HF- Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Nå er det strengt tatt du som har bommet, da du ikke engang vet hva systemet går ut på. Hvorfor kritiserer du noe du åpenbart ikke vet noe om? Då kan jo du som åpenbart kan mykje meir om dette en meg, forklare korleis dei nevnte problema skal løysast, og ikkje berre berre påstå at eg ikkje veit noke om systemet 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 (endret) Med unntak av den vokale fansen som på autopilot er enig i alt Musk skulle finne på å si og gjøre, hvem er det som har tro på disse greiene her? Hva sier fagfolk innen tunnel-boring? Hva sier eksperter på byplanlegging og urban transport? Her har Teknisk Ukeblad en gyllen sjanse til å drive ordentlig journalistikk. Endret 5. januar 2019 av uname -l 4 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Med unntak av den vokale fansen som på autopilot er enig i alt Musk skulle finne på å si og gjøre, hvem er det som har tro på disse greiene her? Hva sier fagfolk innen tunnel-boring? Hva sier eksperter innenfor byplanlegging og urban transport? Her har Teknisk Ukeblad en gyllen sjanse til å drive ordentlig journalistikk. Spørs om mange holder kjeft. Kan jo risikere å bli kalt for pedo av Mr. Snowflake. 4 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Løsningen er da å grave tunnel for biler heller enn for Metro? Det er metro i Los Angeles. Los Angeles er designet på en måte som gjør det en uegnet by hvor metro vil være effektivt fordi avstandene fra der folk bor og inn i bykjernen er så enormt stor, om de må bytte tog fordi de skal et annet sted men ut på siden vil det vær eet ekstrem ueffektivt transportmiddel. Dette kommer som følge av at LA er en by som ble utbygd i en periode hvor transport var uproblematisk, så rike ville heller bo i utkanten av byen i store mantions istedenfor i en leilighet i bykjernen hvor de måtte gå trapper og dritt og møkk. Dette var også mulig da byen er i et ørkenområde og landet er utrolig lite verdt, så det har alltid vært billigere og mulig og bytte utover istedenfor oppover. Og folk har forsatt og kjøpe by plasser utover istedenfor å overby for eiendommer sentralt da de allerede har biler og kan kjøre inn. Og det er også (var iallefall) meningen at disse tunnelene skal ha felles "pods" for felles transport av enkeltmennesker, eller kollektiv om du vil kalle det det. Men hva The Boring Company som et privat selskap gjør er vel strengt talt opp til dem, og ikke deg? Når det er sagt, så er vel også strengt talt den første kontrakten The Boring Company har landet en kontrakt for å borre nettopp en metro tunnel faktisk, men dette i Chicago. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 (endret) Spørs om mange holder kjeft. Kan jo risikere å bli kalt for pedo av Mr. Snowflake. Sant. Men TU kan ringe rundt og i verste fall har de en sak om at eksperter vegrer seg for å ytre kritikk i frykt for å få livene sine snudd opp ned av Musk og fansen hans. Endret 5. januar 2019 av uname -l 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Uansett hvordan man vrir og vender på dette, så vil heisene være flaskehalsen. Trafikken gjennom tunnelen går ikke kjappere enn det heisene klarer å frakte bilene opp og ned. På sikt når flere og flere skal bruke disse, så vil det nok være kjappere å stå i kø over bakken enn på vei under. Hvis ikke snakker vi om heismengde som ikke ligner grisen.Jepp, vi snakker *mange* heiser. Hvis en heis kan mate 1 bil i minuttet ned i tunellen, vi regner 3 sekunders avstand per bil og 100 meters avstand mellom heisene, så trenger vi kun 2km med heiser(20 stykk) for å bringe et tunnelløp i metning. Som andre har påpekt vil det være naturlig å sørge for større heiskapasitet for eksempel nær parkeringshus. En av Musks friske påstander er jo nettopp at heiser er inkludert i den lave prisen på tunellene Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Jepp, vi snakker *mange* heiser. Hvis en heis kan mate 1 bil i minuttet ned i tunellen, vi regner 3 sekunders avstand per bil og 100 meters avstand mellom heisene, så trenger vi kun 2km med heiser(20 stykk) for å bringe et tunnelløp i metning. Som andre har påpekt vil det være naturlig å sørge for større heiskapasitet for eksempel nær parkeringshus. En av Musks friske påstander er jo nettopp at heiser er inkludert i den lave prisen på tunellene Sjekket ut heisen jeg postet litt tidligere? Tipper den lett kan ta 5-6 biler i minuttet, om det er noe slikt som er planen. Ellers er det jo unødvendig med heis nært ett parkeringshus når man kan ha tunellen rett inn i parkeringshuset, etter hva jeg har forstått er det jo dette som er planen også. De fleste som skal inn til sentrum skal nok rett inn i ett parkeringhus, så man trenger neppe ekstremt mange heiser.. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Sjekket ut heisen jeg postet litt tidligere? Tipper den lett kan ta 5-6 biler i minuttet, om det er noe slikt som er planen. Ellers er det jo unødvendig med heis nært ett parkeringshus når man kan ha tunellen rett inn i parkeringshuset, etter hva jeg har forstått er det jo dette som er planen også. De fleste som skal inn til sentrum skal nok rett inn i ett parkeringhus, så man trenger neppe ekstremt mange heiser.. Jada, jeg så den. Det var derfor jeg snakket om 'heiskapasitet' og ikke 'flere heiser' ved parkeringshus. Det blir uansett ekstremt mange heiser, de må masseproduseres for å få prisen på et fornuftig nivå. Det kan fort vekk bety at *andre* typer heiser, som den du viste, blir for dyre i forhold til bare å installere flere 'standardheiser'. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 (endret) Det vil jo variere ut fra hvor man skal bygge. I en liten by eller lite populært stopp vil man jo antagelig se billigste type. I type new york sentrum vil nok kapasitet telle betydelig mer enn pris. I ytre enebakk kan tunellen f.eks gå rett ut i en vanlig vei uten tunell uten heis i det hele tatt da det ikke akkurat er tettbebygget nok til at det er plassproblemer mtp utgangen til tunellen. Men ser uansett for meg at det mest brukte der kapasitet teller er tunell rett inn i parkeringsanlegg uten heis i det hele tatt, på den måten slipper man å tenke på kapasitetsproblemer på heis, kun på kapasitet på innkjøring til parkeringsanlegg, noe som jo enkelt kan løses med flere tunellinnganger til parkeringsanleggene Endret 5. januar 2019 av aklla Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Det tar vel litt tid å kjøre inn og ut av heisene også ? og skal sjåføren ha det ansvaret tru ? 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Det tar vel litt tid å kjøre inn og ut av heisene også ? og skal sjåføren ha det ansvaret tru ? Ett av kravene for å bruke tunellen er jo at bilen er autonom. Ren gjetting, men vi anta at det betyr at man ikke kjører selv.. 10 sekunder bør være nok til å kjøre inn og ut av heisen, hvor lang tid skal man egentlig beregne på at en bil skal kjøre 3 meter frem av seg selv? Lenke til kommentar
HF- Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Det vil jo variere ut fra hvor man skal bygge. I en liten by eller lite populært stopp vil man jo antagelig se billigste type. I type new york sentrum vil nok kapasitet telle betydelig mer enn pris. I ytre enebakk kan tunellen f.eks gå rett ut i en vanlig vei uten tunell uten heis i det hele tatt da det ikke akkurat er tettbebygget nok til at det er plassproblemer mtp utgangen til tunellen. Men ser uansett for meg at det mest brukte der kapasitet teller er tunell rett inn i parkeringsanlegg uten heis i det hele tatt, på den måten slipper man å tenke på kapasitetsproblemer på heis, kun på kapasitet på innkjøring til parkeringsanlegg, noe som jo enkelt kan løses med flere tunellinnganger til parkeringsanleggene Og kor mange fleire biler er det plass til i new york sentrum? 4? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 (endret) Ett av kravene for å bruke tunellen er jo at bilen er autonom. Ren gjetting, men vi anta at det betyr at man ikke kjører selv.. 10 sekunder bør være nok til å kjøre inn og ut av heisen, hvor lang tid skal man egentlig beregne på at en bil skal kjøre 3 meter frem av seg selv? Tja, det hele kommer an på omgivelsene, i parkeringshus er det ikke akkurat flush med plass, så det må taes høyde for at biler ikke står vinkelrett mot heisen, men som du sier kan sikker sjåføren bare instruere bilen ved parkeringsplassen hvor han vil til og bilen tar seg av resten utifra kapasitet og starte prosedyren når det blir hans tur, eneste problemet da er at det er andre bevegelige objekter i parkeringshuset som kan komme i veien så den autonome bilen ikke rekker frem til heisen når det er hans tur, så da er vi tilbake til at sjåføren må stille bilen på rett plass foran heisen og instruere derifra hvor han vil og vente til kapasiteten er ledig, eller eventuell stille seg i køen ved heisen. Endret 5. januar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Og kor mange fleire biler er det plass til i new york sentrum? 4? Med tunell? Ingen.. Du vet at en vei ikke er en parkeringsplass og motsatt? Selv om det jo kan virke slik mtp den stillestående trafikken i new york sentrum, så er de altså ikke parkert i veien, men de står i kø, gjerne flere timer.. Det er altså køen tunellene skal stoppe, ikke parkeringsproblemene, de er uberørt av at køen blir borte. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Tja, det hele kommer an på omgivelsene, i parkeringshus er det ikke akkurat flush med plass, så det må taes høyde for at biler ikke står vinkelrett mot heisen, men som du sier kan sikker sjåføren bare instruere bilen ved parkeringsplassen hvor han vil til og bilen tar seg av resten utifra kapasitet og starte prosedyren når det blir hans tur, eneste problemet da er at det er andre bevegelige objekter i parkeringshuset som kan komme i veien så den autonome bilen ikke rekker frem til heisen når det er hans tur, så da er vi tilbake til at sjåføren må stille bilen på rett plass foran heisen og instruere derifra hvor han vil og vente til kapasiteten er ledig, eller eventuell stille seg i køen ved heisen. Hvorfor skal man ha heis i parkeringshuset når man kan kjøre rett inn i tunellen uten heis? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Hvorfor skal man ha heis i parkeringshuset når man kan kjøre rett inn i tunellen uten heis?Dette er bare løs gjetning men jeg *tror* at en heis vil være enklere å få på plass i et eksisterende parkeringshus enn en påkjøringsrampe. Særlig hvis den skal kobles på et nytt tunellsystem titalls meter under parkeringshuset. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Hvorfor skal man ha heis i parkeringshuset når man kan kjøre rett inn i tunellen uten heis? Tja, kan hende at parkeringshuset ikke ligger dypt nok, så en tunnel på det nivået ville kompromittere andre strukturerte konstruksjoner i området. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Med tunell? Ingen.. Du vet at en vei ikke er en parkeringsplass og motsatt? Selv om det jo kan virke slik mtp den stillestående trafikken i new york sentrum, så er de altså ikke parkert i veien, men de står i kø, gjerne flere timer.. Det er altså køen tunellene skal stoppe, ikke parkeringsproblemene, de er uberørt av at køen blir borte. Der er hundretusener av ledige parkeringsplasser altså... Godt å vite Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Det vil jo variere ja, så klart. jo tettere bebyggelse jo vanskeligere med tunell direkte. Jo tettere bebyggelse jo mer behov for direkte adgang også, så det kan jo by på problemer. Kjenner ikke til hvordan en relativt liten tunell vil påvirke annen bebyggelse, og muligheten til å forsterke tunellen for å forhindre det. Men igjen, med potensiell kapasitet på 360 biler pr time pr heis, så vil jo det overgå mange parkeringshus sin kapasitet pr utgang i dag mtp at man må trekke lapp og betale, noe man gjerne bruker mer enn 10 sekunder på. Men igjen, må må jo betale på en eller annen måte når man bruker heis også, men det kan man jo gjøre i heisen eller når man venter i kø.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 (endret) Der er hundretusener av ledige parkeringsplasser altså... Godt å vite Om de utvider E18 fra 3 til 6 felter, tenker du at dette dobler antall parkeringsplasser i oslo? Eller hvordan mener du dette med økt kapasitet på innfartsårene endrer antall parkeringsplasser automatisk? Endret 5. januar 2019 av aklla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå