Gå til innhold

Endelig var Surface 6 klar, men bør jeg satse på 8 eller 16 meg RAM?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en i7 denne gangen, og ikke i5, som jeg har nå av generasjon 5. Men spørsmålet er om jeg skal satse på 8 eller 16 meg RAM. Det gjør samtidig at internlagringen øker fra 256 (som jeg klarer meg helt greit med nå, jeg har 40 gig ledig) og til 512 gig. Men så koster det altså 4000 kroner.

Jeg driver ikke med gaming, jeg bruker mest Excel/Word og tilsvarende kontorprogrammer, men jeg kan ha oppe 3-4 dokumenter samtidig i hver. Og så lukker jeg aldri Waterfox (Firefox branch med støtte for noe utvidelser jeg er avhengig av), bortsett fra at den som alle andre nettlesere trenger en omstart iblant fordi den lekker RAM og blir treig over noen dager. nettleseren med 15-20 vinduer tar gjerne opp 1 meg RAM, så i øyeblikket ser jeg at jeg har brukt 60 % av mine nåværende 8 meg.

Men bør jeg da egentlig satse på den store og heller tygge i meg prisforskjellen? Jeg er litt usikker... For lagringens skyld er det jo mye billigere å kjøpe et MicroSD-kort, 256 meg Sandisk Ultra koster 730, og et på 512 koster 1700 kroner, så det er jo i en helt annen klasse. Men da får jeg altså ikke mer minne.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i7, 16gb ram og 500gb SSD så er du på god vei.

Må du har den nye surface? eller kan du overleve med et annet merke som vil koste deg MYE mindre?

edit: hva er budsjettet ditt?

edit2: kan du klare deg med bærbar? ;)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Vel, jeg har tre Suface Docks i huset på hytta (for å kjøre med toskjermoppsett), så det er ikke helt fristende å gå bort fra den, men men noe i samme formfaktor kan være interessant.

Budsjettet er på rundt 20 000, og nei, jeg kan absolutt ikke klare meg med en bærbar. Det må være mulig å få nettbrettmodus, og jeg vil ikke ha noe som da er noe særlig tyngre enn Surfacen. Den veier rundt 800 gram.

Lenke til kommentar

Den er litt seig, ja. Som alltid med pc-er som har vært i drift en stund. Men jeg vil også ha en som er noen hakk skarpere. Og med å gå til den nye prosessorgenerasonen, som etter det jeg har lest er flere ganger raskere selv innenfor samme prosessorfamilie enn den jeg har, pluss å gå fra i5 til i7, er det en ganske solid oppgradering allerede. Derfor lurer jeg på om jeg bør ha 16 meg ram, eller om 8 er nok.

Lenke til kommentar

Må du har den nye surface? eller kan du overleve med et annet merke som vil koste deg MYE mindre?

Det er da ingen andre merker som tilbyr noen reelle konkurrenter til Surface som har ny versjon av Windows? Det finnes dog noen laptops med avtagbar skjerm men de er en del tykkere / større.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...