AnonymDiskusjon Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Jeg jobber i en bruktbutikk, og av og til får vi inn brukte spillkonsoller (Playstation, Xbox osv). Eier av butikken mener det ikke er lov til å selge disse i butikken, at man må ha en spesiell lisens. Dette har jeg aldri vært borti før, kan det være sant? Hvis ikke, så skulle jeg gjerne hatt litt hjelp med å finne bedre argumentasjon enn "alle andre bruktbutikker gjør det" når jeg prater med eier. Anonymous poster hash: 78872...ce9 Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Jeg antar det er snakk om brukthandelbevilling, som man må ha for å kjøpe brukte gjenstander med videresalg i tankene. Se lovdata: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-12-22-105 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Hvis det er en bruktbutikk, så regner jeg med at de allerede har bevilling for brukthandel. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Salg av brukte konsoller, og spill, har vel vært en vanlig ting hos f.eks. Gamestop men tror ikke de har "monopol" på dette. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Du skal ikke se bort fra at spillkonsollprodusentene krever at du har tillatelse fra dem for å selge konsoller, og at de kanskje stiller særvilkår for å selge brukte konsoller i tillegg til nye. Men så lenge du ikke kjøper fra dem kan jeg vanskelig se at de kan gjøre stort. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 I brukervilkåra til Playstation finn eg dette: 7. Resale 7.1. You must not resell either Disc-based Software or Digital Software, unless expressly authorised by us and, if the publisher is another company, additionally by the publisher. Slik som eg tolkar dette så har Sony laga begrensning på bruktsalg av spel (på disk eller nedlasta spel, i praksis salg av brukarkontoen sin med spel), men det står ingenting om sjølve konsollen. Som Herr Brun er inne på så er den praktiske konsekvensen av å bryte brukarvilkåra i Norge svært begrensa. Vilkåret er nok urimelig nok til at det er vanskelig å gjere vilkåret gjeldande gjennom det norske rettsystemet, det å avtalefeste at ein brukt playstation må kastast ganske spesielt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 I brukervilkåra til Playstation finn eg dette: Slik som eg tolkar dette så har Sony laga begrensning på bruktsalg av spel (på disk eller nedlasta spel, i praksis salg av brukarkontoen sin med spel), men det står ingenting om sjølve konsollen. Som Herr Brun er inne på så er den praktiske konsekvensen av å bryte brukarvilkåra i Norge svært begrensa. Vilkåret er nok urimelig nok til at det er vanskelig å gjere vilkåret gjeldande gjennom det norske rettsystemet, det å avtalefeste at ein brukt playstation må kastast ganske spesielt. Jeg sikter ærlig talt ikke til ikke den praktiske konsekvensen av å bryte brukervilkårene i Norge, men at så lenge ikke bruktbutikken har noen avtale med Sony, så har ikke Sony noe grunnlag for å gjøre noe krav gjeldende mot bruktbutikken uansett. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Lite innsmett: Sørg for og ha deres på det rene når dere videreselger Spillkonsoller hvis det blir noe av. Spillkonsoller kan inneholde mye informasjon om tidligere eiere hvis maskinen ikke blir tilbakestilt til fabrikkinnstillinger / formatert, på samme måte som en datamaskin. En ansvarsfraskrivelse eller lignende kunden som leverer maskinen må skrive under på er ikke så dumt. Vi hadde hvertfall det når vi solgte brukte Datamaskiner på min gamle jobb, Selv om jeg som oftest startet,sjekket og formaterte maskinene vi fikk inn, Folk legger til tider igjen veldig mye personlig info på en slik maskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå