Gå til innhold

Tysk energigigant bruker milliarder på fire vindparker i Trøndelag

Anbefalte innlegg

Det er ingen fare for at vi får vindturbinar over alt. Mange interessante område er allereie verna, og mesteparten er ikkje interessant.

Vi har allerede for mange vindparker slik jeg ser det. Og det vil bygges ut mange nye de neste årene. Inkludert på høyfjellet. Nå er det ikke rom for en eneste ny vindpark. Faktisk burde vi bygge ned flere av de som alt eksisterer.

Havet vert nok øydelagt det òg, når prisnivået er nede der det bør vere. Uheldigvis er det best vind i eit belte ikkje veldig mange mil frå kysten, so turbinane vert nok godt synlege frå land. Då er det òg mindre kollisjonsfare med oljetankarane, som for det meste går lengre ut.

Kanskje vi til havs kan få synergi mtp at vindparken kan bli en form for kunstig rev, slik at vi kan få bedre tilvekst at marint liv? Yngleplass for småfisk og andre godsaker fra havet? Strategisk plassering mtp på at ingen trålere kan skade revene fordi de ikke vil få lov å tråle mellom vindmøllene. 

Eller kanskje vi bare først som sist skulle satset knallhardt på atomkraft? Så kan vi la naturen i fred og likevel ha kraft til både industri, forbruk, fremtidig forbruk og rent luksusforbruk. Og resten av kraften kan vi eksportere.

Jeg har vert på Midfjellet på fitjar to ganger. Den ene gangen stod møllene stille den andre gikk mange av dem. Man kan faktisk høre dem når man står på ferjekaien.

Jeg var så skuffet første gang jeg tok en vindpark i øyesyn. Jeg trodde virkelig på røverhistoriene om at møllene er "lydløse" og at det ikke påvirker bruksverdien for området. Vel det er ren løgn alt sammen. Møllene bråker. Og den lyden rekker langt. De bråkete møllene passer veldig dårlig sammen med en naturopplevelse. Til sommeren skal jeg og et par andre på road trip for å filme og forsøke å formidle hva disse vindparkene faktisk gjør med naturen. Vi skal besøke 3 vindparker i Sverige, minst en vindpark i nord norge, samt smøla og midtfjell. Samt at vi skal filme fra områder der byggingen ennå ikke er kommet igang.

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje vi til havs kan få synergi mtp at vindparken kan bli en form for kunstig rev, slik at vi kan få bedre tilvekst at marint liv? Yngleplass for småfisk og andre godsaker fra havet? Strategisk plassering mtp på at ingen trålere kan skade revene fordi de ikke vil få lov å tråle mellom vindmøllene.

No høyrest du ut som eit oljeselskap. Nei, eg trur nok at korkje oljeplattformar eller vindturbinar har nemneverdig positiv effekt på fiskeria.

Eller kanskje vi bare først som sist skulle satset knallhardt på atomkraft? Så kan vi la naturen i fred og likevel ha kraft til både industri, forbruk, fremtidig forbruk og rent luksusforbruk. Og resten av kraften kan vi eksportere.

Kjernekraft er for dyrt. Hinkely Point C i Storbritannia måtte ha ein garantert minstepris på 2 kr/kWh på krafta for å gå i null. Spørs om norske forbrukarar vil gå inn med liknande subsidiar, spesielt om krafta skal eksporterast.

Sjølv har eg verkeleg ingen problem med vindkraft. Turbinane er flotte. Vil du sjå naturøydelegging pga kraftutbygging, kan du ta fram Tyskland i Google maps. Slå over på satellittbilete. Sjå etter grå område, til dømes nær Cottbus i søraust. Dei er godt synlege sjølv med heile Tyskland i vindauget. Zoom inn, so ser du kva det er.

Norske vassmagasin er heller ikkje eit spesielt vakkert syn i nedtappa tilstand.

Lenke til kommentar

Flott at de åpne kullverken legges ned. Jeg ble ennå mer positivt overraskte når jeg så på kartet. Ca 4 kvadratkilometer solcelleparker i området rundt Cottbus. Dette går rette veien! Kraft og forbruk må bare reguleres og tilpasses hverandre.

Lenke til kommentar

En ting er om dette blir lønnsomt for Stadtwerke München, noe jeg antar det blir, men blir dette lønnomt for Norge? I så fall vil jeg gjerne se regnestykket. Selger vi et stykke norsk natur for en slikk og ingenting eller er det store penger å tjene på det?

På en lang nok horisont så vil det selvsagt bli lønnsomt for utbygger. At private eller utenlandske aktører får adgang til å maksimere profitt på nasjonens fremtidige arv er jo underlig. 

Europeisk CO2-kvotepris er i 2019 anslått til 155 kr/tonn. Om du regner 1 kg CO2/Kwh kullkraft betyr det at Stadtwerke München's vindkraft generert i Norge mottar 15,5 øre/KWh ved salg av kvoten. Det kan gjøre vindkraft i Norge lønnsomt for SM. Det gode spørsmål er om norske utbyggere kan gjøre det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Google, Facebook og BlackRock skal ødelegge mer norsk natur med vindfarmer (steigan.no)

Villmarken raseres for våre skattepenger. Flott at vi har kapitalister ved makten.

Nå er det mange vindmøller og vi måler redusert vindstyrke i verden. Det er alvorlig. Vi må tenke hvilke konsekvenser ting har når vi tukler med naturen

https://science.gu.se/english/News/News_detail//researchers--global-wind-speeds-slowing-since-1960.cid1520427

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Nå er det mange vindmøller og vi måler redusert vindstyrke i verden. Det er alvorlig. Vi må tenke hvilke konsekvenser ting har når vi tukler med naturen

https://science.gu.se/english/News/News_detail//researchers--global-wind-speeds-slowing-since-1960.cid1520427

Det høres vel egentlig ikke så alvorlig ut for min del (forurensningen er selvsagt alvorlig i seg selv, men det er jo en annen sak). Men bra at noen forsker på det, for det finnes garantert farer ved vårt levesett vi ikke vet om ennå, eller har kartlagt omfanget av.

Lenke til kommentar

Magefølelsen min sier meg at kraftuthentingen fra vind er neglisjerbar i forhold til vindøkningene som følge av global oppvarming, antagelig med mange tierpotenser forskjell. Men det er nå likevel greit at noen kvantiserer effekten og legger inn den komponenten også i klimaberegningene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Magefølelsen min sier meg at kraftuthentingen fra vind er neglisjerbar i forhold til vindøkningene som følge av global oppvarming, antagelig med mange tierpotenser forskjell. Men det er nå likevel greit at noen kvantiserer effekten og legger inn den komponenten også i klimaberegningene.

Ja ipcc sier at vindhastighet skal gå opp som følge av global oppvarming. Det de som har sjekket målinger siste 50-årene sier er at global vindhastighet er redusert 0,5 kmh i snitt. Det er rimelig motsatt det ipcc sier.

Nå er det mangen potensielle forklaringer på dette. Klimaforskere som levde for 120 år siden mente at økt solaktivitet ga mere vind, mens mindre sol ga mindre vind og tørrere vær.

NASA måler dessuten at relativ fuktighet synker, mens modellene antar konstant relativ fukt.

Poenget er at vindmøller reduserer hastighet på vind. Setter vi opp mange nok blir det målbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...