Gå til innhold

Biler som skal kjøre i Musk-tunnel, må ha støttehjul


Anbefalte innlegg

Så denne ufattelig kritiske modifikasjonen koster bare 2700 kroner inkludert montering?? Et automatisk ut- og innfellbart støttehjulsystem som skal tåle at 2,5 tonn med Model X blir kastet veggemellom i 150 km/t?

 

Ut fra det jeg kan se og forstå, så er støttehjulene der for å styre hjulene riktig, altså trenger de ikke tåle så mye, ihvertfall ikke en bil "kastet veggimellom".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en helt elendig ide, og en av de verste tunnellene jeg noensinne har hørt om. En helt vanlig tunnell hadde nok fungert mye greiere.

Kva vil du oppnå? Ein vanleg tunnel kostar 10 gonger meir, og der går trafikken mykje seinare. Du kan byggje ti slike tunnelar, gjerne i ulike retningar, for prisen av ein vanleg tunnel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du sittet i bilkø før? 2 ganger om dagen? År etter år?Der har du svaret ditt. The Boring Company presenterer løsningen på et problem millioner av mennesker sliter med hver dag. Inntil prosjektet går ettertrykkelig på trynet fordi for eksempel økonomien er umulig så vil de fortsette å få oppmerksomhet.Det er rett og slett en vakker drøm som ennå ikke har blitt motbevist. :)

Selskapet har ikke levert en dritt som er bedre enn det vi allerede har. Det finnes ikke et fnugg av nyvinning. Bare tullete drømmerier som aldri vil skalere. Det finnes ingen matematikk som klarer å bevise at dette er mer effektivt enn vanlige tunneler eller t-baner.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selskapet har ikke levert en dritt som er bedre enn det vi allerede har. Det finnes ikke et fnugg av nyvinning. Bare tullete drømmerier som aldri vil skalere. Det finnes ingen matematikk som klarer å bevise at dette er mer effektivt enn vanlige tunneler eller t-baner.

Hadde alle tenkt slik hadde vi fortsatt ikke tatt ibruk hjulet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og kor skal alle desse bilane parkere?

Tenk om en kunne reise i tunnel, uten å måtte ha med bil? I ei vogn? På skinner og med elektrisk framdrift!

 

Og så er det denne plagsomme virkeligheten da, der bilene og køene faktisk eksisterer selv om du syntes de skulle tatt T-banen og toget i stedet. Det er ikke en av Musks ville ideer at det er biltrafikk dette skal avlaste. Kapasitetsfordeler med massetransport er revnende likegyldig for de som trenger bilen, og når folk sitter fire timer i bilkø hver dag, tror jeg man må rett og slett innfinne seg med at dette er et annet og eget problem som kollektivtransportens fordeler rett og slett ikke er relevante for.

Lenke til kommentar

Og så er det denne plagsomme virkeligheten da, der bilene og køene faktisk eksisterer selv om du syntes de skulle tatt T-banen og toget i stedet. Det er ikke en av Musks ville ideer at det er biltrafikk dette skal avlaste. Kapasitetsfordeler med massetransport er revnende likegyldig for de som trenger bilen, og når folk sitter fire timer i bilkø hver dag, tror jeg man må rett og slett innfinne seg med at dette er et annet og eget problem som kollektivtransportens fordeler rett og slett ikke er relevante for.

Det er to ting som jeg tenker litt på, det vil vel bli kø ved inngangen og utgangen av denne tunnelen siden farten må reduseres endel for "påstigning" og hvis det er mange kjøretøyer vil det jo bli lang kø ved avkjøring.

 

Det har jo vært snakk om at biler etterhvert vil selv justere farten i køer "autonome?" så man slipper alle start/stopp hendelsen, da vil jo trafikken flyte relativt fortere på vanlige veier.

Lenke til kommentar

Det har jo vært snakk om at biler etterhvert vil selv justere farten i køer "autonome?" så man slipper alle start/stopp hendelsen, da vil jo trafikken flyte relativt fortere på vanlige veier.

Problemet her er at det ikke er ett kontrollert miljø, så det vil begrense flyten ganske mye. Det vil være vær, tåke, glatt, uforutsette hendelser, ikke-autonome biler, myke trafikkanter, dyr osv som man må ta hensyn til

I en tunell er det strengt tatt bare bilen forran og evt. stoppestasjoner man må ta hensyn til uten noe uforutsett.

Lenke til kommentar

Problemet her er at det ikke er ett kontrollert miljø, så det vil begrense flyten ganske mye. Det vil være vær, tåke, glatt, uforutsette hendelser, ikke-autonome biler, myke trafikkanter, dyr osv som man må ta hensyn til

I en tunell er det strengt tatt bare bilen forran og evt. stoppestasjoner man må ta hensyn til uten noe uforutsett.

Man må også ta hensyn til at en eventuell bil-tunnel ikke vil bli bygget/tatt i bruk på veldig lang tid ennå, så bil-verden har ennå tid på seg og finne løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kapasitetsfordeler med massetransport er revnende likegyldig for de som trenger bilen

Det er ikke riktig. Når kollektivtransporten fungerer bra og mange velger den, frigjøres plass på veiene som reduserer køene. Det kommer de som bruker bil til gode. Kollektivtransport er det mest dramatisk effektive tiltaket mot bilkø vi har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut fra det jeg kan se og forstå, så er støttehjulene der for å styre hjulene riktig, altså trenger de ikke tåle så mye, ihvertfall ikke en bil "kastet veggimellom".

 

De som var med sa det føltes det som om de kjørte på en humpete kjerrevei. Med andre ord ord så er alle kontaktpunkter i Teslaen potensielt utsatt for store påkjenninger.

 

Disse innfellbare støtthjulene(som per nå ikke eksisterer) må designes, testes, produseres og monteres. Man snakker ekstreme sikkerhetskrav og en hel del komplisert leamikk for at sjåføren bare skal kunne trykke på en knapp slik at servoer feller denne anretningen inn og ut.

 

2700 kroner per bil skal dekke kosten for alt dette inkludert montering? Mindre enn det koster å ta et oljeskift?

 

Nei.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

De som var med sa det føltes det som om de kjørte på en humpete kjerrevei. Med andre ord ord så er alle kontaktpunkter i Teslaen potensielt utsatt for store påkjenninger.

Ja, når hjulene følger en ujevn flate vil det riste ja. Tipper det er derfor den må bli helt glatt, noe de jo jobber med.

Ja, det er jo kontaktpunkt, men om dekkene går rett frem og bilen svinger til siden vil det slite ekstremt både på dekk og underlag. Altså antar jeg og det ser slik ut at kontaktpuntene ikke er for å tvinge bilen i en bane den ikke vil, men for å styre dekkene. Noe som jo både er enklest, tryggest og gir minst slitasje og risiko.

 

Desverre har jeg ikke funnet noe konkret hvordan støtthjulene fungerer, så det er uansett bare gjetting.

Lenke til kommentar

"En ganske rystende tur, eller en episk opplevelse. Beskrivelsen avhenger av hvem man spør etter en tur på 65 km/t gjennom den første av Elon Musks underjordiske tunneler for biler. Journalistene ga det første svaret. Musk selv ga det andre."

 

Tesladuttebassene kjøper ethvert utsagn Elongutten kommer med rått. Samme hvor innlysende det han sier er BS.

 

Gikk Tesla privat på 420US ?

Semi kommer i 2019, med 600 miles rekkevidde. Ja, jøss :-)

Pris på M3 settes ned 2000US. Fremdeles 9000 US dyrere enn han har lovet hundretusener av kunder. Blir nok god butikk det der.

Alle superchargere skal hente strøm fra fornybar. Finnes det èn eneste ?

"Sparer" ferdigproduserte biler til slutten av hvert kvartal for å få det til å fremstå som at siste ukes produksjon var skyhøy.

Tesla oppgir at 98 prosent av deres kunder vil kjøpe Tesla på nytt neste gang. Når du har monopol på bil med stor rekkevidde så. Teslaeiere forlater nå merket til fordel for Porche, og det er bare begynnelsen.

SolarCity var kjempesmart. Hallelujah sa Tesladuttebassene. Det blei stille der gitt.

 

Elon Musk er smart. Ingen tvil om det. Problemet er at han er så mye smartere enn aksjonærene sine, som blindt tror alt "messias" sier.

 

Tesla er blitt en kult for sære, men underholdende mennesker :-)

Akkurat som du bestemmer hvor din strøm i kontakten kommer fra, slik bestemmer Musk hvor sin strøm kommer fra. Nettopp. Må ta den strømmen som er tilgjengelig. Er opp til hvert enkelt land og dens stat til og gå over til fornybar. Ikke en kar som eier noen firma.. Han kan oppmuntre og investere sine egne penger for og overbevise. Men til syvende og sist ligger ikke makten i hans hender.

 

Rart de har monopol på biler med lang rekkevidde om de ikke gjorde noe riktig. Skulle da tro at giganter som GM etc burde ha knust Tesla allerede. Men de ser ut til og henge etter fortsatt... Samme med VAG. Og de andre store.

 

Mye rart i den posten gitt.. Har han stjålet en gammel flamme som var din eller noe? Du virker bitter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selskapet har ikke levert en dritt som er bedre enn det vi allerede har. Det finnes ikke et fnugg av nyvinning. Bare tullete drømmerier som aldri vil skalere. Det finnes ingen matematikk som klarer å bevise at dette er mer effektivt enn vanlige tunneler eller t-baner.

Ikke levert ennå? Sånn bortsett fra at det er definisjonen på et prosjekt i oppstartfasen så har de faktisk laget noe, en billig tunnell!

 

 

Matematikken bak er ikke værre enn at du burde klare å regne på det selv hvis du prøver. De viktige punktene er 1)billige tuneller 2)svært mange heiser fra bakkenivå ned til tunnellen 3)autonomi sørger for å håndtere parkering 4)autonomi i nettverk kan plassere flere personer i hvert kjøretøy 5)fleksibilitet i rutevalg øker snitthastigheten drastisk.

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig. Når kollektivtransporten fungerer bra og mange velger den, frigjøres plass på veiene som reduserer køene. Det kommer de som bruker bil til gode. Kollektivtransport er det mest dramatisk effektive tiltaket mot bilkø vi har.

 

Igjen tilbake til virkeligheten: de stedene der Boring Company er engasjert, finnes det allerede kollektivtransport og det har beviselig ikke løst problemet. Forbedring av kollektivtransport er naturligvis et annet tiltak som sannsynligvis disse byene burde ha prioritert høyere. Men et tiltak som i teorien burde ha redusert biltrafikken mer enn det i praksis gjør, er irrelevant for om det kan finnes andre tiltak som vil avlaste biltrafikken. Ikke minst fordi brukstilfellene for bil og T-bane er fundamentalt forskjellige. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Igjen tilbake til virkeligheten: de stedene der Boring Company er engasjert, finnes det allerede kollektivtransport og det har beviselig ikke løst problemet. Forbedring av kollektivtransport er naturligvis et annet tiltak som sannsynligvis disse byene burde ha prioritert høyere. Men et tiltak som i teorien burde ha redusert biltrafikken mer enn det i praksis gjør, er irrelevant for om det kan finnes andre tiltak som vil avlaste biltrafikken. Ikke minst fordi brukstilfellene for bil og T-bane er fundamentalt forskjellige.

Nå er vel Los Angeles strengt talt verdenskjent for å ha elendig kollektivtilbud

Lenke til kommentar

Nå er vel Los Angeles strengt talt verdenskjent for å ha elendig kollektivtilbud

 

Riktig. Det er de. Og det er også mange andre byer som også har trafikkutfordringer som de velger å ikke løse. Så disse er potensielle markeder for et (hvilket som helst) privat selskap som ønsker å levere bedre løsninger for kollektivtransport eller for å levere bedre løsninger for andre typer transport. Boring Company gjør vel begge deler, men i dette løsningsforslaget ser det ut til å være privatbilisme og kødannelse på bilveier de mener å kunne effektivisere/avlaste. 

 

Det er et godt poeng nevnt lengre opp her, at autonome systemer, eller enda bedre, samhandlende trafikkstyringssystemer, hvis og når de implementeres, kan effektivisere biltrafikk på eksisterende veier, helt uten tunnelløsningen her. Det samme gjelder togtrafikk, dersom det plutselig skulle dukke opp investeringsvilje til å sette inn økt kapasitet på eksisterende infrastruktur der også. Jeg personlig mener at det finnes mange muligheter utenfor Boring Company som kan forbedre trafikken i LA og andre problemområder. Men nå er det sånn at også Boring Company ser ut til å faktisk jobbe mot en forbedring av trafikken der og andre steder, og deres kronargument er at de skal kunne lage tunneler relativt billig. Og et av mine kronargumenter er at Musk er en type som jobber med å sikre investorer og oppdrag, der mange andre bare snakker om hvorfor han skal feile. Det aller, aller viktigste når man skal starte et industrieventyr, er å faktisk starte. Musk er ikke garantert å lykkes, men alle hypotetiske løsninger er dømt til å feile så lenge de forblir hypotetiske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det meininga at kven som helst skal kunne montere støttehjul på bilen sin og bruke tunnelen? Kva skjer om nokon bremsar og stoppar opp midt inni, med bilar bak i 250 km/t? Eller nokon har feilvurdert batterikapasiteten og går tom halvvegs.

 

Eg er absolutt for betre måtar å transportere folk på, men dette prosjektet er nok det eg er minst optimistisk til. Spesielt sidan dei vil kombinere eit form for skinne/banesystem med privatbilar og sjåførar i eit lukka system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...