jannicken Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Statlig TV: Kinesisk sonde landet på månens bakside Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 "Månens mørke side"? Sida er berre mørk ved fullmåne. Ved nymåne er ho heilt opplyst. Sida vender alltid vekk frå jorda. 4 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Mørke side som i ukjent.. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 (endret) Mørke side som i på parti med Darth Vader. Endret 3. januar 2019 av Simen1 2 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Ettersom månen roterer om sin egen akse; hvordan kan den da ha en mørk side? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 "Månens mørke side"? Sida er berre mørk ved fullmåne. Ved nymåne er ho heilt opplyst. Sida vender alltid vekk frå jorda. Ettersom månen roterer om sin egen akse; hvordan kan den da ha en mørk side? Har dere seriøst aldri hørt om dette som begrep? Det er ganske normalt og velbrukt begrep selv om alle som bruker det selvsagt vet at siden ikke alltid er mørk... 4 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Har dere seriøst aldri hørt om dette som begrep? Det er ganske normalt og velbrukt begrep selv om alle som bruker det selvsagt vet at siden ikke alltid er mørk... Selvfølgelig har jeg hørt begrepet men jeg synes det er rart å bruke begrepet i dette tilfelle. Er det snakk om en del av månen som ikke er kartlagt før bør dette fremkomme bedre ut av overskriften. Nå virker det omtrent som kineserne har landet på baksiden av månen. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 "Månens mørke side"? Sida er berre mørk ved fullmåne. Ved nymåne er ho heilt opplyst. Sida vender alltid vekk frå jorda. Lær deg å lese. Det står "Månens bakside" både i overskriften og linken. Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 "Månens mørke side"? Sida er berre mørk ved fullmåne. Ved nymåne er ho heilt opplyst. Sida vender alltid vekk frå jorda. Lær deg å lese. Det står "Månens bakside" både i overskriften og linken. Lær deg å tenke. TU har redigert artikkelen etter kommentarene ble postet. Det er noen i NTB som har diktet litt, oversatt feil eller muligens bare er store Pink Floyd-fans. Flere andre aviser har gjengitt dette og siden korrigert, f.eks. BT: BT presiserer: I en tidligere versjon av denne artikkelen het det at solen aldri skinner på månens bakside. Det stemmer ikke. For- og baksiden av månen mottar i snitt omtrent like mye sollys, selv om vi på jorden ikke kan se baksiden. https://www.bt.no/nyheter/utenriks/i/J1d196/Kinesisk-TV-Romsonde-landet-pa-manens-bakside 4 Lenke til kommentar
lolkyb Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Selvfølgelig har jeg hørt begrepet men jeg synes det er rart å bruke begrepet i dette tilfelle. Er det snakk om en del av månen som ikke er kartlagt før bør dette fremkomme bedre ut av overskriften. Nå virker det omtrent som kineserne har landet på baksiden av månen. De har landet på baksiden av månen. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 (endret) "Månens mørke side"? Sida er berre mørk ved fullmåne. Ved nymåne er ho heilt opplyst. Sida vender alltid vekk frå jorda. Ettersom månen roterer om sin egen akse; hvordan kan den da ha en mørk side? Har dere seriøst aldri hørt om dette som begrep? Det er ganske normalt og velbrukt begrep selv om alle som bruker det selvsagt vet at siden ikke alltid er mørk... Eg har berre høyrt "Dark side of the Moon" på engelsk. På engelsk er omgrepet tvetydig. Det kan både tyde den mørke sida og den sida som ikkje er synleg frå Jorda. På norsk har eg aldri høyrt den mørke sida brukt om anna enn den sida som ikkje er opplyst av sola. Har du ein referanse til at uttrykket er brukt slik på norsk tidlegare? For å unngå forvirring brukar ein som regel "The far side of the Moon" på engelsk om den sida som ikkje er synleg frå jorda. Eg ser at engelskspråkleg media helst brukar det uttrykket når dei omtalar denne landinga. Somme skriv "dark side" i overskrfter, men då i hermeteikn. Sida er ikkje mørk no. Det er nymåne om tre dagar. Endret 3. januar 2019 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 "Månens mørke side"? Sida er berre mørk ved fullmåne. Ved nymåne er ho heilt opplyst. Sida vender alltid vekk frå jorda. Lær deg å lese. Det står "Månens bakside" både i overskriften og linken. I fyrste linje i artikkelen står framleis (ja, eg lasta sida på nytt nettopp):Kineserne skriver romfartshistorie når de nå har gjennomført den første myke landingen på månens mørke side. Er det singling av knust glas eg høyrer? Lenke til kommentar
AN4RN2ZD Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Denne setningen er hentet fra artikkelen om månen. "Kineserne skriver romfartshistorie når de nå har gjennomført den første myke landingen på månens mørke side." Månen har ingen mørk side. Månen roterer rundt sin akse på 28 jord døgn. En måne-dag og en måne-natt 14 jord-døgn hver. Månens bakside er alltid snudd vekk fra jorden. Det gjør at den aldri kan havne i skyggen fra jorden. Måneformørkelse. Baksiden får mer sollys enn fremsiden. Fordi baksiden vil aldri bli utsatt for måneformørkelse, fordi jorden ikke kan kaste skygge på månens bakside. Så vær snill å slutte med å slå fast at baksiden er mørkere enn forsiden. 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Ettersom månen roterer om sin egen akse; hvordan kan den da ha en mørk side? Månen roterer vel ikke om sin egen akse. Litt usikker på om det blir riktig, men: Månen roter om månens og jordens felles tyngdepunkt. Ettersom det alltid vil være mellom jorden og månen, er det samme side som peker mot jorden. Litt "vagling" er det dog, vi kan vel se noe over halvparten. Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Månen roterer vel ikke om sin egen akse. Litt usikker på om det blir riktig, men: Månen roter om månens og jordens felles tyngdepunkt. Ettersom det alltid vil være mellom jorden og månen, er det samme side som peker mot jorden. Litt "vagling" er det dog, vi kan vel se noe over halvparten. Månen roterer både om sin egen akse og går i bane rundt den og jordens felles tyngdepunkt. Men i likhet med mange andre måner i solsystemet er den blitt låst til moderplaneten slik at rotasjonstiden og banetiden er så og si lik. Det er derfor vi ser den samme siden fra jorden hele tiden, og vi kan se at forskjellige steder på månen har "dag" og "natt", eller månefaser. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 ...den første myke landingen på månens mørke side." Månen har ingen mørk side. Månen roterer rundt sin akse på 28 jord døgn. En måne-dag og en måne-natt 14 jord-døgn hver. Månens bakside er alltid snudd vekk fra jorden. Det gjør at den aldri kan havne i skyggen fra jorden. Måneformørkelse. Baksiden får mer sollys enn fremsiden. Fordi baksiden vil aldri bli utsatt for måneformørkelse, fordi jorden ikke kan kaste skygge på månens bakside. Så vær snill å slutte med å slå fast at baksiden er mørkere enn forsiden. Siden du også er verdensmester i flisespikking, så kan du kanskje forklare meg hvordan en kule kan ha en bakside? A-ha: Du bare kaller den for baksiden, på grunn av at vi mennesker fra vårt begrensede ståsted kun ser den nærmeste halvkulen og ikke den fjerneste! (På samme måte som mange andre folk kaller den halvkulen "den mørke siden" fordi vi aldri kan se den!) Da forstår jeg! 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Angående den "mørke siden": Dette er en NTB-artikkel. Hva hadde dere forventet? TU har sikkert kjøpt den for 5 kroner og får valuta for pengene - massevis av klikk og debatt om ordbruken. 2 Lenke til kommentar
terje-lk Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Nordmenn; født og oppvokst på jordens solside har, ulikt andre nasjoner, besøkt hverken framsiden eller baksiden av månen - selv om enkelte av oss har proklamert en månelanding. Men så er vi til gjengjeld hysterisk gode på å diskutere semantikk ? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 ...besøkt hverken framsiden eller baksiden av månen - selv om enkelte av oss har proklamert en månelanding. Hva mener du, aldri besøkt Månen? (Spurte jeg retorisk, mens jeg stille fant fram popkornet...) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Hva mener du, aldri besøkt Månen? Alle vet jo at månelandingen var noe amerikanerne arrangerte for å vinne kappløpet til månen mot russerne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå