Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv med særkull og stor andel gjeld

Anbefalte innlegg

Jeg søker tips i en kjip situasjon.

Det har seg slik at min far har gått bort og en må så smått begynne å tenke på boet. 

Min far har flere barn hvor ett av disse er særkull og tilhører ikke hans kone. 

Nå viser det seg at min far har masse forbruksgjeld som har tatt pant i huset(som han eier 50% av). Det er snakk om over 1 million kroner. Noe som kom helt uforventet på meg, selv om jeg viste de ikke hadde helt styr på økonomien. 

Jeg er nå utrolig redd for å gjøre "feil" ved skifte av bo, slik at en drar på seg denne gjelden.

Jeg er usikker på om hans formue og eiendeler dekker opp alt det er tatt pant på slik at han i realiteten er i minus som da blir overført til oss. 

Jeg finner mye forskjellig på nett og mener den beste løsnigen jeg har funnet er å søke om "privat oppgjør av dødsbo av liten verdi" om det viser seg at hans "formue" er mindre enn 1G. Men jeg er usikker på om dette er rett og søker tips og råd. 

Jeg er den som står som særkull og det gjør ikke stiuasjonen lettere.

Usikker på hvordan jeg kan gå frem for å få en oversikt over dette slik at jeg kan finne ut om han sitter på masse gjeld eller ikke.

Setter pris på all hjelp jeg kan få! Vurderer å gå til advokat også, men jeg føler også dette blir å gå bak mine nærmeste sin rygg. 

Til info eier han og hans kone ett stort hus til rundt 5-6 millioner(ca verdi), han har jobbet hele livet men mest for seg selv. Hvor disse forbrukslånene kommer inn aner jeg ikke, de ble oppdaget ved en tilfeldighet. 

Anonymous poster hash: 48618...992
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg finner mye forskjellig på nett og mener den beste løsnigen jeg har funnet er å søke om "privat oppgjør av dødsbo av liten verdi" om det viser seg at hans "formue" er mindre enn 1G. Men jeg er usikker på om dette er rett og søker tips og råd. 

Nei, det høres ut som at det rette er å be domstolen utstede preklusivt proklama for å få kunnskap om avdødes økonomi før arvingene påtar seg ansvaret for den avdødes gjeld:

https://www.domstol.no/no/ekteskap-og-arv/dodsfall-og-arv/

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg jobber i tingretten og «bo av liten verdi» blir ikke godkjent dersom han eier fast eiendom.

Jeg utsteder daglig fullmakter som gir en av arvingene fullmakt til å innhente informasjon om passiva og aktiva (formue og gjeld).

Alternativene er å overta i privat skifte med fars ektefelle eller å signere på at hun skal få sitte i uskiftet bo. Ønsker du å skifte, kan du innhente informasjon ved fullmakt fra domstolen eller ved proklama via domstolen.

Merk at ved overtakelse av skifte kan kreditorer kreve inn penger franden arvingen som er mest solvent og de gjør det som oftest.

Anonymous poster hash: e3ca1...60b

Lenke til kommentar

Jeg jobber i tingretten og «bo av liten verdi» blir ikke godkjent dersom han eier fast eiendom.

Jeg utsteder daglig fullmakter som gir en av arvingene fullmakt til å innhente informasjon om passiva og aktiva (formue og gjeld).

Alternativene er å overta i privat skifte med fars ektefelle eller å signere på at hun skal få sitte i uskiftet bo. Ønsker du å skifte, kan du innhente informasjon ved fullmakt fra domstolen eller ved proklama via domstolen.

Merk at ved overtakelse av skifte kan kreditorer kreve inn penger franden arvingen som er mest solvent og de gjør det som oftest.

Hei, 

og takk for god info! Mulig jeg kommer med noen dumme spørsmål nå, men jeg er ikke så kjent med slik juss lingo. 

Slik jeg forstår det er bo av liten verdi uaktuelt pga de eier fast eiendom sammen, selv om det er tatt pant på eiendomen og gjerne over verdien? 

Jeg forstår det slik at feks jeg kan få utstedt fullmakt for å innhente info om verdier og gjeld, for så å hente dette inn på en eller annen måte?(usikker på hvordan dette utføres, men det finner jeg vell ut av). 

Det er dette jeg er redd for, jeg er absolutt den som er mest solvent i "familien" selv om jeg nå står alene i dette i og med at den andre part er halvsøsken og stemor(selv om jeg ser på de som brødre og ekstra mor). Dette er en situasjon jeg ønsker å unngå så godt som mulig, men jeg vet ikke om mulighetene er der engang. En kan vell droppe hele greia og sitte uten noen ting, altså uten verken verdier eller gjeld? 

Som du sikkert forstår er jeg svært uerfaren på dette området, min far døde ung som gjør at vi alle er unge og derfor ikke har erfaring i fra slike prosesser. 

Anonymous poster hash: 48618...992

Lenke til kommentar

Anbefaler at du går til tingretten faren din tilhørte. Da vil de spørre deg (om de ikke har spurt stemor)

- Hadde han fast eiendom? Verdi på denne?

- Hadde han forsikring? Hvem blir den utbetalt til?

- Hadde han konto? Hvilken bank og hvilket beløp?

- Hadde han sparing/aksjer/fond? Beløp?

- Hadde han motorkjøretøy? merke, modell og årsmodell? Verdi på denne/disse? (Dette inkluderer tilhengere)

- Hadde han gjeld? Hvor mye?

- Trenger du fullmakt for å innhente informasjon?

Tingretten kan ikke gi juridiske råd og/eller veiledning. Det har vi ikke lov til og det er en grunn til at vi trenger advokater til å gjøre en juridisk jobb. Har man ikke råd til advokat, så finnes det noen som gjør «pro bono» oppdrag. Hvor, når og hvilke vet jeg ikke, men det er advokater på dette forumet som gir gode råd. Jeg kan kun svare på hva som vil møte deg i tingretten.

Dessverre er «bo av liten verdi» aldri aktuelt dersom man eier fast eiendom eller hytte e.l

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...