Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

understells behandling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant dette på nettet: (tror jeg kommer til å gå for det.. virker lovende..)

 

Hvorfor velge lanolinolje?
"Det finnes ikke noe som stopper rust" er det noen som sier.
– Rust i karosseriet kan være svært vanskelig å stoppe, sa daglig leder i et antirustsenter som har drevet siden midten på 70-tallet. Vi forstår disse utsagnene godt! Fluid Film er et produkt som virker på en måte man må erfare.

Vi kjenner ikke til andre produkter som kryper ca. 15 cm i alle retninger på plane flater eller gjennom falser og nagler, ikke størkner (du blir våt på fingeren etter flere år), ikke fordamper, er miljøvennlig, og ikke trekker til seg skitt slik andre oljer gjør.

Fluid Film er basert på lanolinolje (ullfett/sauefett) og har vært brukt i hele verden siden 1943 på skip og i offshoreindustren, blant annet på grunn av sine saltvannsbestandige egenskaper. På grunn av de gode rustbeskyttende og ikke minst ruststoppende egenskapene, har Fluid Film vokst seg store innenfor mange bransjer og bruksområder. Vi erfarer at den virker helt unikt til understellsbehandling, både på nye og gamle biler. Vi anbefaler Fluid Film NAS til førstegangsbehandling til både hulrom og understell, da denne er svært penetrerende. Den sprayes på med trykkbegerpistol. Normalt går det ca. 6 liter til en komplett behandling av en personbil (ca. 4-9 liter avhengig av bilstørrelse). Til tunge kjøretøy kjøpes 19 liters spann. Vi har alt du trenger til antirustbehandlingsjobben, så lenge du har en kompressor.
  Penetrerer: Fluid Film NAS er svært penetrerende, fortrenger vann og samler ikke skitt slik som vanlig olje gjør. Siden den ikke fordamper eller størkner, er den aktiv og penetrerende over lang tid. Skikkelig gravrust kan suge til seg, slik at man kan gjenta etter en dag eller to, for å mette rusten, slik at overflaten forblir våt. 
  Mykgjør gammel behandling: Vi får mange positive tilbakemeldinger fra kunder på at Fluid Film mykgjør gamle og harde løsemiddelbaserte antirustmidler.
  Miljøvennlig: Fluid Film er løsemiddelfri og har under 1 % VOC. Den er ikke giftig eller farlig og har flammepunkt på 207 ºC (NAS). Fluid Film svir ikke gress og vegetasjon, og egner seg derfor godt til landbruksmaskiner. Spray på en blomst, og den dør ikke før den skal!
Fluid Film stopper rust!
Lenke til kommentar

Tectyl er en av mange ting som fungerer fint på en helt ny og ren bil.

Er det det minste spor av rust vil den derimot være ganske så fin til å skjule det.

 

Betyr dette at man ved kjøp av bruktbil som er tectyl behandlet kan ende opp med å kjøpe en bil som opprinnelig var full av rust før behandling?

Lenke til kommentar

Tectyl er en av mange ting som fungerer fint på en helt ny og ren bil.

Er det det minste spor av rust vil den derimot være ganske så fin til å skjule det.

Det jeg har hørt er at etter en del år vil det løsne og da kryper det vann inn som får det til å ruste. Så en videosnutt av en som gikk under en behadlet bil og stakk skrujernet sitt rett gjennom belegget og ramma omtrent hvor som helst. Han kunne gå hvor som helst under bilen og dra av belegget. Rust overalt.

Lenke til kommentar

Betyr dette at man ved kjøp av bruktbil som er tectyl behandlet kan ende opp med å kjøpe en bil som opprinnelig var full av rust før behandling?

 

Jepp.

 

Det jeg har hørt er at etter en del år vil det løsne og da kryper det vann inn som får det til å ruste. Så en videosnutt av en som gikk under en behadlet bil og stakk skrujernet sitt rett gjennom belegget og ramma omtrent hvor som helst. Han kunne gå hvor som helst under bilen og dra av belegget. Rust overalt.

Det er ikke uten grunn at man skal utføre flere behandlinger, det er gjerne oppgitt fra leverandør hvor ofte bilen bør inn på behandling.

Lenke til kommentar

Hva er best av understells behandling?

Det er to typer understellsbehandling: "Tradisjonell" (kjæreaktig) og oljebehandling.

 

Her er et par forskjeller på bruksområdene.

 

Tradisjonell understellsbehandling (Tectyl, Mercasol, Dinitrol, etc, heretter kun omtalt som tectyl) hindrer IKKE rust, stopper IKKE rust og fjerner IKKE rust. Eneste formålet med denne typen behandling er å legge et tjukt, seigt lag med beskyttelsesmasse utenpå understellet for å forhindre steinsprutskader etc, som igjen utvikler seg til rust. Tenkt deg et ekstra tykt lag med lakk. Disse stoffene har ingen rustbeskyttende egenskaper. Når bilen er helt ny og ren under, er tectyl-produkter fine beskyttelsesmidler, da de gjør det vanskeligere for både steinsprut, vann og salt å komme til karrosseriet. Men det har kun noe for seg dersom bilen er 100% rustfri ved behandling.

 

Oljebehandling er omtrent motsatt. Olje stopper rust ved å "krype" inn i rustporer og forsegle rusten. Olje fortrenger som kjent fuktighet og er vannavvisende. Og siden olje ikke stivner, vil den fortsette å krype og beskytte over lang tid. Det skal som kjent kun et svært tynt lag med olje til før fuktigheten sperres ute og rusten stoppes. Har du hatt en bil med oljelekkasje har du gjerne oppdaget at området rundt oljelekkasjen er rustfritt, omtrent uansett hvor rusten resten av bilen er. Oljen skaper altså IKKE et lag som beskytter mot steinsprut, men siden olje fortsetter å krype vil den "reparere" seg selv der evt. steinsprutskader skulle oppstå, og derfor likevel forhindre rust.

 

Mange velger å tectyl-behandle bilen etter et par år uten beskyttelse. Ofte fordi de ser at ting har begynt å ruste. Dette er en svært dårlig idé. Uansett hvor mye det sandblåses og rustfjernes før tectyl-behandling, vil hulrom, plateskjøter og andre kriker og kroker være umulig å sandblåse rent. Disse områdene vil fortsette å ruste under tectylen, uten at det er lett synlig. Kanskje vil det ikke oppdages før tectylen løsner, eller eu-kontrollørens rusthammer går rett igjennom gulvet... Jeg har personlig sett mange eksempler på skader som har kommet av at biler er blitt tectyl-behandlet "sent i livet".

 

En annen ting mange ser ut til å glemme, er at tectyl ikke er en engangsjobb. Det anbefales å gjenta prosessen hvert 3-4 år, da tectyl tørker ut og sprekker, som åpenbart gjør det lettere for fukt og salt å komme innunder tectylen og skape problemer. Olje er ikke like slitesterkt, og det anbefales at oljebehandling gjentas årlig eller ved 1,5 års mellomrom.

 

Kort oppsummert:

Er bilen helt ny og ubrukt er tectyl et godt valg.

Har bilen vært kjørt i regn, eller enda værre på salt, hadde jeg ikke vurdert noe annet enn oljebehandling.

 

Merk igjen at jeg bruker Tectyl som en generell betegnelse på "tradisjonelle" understellsbehandlinger som både Tectyl, Mercasol, Dinitrol osv.

 

Det mest utbredte oljebehandlingsmiddelet i Norge er Fluid Film, og antirust-verksteder som benytter Fluid Film finnes over hele landet. Et annet populært merke er Krown, men de tror jeg ikke finnes i Norge. Gjør du jobben selv er det også mange som liker linolje og oppvarmet sagkjedeolje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har foretatt Dinitrol-behandling på min bil før jeg fikk den utlevert av forhandler (flett ny). Bør jeg fortsette med Dinitrol etterbehandling hvert 2. - 3. år, eller bør jeg da gå over til oljebasert behandling?

Jeg vil tro det går greit å fortsette med den behandlingen du har begynt med, og 3 års intervall. Men det er kanskje like bra å gå over til lanolinolje baserte produkter og da 1.5 års intervall.

Lenke til kommentar

Jeg har foretatt Dinitrol-behandling på min bil før jeg fikk den utlevert av forhandler (flett ny). Bør jeg fortsette med Dinitrol etterbehandling hvert 2. - 3. år, eller bør jeg da gå over til oljebasert behandling?

 

Er egentlig like greit å gå over til oljebehandling. Oljen vil myke opp Dinitrolen og trekke igjennom den, og stoppe evt. rust som har startet under dinitrolen. Så da får du både steinsprut-beskyttelsen fra dinitrol og ruststopperen fra oljen.

 

Jeg har en 30 år gammel mazda som ble tectyl-behandlet da den var ny. Praktisk talt rustfri under selv etter 30 år på norske veier! Hadde den inne på rustkontroll og understellsbehandling med Fluid Film i mars i fjor og fikk topp score på rustkontrollen. Behandleren så også tegn til at bilen hadde vært tidligere oljebehandlet i tillegg til tectyl-behandlingen. Nå, snart et år etter behandlingen med Fluid Film er fremdeles tectylen under myk og fin, og hele understellet er dekket av en oljete film. Veldig fornøyd. Bortsett fra at oljen tiltrekker seg litt støv og dritt, ser bilen ny ut under!

Lenke til kommentar

Jeg har foretatt Dinitrol-behandling på min bil før jeg fikk den utlevert av forhandler (flett ny). Bør jeg fortsette med Dinitrol etterbehandling hvert 2. - 3. år, eller bør jeg da gå over til oljebasert behandling?

Både ja og ja.

 

Det du kan gjøre å ta en siste tectylering og så fluid film videre, som igjen er billigere.

 

Husker du å underspyle bilen nesten hver uke nå på vinteren så lenge de salter ute?

Lenke til kommentar

Både ja og ja.

 

Det du kan gjøre å ta en siste tectylering og så fluid film videre, som igjen er billigere.

 

Husker du å underspyle bilen nesten hver uke nå på vinteren så lenge de salter ute?

 

Man skal IKKE underspyle bilen hvis man har oljebehandlet den. Oljen forhindrer saltet i å komme i kontakt med metallet, og høyttrykkspyler man undersiden sliter man vekk oljen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal IKKE underspyle bilen hvis man har oljebehandlet den. Oljen forhindrer saltet i å komme i kontakt med metallet, og høyttrykkspyler man undersiden sliter man vekk oljen.

Var nettopp å behandlet bilen min fluid film. Hvor de sa at etter 14 dager kunne jeg fint kjøre den i maskin med underspyling, men aldri bruke høyttrykkspyleren hjemme. Fikk 10års garanti mot rust fra dem da bilen er en 2013 modell.

Måtte inn å etterbehandle hvert 2.år eneste. Men det var helt vanlig prosedyre.

Lenke til kommentar

Var nettopp å behandlet bilen min fluid film. Hvor de sa at etter 14 dager kunne jeg fint kjøre den i maskin med underspyling, men aldri bruke høyttrykkspyleren hjemme. Fikk 10års garanti mot rust fra dem da bilen er en 2013 modell.

Måtte inn å etterbehandle hvert 2.år eneste. Men det var helt vanlig prosedyre.

 

Vanlig, svak spyling går nok fint. Men i dokumentene jeg fikk med min fluidfilm-behandling står det understreket at man aldri skal høyttrykkspyle understellet. Jeg har tidligere jobbet på bensinstasjon, og i hvertfall der jeg jobbet vil jeg klassifisere underspylingen på vaskemaskinen som høyttrykkspyling. Men det er kanskje forskjellig fra vaskemaskin til vaskemaskin.

 

I og med at Fluid Film skal nøytralisere salt, velger jeg å bare la det være, og heller ta en grundigere, manuell vask til våren :) Resten av bilen, hjulbuer, kanaler osv. blir selvfølgelig vasket ukentlig i vinterhalvåret.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...