på batteri i 16 år og som kan være konfigurert til å kringkaste målinger hvert 16de sekund via radiofrekves.   Men nå er jeg kanskje vel pessimistisk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...