Gå til innhold

Nå skal alle husstander ha fått nye strømmålere. De har allerede avverget brann og ulykker

Anbefalte innlegg

Det er saker som dette som gjør at jeg synes de som kjemper for å få velge bort AMS bør gå ut og høylytt erklære at de er villig til å betale mer for strømmen.

At noen få kunder skal ha unntak vil være en vesentlig økonomisk byrde for nettselskapene. Da er det rimelig at de betaler mer. Men jeg opplever det slik at de vil beholde manuelle målerene men beholde de gamle prisene.

En annen grunn til at de bør betale høyere priser, er at hvis vi får timesfakturering så vil de som ha manuelle målere kunne kjøre på full guffe de dagene/timene strømmen er dyrere, mens vi andre må betale det strømmen faktisk koster. Hvis hele overgangen var frivillig så vil naturligvis de som ikke vil bry seg om variasjon i strømpris være de som velge bort AMS, akkurat slik som at de som bruker veldig mye vann ikke vil være de første som velger å installere vannmåler.

Nå koster  den fornybare vannkraften vår som vi har nok av til hele samfunnets behov når det gjelder oppvarming/kjøling - og transport hvis vi vi, siden de fleste fosser i Norge er utbygd, 10-15 øre pr.kWh. Enten det er sommer, vinter, tørre eller våte år.  Fra før av må vi betale mer den delen av året når vi trenger det mest, ivinterlandet Norge. Nå må vi altså, takket være de nye overvåkningsmålerene, betale mer på den tiden av døgnet vi trenger det mest.

Ingen husstander får redusert/"subsidiert" strøm i Norge. Alle betaler mye mer en det koster, med en ublu fortjeneste, CO2-avgift (!) og kvotetull-utgifter på vår fornybare ikke-forurensende kraft!.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, når man velger å tro på noe som legges ut som "alternativ informasjon", så kan man ende opp med hva som helst...

Det er viktig med et åpen sinn, men man bør passe på at ikke hjernen faller ut.

Ja, noen tror fortsatt på "den Gud har gitt et embete har han også gitt forstand".

Still aldri spørsmål hvis øvrigheten har gitt deg svaret.  Husk at du er en husmann og myndighetene er våre herrer. :wee:

"Fri offentlig debatt er erstattet av en styring av meninger og følelser. Idealet om ansvarlige borgere er erstattet av det nyliberale idealet om politisk apatiske forbrukere."

https://www.derimot.no/begreper-tomt-for-innhold-frihet-og-demokrati/

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som ikke vil ha de nye "smart"målerene, men leser av  og sender inn strømforbuket selv ( og ser riktig regnet ut faktura automatisk og samtidig ) skal nå altså "betale 2000,- ekstra i året for "fordyrelsen". (Hvilken fordyrelse?)

Det kan du lese litt om i artikkelen du kommenterer. Nettselskapet sparer pengar på AMS, og dei som ikkje vil ha må betale ekstrakostnaden det medfører for nettselskapet.

"Vil ikkje ha" er sovidt eg veit ikkje gyldig grunn. Ein må vere mentalt sjuk med "elallergi", "strålingangst" eller liknande.

• Liker 4
Lenke til kommentar

"Fri offentlig debatt er erstattet av en styring av meninger og følelser. Idealet om ansvarlige borgere er erstattet av det nyliberale idealet om politisk apatiske forbrukere."

Fordi man ikke tror på informasjon fra "øvrigheita" står man ikke dermed fritt til å finne opp sine egne fakta. Da er man langt fra å være en ansvarlig borger. Da er man en nyttig idiot for de som ønsker å ødelegge.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Synes ikke det er så rart at man tviler på informasjon fra "øvrigheita" - og da særlig stiller seg tvilsom om positive nyheter om det som er ams relatert.

Propagandaen fra NVE om at nettet vårt var så altfor underdimensjonert og sleit veldig - og derfor MÅ vi innføre ams og gjøre det dyrere å belaste nettet. Du vet alle skriveriene i avisene om at du og jeg plutselig har skaffet så mange effektsultne nye dingser...

Vel det var løgn alt sammen, strømforbruket og effektbelastningen per husholdning er lavere i dag enn tidligere. Har nettselskapene brukt din nettleie til det den skal brukes til - så finnes det faktisk i dag større headroom i nettet enn tidligere.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De som ikke vil ha de nye "smart"målerene, men leser av  og sender inn strømforbuket selv ( og ser riktig regnet ut faktura automatisk og samtidig ) skal nå altså "betale 2000,- ekstra i året for "fordyrelsen". (Hvilken fordyrelse?)

Det kan du lese litt om i artikkelen du kommenterer. Nettselskapet sparer pengar på AMS, og dei som ikkje vil ha må betale ekstrakostnaden det medfører for nettselskapet.

"Vil ikkje ha" er sovidt eg veit ikkje gyldig grunn. Ein må vere mentalt sjuk med "elallergi", "strålingangst" eller liknande.

At nettselskapene påviser feil hos ca tjue kunder på grunn av AMS, er en fullstendig ubetydelig innsparing. AMS krever en stor organisasjon og masse software i tillegg til hardware (AMS-målere med mer). Typisk er det at nettselskapene enda ikke makter å rapportere inn til nasjonalt knutepunkt.

Tidligere rapporterte jeg strømforbruk til et automatisert system basert på SMS. Intet system kan være billigere enn dette.

Strømbransjen er ennå ikke klart å forklare hvilke fordeler AMS byr på og en kvantifisering av innsparingene, verken for dem selv eller for kundene. Dette er en skandale!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Strømbransjen er ennå ikke klart å forklare hvilke fordeler AMS byr på og en kvantifisering av innsparingene, verken for dem selv eller for kundene. Dette er en skandale!

Er jo flere nettdirektører som har gått ut og fortalt at de ikke ser noen økonomisk gevinst i dette. 

Hele greia ble jo planlagt under helt andre forhold, den gangen forbruket økte kraftig, da vi installerte varmekabler og varmeovner i kåkene våre noen tiår tilbake. I dag har vi etterisolert husene, montert varmepumper osv. Behovet finnes ikke lenger. 

Men NVE har kjørt på, dette skal gjennomføres - og gjentatt de samme argumentene som var gyldige noen tiår tilbake.

Men man kan jo få andre gevinster etterhvert - noen vi ikke en gang vet om enda. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Propagandaen fra NVE om at nettet vårt var så altfor underdimensjonert og sleit veldig - og derfor MÅ vi innføre ams og gjøre det dyrere å belaste nettet. Du vet alle skriveriene i avisene om at du og jeg plutselig har skaffet så mange effektsultne nye dingser...

Var dette propaganda fra NVE, eller var det vrengebilder av NVE-info i mediene? (Bevisst eller ubevisst.)

Eller var det du som ikke fikk med deg at dette med underdimensjonering kunne gjelde fremtiden og ikke være en beskrivelse av nåværende situasjon? Det er for sent å installere sprinkleranlegg når det har begynt å brenne.

Jeg har fint liten tiltro til den tekniske kompetansen til de som skriver i avisene, så det som står der ville jeg tatt med en klype salt. Hvis de skriver "NVE sier at ...", så ville jeg ha dobbeltsjekket med NVE om det faktisk er det de sier. (Og det gjør jeg, om det er noe som angår meg i stor nok grad.)

Og hvis du har en link til NVE der de beskriver et nett som "sliter veldig", så kunne det vært interessant å se.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var dette propaganda fra NVE, eller var det vrengebilder av NVE-info i mediene? (Bevisst eller ubevisst.)

Eller var det du som ikke fikk med deg at dette med underdimensjonering kunne gjelde fremtiden og ikke være en beskrivelse av nåværende situasjon? Det er for sent å installere sprinkleranlegg når det har begynt å brenne.

Jeg har fint liten tiltro til den tekniske kompetansen til de som skriver i avisene, så det som står der ville jeg tatt med en klype salt. Hvis de skriver "NVE sier at ...", så ville jeg ha dobbeltsjekket med NVE om det faktisk er det de sier. (Og det gjør jeg, om det er noe som angår meg i stor nok grad.)

Og hvis du har en link til NVE der de beskriver et nett som "sliter veldig", så kunne det vært interessant å se.

Jeg var ikke alene om å stusse på NVE sine argumenter, NELFO fikk heller ikke dette å virke fornuftig:

MAjRXNH.jpg

6AYy8jz.jpg

Finnes mer å lese i pdfen på denne siden (klikk på: en rapport om effektivisering i husholdningene - øverst på siden):

https://nelfo.no/Bibliotek/Nyhetsarkiv/2018/August/Husholdningene-blir-viktigere-for-kraftsystemet/

Endret av Mr_Spock
  • Liker 7
Lenke til kommentar

NVE argumenterer altså for at du og jeg skal betale mer fordi vi nå belaster nettet mer.

Men det gjør vi ikke - vi belaster nettet mindre.

Men man kan jo skjønne NVE - kanskje vanskelig å kreve at vi betaler mer når vi belaster og bruker mindre???

Det høres mye bedre ut hvis de gir oss litt dårlig samvittighet - om det er sant eller ikke - vel det er ingen hindring.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg var ikke alene om å stusse på NVE sine argumenter, NELFO fikk heller ikke dette å virke fornuftig:

NELFO bestrider ikke at både energi- og effektforbruket har økt.

Så mener de at effektforbruket per person har gått ned, men det spiller jo ingen rolle så lenge vi ikke har et kraftnett per person. "Alle" får kraft gjennom det samme nettet, og det er det samlede effektforbruket som er dimensjonerende for nettet.

Jeg kjenner ikke NELFOs agenda, men de er en interesseorganisjon som sikkert har en.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo flere nettdirektører som har gått ut og fortalt at de ikke ser noen økonomisk gevinst i dette. 

Hele greia ble jo planlagt under helt andre forhold, den gangen forbruket økte kraftig, da vi installerte varmekabler og varmeovner i kåkene våre noen tiår tilbake. I dag har vi etterisolert husene, montert varmepumper osv. Behovet finnes ikke lenger. 

Men NVE har kjørt på, dette skal gjennomføres - og gjentatt de samme argumentene som var gyldige noen tiår tilbake.

Men man kan jo få andre gevinster etterhvert - noen vi ikke en gang vet om enda. 

Det er et direktiv fra EU,  som vi ikke er medlem av.  Formålet er antagelig at strømbrukere i vinterlandet Norge skal redusere el-forbruket ytterligere, og mer kan sendes til sydligere land.    F.eks. Tyskland, der husstandene har har et strømbehov på 1/4 av norske husstander.  Så kan norske husstander også være med på å betale CO2-avgift og kvote-avlat. (på vannkraft! )

Lenke til kommentar

Så mener de at effektforbruket per person har gått ned, men det spiller jo ingen rolle så lenge vi ikke har et kraftnett per person. "Alle" får kraft gjennom det samme nettet, og det er det samlede effektforbruket som er dimensjonerende for nettet.

Jeg kjenner ikke NELFOs agenda, men de er en interesseorganisjon som sikkert har en.

Hvis du ikke forsto poenget med NELFOs rapport om NVEs utsagn i denne saken kan jeg ikke hjelpe deg.

Ellers har jeg faktisk såpass tiltro til de som driver nett i Norge - at om de får flere husholdninger som abbonenter så vil både effektbelastning og strømforbuk øke - det skjønner de. Det er ikke problemstillingen her.

Edit: NELFOs agenda virker til å være å finne fakta. NVEs agenda har jo vært å få gjennomført noe - koste hva det vil, selv om man tar seg store friheter i forhold til fakta.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Hvis du ikke forsto poenget med NELFOs rapport om NVEs utsagn i denne saken kan jeg ikke hjelpe deg.

Ai, ai, fikk du problemer med å forklare deg?

NELFO henviser til noe NVE (og andre) skal ha sagt og ment, men viser ikke til noen kilde. De sier at det ikke finnes noe grunnlag for de konklusjonene NVE (og andre) kommer med, men NELFO viser heller ikke til noen dokumentasjon for at det de selv mener er riktig, så i så måte er de ikke noe bedre enn NVE.

At en eller annen instans skriver noe som du er enig i betyr ikke nødvendigvis at det er riktig.

Lenke til kommentar

Ai, ai, fikk du problemer med å forklare deg?

NELFO henviser til noe NVE (og andre) skal ha sagt og ment, men viser ikke til noen kilde. De sier at det ikke finnes noe grunnlag for de konklusjonene NVE (og andre) kommer med, men NELFO viser heller ikke til noen dokumentasjon for at det de selv mener er riktig, så i så måte er de ikke noe bedre enn NVE.

At en eller annen instans skriver noe som du er enig i betyr ikke nødvendigvis at det er riktig.

Hehe, du tok meg der.

Jeg har også bakgrunn fra prosjektering av trafostasjoner i regionalnettet og nedover - slik at jeg vet hva forskjellen mellom en øking eller en redusering i effektbelastning, per husholdning - vil utgjøre for nettet.

Jeg tror ikke jeg når frem til deg uansett hva jeg skriver. God kveld.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du har gjerne en link til dette direktivet?

Jeg prøvde å søke det opp her, men fant det ikke: https://eur-lex.europa.eu/homepage.html?locale=en

"Men det egentlige og dypere formålet med de nye automatiske strømmålerne er at Norge på kraftområdet skal gjøres til en integrert del av EU’s kraftmarked og underlegges EU’s energibyrå (ACER), en sak som skal opp i Stortinget senere i år og som trolig får en tverrpolitisk velsignelse av et stort sett samlet storting, medregnet de ”grønne” i Venstre og MDG.

Stortinget har allerede vedtatt at Norge skal bygge tre kraftkabler til EU med sikte på krafteksport og ledsagende profitt. Ifølge energi-ekspert Odd Handegård har alle partier inkludert SV og MDG – vedtatt at Norge skal eksportere minst halvparten av vår vannkraft til EU.

For å bøte på det kraftunderskuddet som da oppstår, skal Norge bygge 20 store vindkraftparker og i perioder innføre elektrisk kraft fra EU. Og på lengre sikt peker denne politikken i retning av Ernas, Sivs og Jonas sin hemmelige drøm om at Norge skal bli fullt EU-medlem."

Lenke til kommentar

AMS-målere har en veldig kjekk funksjon: HAN-pluggen. NVE sin forskriftsbestemmelser om AMS pålegger nettleverandører å sende bl.a. gjeldende strømforbruk hvert 2,5 sekund til HAN-pluggen på et gitt format, at AMS skal kunne motta kraftpriser og tariffer, og at fakturering skal skje etter faktisk forbruk med timesoppløsning. HAN-porten må dessuten kunne aktiveres fra og med 1.januar 2019. Funksjonaliteten er som skapt for oss hjemmeautomatiserere som ønsker å flytte strømkrevende operasjoner til tidspunkt der spotpris er rimeligst (og det er dette som er trukket frem som et av målene med AMS), men hva skjer når nettleverandører som Hafslund Nett ikke har prioritert å bli ferdig innen tidsfristen NVE har pålagt dem? Absolutt ingenting. På NVE sine sider om AMS er teksten om HAN-porten nå endret til at "nettselskapene vil ha mulighet til å åpne den i løpet av 1.kvartal 2019", stikk i strid med det forskriften på lovdata pålegger. AMS var aldri ment for at forbrukere skulle spare penger. AMS er innført for leverandørenes kontroll og effektivisering. Hverken mer eller mindre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har tenkt litt på det du skrev - om at "Alle får kraft gjennom det samme nettet og det er det samlede effektforbruket som er dimensjonerende for nettet".

Man kan lett få en forståelse for at flere abbonnenter (økt totalt forbruk - men ikke økt forbruk per husholdning) og økt forbruk per husholdning (økt totalt forbruk) har den samme belastningsøkningen på nettet - og utløser det samme kravet til investering i nettet.

Det har den ikke.

I en region, la oss si bydel/boligområde - hvor kanskje ikke alt er utbygget. Så har nettselskapet tatt høyde for alle boliger, alle fremtidige boliger (eller skoler osv). Ikke nødvendigvis ha en kabelstump klar til å kobles til den fremtidige boligen ved tomtegrensen. Men de har tatt høyde for dette i trafostasjonen (reservekurser osv), forsyningen til trafostasjonen osv. 

Utbygging av helt nye regioner gjøres på samme måte, med ny trafostasjon.

Overliggende nett har de samme fremtidige muligheter for utbygging av regioner i tanke. Og man har full kontroll på økning av abbonnenter i Norge, det finnes ingen overraskelser her. Det dukker ikke plutselig opp en ny by med 30.000 innbyggere og at dette kommer overraskende på et nettselskap.

Dette er tatt hensyn til i netteleien. Nye abbonenter betaler for ny utbygging (litt enkelt sagt men...)

Så lenge ikke forbruket øker per husstand er alt vel.

Det finnes også en reservekapasitet innebygget hele veien - det er veldig mye rimeligere å bygge noen reservekurser når man først er i gang - eller bestille en litt større trafo. Trafoer er også greie på den måten at man kan flytte de rundt - man kjøper altså ikke en ny og kaster den gamle - den gamle plasserer man der det er lavere belastning hvis det var problemet.

Men hvis effektbelastningen plutselig øker mer enn forventet (for man har hele veien tenkt på en viss økning i effektbelastning) - per husholdning - da begynner man å spise av reservekapasitet og man kan få problemer med nettet. Lett å forstå. Et solid argument for å øke nettleie for å forsterke nettet.

Men hvis både strømforbuk og effektbelasting per husstand synker..... da øker reservekapasiteten. Og det er jo det som er fakta!

Skulle fremtidig effektbelastning stige kraftig, så skjer ikke dette over natten og man kan fikse mye forsterkning kun med normal utskifting/vedlikehold til lave kostnader.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...