Gå til innhold

Få med fjern familie på boligkjøp?

Taurean

Anbefalte innlegg

Her var det mye forskjellig. Siste setning er vi enige om - angående resten får det være opp til enhver, jeg vil klare meg selv. Jeg vil ikke få penger av relasjoner, når jeg kan tjene dem selv istedet. 

Man kan godt innbille seg at man ikke setter seg i gjeld ved å få penger av relasjoner, men det er feil - man setter seg selv i emosjonell gjeld, som kan bli langt verre på sikt. Tanta som var så grei å gi deg penger kan plutselig vise seg å bruke dette til å guilt-trippe deg inn i både det ene og det andre.

Om foreldrene mine vil gi meg penger kan jeg kanskje ta det imot om det åpenbart er noe de selv ønsker og uten tilhørende strenger, men jeg hadde ikke tatt i mot fra andre. Å blande økonomi og personlige relasjoner er som regel en dårlig ide.

Er du som blir guilt trippa. Er vel bare ikke og bli det. Enkelt.

Jeg fikk en økonomisk liten spark i baken som unggutt. (Min mor døde) Noe som gjorde at jeg kunne kjøpe en leilighet gjeldfri.

Jobber helt vanlig jobb med vanlig lønning, men bo utgifter er så små. Studiegjelden tok jeg på en sommer med døgnet rundt jobbing. Så pengene baller på seg, og 10 år etterpå har jeg muligheten til og kjøpe et hus. Leiligheten blir leid ut og fungerer som en inntekt. Etc.

Poenget mitt er. "Its easier to make money when you have money"

Og når du er i grøfta som du ofte er i starten i dag, leier leilighet (kaste penger ut av vinduet) betaler studiegjeld o.l.

Det er en god tjeneste og gi noen noe og stå på for og komme ut av grøfta. Annen pluss side er at når noen er i god økonomisk stand vil de nok tiltrekke seg en mer attraktiv make og.

Viktig og få snøballen til og rulle tidlig om du vil ha noe størrelse på den innen det er sommer :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du som blir guilt trippa. Er vel bare ikke og bli det. Enkelt.

Jeg fikk en økonomisk liten spark i baken som unggutt. (Min mor døde) Noe som gjorde at jeg kunne kjøpe en leilighet gjeldfri.

Jobber helt vanlig jobb med vanlig lønning, men bo utgifter er så små. Studiegjelden tok jeg på en sommer med døgnet rundt jobbing. Så pengene baller på seg, og 10 år etterpå har jeg muligheten til og kjøpe et hus. Leiligheten blir leid ut og fungerer som en inntekt. Etc.

Poenget mitt er. "Its easier to make money when you have money"

Og når du er i grøfta som du ofte er i starten i dag, leier leilighet (kaste penger ut av vinduet) betaler studiegjeld o.l.

Det er en god tjeneste og gi noen noe og stå på for og komme ut av grøfta. Annen pluss side er at når noen er i god økonomisk stand vil de nok tiltrekke seg en mer attraktiv make og.

Viktig og få snøballen til og rulle tidlig om du vil ha noe størrelse på den innen det er sommer :p

Nei, det er ikke nødvendigvis enkelt - hvis grandtanta di ga deg 100000, og 8 år senere stadig ber deg om ubeleilige og unødvendige tjenester, så vil enhver med samvittighet kjenne på at "men jeg fikk jo 100k av henne, så jeg skylder henne vel det".

>"Its easier to make money when you have money"

Selvsagt, men det er da ingen menneskerett. Det er også fullt mulig å skaffe startkapitalen selv. Jeg kjøpte min første rimelige leilighet så snart jeg kunne - bodde der i 6-7 år, og pusset opp litt - solgte med god profitt og oppgraderte til tomannsbolig, pusset fullstendig opp og selger straks fordi jeg har begynt å bygge hus. Huset vil ikke være mer enn ca 60% lånefinansiert, og da er to biler bakt inn i lånet. Aldri hatt spesielt god lønn, men jeg har penger i fond og som nevnt en trygg økonomi mtp bolig. Det er langt fra umulig.

Dog sa jeg at ja, jeg kan ta imot fra foreldre, og spesielt hvis jeg var ung i dag når startkapital-krav er mer ekstreme enn i min tid. Vi setter selv bort all barnetrygda, så poden vil ha et par hundre tusen å begynne boligeventyret med.

At penger tiltrekker gode maker er jeg fullstendig uenig i, og mener det er komplett motsatt. En make som tiltrekkes av penger er ikke verdt å ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det med at "penger skaper make" er kanskje ikke alltid riktig, men ofte er personer med god økonomi og god inntekt et tegn på stabilitet. Stabilitet er viktig for de fleste av oss og i mine øyne vil jeg tro man også har litt oppi toppen som damene kan falle for. Altså at man er fornuftig og har klart og ordne livet sitt økonomisk og ellers har en glede av det man arbeider med etc. 

Ingen fasit, men jeg tror dette med økonomi og trygge rammer ofte henger sammen med hvordan vi er som personer. 

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke nødvendigvis enkelt - hvis grandtanta di ga deg 100000, og 8 år senere stadig ber deg om ubeleilige og unødvendige tjenester, så vil enhver med samvittighet kjenne på at "men jeg fikk jo 100k av henne, så jeg skylder henne vel det".

>"Its easier to make money when you have money"

Selvsagt, men det er da ingen menneskerett. Det er også fullt mulig å skaffe startkapitalen selv. Jeg kjøpte min første rimelige leilighet så snart jeg kunne - bodde der i 6-7 år, og pusset opp litt - solgte med god profitt og oppgraderte til tomannsbolig, pusset fullstendig opp og selger straks fordi jeg har begynt å bygge hus. Huset vil ikke være mer enn ca 60% lånefinansiert, og da er to biler bakt inn i lånet. Aldri hatt spesielt god lønn, men jeg har penger i fond og som nevnt en trygg økonomi mtp bolig. Det er langt fra umulig.

Dog sa jeg at ja, jeg kan ta imot fra foreldre, og spesielt hvis jeg var ung i dag når startkapital-krav er mer ekstreme enn i min tid. Vi setter selv bort all barnetrygda, så poden vil ha et par hundre tusen å begynne boligeventyret med.

At penger tiltrekker gode maker er jeg fullstendig uenig i, og mener det er komplett motsatt. En make som tiltrekkes av penger er ikke verdt å ha.

Vel mange studier er uenige med deg, kvinner søker menn som er finansielt stabile ettersom det er en vesentlig del av og være en god forsørger. Dette er på instinkt nivå. Om kvinner tiltrekker seg bedre menn om de har god økonomi er jeg usikker på. Men for menn er det ganske vesentlig.

Kan ta "krisen" i Kina nå feks. De har jo alt for mange menn i forhold til kvinner etter den "1 barns regelen". Så for og få guttene sine gift går hele familien sammen for og kjøpe hus til dem så de kan få giftet seg og få unger. Mann uten et hus der har like stor kjangs for og vinne i lotto som og bli gift.

Du har sikkert hørt om "gullgraver" uttrykket hos kvinner. Ikke noe de fleste gjør som en bevist handling. Men instinkter forteller hun at han er noe og satse på. Dette er instinkter som sitter hos de fleste kvinner, så de er nok noe og spare på selv om de har instinkter. 

Nå er jo vi også heldige at vi har kjøpt i en god periode i bolig markedet. De fleste som har hatt bolig eller eiendom har tjent endel. Er ikke sikkert det alltid vil være slik. Artig og høre fattern fortelle om hvordan han hadde 18% rente på huslånet en gang på 80tallet.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

men jeg tror dette med økonomi og trygge rammer ofte henger sammen med hvordan vi er som personer. 

Enig - at man har kontroll på finansene og boligsituasjonen sin sier noe om deg - men det sier det enten du har lite eller mye. Det er hva man gjør med det man har som er essensielt.

Du har sikkert hørt om "gullgraver" uttrykket hos kvinner. Ikke noe de fleste gjør som en bevist handling. Men instinkter forteller hun at han er noe og satse på. Dette er instinkter som sitter hos de fleste kvinner, så de er nok noe og spare på selv om de har instinkter.

Jada, menn vil instinktivt ha brede fødehofter, og damer vil instinktivt ha en forsørger - jeg mener fortsatt det samme jeg skrev tidligere, da jeg ikke vil ha en kvinne som ikke kan se forbi instinktene sine og ta avgjørelser basert på fornuft/følelser istedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det der tror jeg ikke noe på. Mulig jeg ikke er som alle andre, men brede fødehofter er ikke akkurat noe som pirrer meg vertfall. Hvis dama hadde vert ute etter en forsørger, så hadde vertfall ikke vi giftet oss for 10 år siden.

Jeg henger fortsatt ikke med på hva du egentlig mener her.

Kan du gi meg en illustrasjon på hva du egentlig mener rundt det med at alle skal hjelpe alle? Tegn et tydelig sceanrio for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...