Gå til innhold

[LØST]Tips til rimelig e-sport monitor...


LarZen

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp av dere til å finne en monitor til rundt 3000kr til en 14 åring som spiller Fortnite og den type spill. Veldig konkuranse dreven pjokk så tenker at det hadde vært fint med en 120Hz+ monitor. Han har et Nvidia skjermkort. 1070 tror jeg på en bærbar.

 

Han er vandt til 120Hz og G-sync som han har på den.

 

Det jeg har funnet men som er litt over budsjett er denne. 

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/ASUPG248Q/asus-rog-swift-pg248q-24-gaming-pc-skjerm-sort

 

Vet ikke om han egentlig trenger G-sync? Om han spiller og får rundt 60-120fps trenger han egentlig G-Sync da? Beste hadde jo vært en 27". Men vanskelig til rundt 3000kr ser det ut som.

Endret av LarZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BenQ har brukbare skjermer til skytespill, men det er mulig at det vil koste noe over 3k. For eksempel XL2430.
 
Hvis prisen må være på den lavere siden av 3k  funker det med VG248QE og jeg har to slike selv. Med tanke på kompetitiv spilling er det ikke noe å utsette på skjermen når det gjelder ytelse, men fargegjengivelsen er ikke den beste og utførelsen er ikke dårlig men fremstår som litt billig/plastic fantastic. Bruker derfor disse til sekundære oppgaver da jeg har flere andre skjermer som har bedre bilde, byggekvalitet og funksjonalitet/utførelse.

 
G-Sync har ikke noe for seg i kompetitiv sammenheng og vil i mange tilfeller være en ulempe.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om brukt er aktuelt:

BenQ ZOWIE 25" DyAc 240hz 1ms 3.700,- https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=125202947

Kanskje prøv deg med litt forsiktig pruting, event inkl frakt.

 

Alfabetisk oversikt over skjermer testet av TFTcentral:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews_index.htm

 

Om du finner aktuelle skjermer i listen er det abselutt verdt og lese testene her.

 

Lenke til kommentar

Noe stiv pris for brukt. Det er bedre å betale de 5k det koster for ny enn 3k7 for brukt. Det kan bli mye problemer for de 1300 kr. Det spørs også om grafikkortet drar 240 FPS slik at det har noen hensikt med mer enn 120 / 144 Hz skjerm.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Trenger hjelp av dere til å finne en monitor til rundt 3000kr til en 14 åring som spiller Fortnite og den type spill. Veldig konkuranse dreven pjokk så tenker at det hadde vært fint med en 120Hz+ monitor. Han har et Nvidia skjermkort. 1070 tror jeg på en bærbar.

 

Han er vandt til 120Hz og G-sync som han har på den.

 

Det jeg har funnet men som er litt over budsjett er denne. 

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/ASUPG248Q/asus-rog-swift-pg248q-24-gaming-pc-skjerm-sort

 

Vet ikke om han egentlig trenger G-sync? Om han spiller og får rundt 60-120fps trenger han egentlig G-Sync da? Beste hadde jo vært en 27". Men vanskelig til rundt 3000kr ser det ut som.

 

Dersom han på den bærbare aldri havner under 120 fps, så har han ingen nytte av G-Sync skjermen. Om han derimot ligger mellom 60 og 120 fps, så er det nettopp i slikt tilfelle at man har størst glede av G-Sync.

 

Hvor mange fps man får, styrer man jo til en viss grad selv, ved å velge grafikk nivå. Men om vi ser på testen Techspot gjorde i begynnelsen av året. Så ser vi at de støtte borti en vegg med CPU'en, der til og med en 8700K på 5GHz forhindret dem i å nå en average over 150 fps, uansett skjermkort. Desktop versjon av GTX1070 var god for nesten 140 fps på det nest høyeste grafikk nivået, men selv om de hadde gått ned ett hakk, ville de altså truffet 150 fps "muren". Så med tanke på at notebook versjonen av GTX1070 kan gi opp mot 80% av desktop versjonens ytelse, men at notebook CPU'en neppe klarer å drive spillet opp i samme fps som i denne testen. Så tenker jeg ditt estimat, om det var det det var? På at han ligger mellom 60 og 120 fps, kan være ganske naturlig å gå ut fra... Med mindre han stiller all grafikk på det laveste? I hvilket tilfelle han kanskje faktisk klarer å holde seg over 120 fps for det meste...

 

Nå, G-Sync skjermer har aldri vært billigere enn i dette landskapet som du har funnet. Den normalt billigste G-Sync monitoren fra AOC har vel på tilbud vært nede i ~3500 Kr. Men aldri billigere enn det. Og den du har funnet, er jo rimelig, i forhold til hvilken pris den har holdt før. Men dette er altså dessverre nivået det ligger på... Eneste måten du finner en G-Sync til 3000 Kr på, er ved å kikke på Finn.no.

 

Men, et alternativ kan jo faktisk være 240Hz skjerm, som man av og til finner på tilbud til ~3000 Kr. Disse har da som regel Freesync støtte som man ikke får benyttet med Nvidia skjermkort. Men med 240Hz, så er hvert skjermbilde uansett ikke oppe mer enn ~4,2ms, og man begynner å se litt "diminishing returns" igjen. Altså, om man ikke rekker en skjerm oppdatering på en 144Hz skjerm, så blir forrige skjermbilde stående i ~14ms, i stedet for ~7ms. På 240Hz er vi altså nede i 8,4ms i stedet for 4,2ms. Likeledes, om man spiller med VSync på, og har mer fps enn skjermens oppdateringsfrekvens. Så minsker man gjennomsnittlig økt input-lag fra ~3,5ms, til 2,1ms. Det er liksom ikke så mye mer å tjene på å slenge G-Sync på toppen av det...

 

Ellers sies det at til  FPS, så er det 24" størrelse som er det optimale. Jeg antar det har med normal sitteavstand å gjøre, at man da holder alt viktig unna grensen for periferi synet. Og også at avstanden fra øyet midt på skjermen er akkurat nærme nok avstanden opp til hjørnene til at man slipper at øyet re-fokuserer, som jo tar tid, men som også er slitsomt for øynene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...