Gå til innhold

Biler som skal kjøre i Musk-tunnel, må ha støttehjul


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Disse innfellbare støtthjulene(som per nå ikke eksisterer) må designes, testes, produseres og monteres. Man snakker ekstreme sikkerhetskrav og en hel del komplisert leamikk for at sjåføren bare skal kunne trykke på en knapp slik at servoer feller denne anretningen inn og ut.

 

 

Ja, når hjulene følger en ujevn flate vil det riste ja. Tipper det er derfor den må bli helt glatt, noe de jo jobber med.

Ja, det er jo kontaktpunkt, men om dekkene går rett frem og bilen svinger til siden vil det slite ekstremt både på dekk og underlag. Altså antar jeg og det ser slik ut at kontaktpuntene ikke er for å tvinge bilen i en bane den ikke vil, men for å styre dekkene. Noe som jo både er enklest, tryggest og gir minst slitasje og risiko.

 

Desverre har jeg ikke funnet noe konkret hvordan støtthjulene fungerer, så det er uansett bare gjetting.

 

 

Kjørte i slik tunnel i 1989 med buss i Essen.

De hadde busser som gikk etter trikkeskinner og tunneler ved å bruke slike "støttehjul".

Old news!

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Guided_bus

Lenke til kommentar

Hvis man ser beskrivelsen av opplegget, så er det ganske klart at man ikke klarer å sende så veldig mange biler gjennom tunnelen per time.

 

For en normal vei, så vil avstanden mellom bilene avgjøre hvor stor kapasitet veien har. hvis det er 3 sekunder mellom hver bil så er kapasiteten grovt regnet 3600/3 = 1200 biler per time. Det hjelper ikke om man kjører fortere. Tidsavstanden vil dominere kapasiteten uansett.

 

Den eneste måten å øke kapasiteten på er å øke antallet kjørebaner eller å redusere tidsavstanden mellom bilene.

 

Hvis man skal komme inn og ut av tunnelen til Musk med heis så vil kapasiteten være latterlig lav. Opplegget er rett og slett upraktisk med mindre et lite mindretall kan kjøpe seg bort fra køene.

 

Det er vel temmelig åpenbart at for å få bukt med køene så må så mange som mulig over på kollektivtransport eller man må spre bilbruken jevnere over døgnet.

 

Kollektivtransport vil vel i overskuelig fremtid være mye raskere enn bruk av bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sittet i bilkø før? 2 ganger om dagen? År etter år?

 

Der har du svaret ditt. The Boring Company presenterer løsningen på et problem millioner av mennesker sliter med hver dag. Inntil prosjektet går ettertrykkelig på trynet fordi for eksempel økonomien er umulig så vil de fortsette å få oppmerksomhet.

 

Det er rett og slett en vakker drøm som ennå ikke har blitt motbevist. :)

Men heiskøen får du ikke gjort noe med selv om bilene kjører i 240 km/t. Derfor er dette en gedigen bløff som er laget for å gi Musk PR

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Men heiskøen får du ikke gjort noe med selv om bilene kjører i 240 km/t. Derfor er dette en gedigen bløff som er laget for å gi Musk PR

Retorisk spørsmål: Hva gjør man med en lang heiskø?

Retorisk svar: Deler den opp i flere men kortere køer.

 

 

Musk har addressert dette spørsmålet allerede, han vil ha heisene langt tettere enn det stoppeplasser på en t-bane vanligvis er plassert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke levert ennå? Sånn bortsett fra at det er definisjonen på et prosjekt i oppstartfasen så har de faktisk laget noe, en billig tunnell!

 

 

Matematikken bak er ikke værre enn at du burde klare å regne på det selv hvis du prøver. De viktige punktene er 1)billige tuneller 2)svært mange heiser fra bakkenivå ned til tunnellen 3)autonomi sørger for å håndtere parkering 4)autonomi i nettverk kan plassere flere personer i hvert kjøretøy 5)fleksibilitet i rutevalg øker snitthastigheten drastisk.

Alle vet at tunnel med lav diameter er billigere enn en tunnel med høy diameter. Dette er eldgammel kunskap.

 

Og for matematikken så forventer jeg at Musk og fanbasen kommer med bevisene. Bevis som ikke finnes.

Lenke til kommentar

Retorisk spørsmål: Hva gjør man med en lang heiskø?

Retorisk svar: Deler den opp i flere men kortere køer.

 

 

Musk har addressert dette spørsmålet allerede, han vil ha heisene langt tettere enn det stoppeplasser på en t-bane vanligvis er plassert.

Uansett hvordan man vrir og vender på dette, så vil heisene være flaskehalsen. Trafikken gjennom tunnelen går ikke kjappere enn det heisene klarer å frakte bilene opp og ned. På sikt når flere og flere skal bruke disse, så vil det nok være kjappere å stå i kø over bakken enn på vei under. Hvis ikke snakker vi om heismengde som ikke ligner grisen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det trenger da ikke være en tradisjonell heis der en bil blir heist opp, så går heisen ned igjen.

Tenk mer samlebånd, en bil inn, heisen går opp 2 meter, så neste bil inn. Går det autonomt klarer de seg nok med 1-2 sekunders stopp pr bil.

 

Systemet finnes allerede, spol til ca 2 minutter ut, så ser du en slik heis. Riktignok brukt til parkeringsanlegg, men prinsippet og systemet kan brukes til biltransport også.

 

 

La oss si 5 eller 10 slike, så går nok bilene ganske greit unna :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett hvordan man vrir og vender på dette, så vil heisene være flaskehalsen. Trafikken gjennom tunnelen går ikke kjappere enn det heisene klarer å frakte bilene opp og ned. På sikt når flere og flere skal bruke disse, så vil det nok være kjappere å stå i kø over bakken enn på vei under. Hvis ikke snakker vi om heismengde som ikke ligner grisen.

Og ikkje vil det hjelpe å ha mange heiser heller, då blir det kø i gatene og kaos på parkeringsplassane

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hvordan man vrir og vender på dette, så vil heisene være flaskehalsen. Trafikken gjennom tunnelen går ikke kjappere enn det heisene klarer å frakte bilene opp og ned. På sikt når flere og flere skal bruke disse, så vil det nok være kjappere å stå i kø over bakken enn på vei under. Hvis ikke snakker vi om heismengde som ikke ligner grisen. 

Det er også begrenset hvor mange heiser man kan installere i bystrøk uten og ødelegge eksisterende infrastruktur.

Lenke til kommentar

Regner med at bilene må være elektriske fordi man utstyrer tunnelene med et mye mindre ventilasjonsanlegg enn et som ville være i stand til å få ut motoravgasser.

De må være elektriske, og autonome.

 

 

 

 

Teslaeiere forlater nå merket til fordel for Porche, og det er bare begynnelsen.

Nei, de gjør nok ikke det. Av de som har forhåndsbestilt Taycan så er over halvparten Porche-eiere fra før, og av de som ikke er Porche-eiere så utgjør Tesla-eiere flertallet. Da er det ikke så mange av dem, og flere vil nok ha to biler siden Porche appellerer til mer velstående kunder.

 

Hele "Tesla-eiere bytter til Porche"-greia er basert på kreativ tolkning av tallene. Ja, det er rett og slett en løgn.

 

 

 

 

Problemet med elbiler idag er jo batteriet, både vekt, forurensning og kapasitet.

Nei, det er ikke noe problem. Vekt/volum vil man også ha med hydrogen-søppelet. Forurensning er langt lavere med elbiler enn med fossilbiler eller hydrogensøppel. Kapasiteten på elbiler er mer enn god nok for 99,999% av befolkningen.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er to ting som jeg tenker litt på, det vil vel bli kø ved inngangen og utgangen av denne tunnelen siden farten må reduseres endel for "påstigning" og hvis det er mange kjøretøyer vil det jo bli lang kø ved avkjøring.

Du tenker feil. Det vil ikke bare være noen få inn/utganger med langt mellomrom. Det vil være mange inn/utganger. Man kjører f.eks. rett fra hver enkelt parkeringsanlegg og inn i tunellsystemet.

 

 

 

 

Det er også begrenset hvor mange heiser man kan installere i bystrøk uten og ødelegge eksisterende infrastruktur.

Nå sa vel Musk at heisen vil være en av løsningene som blir minst brukt, og at de fleste bare vil kjøre rett inn i systemet fra parkeringsanlegg o.l.

 

 

 

 

Se! En keiser, og han har ingen klær på. Hvorfor i alle dager fortsetter en å gi The Boring Company oppmerksomhet? Det er jo kun humbug som kommer derfra.

Se! Noen som spammer alle Tesla/Musk-tråder med negativt oppgulp. Enkelte ser bare begrensninger og foretrekker å sitte på sidelinjen og slenge møkk, mens andre skaper muligheter og løsninger.

 

Alle vet at tunnel med lav diameter er billigere enn en tunnel med høy diameter. Dette er eldgammel kunskap.

Som vanlig så har du misforstått noe. Hva med å i det minste følge med på hva du rakker ned på før du rakker ned på det? Ja, mindre tuneller er noe av det som gjør det billigere, men slett ikke det eneste. De gjør flere ting som gjør byggingen av tuneller billigere, ikke bare at de er mindre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Finnes det ein slags sanntidssimulering av korleis dette skal fungere? Ei simulering som tar føre seg ei tid på døgnet der veldig mange vil nytte seg av tunnelen og du ser prosessen frå dei hamnar i køen til dei er framme ved destinasjonen. Vil det bli nokre krav til personar per bil eller kan alle køyre gjennom med kun sjåføren?

Lenke til kommentar

Finnes det ein slags sanntidssimulering av korleis dette skal fungere? Ei simulering som tar føre seg ei tid på døgnet der veldig mange vil nytte seg av tunnelen og du ser prosessen frå dei hamnar i køen til dei er framme ved destinasjonen. Vil det bli nokre krav til personar per bil eller kan alle køyre gjennom med kun sjåføren?

Ei simulering der en superefrektivt sender masse biler inn i et bysentrum der en verken har plass å kjøre eller parkere dei? Garantert ikkje. Musk er en smarting, men her har han bomma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ei simulering der en superefrektivt sender masse biler inn i et bysentrum der en verken har plass å kjøre eller parkere dei? Garantert ikkje. Musk er en smarting, men her har han bomma

Nå er det strengt tatt du som har bommet, da du ikke engang vet hva systemet går ut på. Hvorfor kritiserer du noe du åpenbart ikke vet noe om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva vil du oppnå? Ein vanleg tunnel kostar 10 gonger meir, og der går trafikken mykje seinare. Du kan byggje ti slike tunnelar, gjerne i ulike retningar, for prisen av ein vanleg tunnel.

 

Vel, man må iallefall bygge 2 om man skal matche retningen til vanlige tunneler. Man kan ei heller si at prisen er 1/10 med sikkerhet, og hvis den er det, så er det sannsynligvis gravearbeidet som er billigere, og da kan man like gjerne bygge en vanlig tunnell i samme hullet.

 

Så kommer tillegget hvis alle biler som kjører igjennom må ha slike støttehjul, arbeidet og kostnaden med det kan trekkes fra hvor mye "billigere" tunnelen er. Hvis besparingene da hovedsaklig er på nødutganger og andre ting som en standard tunnel har, så er vel ikke det akkurat en besparelse, men en lavere standard, som sannsynligvis ikke kan bli godkjent i land med høye standarder for tunneler.

 

La oss si at prisen er 1/10 som noen reklamerer for, hvor mye billigere kan normale tunnelarbeidere lage tuneller for hvis den kun skal gå i 1 retning og ikke følge normale standarder for tunneler? Så kan man legge til den ekstra kostnaden med støttehjulene og arbeidet det krever, så vil nok ikke prisen være dramatisk redusert.

 

Hva jeg vil oppnå? Ingenting spesielt. Men sikre og nyttige tunneler er vel noe som er greit å ha om man først skal grave tunneler. Er det snakk om å redusere trafikken kan vi heller se på andre måter å gjøre dette på enn å grave tunneler under byene. F.eks kan nevnte tunneler i mange tilfeller heller brukes til f.eks en metro, slik at trafikken reduseres. Eller flere folk kan arbeide hjemme, heller enn å dra på kontoret samtidig hver morgen, og hjem igjen hver ettermiddag. Litt effektivisering i arbeidet som gjøres i allmennheten kan reduseres trafikken betraktelig og kan gjøre nevnte tunneler mindre nødvendig.

 

Fornuftige løsninger er vel noe jeg vil oppnå om jeg absolutt skal svare på spørsmålet ditt. Og denne løsningen med tunneler virker ikke å være spesielt fornuftig. Jeg har ikke noe spesielt for eller imot en slik løsning, så lenge den er nyttig for samfunnet. Så verken til eller fra, jeg bare bemerker det jeg bemerker og ferdig med det.

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig. Når kollektivtransporten fungerer bra og mange velger den, frigjøres plass på veiene som reduserer køene. Det kommer de som bruker bil til gode. Kollektivtransport er det mest dramatisk effektive tiltaket mot bilkø vi har.

 

Vel, kjørte akkurat innom Oslo fra Nord for første gang, så er det jo verdt å nevne at det er jævlig lite effektivt at alle må kjøre innom sentrum for å kjøre sørvest og sørøst. Ikke rart det er problemer med trafikken i Oslo når veiene fungerer på den måten. Så har de i tillegg baller nok til å kalle det en "ring".

 

Skal man løse trafikkproblemene i Oslo kan man jo begynne med å lage en faktisk ring rundt byen slik at folk som ikke skal til Oslo heller kan kjøre rundt på en motorvei som IKKE går INN i byen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du tenker feil. Det vil ikke bare være noen få inn/utganger med langt mellomrom. Det vil være mange inn/utganger. Man kjører f.eks. rett fra hver enkelt parkeringsanlegg og inn i tunellsystemet.Nå sa vel Musk at heisen vil være en av løsningene som blir minst brukt, og at de fleste bare vil kjøre rett inn i systemet fra parkeringsanlegg o.l.Se! Noen som spammer alle Tesla/Musk-tråder med negativt oppgulp. Enkelte ser bare begrensninger og foretrekker å sitte på sidelinjen og slenge møkk, mens andre skaper muligheter og løsninger.Som vanlig så har du misforstått noe. Hva med å i det minste følge med på hva du rakker ned på før du rakker ned på det? Ja, mindre tuneller er noe av det som gjør det billigere, men slett ikke det eneste. De gjør flere ting som gjør byggingen av tuneller billigere, ikke bare at de er mindre.

Kom igjen! Opplys oss om hva the boring company har klart å finne ut som ingen vet fra før. Verden er din scene, det er bare å innta den.

 

For de som ikke orker å vente på svar, ingenting. Absolutt ingenting nytt, forbedrende eller revolusjonerende har kommet fra the boring company.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes det ein slags sanntidssimulering av korleis dette skal fungere? Ei simulering som tar føre seg ei tid på døgnet der veldig mange vil nytte seg av tunnelen og du ser prosessen frå dei hamnar i køen til dei er framme ved destinasjonen. Vil det bli nokre krav til personar per bil eller kan alle køyre gjennom med kun sjåføren?

Det er jo noe av det fantastiske her. Det finnes ikke et fnugg av matematikk som på noe som helst vis viser at disse mikrotunnelene er mer effektive eller mer lønnsomme en de tunnelene vi allerede bygger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...