NTB - digi Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Equinor og Telenor nekter ansatte bonuspoeng på privatreiser Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Leser man tittelen så høres det jo ut som at bedrifter nekter ansatte å få tjene bonuspoenger for sine private reiser. Kan være en noe misledende tittel. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Men syns det er riktig bedrifen burde få bonus poeng ikke ansatte, hvis ansatte legger ut for reise, og bedriften sparer moms på det. For godt mulig bonus poeng ikke gjelder bedrifter kun privatpersoner. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Men syns det er riktig bedrifen burde få bonus poeng ikke ansatte, hvis ansatte legger ut for reise, og bedriften sparer moms på det. For godt mulig bonus poeng ikke gjelder bedrifter kun privatpersoner. Uavhengig av om ansatte _legger ut_ for reisen eller ikke så sparer ikke bedriften noe moms på det. Hvor har du det fra? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Fordi bedrifer betaler ikke moms, før regnskapåret er slutt. Så privatpersoner må betale moms fra når man bestiller. Det er positivt å drive bedrift. Vertfall aksjeselskap, privatforetak risiker erstattningskrav hvis de ikke betaler moms uansett om bedriften går konkurs eller ikke. Hva positiv har bedrifter å kjøpe flyreiser? Hvis de ikke går for komfort eller business class? Forstår bedrifter heller legger kostnaden på ansatte med flyreiser. Da er det riktig de får bonuspoeng. Lenke til kommentar
jannicken Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Leser man tittelen så høres det jo ut som at bedrifter nekter ansatte å få tjene bonuspoenger for sine private reiser. Kan være en noe misledende tittel. Takk for påpekning, vi har justert tittelen. Vh Jannicke Nilsen, nyhetsleder 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 – Det er den enkelte ansatte som har ansvar for å holde oversikt over egne bonuspoeng og sikre at de ikke tar ut bonuspoeng opptjent på forretningsreise, til private formål, sier pressetalsmann Bård Glad Pedersen i Equinor. Mao. bare en tulleregel det her uten noen som helst praktisk betydning for de ansatte. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Fordi bedrifer betaler ikke moms, før regnskapåret er slutt. Så privatpersoner må betale moms fra når man bestiller. Det er positivt å drive bedrift. Vertfall aksjeselskap, privatforetak risiker erstattningskrav hvis de ikke betaler moms uansett om bedriften går konkurs eller ikke. Hva positiv har bedrifter å kjøpe flyreiser? Hvis de ikke går for komfort eller business class? Forstår bedrifter heller legger kostnaden på ansatte med flyreiser. Da er det riktig de får bonuspoeng. Nei, med noen visse unntak så skal mva innbetales 6 ganger pr år. Kilde: https://www.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/avgift/rapportering-og-betaling-av-mva/ Og uavhengig av dette, bedriften må fortsatt forholde seg til mva for reisen selv om den ansatte legger ut. 3 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Mao. bare en tulleregel det her uten noen som helst praktisk betydning for de ansatte.Kan diskuteres hva som er tulleregelen. Når staten pålegger bedriftene å rapportere dette, noe som i praksis er tilnærmet umulig med dagens løsninger, hva skal bedriftene da gjøre for å ikke bryte loven? Jo, de må nekte de ansatte å bruke disse. Da går ansvaret over på de ansatte, hvor det alltid har vært tidligere. Litt off-topic vedrørende moms-diskusjonen: Moms er en skatt på forbruk som bedriftene har fått i oppgave å samle inn på vegne av staten. Bedrifter har ikke forbruk, så derfor skal de heller ikke betale moms. Forbruket kommer når sluttproduktet når ut til forbrukeren, og da har staten fått inn 25% av sluttverdien før moms gjennom alle ledd i produksjonen/råvarer. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Eg meiner også at det i utgangspunktet er meir rett at det er bedrifta som får bonuspoenga når det er bedrifta som betalar for reisa. Særleg når det er snakk om offentlege eller delvis offentlege virksomheiter. Det er eigentleg rart at bonuspoengordninga for fly, hotell og liknande på jobbreiser har fått lov til å fortsette å være ein ting. Eg forstår godt kvifor flyselskapet gjer det, ein tilsett som har Eurobonus-kort bestiller sjølvsagt heller flybillett med Lufthansa på jobbreiser enn hos KLM, også om KLM er mykje billigare, då det som er dyrt for arbeidsgiver ofte er lønnsomt for den tilsette. Eg meinar det ideelt sett burde være slik at virksomheitene som bestiller mange jobbreiser forhandlar fram gode avtalar der bonuspoeng og slikt blir bakt inn i det totale tilbudet for å gi ein betre pris eller betre kvalitet på alle reisene, og at tilsette som reiser mykje i jobbsamanheng sjølv forhandlar med arbeidsgiver om kva goder og kompensasjon dei skal få for å ha mange reisedøgn i jobbsamanheng. Det som no blir eit problem hos Telenor og Equinor er at dei tilsette har rekna med bonuspoeng som eit gode ved jobbreiser utan at det er arbeidsgiver har vært direkte part i å forhandle om kva bonusen skal utgjere i verdi. Dette vil heilt sikkert føre til at dei tilsette vil kreve ekstra betalt neste gong det skal forhandlast om lønn for å kompansere for tap av goder. Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Eg meiner også at det i utgangspunktet er meir rett at det er bedrifta som får bonuspoenga når det er bedrifta som betalar for reisa. Særleg når det er snakk om offentlege eller delvis offentlege virksomheiter. Det er eigentleg rart at bonuspoengordninga for fly, hotell og liknande på jobbreiser har fått lov til å fortsette å være ein ting. Eg forstår godt kvifor flyselskapet gjer det, ein tilsett som har Eurobonus-kort bestiller sjølvsagt heller flybillett med Lufthansa på jobbreiser enn hos KLM, også om KLM er mykje billigare, då det som er dyrt for arbeidsgiver ofte er lønnsomt for den tilsette. Eg meinar det ideelt sett burde være slik at virksomheitene som bestiller mange jobbreiser forhandlar fram gode avtalar der bonuspoeng og slikt blir bakt inn i det totale tilbudet for å gi ein betre pris eller betre kvalitet på alle reisene, og at tilsette som reiser mykje i jobbsamanheng sjølv forhandlar med arbeidsgiver om kva goder og kompensasjon dei skal få for å ha mange reisedøgn i jobbsamanheng. Det som no blir eit problem hos Telenor og Equinor er at dei tilsette har rekna med bonuspoeng som eit gode ved jobbreiser utan at det er arbeidsgiver har vært direkte part i å forhandle om kva bonusen skal utgjere i verdi. Dette vil heilt sikkert føre til at dei tilsette vil kreve ekstra betalt neste gong det skal forhandlast om lønn for å kompansere for tap av goder. I henhold til de retningslinjer som er gitt i min bedrift vedrørende bonuspoenger og bruk av disse er det kun uttak til private reiser som nektes. Fordeler i forhold til oppgraderte kort, eksempelvis sølv og gullkort, som gir mulighet til oppgradering av kabinklasse, bagasje og fast-track, mat eller loungetilgang som kjøpes på selve reisen vil ikke være skatte- eller rapporteringspliktige. Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Helt greit både med endring i regelverk og forbud mot bruk av bonuspoeng. Vil mye heller ha bedre pris på flybilletten enn bonuspoeng som jeg må holde styr på! Lenke til kommentar
Novafan Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Fordi bedrifer betaler ikke moms, før regnskapåret er slutt. Så privatpersoner må betale moms fra når man bestiller. Det er positivt å drive bedrift. Vertfall aksjeselskap, privatforetak risiker erstattningskrav hvis de ikke betaler moms uansett om bedriften går konkurs eller ikke. Hva positiv har bedrifter å kjøpe flyreiser? Hvis de ikke går for komfort eller business class? Forstår bedrifter heller legger kostnaden på ansatte med flyreiser. Da er det riktig de får bonuspoeng. Tror ikke du forstår konseptet med merverdiavgift. Det er riktig at privatpersoner betaler mva når kjøpet utføres. Men det gjør jo en bedrift også. Om en vare koster 3000 + mva, så er det ikke sånn at en bedrift blir fakturert 3000 kr for varen, mens en privatperson må betale 3750. Forskjellen er at en bedrift kan trekke disse 750 kr fra mva-oppgjøret sitt. Om bedriften må betale x antall kroner for flybillett på dag 1, eller samme antall kroner for flybillett på dag 20 når den ansatte skal ha utbetalt reiseregningen sin spiller pent liten rolle. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 2019 blir ett trist år for oss som bruker mange hundre talls av timer i året på å reise rundt om i verden for arbeid. Ikke er det gjort noe ift spørsmålet om reisetid vs arbeidstid heller. En langt bedre løsning er om de hadde tvunget frem gode ordninger for å registrere poeng betalt av andre enn seg selv slik at en på en lett måte kunne ha betalt de avgiftene som en bør betale. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 En langt bedre løsning er om de hadde tvunget frem gode ordninger for å registrere poeng betalt av andre enn seg selv slik at en på en lett måte kunne ha betalt de avgiftene som en bør betale.Hvilken annen måte ser du for deg det kunne blitt gjort på enn det som er vedtatt? Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 (endret) Regner med at de fleste bedrifter spanderer kaffe på de ansatte, fins det en mulighet for at man kan få til en skatteordning her også slik at man faktisk betaler litt over skatteseddelen for gratis kaffe?Samme med kurs og konferanser, der det er gratis middag og drikke, det må da være mulig og gi de ansatte mulighet til å betale skatt her også? hmm, det er jo gratis dopapir på toalettet også, bør vel skattelegges det? Endret 3. januar 2019 av The Walking Dead 6 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Hvilken annen måte ser du for deg det kunne blitt gjort på enn det som er vedtatt? Nå lurer jeg mest på hvilket vedtak du mener. Regjeringen sitt eller disse bedriftene? For min del skulle jeg likt å se at de fortsatte med gammel ordning(Personen selv er annsvarlig for å betale skatt/avgifter) og at de presset flyselskapene til å lage bedre systemer for å holde rede på hva en skal beskatte. Slik det er nå er det umulig å holde styr på, både for privatperson eller bedrift. Da blir løsningen nekt, som er uheldig. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Bonus poeng og taxfree burde vert avviklet for lengst. Hver normann burde fått to kvoter i året man kunne fått på vinmonopolet og hos Narvesen. Helt idiotisk at fly skal fylles opp med brennevin og tobakk i hyllene. Det er litt bedre nå når man kan handle når man kommer hjem. Bonus poeng er ofte vanskelig å bruke. Har hatt mange poeng som bare har gått ut på dato. Legger meg aldri opp i hvilket flyselskap jeg reiser med. 1 Lenke til kommentar
Ploppe Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Hva er egentlig problemet? Er Staten bekymrer for tapt inntekt burde de heller gå i seg selv enn å måtte stikke de slimete tentaklene sine ned i hver en minste lomme som kunne inneholde en smule «fordel» til en og annen. Går Staten under om noen får bonuspoeng som de ikke får sugd en avgift av? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Hva er egentlig problemet? Er Staten bekymrer for tapt inntekt burde de heller gå i seg selv enn å måtte stikke de slimete tentaklene sine ned i hver en minste lomme som kunne inneholde en smule «fordel» til en og annen. Går Staten under om noen får bonuspoeng som de ikke får sugd en avgift av? Staten taper nok enorme beløp på at ansatte ikke velger rimligste alternativ fordi de vil samle poeng. Det er penger som kunne vert brukt på andre ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå