Gå til innhold

20 afrikanere i masse­slagsmål med politiet i Harstad.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Unnskylderne er raskt ute med å uskyldigjøre dette ja.

Tja. Trådstarter viser til en hendelse på et utested og spør "Er Norge på vei mot det vi kaller for svenske tilstander i vårt naboland?" Da er det vel relevant at Gunfreak svarer at nei, tross langt flere innvandrere i dag enn for 10, 20 og 30 år siden er det ikke mer vold i samfunnet. 

Edit: Kilde SSB:

post-52698-0-91695600-1546503736_thumb.png

For hele landet dette. Går dessverre bare til 2014, fordi man i 2015 endret både politidistriktene og lovbruddsgrupperingen.

Edit 2: I den samme perioden har antallet unge menn fra Afrika (siden det er dem vi snakker om her) tredoblet seg.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hvorfor siterte du ikke Harstad tidende? Hva jeg kan se i fra avisene i fra Nord har de en helt annen vinkling. Rolig, og ikke fylt av rasebenevnelser.

Du mener det er irrelevant om folk som driver med slike ting i Norge er etnisk Norske eller ikke? Eller vil du rett og slett ikke vite hva importert søppel tidvis driver med i Norge og hvordan slike skader nasjonen?

Er a-gjengen og b-gjengen Norske?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Lol, to stykk til legevakt med småskader. Alltid skal resett/document gutta få det til å virke som verdens undergang. Og alle involverte var fra afrika. For noe søppel.

Ganske mange andre som havnet på legevakten natt til 1, med langt større og alvorlige skader. Hvorfor skriver de ikke om de?

Men 20(!) galninger som slåss med dørvakter? Galskap. Kast dritten ut snarest mulig.

Lenke til kommentar

Lol, to stykk til legevakt med småskader. Alltid skal resett/document gutta få det til å virke som verdens undergang. Og alle involverte var fra afrika. For noe søppel.

Ganske mange andre som havnet på legevakten natt til 1, med langt større og alvorlige skader. Hvorfor skriver de ikke om de?

Hvorfor skal du forsvare dette? Mener du det er rasistisk å opplyse om slikt? Kanskje er det mer beleilig å ikke rapportere om slike hendelser og som et minimum utelate etnisitet slik som er vanlig praksis i Sverige?

Si hva du vil om Resett/Document og andre alternative media, men uten disse hadde vi ikke visst halvparten av hva som foregikk i landet vårt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folk ser ut til å glemme at vi har mindre vold og drap en noe sinne.

Dette er ting visse folk ser ut til å glemme mens de klatrer over hverandre i den digitale verden for på påpeke hvor ille vi har det i dag pga innvandrere.

SSB-rapport: Høyere kriminalitet blant innvandrere

https://www.nettavisen.no/nyheter/ssb-rapport-hoyere-kriminalitet-blant-innvandrere/3423397322.html

Vi har mindre vold og drap fordi vi lever i et sivilisert samfunn. Når vi tillater storstilt innvandring fra mindre utviklede land og folk som kommer fra krig og med helt andre verdier, så importerer vi også mer kriminalitet. Dette har ingenting med rase å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/nyheter/ssb-rapport-hoyere-kriminalitet-blant-innvandrere/3423397322.html

Vi har mindre vold og drap fordi vi lever i et sivilisert samfunn. Når vi tillater storstilt innvandring fra mindre utviklede land og folk som kommer fra krig og med helt andre verdier, så importerer vi også mer kriminalitet. Dette har ingenting med rase å gjøre.

Så vi var ikke siviliserte på 80tallet?

Når vi hadde dobbelt så mange drap? Som i dag?

Lenke til kommentar

Joda, det følger utvilsomt kriminalitet med innvandring. Men i følge din egen kilde så synker jo kriminaliteten blant innvandrere også, faktisk mer enn i den øvrige befolkningen. Hvorfor? Er det fordi innvandringen ikke er så storstilt lenger, og ikke har vært det siden 2001? Og hvordan henger det sammen med at artikkelen sier at det er 2. generasjon som er verst?

4517395.jpg?chk=CCB52D

Lenke til kommentar

Men i følge din egen kilde så synker jo kriminaliteten blant innvandrere også, faktisk mer enn i den øvrige befolkningen. Hvorfor? Er det fordi innvandringen ikke er så storstilt lenger, og ikke har vært det siden 2001? Og hvordan henger det sammen med at artikkelen sier at det er 2. generasjon som er verst?

Her "cherry picker" du voldsomt.  Du må da se selv at grafen faktisk viser økning fra 2014 til 2015 for innvandrere, mens den fortsetter å synke for øvrig befolkning. Dette er samme cherry picking som det du her gjør. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så vi var ikke siviliserte på 80tallet?

Når vi hadde dobbelt så mange drap? Som i dag?

Vi er nok mer siviliserte i dag enn vi var på 80-tallet, ja. I Vesten er vi i stadig utvikling, mens andre deler av verden står helt stille. Det er også grunnen til at alle vil hit. 

Hvor tror du det skjer mest drap per innbygger i verden? 

Norge er på 180 plass.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

Lenke til kommentar

Her "cherry picker" du voldsomt.  Du må da se selv at grafen faktisk viser økning fra 2014 til 2015 for innvandrere, mens den fortsetter å synke for øvrig befolkning. Dette er samme cherry picking som det du her gjør. 

Nei. Jeg viser alle kirsebærene, altså utviklingen over 23 år, inkludert en tidlig økning og senere nedgang. Grafen viser at oppgangen og nedgangen følger hverandre for innvandrere og øvrige befolkning, men at utslagene er mer dramatiske for innvandrerne. (Stiger mer når det går opp, og synker mer når det går nedover.) 

Du viser til ett år av de 23, og ignorerer at det sank de foregående 10. Det er kirsebærplukking i ordet rette forstand. Hvorfor akkurat det året? Du kunne valgt 2006-2007, da var det motsatt: Det steg for de norske, mens det fortsatte å synke for innvandrerne. Men ingen enkeltår er relevante om de ikke viser en trend. 

Og det er altså ikke min kilde, men Dukes. Jeg har ikke plukket bærene, valgt tallene eller kilden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk. 

Duke :)

Bare hyggelig. Hadde du vært her lenger, eller forumet hadde hatt en bedre søkefunksjon, ville du sett at det har jeg sagt siden jeg ble medlem her for 15 år siden. Selvsagt gjør følger det kriminalitet med innvandring. Det har det alltid gjort, bare se på den europeiske innvandringen til USA den gangen da: Det fulgte kriminalitet med hver ny gruppe som kom, inklusive de norske, inntil de slo rot i landet. Dog som her viser tallene at forskjellen ikke var like stor om man korrigere for bosted, alder og kjønn.

Men jeg ser at du ikke svarer på spørsmålene i posten du siterer, så jeg prøver igjen:

Men i følge din egen kilde så synker jo kriminaliteten blant innvandrere også, faktisk mer enn i den øvrige befolkningen. Hvorfor? Er det fordi innvandringen ikke er så storstilt lenger, og ikke har vært det siden 2001? Og hvordan henger det sammen med at artikkelen sier at det er 2. generasjon som er verst?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg ser at du ikke svarer på spørsmålene i posten du siterer, så jeg prøver igjen:

Jeg svarte ikke fordi jeg ser på det som et spørsmål som kommer litt på siden av det som opprinnelig ble fremsatt og at det ikke endrer det faktum at innvandrere er overrepresentert på kriminalstatistikker. 

Spørsmålene er dog interessante, så kanskje jeg skal ta meg tid til å svare på de i morgen. Prøver generelt å holde meg unna diskusjoner på nett ettersom det er fryktelig tidkrevende og man typisk får lite igjen for det, men av og til er man bare nødt å komme med en kommentar. :)

Lenke til kommentar

Jeg svarte ikke fordi jeg ser på det som et spørsmål som kommer litt på siden av det som opprinnelig ble fremsatt og at det ikke endrer det faktum at innvandrere er overrepresentert på kriminalstatistikker. 

Fair nok. Trådstarters spørsmål er dog ikke om det følger kriminalitet med innvandring, men: "Er Norge på vei mot det vi kaller for svenske tilstander i vårt naboland?" Da er utviklingen mot mindre kriminalitet også i innvandrerbefolkningen en relevant innvending.

Lenke til kommentar

Nei. Jeg viser alle kirsebærene, altså utviklingen over 23 år, inkludert en tidlig økning og senere nedgang. Grafen viser at oppgangen og nedgangen følger hverandre for innvandrere og øvrige befolkning, men at utslagene er mer dramatiske for innvandrerne. (Stiger mer når det går opp, og synker mer når det går nedover.) 

Du viser til ett år av de 23, og ignorerer at det sank de foregående 10. Det er kirsebærplukking i ordet rette forstand. Hvorfor akkurat det året? Du kunne valgt 2006-2007, da var det motsatt: Det steg for de norske, mens det fortsatte å synke for innvandrerne. Men ingen enkeltår er relevante om de ikke viser en trend. 

Og det er altså ikke min kilde, men Dukes. Jeg har ikke plukket bærene, valgt tallene eller kilden.

Du kirsebærplukker fordi den prosentvise forskjellen ikke er der, selv om prosentpoengforskjellen er der. Du kommer med påstander som er kirebærplukket og som trenden faktisk ikke viser. Derfor plukket jeg ut siste året, for å illustrere at du vær på bær(plukke)tur. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fair nok. Trådstarters spørsmål er dog ikke om det følger kriminalitet med innvandring, men: "Er Norge på vei mot det vi kaller for svenske tilstander i vårt naboland?" Da er utviklingen mot mindre kriminalitet også i innvandrerbefolkningen en relevant innvending.

Jeg svarte ikke trådstarter, men Gunfreak som sier at "vi har mindre vold og drap enn noensinne". Han har ikke lagt frem tall på dette, men det stemmer nok.

Uansett, så må dette være til tross for innvandring og ikke på grunn av innvandring. Hvis innvandrere og flyktninger er overrepresenterte i kriminalstatistikken hadde den vel vært lavere uten disse...?

Lenke til kommentar

Du kirsebærplukker fordi den prosentvise forskjellen ikke er der, selv om prosentpoengforskjellen er der. Du kommer med påstander som er kirebærplukket og som trenden faktisk ikke viser. Derfor plukket jeg ut siste året, for å illustrere at du vær på bær(plukke)tur. 

Det må du forklare. Hvilken prosentvis forskjell er det som ikke er der?

Er det forskjellen i nedgang? Den er litt vanskelig, fordi kurvene ikke har sammenfallende toppunkt. Og fordi vi har to kurver å sammenligne med for innvandrerne: Den faktiske og den justerte.

Men om vi regner fra topp til bunn har øvrige befolkning gått fra 19,36 i 2007 til 14,98 i 2015. Det er en nedgang på 22,6%. Innvandrerne ujustert går fra 32,20 i 2001 til 21,70 i 2015 (etter den lille oppgangen da). Det er en nedgang på 32,6%. Innvandrer justert går fra 29,3 til 18,1 på de samme årene, en nedgang på 38,2%.

Det følger jo av det at forskjellen i absolutte tall må vise det samme. Men her kan man argumentere for at jeg burde valgt samme år å sammenligne med. Det kan vi godt, siden tallene for 2001 for den øvrige befolkning bare skiller et par tideler fra 2007: 19,17 mot 19,36.  Det taler ikke til den øvrige befolkning fordel, prosentvis, den faller nemlig da til 21,9%

Kanskje vil du ha med oppgangsårene også, altså fra starten. Det kan vi selvsagt gjøre. Skjønt "starten" er tilfeldig her, innvandringen startet jo ikke i 1992, og vi vet ikke hvordan kriminaliteten var før det. Og gjør vi det kan vi heller ikke påberope oss toppårene når vi argumenterer for forskjellene. Men tallene blir for ordens skyld 13% for øvrige befolkning, 14,8 for innvandrere ujustert, og 22,9% justert.

Så kan man problematisere justert vs. ujustert. Vi ser at mye, men ikke all, forskjell mellom innvandrere og øvrige befolkning skyldes demografi. Drøyt halvparten, i 2015. Den forskjellen har øket med den betydelige arbeidsinnvandringen fra Østeuropa (unge menn).

Men uansett: Nedgangen fra toppårene (eventuelt fra 2001) i prosent er betydelig: 22,6% (evt. 21,9) for den øvrige befolkning, og 32,6% (ujustert) eller 38,2% (justert) for innvandrerne. Innvandrernes nedgang i prosent er altså 1,44 ganger den norske ujustert, og hele 1,7 ganger justert. 

Edit: Alle tall fra tabell C1 i SSB-rapporten, som er linket fra Dukes kilde i post #28.

Kanskje tenker du på noe helt annet, hvor det ikke er noen prosentvis forskjell. Da må du nesten forklare det.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...