Gå til innhold

Planlegger Norges første flyplassby: Ser for seg at byggene kan oppdateres omtrent som mobiltelefoner [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at vi snart vil se helelektriske passasjerfly som flyr mellom byer innad i Norge og naboland. Men ettersom de blir mindre og mye mer stillegående fly vil de i økende grad bruke små og mer lokale flyplasser. Det kan bety at Oslo Lufthavn Gardermoen sitter igjen med bare langdistansefly, som ikke vil bli elektriske på mange tiår. Det vil også redusere fordelen ved å bo nære flyplassen.

Jeg er ikke negativ til konseptet her. Men det kan ta veldig lang tid før Gardermoen blir virkelig stille på dagtid.

Lenke til kommentar

Sitat: Vi legger de mest automatiserte byggene i ytterkanten og de mer befolkede arbeidsplassene inn mot den urbane kjernen, slik at flest mulig får gang- eller sykkelavstand dit. og så skal det ikke å bygge boliger i denne omgang.

Hvor skal da de som skal jobbe der sykkele og gå i fra. Skal de bo på hotellene?

Lenke til kommentar

Forsåvidt ikke noe galt i å forsøke seg på å lage greske nyord, men det må gjøres ordentlig. Ordet aerotropolis virker å være et forsøk på å kombinere ordene aero og metropolis. Da vet man ikke at metro betyr mor og polis betyr by (moderby). Man bør ikke kutte opp ord på denne måten etter eget skjønn. Det åpenbare og gode nyordet her vil være aeropolis (luftby) og ikke aerotropolis (luft"ro"by).

Og hvis du lurte, ja jeg leser klassisk gresk helt ok.

Edit: Jeg ser at ordet er i relativt vanlig bruk, så har vel kanskje de vankundige vunnet den kampen. At amerikanerne er ignorante på språk er heller ikke noe nytt.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...