Gå til innhold

Dårligst punktlighet for tog på mange år


Anbefalte innlegg

Å bytte ut et togselskap med et annet (NSB -> Go Ahead på Sørlandsbanen) kan jo ha en liten effekt (det er vel ingen som tror at Go Ahead kommer til å levere feilfritt de heller, ref. omdømmet deres i UK), men så lenge infrastrukturen er som den er så har jeg ikke mye tro på privatisering av tog.

 

Go Ahead kan gjøre mye annet som kan forbedre livet som pendler. Det enkleste grepet er å sette opp dobbeltsett. 1711 fra Nationaltheateret til Kongsberg er så stappa fullt at jeg heller tar enda en time overtid enn å prøve å klemme meg inn. Og 1811 pleide å være et dobbeltsett med god plass, men nå har de redusert også dette til enkeltsett, med plassmangel som følger. Da blir det gjerne 1911 på meg. Jeg blir rett og slett uvel av å høre politikere grynte ut at vi må alle ta kollektivt, for kapasiteten er allerede sprengt. Det har hendt jeg rett og slett ikke fikk plass på toget.

 

Så om Go Ahead setter opp lange nok togsett, og gjerne med et overpriset kaffe- og vaffelutsalg, så tjener de rått mens kundene blr fornøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke vurdert å ta et annet tog til Oslo S og gå på Kongsberg-ekspressen der? Kanskje det er bedre utsikter til å få bli med toget om du går på et stopp tidligere (der flesteparten kommer på ..)

 

Skjønner det er dritt med stappfulle tog, men samtidig - hvor i verden er det ikke fullt i rushtiden? Det må man nesten bare leve med.

Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert å ta et annet tog til Oslo S og gå på Kongsberg-ekspressen der? Kanskje det er bedre utsikter til å få bli med toget om du går på et stopp tidligere (der flesteparten kommer på ..)

Joda, men jeg er fortsatt frisk og sprek så jeg overlater seter til syke, eldre, kvinner, barn osv. så da blir det ståplass. Og selv om jeg finner en sitteplass, betyr det bare at problemet er flyttet over til en annen. Det er andre haker også, slik som folk som har spist en middels avling hvitløk pluss folk som tydeligvis liker å gni lårene sine mot sine sidemenn.

 

Skjønner det er dritt med stappfulle tog, men samtidig - hvor i verden er det ikke fullt i rushtiden? Det må man nesten bare leve med.

Akkurat der er jeg uenig: løsningen er jo å hekte på ett sett til siden det er kapasitet for det og ikke minst også etterspørsel. Dessverre ser det ut til at når NSB har fått solgt månedsbillettene, så opphører deres interesse for kundene.

 

(edit: typo)

Endret av G0RJS955
Lenke til kommentar

For at man skal kunne hekte på et ekstra sett må det finnes et ledig sett. I rushtiden kjører NSB med det de har tilgjengelig, så hvis avgangen din har blitt redusert med et sett har de nok flyttet det til en annen strekning der behovet var enda mer prekært.

 

Tog i rush er et sinnssykt puslespill.

 

Løsningen er å kjøpe flere togsett. Det er på gang.

 

https://www.railtech.com/rolling-stock/2018/12/12/stadler-will-deliver-more-flirt-trains-to-norway/

Lenke til kommentar

tilsvarende naturkatastrofer på Vestfoldbanen og Drammenbanen sliter jeg også med å komme på, for som pendler her har jeg opplevd mange forsinkelser også i året som gikk.

 

Jeg dagpendler på Vestfoldbanen og kjenner meg ikke igjen i problemene du her beskriver. Noe forsinkelser forekommer innemellom men det har aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar

Tog i rush er et sinnssykt puslespill.

 

Løsningen er å kjøpe flere togsett. Det er på gang.

 

Jeg er enig i at det er puslespill med rushtrafikk. Nye togsett er nødvendigvis ikke nok. Deler av linjenettet et også sprengt og nye linjer trengså, også mer dobbeltspor. Begge tingene jobbes det også med heldigvis.

Lenke til kommentar

For at man skal kunne hekte på et ekstra sett må det finnes et ledig sett. I rushtiden kjører NSB med det de har tilgjengelig, så hvis avgangen din har blitt redusert med et sett har de nok flyttet det til en annen strekning der behovet var enda mer prekært.

 

Dersom NSB har et større behov enn en linje der en ikke engang kan få plass ombord, vil jeg svært gjerne høre hvor det er. Ikke minst når jeg vet det hadde flere sett på denne strekningen tidligere, men som nå er fjernet, blir jeg nysgjerrig. Reduksjonen i tilbudet ser ut til å være permanent.

 

Jeg har pendlet med overfylte tog siden midt på 90-tallet. NSB har hatt nok tid på seg til å kjøpe flere togsett. 

Lenke til kommentar

Dersom NSB har et større behov enn en linje der en ikke engang kan få plass ombord, vil jeg svært gjerne høre hvor det er. Ikke minst når jeg vet det hadde flere sett på denne strekningen tidligere, men som nå er fjernet, blir jeg nysgjerrig. Reduksjonen i tilbudet ser ut til å være permanent.

 

Jeg har pendlet med overfylte tog siden midt på 90-tallet. NSB har hatt nok tid på seg til å kjøpe flere togsett. 

 

Nå jobber ikke jeg i NSB (lenger), men f.eks. lokaltogene på Østfoldbanen (Ski, Mysen, Moss) er kronisk overfylte. Det er mange ganger jeg har måttet stå igjen på perrongen på Oslo S fordi det ikke var nubbsjans til å klemme seg inn. 

 

Det kan jo også hende at noen togsett er tatt midlertidig ut av trafikk pga. vedlikehold. Det skjer. Kanskje man har måttet omprioritere for å dekke opp en annen avgang som plutselig manglet togsett (logikk at det er bedre med et kort tog enn ikke noe tog).

 

Innkjøpene av type 74/75 ("Flirt") startet for lenge siden. Det tar tid å kjøpe tog, men siden 2008 er det vel levert en 125 togsett. Nå kommer det 25 til.

Lenke til kommentar

Og likevel er man livredd for å få inn profesjonelle utenlandske jernbaneselskap?

 

https://verdenogvi.blogspot.com/2014/12/jernbanedrift.html

 

Det har gjentatte ganger vist seg at tjenester som utføres av private blir vesentlig bedre fulgt opp og kontrollert av offentlige myndigheter enn da det offentlige selv drev virksomheten. Det viser seg på alle områder; bare konkurranse gir høyere kvalitet, lavere priser og bedre service.

 

Så hvor mye billigere har strømmen blitt?

Lenke til kommentar

Det har gjentatte ganger vist seg at tjenester som utføres av private blir vesentlig bedre fulgt opp og kontrollert av offentlige myndigheter enn da det offentlige selv drev virksomheten. Det viser seg på alle områder; bare konkurranse gir høyere kvalitet, lavere priser og bedre service.

 

Ja, hvis det offentlige etter en kontroll og funn av kritikkverdige forhold kan peke på andre så skjer det gjerne noe.

 

Om de har ingen andre å peke på enn seg selv eller et underbruk så stanser det hele gjerne med "Vi skal se på våre rutiner"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at flere velger andre fremkomstmidler fremfor tog da man er avhengig av å komme frem i tide. Folk flest er ikke opptatt av miljøet dersom de kommer for sent til avtaler etc.. Jeg selv kan fint ta tog til jobb, men erfaringsmessig kommer jeg for seint på jobb to av ti ganger og det er uholdbart. Andre nasjoner med langt større togtrafikk klarer fint å holde tiden så dette er en skam NSB/BaneNOR har hatt hengende lenge over seg, men ikke evner å fikse.

 

Forøvrig lurer jeg på hva som definerer punktlighet: er det fra endestasjon til endestasjon, er det avvik pr stopp, eller er det avlyste avganger? Er et tog forsinket når det ankommer for seint, men drar i tide?

Og når er et tog egentlig forsinket? Jeg kan leve med 1-2 minutter, men ikke 10, for eksempel..

 

Britene har jo et alt for godt rykte har jeg hørt i så måte. Noen briter er ikke imponert over sin egen jernbanes punktlighet. Det er jo det vi nordmenn som regel lærer om Storbritannia at togene der er så ekstremt punktlige. Må man ikke til Asia for å finne de mer punktlige avgangene?

Lenke til kommentar

 

Go Ahead kan gjøre mye annet som kan forbedre livet som pendler. Det enkleste grepet er å sette opp dobbeltsett. 1711 fra Nationaltheateret til Kongsberg er så stappa fullt at jeg heller tar enda en time overtid enn å prøve å klemme meg inn. Og 1811 pleide å være et dobbeltsett med god plass, men nå har de redusert også dette til enkeltsett, med plassmangel som følger. Da blir det gjerne 1911 på meg. Jeg blir rett og slett uvel av å høre politikere grynte ut at vi må alle ta kollektivt, for kapasiteten er allerede sprengt. Det har hendt jeg rett og slett ikke fikk plass på toget.

 

Så om Go Ahead setter opp lange nok togsett, og gjerne med et overpriset kaffe- og vaffelutsalg, så tjener de rått mens kundene blr fornøyd.

 

Du får glede deg over at Flytoget scorer høyt på kundetilfredshet, da. De bruker opp tre mulige avganger pr. time i hver retning mellom Oslo og Drammen, som i alle fall jeg nok heller ville brukt til noe mer fornuftig enn å smøre selvbildet til Drammens ordfører. Han er utrolig stolt av å ha fått Flytoget dit.

 

Forøvrig har ikke NSB noe materiell å sette inn. Det leier de av selskapet med det fantasifulle navnet "Norske tog". Go Ahead må også leie av dem, og Norske tog er statseid. Lykke til.

Lenke til kommentar

> Så hvor mye billigere har strømmen blitt?

 

30 %. Du kan sammenligne med prisene på legemidler som du nå får i kassa på Rema og Kiwi i forhold til prisen på apotek.

 

Se hvordan kommunestyrene fungerer; tenk deg at de skulle selge brød, frukt og nøtter. Du måtte da belage deg på en solid prisøkning og reduksjon av servicenivå.

Lenke til kommentar

Du får glede deg over at Flytoget scorer høyt på kundetilfredshet, da. De bruker opp tre mulige avganger pr. time i hver retning mellom Oslo og Drammen, som i alle fall jeg nok heller ville brukt til noe mer fornuftig enn å smøre selvbildet til Drammens ordfører. Han er utrolig stolt av å ha fått Flytoget dit.

 

Forøvrig har ikke NSB noe materiell å sette inn. Det leier de av selskapet med det fantasifulle navnet "Norske tog". Go Ahead må også leie av dem, og Norske tog er statseid. Lykke til.

Ja, det er klart jeg gleder meg over at Flytoget scorer godt, for det betyr tross alt at det lar seg gjøre å driver persontrafikk på skinenr med fornøyde kunder.

 

Resten av innlegget ditt forstår jeg meg ikke på. Du skriver at Flytoget "bruker opp" kapasitet, men sier samtidig at NSB ikke har noe materiell å sette inn. I så fall er det vel enda mer gledelig at Flytoget finenr materiell de kan sette inn der NSB, ifølge deg selv, ikke evner å gjøre det.

 

Videre ser jeg frem til kilder på at Go Ahead er pålagt å leie tog av Norske tog alene, gitt at jeg ser SJ-merket materiell innomellom, og at NSB leide inn materiell fra SJ i forbindelse med OL i -94, da jeg også var pendler.

Lenke til kommentar

https://www.dn.no/politikk/jernbane/samferdsel/konkurranseutsetting/britisk-togvinner-ma-stille-en-halv-milliard-i-garanti-mot-kontraktsbrudd/2-1-444267

 

"Konkurransevinnerne må leie dagens togmateriell og tilby NSB-ansatte fortsatt jobb."

 

Det blir de samme togsettene, på de samme skinnene, betjent av de samme menneskene.

 

Flytoget kjører til/fra Oslo lufthavn Gardermoen. Du kan ikke bruke det som pendler mellom for eksempel Asker og Drammen. Så, det er jo klart at det tar opp kapasitet på sporet, det er bare plass til et gitt antall tog på linjen, kanskje spesielt gjennom Oslotunnelen der det virkelig er helt sprengt. De har egne togsett, da.

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...