Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

understells behandling


Anbefalte innlegg

Uten at jeg vet så mye om dette så har dette vært min forståelse av dette. Tradisjonell understellsbehandling (Tectyl, Mercasol, Dinitrol, etc, heretter kun omtalt som tectyl) er bra for å hindre rust. Tectyl er en seig olje som legges på og virker som en oljefilm på samme måte som lanolinolje, kanskje ofte med en mer tykkere og mer slitesterk konsistens. Dette kan ikke sammenlignes med gummi/plast belegg som i video over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tectyl herder til slutt å sprikker opp med steinsprut, kommer vann inn og ruster!

 

Fluidfilm herder/størkner aldri og slipper ikke gjennom vann og rusk.

Kan du legge FluidFilm på ein heilt ny bil som aldri har vore på veien eller ville du brukt Tectyl først og ev. FF ved etterbehandling nokre år seinare? Får ny bil til våren og tenkte å tectylbehandle den før den blir levert. Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Kan du legge FluidFilm på ein heilt ny bil som aldri har vore på veien eller ville du brukt Tectyl først og ev. FF ved etterbehandling nokre år seinare? Får ny bil til våren og tenkte å tectylbehandle den før den blir levert.

 

Så lenge det gjøres før bilen kommer på veien burde det gå helt fint. Men om det først har oppstått skader eller slitasje på understellet hadde jeg bare gått for fluidfilm. Det skal også nevnes at flere Fluidfilm-verksteder (f.eks. Bergen Antirust) gir livstidsgaranti mot rust på nye biler, så lenge verkstedets vedlikeholdsprogram gjennomføres. Det er bedre enn noen tectyl-verksted gjør.

 

Som sagt, Tectyl er et beskyttelses-lag utenpå understellet, og forhindrer ikke rust, men beskytter mot skader og steinsprut som kan føre til rust. Dersom det eksisterer så lite som en millimeter med rust under bilen, vil det fortsette å ruste selv under tectyl.

 

FluidFilm, Krown, etc. trekker inn i rustporer og stopper vann og oksygen å komme til, og dermed stopper rustprosessen fullstendig. Oljen er også vannavvisende, og forhindrer vann og fuktighet å komme i kontakt også der det ikke er rust. Fluidfilm trekker også igjennom tectyl og stopper evt. rust som har dannet seg bak tectylen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oljebehandling eller Fluid Film for min del. Tectyl er djevelens verk, sett mange biler som har rustet helt vilt etter sprøyting med tectyl.

Er det lagt på tectyl etter at dei fann masse rust då eller?

 

Tectyl fungerer veldig bra om det blir gjort ordentleg. Det hadde ikkje vore så populært som det er om det var så dårleg som du prøver å få det til å høyrest ut å vere.

Lenke til kommentar

Oljebehandling eller Fluid Film for min del. Tectyl er djevelens verk, sett mange biler som har rustet helt vilt etter sprøyting med tectyl.

 

Tectyl fungerer supert så lenge bilen verken har sett vann eller salt. Problemet er at mange tectyl-behandler bilen sin først etter å ha brukt den noen år. Dette er svært uklokt, da det garantert har begynt å oppstå rust enkelte steder. Tectyl-verksteder sier gjerne at de fjerner rust før tectyl-behandlingen, men enkelte steder, som inni hulrom, plateskjøter, etc. vil det være umulig å sandblåse og lakkere. Så selv om de fjerner all synlig rust før tectylering, er det fremdeles rust i hulom, plateskjøter, etc som blir "låst inne" av tectylen. Der får rusten utvikle seg uten at noen kan se det.

 

Det er det som skiller oljebehandling og tectyl-behandling. Olje STOPPER rust. Derfor gjør det ingenting om det allerede finnes rust på bilen når den oljebehandles. Olje kryper også inn i alle kriker og kroker og stopper rust der sandblåsing aldri vil komme til. Tectyl stopper ingenting, det er bare et beskyttelsesbelegg.

 

Om noen kommer å sier at deres 10 år gamle bil er nettopp tectyl-behandlet er dette et stort rødt flagg. Men om bilen kjøres ut fra forhandler, splitter ny og ferdig tectylert, er dette bare positivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rustbeskyttelse er bare en sovepute. Ofte vask og inspeksjon slår det meste av behandling.

Selv går jeg for oljebehandling. Enkelt og billig. 1-2 ganger per år.

 

Vask er absolutt viktig, og hjelper mot synlig rust i karosseriet. Underspyling hjelper mot rust under bilen, og dersom man vasker understellet minst annen hver uke i "salt-månedene" skal dette (i teorien) være godt nok til at man ikke trenger understellsbehandling.

 

Tingen er bare det at "ingen" vasker understellet på bilen så ofte, og underspylingen på vaskemaskiner kommer ikke til i hjuloppheng, støtdempertårn, bak deksler og andre steder der skitt samler seg opp.

 

Så jeg vil heller påstå at å vaske bilen ofte er en sovepute. Gi bilens understell en god oljebehandling både utenpå og inni hulrom, hjuloppheng, etc, og følg produsentens anbefalte intervaller. Da trenger ikke bilen å bli vasket under. Resten av karrosseriet holder du rustfritt ved å vokse bilen før vinteren, ukentlig vask, gjerne med voksprogram. Ikke bruk avfetting hver gang, og må du bruke avfetting, bruk en mild variant som ikke tar voksen. Inspiser kanaler, hjulbuer og andre utsatte områder jevnlig. Oppdages rust eller skader, få det fikset kjapt. Ser du rustbobler er det bare å fjerne dem med en gang. Rustboblene holder på fuktighet, og fører til mye større rustskader enn bart metall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...