Szdc Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 (endret) I psykiatrin i Sverige idag har vi indirekt eller direkt tvång av medicin... Men vad jag har läst i norsk media så har ni inte längre tvång av medicin i psykiatrin oavsett vilken diagnos man än har (även om man har tvångsvård)? Detta sedan hur lång tid tillbaka? Endret 3. januar 2019 av Szdc Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 I psykiatrin i Sverige idag har vi indirekt eller direkt tvång av medicin... Men vad jag har läst i norsk media så har ni inte längre tvång av medicin i psykiatrin oavsett vilken diagnos man än har (även om man har tvångsvård)? Detta sedan hur lång tid tillbaka? Dette stemmer ifølge min samboer. Gjaldt vel fra 01.09.2017? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Da får vel politiet mer å gjøre da. Hvem skal ta seg av dem hvis psykiatrien ikke gjør det? Purken. Flotters altså... Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 (endret) Jf nye retningslinjer kan man bruke tvang innen psykiatrien ved: - Akutt forhøyet risiko for eget liv, eller andres liv eller helse - Behandlingskriteriet oppfylt (uten behandling stor risiko for forverring av tilstand) og ingen/svært redusert samtykkekompetanse (vanskelig å vurdere, men pr. definisjon skal de helt eller delvis være i stand til å forstå konsekens av å ikke bli behandlet) - Frivillighet forsøkt eller åpenbart formålsløst http://www.lvh.no/symptomer_og_sykdommer/psykiske_lidelser/akutt_innleggelse_i_psykiatrisk_avdeling/tvangsinnleggelse_phvl__3-2_og_3-3 Innen somatikken brukes tvang ved akutt fare for liv og igjen at pasient ikke er samtykkekompetent Konklusjon: Man bruker tvang innen både psykiatrien og somatikken i Norge. Må nevnes at det er mye fokus på nettopp tvang, og regelverket blitt strengere for tvangsinnleggelse/behandling (spesielt etter 01.09.17) Endret 3. januar 2019 av eldavid 2 Lenke til kommentar
Szdc Skrevet 3. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2019 (endret) Så sedan 1 Sep 2017 så är det patienterna som bestämmer om man vill ta medicin eller inte inom psykiatrin i hela Norge? Har jag läst rätt? https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/XyEBm/Lovendring-Alvorlig-psykisk-syke-uten-rett-til-behandling Endret 3. januar 2019 av Szdc Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Nej, du har inte läst rätt. Skillnaden mellan gammalt och nytt i lagen (psykiskhelsevernloven), är att psykiatrin måste göra en bedömning av en persons förmåga att ta riktiga beslut (på norska - samtykkekompetanse), innan man kan påföra en person tvungen vård och behandling med medisiner. Grovt skisserat kan man säga att om man är psykotisk, men vet om det själv, och heller inte lider av det eller på annat sätt är till skada för sig själv eller andra, ja då är allt hyvens. Lenke til kommentar
Szdc Skrevet 4. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2019 (endret) Nej, du har inte läst rätt. Skillnaden mellan gammalt och nytt i lagen (psykiskhelsevernloven), är att psykiatrin måste göra en bedömning av en persons förmåga att ta riktiga beslut (på norska - samtykkekompetanse), innan man kan påföra en person tvungen vård och behandling med medisiner. Grovt skisserat kan man säga att om man är psykotisk, men vet om det själv, och heller inte lider av det eller på annat sätt är till skada för sig själv eller andra, ja då är allt hyvens. Så man kan säga att psykiatrikern i Norge har monopol på vad man ska tycka? Om jag påstår att jag inte är psykotisk men psykiatrikern påstår det... Vad gäller då? Endret 4. januar 2019 av Szdc Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 (endret) Så man kan säga att psykiatrikern i Norge har monopol på vad man ska tycka? Om jag påstår att jag inte är psykotisk men psykiatrikern påstår det... Vad gäller då? För att förhindra att en psykiater skall ha "monopol", har vi just därför en "kontrollkommisjon" https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/psykisk-helsevern/kontrollkommisjonen Endret 4. januar 2019 av Skandinav Lenke til kommentar
Szdc Skrevet 4. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2019 (endret) För att förhindra att en psykiater skall ha "monopol", har vi just därför en "kontrollkommisjon" https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/psykisk-helsevern/kontrollkommisjonen Kontrollkommisjon = Motsvarande förvaltningsrätt i Sverige? Eller kanske en myndighet? Hur ser det ut i Norge med denna kontrollkommisjon, är det trovärdigt? Endret 4. januar 2019 av Szdc Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Kontrollkommisjon = Motsvarande förvaltningsrätt i Sverige? Eller kanske en myndighet? Hur ser det ut i Norge med denna kontrollkommisjon, är det trovärdigt? Det stämmer, förvaltningsrätten är den samma som kontrollkommisjonen. Du kan läsa mer om kontrollkommisjonen här: https://nhi.no/psykisk-helse/psykiske-lidelser/kontrollkommisjonen/ Jag har haft turen och möjligheten och fråga lagens "författare" och främste expert på denna lag (Aslak Syse), om vad han menar om kontrollkommisjonens trovärdighet. Kortfattat svarade han att; det för det mesta fungerar väldigt bra. Lenke til kommentar
Szdc Skrevet 7. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2019 Det stämmer, förvaltningsrätten är den samma som kontrollkommisjonen. Du kan läsa mer om kontrollkommisjonen här: https://nhi.no/psykisk-helse/psykiske-lidelser/kontrollkommisjonen/ Jag har haft turen och möjligheten och fråga lagens "författare" och främste expert på denna lag (Aslak Syse), om vad han menar om kontrollkommisjonens trovärdighet. Kortfattat svarade han att; det för det mesta fungerar väldigt bra. Är det jurister och sakkunnig läkare i den norska förvaltningsrätten som ska avgöra om någon får tvångsvård? Vad psykiatrikern som utfärdade vårdintyget vill är självklart. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Är det jurister och sakkunnig läkare i den norska förvaltningsrätten som ska avgöra om någon får tvångsvård? Vad psykiatrikern som utfärdade vårdintyget vill är självklart. Precis som i Sverige, är det i Norge, två läkare som avgör om du skall få tvångsvård i första skedet. Sedan är det precis i Norge, som i Sverige, förvaltningsrätten/kontrollkommisjonen, som avgör om det fortfarande är grundlag för att fortsätta med tvångsvården, även om inte patienten överklagar. Läs min länk om vem som sitter i kontrollkommisjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå