Svein M Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Uten at jeg vet så mye om dette så har dette vært min forståelse av dette. Tradisjonell understellsbehandling (Tectyl, Mercasol, Dinitrol, etc, heretter kun omtalt som tectyl) er bra for å hindre rust. Tectyl er en seig olje som legges på og virker som en oljefilm på samme måte som lanolinolje, kanskje ofte med en mer tykkere og mer slitesterk konsistens. Dette kan ikke sammenlignes med gummi/plast belegg som i video over. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Tectyl herder til slutt å sprikker opp med steinsprut, kommer vann inn og ruster!Fluidfilm herder/størkner aldri og slipper ikke gjennom vann og rusk. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 (endret) Tectyl herder til slutt å sprikker opp med steinsprut, kommer vann inn og ruster! Fluidfilm herder/størkner aldri og slipper ikke gjennom vann og rusk. Kan du legge FluidFilm på ein heilt ny bil som aldri har vore på veien eller ville du brukt Tectyl først og ev. FF ved etterbehandling nokre år seinare? Får ny bil til våren og tenkte å tectylbehandle den før den blir levert. Endret 4. januar 2019 av Zeph Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 (endret) Jeg ville aldri brukt tectyl o.l. da det skjuler understellet og gjør det vanskelig å oppdage rust og skader siden. Skal du selge bilen etter få år spiller det ingen rolle. Da blir jo det nestemanns problem. Endret 4. januar 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Kan du legge FluidFilm på ein heilt ny bil som aldri har vore på veien eller ville du brukt Tectyl først og ev. FF ved etterbehandling nokre år seinare? Får ny bil til våren og tenkte å tectylbehandle den før den blir levert. Så lenge det gjøres før bilen kommer på veien burde det gå helt fint. Men om det først har oppstått skader eller slitasje på understellet hadde jeg bare gått for fluidfilm. Det skal også nevnes at flere Fluidfilm-verksteder (f.eks. Bergen Antirust) gir livstidsgaranti mot rust på nye biler, så lenge verkstedets vedlikeholdsprogram gjennomføres. Det er bedre enn noen tectyl-verksted gjør. Som sagt, Tectyl er et beskyttelses-lag utenpå understellet, og forhindrer ikke rust, men beskytter mot skader og steinsprut som kan føre til rust. Dersom det eksisterer så lite som en millimeter med rust under bilen, vil det fortsette å ruste selv under tectyl. FluidFilm, Krown, etc. trekker inn i rustporer og stopper vann og oksygen å komme til, og dermed stopper rustprosessen fullstendig. Oljen er også vannavvisende, og forhindrer vann og fuktighet å komme i kontakt også der det ikke er rust. Fluidfilm trekker også igjennom tectyl og stopper evt. rust som har dannet seg bak tectylen. 1 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 FluidFilm lukter sau da. Det er saueolje, så det er ikke så rart, men jeg ville ikke hatt FF på helt ny bil. Ødelegger opplevelsen litt. Min fars Mercedes luktet veldig i flere måneder. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Oljebehandling eller Fluid Film for min del. Tectyl er djevelens verk, sett mange biler som har rustet helt vilt etter sprøyting med tectyl. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Fluid Film lukter sau toppen et par uker, alt etter hvor varmt det er ute! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Oljebehandling eller Fluid Film for min del. Tectyl er djevelens verk, sett mange biler som har rustet helt vilt etter sprøyting med tectyl.Er det lagt på tectyl etter at dei fann masse rust då eller? Tectyl fungerer veldig bra om det blir gjort ordentleg. Det hadde ikkje vore så populært som det er om det var så dårleg som du prøver å få det til å høyrest ut å vere. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Oljebehandling eller Fluid Film for min del. Tectyl er djevelens verk, sett mange biler som har rustet helt vilt etter sprøyting med tectyl. Tectyl fungerer supert så lenge bilen verken har sett vann eller salt. Problemet er at mange tectyl-behandler bilen sin først etter å ha brukt den noen år. Dette er svært uklokt, da det garantert har begynt å oppstå rust enkelte steder. Tectyl-verksteder sier gjerne at de fjerner rust før tectyl-behandlingen, men enkelte steder, som inni hulrom, plateskjøter, etc. vil det være umulig å sandblåse og lakkere. Så selv om de fjerner all synlig rust før tectylering, er det fremdeles rust i hulom, plateskjøter, etc som blir "låst inne" av tectylen. Der får rusten utvikle seg uten at noen kan se det. Det er det som skiller oljebehandling og tectyl-behandling. Olje STOPPER rust. Derfor gjør det ingenting om det allerede finnes rust på bilen når den oljebehandles. Olje kryper også inn i alle kriker og kroker og stopper rust der sandblåsing aldri vil komme til. Tectyl stopper ingenting, det er bare et beskyttelsesbelegg. Om noen kommer å sier at deres 10 år gamle bil er nettopp tectyl-behandlet er dette et stort rødt flagg. Men om bilen kjøres ut fra forhandler, splitter ny og ferdig tectylert, er dette bare positivt. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 (endret) Vaske bilen under er helt unødvendig og sliter bare på rustbeskyttelsen. Eneste baksiden av bakhjulene, bremser og rundt hjulene kan med fordel vaskes. Endret 6. januar 2019 av Svein M 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Rustbeskyttelse er bare en sovepute. Ofte vask og inspeksjon slår det meste av behandling. Selv går jeg for oljebehandling. Enkelt og billig. 1-2 ganger per år. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Rustbeskyttelse er bare en sovepute. Ofte vask og inspeksjon slår det meste av behandling. Selv går jeg for oljebehandling. Enkelt og billig. 1-2 ganger per år. Vask er absolutt viktig, og hjelper mot synlig rust i karosseriet. Underspyling hjelper mot rust under bilen, og dersom man vasker understellet minst annen hver uke i "salt-månedene" skal dette (i teorien) være godt nok til at man ikke trenger understellsbehandling. Tingen er bare det at "ingen" vasker understellet på bilen så ofte, og underspylingen på vaskemaskiner kommer ikke til i hjuloppheng, støtdempertårn, bak deksler og andre steder der skitt samler seg opp. Så jeg vil heller påstå at å vaske bilen ofte er en sovepute. Gi bilens understell en god oljebehandling både utenpå og inni hulrom, hjuloppheng, etc, og følg produsentens anbefalte intervaller. Da trenger ikke bilen å bli vasket under. Resten av karrosseriet holder du rustfritt ved å vokse bilen før vinteren, ukentlig vask, gjerne med voksprogram. Ikke bruk avfetting hver gang, og må du bruke avfetting, bruk en mild variant som ikke tar voksen. Inspiser kanaler, hjulbuer og andre utsatte områder jevnlig. Oppdages rust eller skader, få det fikset kjapt. Ser du rustbobler er det bare å fjerne dem med en gang. Rustboblene holder på fuktighet, og fører til mye større rustskader enn bart metall. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Hva er voksprogram? Enkelte programmer på vaskeautomater har på sprøyting av voks. Atså en voksbehandling som kan påsprøytes våt bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå