Gå til innhold

Går det an å tvinge GeForce-kort til å vise 4K uansett tilkoblet monitor?

Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg har et GTX 1050 TI som er koblet til to receivere med HDMI-splitter. recieverne går til to forskjellige rom. Problemet er at den ene av dem er HD (1080p), og den andre er 4K. Så jeg må inn i racken og fysisk plugge fra HD-receiveren for å vise 4K-film i full oppløsning i hjemmekinoen. Går det an å få GeForce-kortet til å blåse i at HD-reciveren er tilkoblet og sende et 4K-signal til den andre receiveren uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, splitteren er 4K, jeg har brukt den også til å splitte mellom 4K-tv-en og prosjektøren (JVC "4K" med pixel shift). Problemet er det jeg skriver. At jeg har en HD-receiver og en 4K-receiver. Det hjelper ikke hva splitteren identifiserer seg som så lenge det som er i enden, altså receiveren er HD, ikke UHD/4K. Ut fra logoen din kjenner du kanskje til dem. ;) 4K-receieren er en Yamaha RX-A3070, mens HD-receiveren er en RX-V3067, som er fra 2011, og altså ikke 4K-kompatibel. Det kom Yamaha først med i 2013.

Så jeg prøver å tvinge skjermkortet til å sende ut 4K selv om en av enhetene ikke støtter det. Jeg har et alternativ, å kjøre ekstra skjerm og lyden gjennom DVI-utgangen (det funker, jeg har prøvd det), men jeg vil helst unngå å knote det til med skrivebord med flere skjermer.

Lenke til kommentar

Vel, jeg regner med at hvis skjermkortet blir tvunget til å sende ut 4K-signal, vil det bare bli "out of range" på HD-receiveren, mens 4K-receiveren får det inn som vanlig. Poenget er ikke å få noe som helst brukbart bilde til HD-receiveren, jeg vil bare få lyden dit, og den bør være i orden selv om videosignalet ikke er kompatibelt med HD-receiveren.

Jeg har prøvd å sette egendefinert oppløsning, men når jeg kobler til HD-reciveren, forsvinner den som valgbar oppløsning (det går bare opp til 1080p), og så dukker den opp igjen når jeg plugger ut HD-reciveren igjen.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke der problemet ligger. Jeg prøvde å koble dem i serie også, ved koble den ene utgangen fra 4K-receiveren til en inngang på HD-reciveren, og da gikk den også rett over i HD. Men uansett, jeg er altså bare ute etter om det går an å tvinge GeForce-kortet til 4K-oppløsning uansett hva som er tilkoblet, spørsmålet er ikke hva som eventuelt skjer med signalet etterpå. Jeg kan selv greit nok finne ut om tingene virker eller ikke bare jeg får det riktige svaret.

Vidor, kryssposting. Som sagt, jeg vil bare vite om det går an å tvinge GeForce-kortet til 4K, jeg spør ikke hva som så skjer med det signalet. Og alle svarene så langt gjelder det jeg ikke spør om...

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Oi, da skjønner jeg mindre... Jeg har gått inn på NVIDIA kontrollpanel, Tilpass og så krysset av for "Aktiver oppløsninger som ikke vises på skjermen". Så klikker jeg på "Opprett tilpasset oppløsning" og lagrer den. Men når jeg plugger inn HD-receiveren, forsvinner den fra lista. Så det virker som om det er noe som ikke lar seg overstyre her. Og jeg har prøvd 4-5 ganger nå. Oppløsningen er i lista så lenge bare 4K-reciveren er koblet til, men forsvinner straks jeg plugger inn HD-reciveren.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Husk at splitteren vil utgi seg selv for å være en forskjellig skjerm avhengig av hva som er koblet til den. Så det kan hende du må legge til ny oppløsning for hver kombinasjon. Skjermkortet ser ikke skjermene. Kun splitteren (som utgir seg for å være en skjerm).

Lenke til kommentar

Det er feil. Uansett om jeg kjører gjennom splitteren eller ikke, så er det endepunktet som vises. Samsung hvis tv-en er slått på, 3070 hvis 4K-reviferen er koblet til uten at tv-en står på og 3067 hvis HD-receiveren er koblet til, eller hvis begge er koblet til, merkelig nok. Men takk, du fikk meg endelig på riktig spor! Jeg måtte opprette den nye oppløsningen mens HD-reciveren var koblet til, så funket det! :) Dermed er jeg happy man, med splittet bilde som gjør at jeg får lyd fra HD-reciveren og bilde og lyd fra 4K-reciveren.

Jeg holder på med et Frankenstein-oppsett for bruk av Yamahas presence-høyttalere sammen med takhøyttalere når jeg ser på Atmos-materiale, og bare presence-høyttalerne når jeg ser på noe som ikke er Atmos. Og da trengs det to recivere som jobber sammen. Det er bare en forskjell på ca. 80 ms i synkroniseringen, men det var lett å fikse ved å bruke lipsync på 3070-en.

Lenke til kommentar

Forresten, går det an på noen måte å sette navn på custom resolutions i NVIDIA (så "tv", "prosjektør", "soveroms-tv") og helst tilordne de en hurtigtast? Jeg trenger forskjellig bredde på bildet på prosjektøren og tv-en, og det er jo noe j... knot å måtte åpne kontrollpanelet for å bytte oppløsning.

Lenke til kommentar

Et annet problem er ikke at du kan tenke slik at "Bildesignalet spiller ingen rolle, så lenge lyden kommer frem." for måten det reiser i en HDMI kabel er samlet, ikke separate signaler.

Så før høyere oppløsning så stilles frekvensen opp, mer data som sendes på kortere tid på en 4K kabel, ergo trenger disse ekstra skjerming for å støtte og hindre crosstalk på høyere frekvenser.

Problemet her er at den stakkars HD receiveren er ikke smart nok til å kunne henge med å prosessere dette 4k signalet, og du vil ende opp med hverken lyd eller bilde på HD enheten som resultat.

Så det er nok derfor du ikke kan presse deg fremover, enten må du ha noe 4k kompatibelt eller fikse lyd en annen vei.

Lenke til kommentar

Eh...du må faktisk lese mer enn én post før du svarer hvis det skal være noen effekt av å synse vilt, krydret med imponerende faguttrykk som "crosstalk"...ellers blir det veldig fort avslørt at du ikke har peiling på akkurat det tilfellet du snakker om. :p Hvis du ser 3-4 poster opp, så kan du lese at det funker. Så den delen av det ble løst tre timer før du postet.

Edit: Og det med 4K-kabel er også like overdrevet som høyttalerkabler til 1000 kroner meteren. Jeg har 7 år gamle HDMI-kabler på 15-20 meter som går i rør på loftet her i hytta, sammen med blant annet høyttalerkabler og signalkabler, og de har ingen som helst problemer med å dytte 4K verken til prosjektøren eller tv-en. Dette er kabler som jeg betalte under tollgrensa på den tiden for å kjøpe på eBay, ikke noe dyrt eller avansert i det hele tatt.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...