Windoge Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) EDIT: Har oppdatert artikkelen med sitat fra lokalavisen, ettersom noen var skeptiske til den første kilden. Er Norge på vei mot det vi kaller for svenske tilstander i vårt naboland? Natt til første nyttårsdag brøt det ut slåsskamp med et 20-talls afrikanere og ansatte ved Karma. Da politiet kom til stedet, ble de angrepet. Klokken 03.20 ble det meldt om slagsmål ved Strandgata 20 i Harstad. Det ble opplyst om kaotiske tilstander og uoversiktlig på stedet. Det bekrefter operasjonsleder ved Troms politidistrikt, Roy Tore Meyer. – Da politipatruljen ankom stedet, var det flere personer som slo mot politiet, sier han. Brannvesenet bistod: For å få ro på situasjonen ba politiet om bistand fra brannvesenet fordi det ikke var tilstrekkelig med politipatruljer tilgjengelige på det tidspunktet. – Situasjonen var såpass amper og aggressiv at politiet ble angrepet da de forsøkte å gripe inn. Da varslet de brannvesenet, sier Meyer. Politiet var i undertall og hadde ikke mulighet til å foreta pågripelser eller innbringelser på stedet. Da patruljen grep inn rettet aggresjonen seg mot patruljen. – I utgangspunktet var konflikten mellom en gjeng på cirka 20 afrikanere og ansatte på utestedet. De ga seg ikke, og ville inn på utestedet etter de var utvist fra utestedet og patruljen bortviste dem, sier Meyer. Politiet fikk etter hvert kontroll på situasjonen. Operasjonsleder kunne ikke si om det dreier seg om norske statsborgere eller ikke. Men han forklarer at det skal dreie seg om personer av afrikansk opprinnelse, og at flere i gruppa ikke er hjemmehørende i Harstad. Ukjent hendelsesforløp: – Hvem som slåss mot hvem har jeg ikke detaljert hendelsesforløp om. Det var i hvert fall 20 personer involvert i slåsskamp, og bakgrunnen skal ha vært at de ikke kom seg inn på utestedet, sier han. Det opprettes sak på forholdet. Foreløpig er én mistenkt. To personer ble fraktet til legevakten etter slåssingen. En med stygt bitemerke i magen og en med skade på to eller tre tenner. Flere andre ble påført kloremerker og skrammer. Angrep kvinne: Daglig leder i Karma, Ilker Canguven, sier at en gruppe på 15 mennesker kranglet seg imellom etter stengetid på tur ut av lokalet. – De angrep en kvinnelig gjest, og da grep to ansatte inn for å skille de involverte. Den kvinnelige gjesten hadde mange kloremerker rundt halsen. En av de ansatte fikk et bitt i basketaket, og måtte få akutt behandling. Den andre ansatte fikk dype kloremerker på magen, sier Canguven. Han forklarer at politiet var raskt inne i lokalet og tok hånd om de som angrep den kvinnelige gjesten. Politiet avhørte de ansatte og de som trengte legebehandling ble kjørt til legevakten. – Politiet var hele tiden utenfor Karma og prøvde å få kontroll på den store gruppen med menn som laget bråk. Etter hvert prøvde gruppen å komme seg inn igjen, men døren var låst. De sparket i dører og vinduer. Den ene politimannen sa at de hadde aldri vært borti noe lignende før. Om de tok tak i en person, så kom hele gruppen og angrep politiet. Det er ikke vanlig at det er mye bråk på Karma, og vi bruker mye ressurser på å ta vare på gjester og ansatte, sier han. https://www.ht.no/nyheter/2019/01/01/Politiet-%E2%80%93-20-afrikanere-involvert-i-masseslagsm%C3%A5l.-Flere-slo-mot-politiet-18165654.ece Har ikke sett slagsmål som dette siden 80- og 90-tallet Leder for politiets patruljeseksjon, Oddmund Nilsen, sier at de ikke var bemannet for å hanskes masseslagsmålet som oppsto nyttårsaften i Harstad sentrum. Starten på 2019 ble utfordrende for politiet da mellom 20 og 30 personer var involvert i et masseslagsmål på et utested i sentrum av Harstad. Oddmund Nilsen, leder for patruljeseksjonen ved Harstad politistasjon sier at hendelsen kom som en overraskelse. - Dette var ikke noe vi hadde sett for oss skulle skje. Vi var ikke bemannet opp for noe slikt, sier Nilsen. Han kan ikke huske lignende hendelser på lange tider. - For å finne hendelser av denne størrelsen må vi tilbake til slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet, sier seksjonslederen. En tjenesteperson fikk slag eller spark mot kroppen, men ble ikke satt ut av spill av den grunn. Ellers måtte politiet tåle trusler og spytting. Det var også en del blod som mannskapene ble utsatt for, sier Nilsen. Politiet på stedet har i etterkant beskrevet situasjonen som svært ubehagelig. Siden de var i undertall ble det bedt om bistand fra Harstad brann og redning som også kom til stedet. Politiet fikk etter hvert de mest aktive ut på gaten. Da brannvesenet kom til stedet var situasjonen stort sett rolig. - Ingen ble satt i arrest i denne situasjonen. Mannskapene fokuserte på å få kontroll på stedet, roe ned og finne ut hvem som var de mest aktive. Det var en stor mølje med folk. De på stedet sier at det var mellom 20 og 30 personer involvert, sier Nilsen. Politiet startet første nyttårsdag etterforskning av saken. Man har sett på video fra overvåkningskamera og gjort vitneavhør. Etter hvert kan det bli aktuelt å finne enkeltpersoner som kan vente reaksjoner fra politiet. Nilsen ønsker ikke å si hvor mange politifolk som var på stedet. - Vi var ikke underbemannet ut fra aktivitetsnivået de siste årene i Harstad. Hadde det vært 2-3 personer ekstra på jobb ville det ikke ha hjulpet vesentlig siden det var så mange involverte. Da det var slåsskamp i sentrum, hadde politiet allerede fire personer i arresten på politistasjonen. To personer måtte til legevakten etter slåssingen. Én med stygt bitemerke i magen og en med skade på to eller tre tenner, fortalte politiets operasjonssentral første nyttårsdag. Det store flertallet av personene som var innblandet i masseslagsmålet hadde ikke norsk opprinnelse, sier politiet. - Er masseslagsmål noe vi kan vente oss mer av i Harstad? - Dette er ikke noe vi skal bli nødt til å bli vant til. Folk kan føle seg trygge når de går ut i Harstad. Vi ser på dette som en enkeltstående episode, sier Nilsen. Ellers var romjula og nyttårshelgen stort sett slik den bruker å være, opplyser politiet. https://www.ht.no/nyheter/2019/01/02/Har-ikke-sett- slagsm%C3%A5l-som-dette-siden-80-og-90-tallet-18168684.ece Endret 2. januar 2019 av Windoge 2 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 tror jeg avventer til seriøse aviser ser på dette før jeg kommenterer. virker litt som racebaiting her. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Lol, to stykk til legevakt med småskader. Alltid skal resett/document gutta få det til å virke som verdens undergang. Og alle involverte var fra afrika. For noe søppel. Ganske mange andre som havnet på legevakten natt til 1, med langt større og alvorlige skader. Hvorfor skriver de ikke om de? 3 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Sandy Koufax skrev (På 2.1.2019 den 18.40): tror jeg avventer til seriøse aviser ser på dette før jeg kommenterer. virker litt som racebaiting her. Stod mer eller mindre det samme i Harstad Tidende for betalende abonnementer. Politiet: – 20 afrikanere involvert i masseslagsmål. Flere slo mot politiet https://ht.alda.no/bestillpluss?3&artRefId=18165654&aviskode=HT&targetUrl=https%253A%252F%252Fwww.ht.no%252F%253Fservice%253DpaywallRedirect%2526articleUrl%253Dhttps%253A%252F%252Fwww.ht.no%252Fnyheter%252Farticle18165654.ece Har ikke sett slagsmål som dette siden 80- og 90-tallet https://ht.alda.no/bestillpluss?5&artRefId=18168684&aviskode=HT&targetUrl=https%253A%252F%252Fwww.ht.no%252F%253Fservice%253DpaywallRedirect%2526articleUrl%253Dhttps%253A%252F%252Fwww.ht.no%252Fnyheter%252Farticle18168684.ece Endret 2. januar 2019 av Windoge 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Windoge skrev (På 2.1.2019 den 18.45): Stod mer eller mindre det samme i Harstad Tidende for betalende abonnementer. Hvorfor siterte du ikke Harstad tidende? Hva jeg kan se i fra avisene i fra Nord har de en helt annen vinkling. Rolig, og ikke fylt av rasebenevnelser. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2019 Salvesen. skrev (På 2.1.2019 den 18.43): Lol, to stykk til legevakt med småskader. Alltid skal resett/document gutta få det til å virke som verdens undergang. Og alle involverte var fra afrika. For noe søppel. Ganske mange andre som havnet på legevakten natt til 1, med langt større og alvorlige skader. Hvorfor skriver de ikke om de? Det samme står i Harstad Tidende, men man må være betalende abonnement. Postet overskriftende fra HT.no. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2019 Salvesen. skrev (På 2.1.2019 den 18.48): Hvorfor siterte du ikke Harstad tidende? Hva jeg kan se i fra avisene i fra Nord har de en helt annen vinkling. Rolig, og ikke fylt av rasebenevnelser. Fordi du får bare lest overskriftene uten å betale? Jeg sjekket at kilden jeg viste til faktisk stemmer overens med det som står i lokalavisen før jeg poster. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Windoge skrev (På 2.1.2019 den 18.50): Fordi du får bare lest overskriftene uten å betale? Jeg sjekket at kilden jeg viste til faktisk stemmer overens med det som står i lokalavisen før jeg poster. Så, du har ikke lest harstad artikkelen? Om du har det så kan du altså kopiere tekst der også. Oppfordrer deg til å gjøre det jeg. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Salvesen. skrev (På 2.1.2019 den 18.54): Så, du har ikke lest harstad artikkelen? Om du har det så kan du altså kopiere tekst der også. Oppfordrer deg til å gjøre det jeg.Jeg leste den i avisen. Istedet for å være kritisk til kilden kan du kjøpe opp et abonnement i Harstad Tidende eller droppe å kommentere. Overskriftene bekrefter uansett at det er 20 Afrikanere. Endret 2. januar 2019 av Windoge 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Windoge skrev (På 2.1.2019 den 18.56): Jeg leste den i avisen. Istedet for å være kritisk til kilden kan du kjøpe opp et abonnement i Harstad Tidende eller droppe å kommentere. Nei jeg velger å være kritisk siden ht.no ikke har en slik overskrift som du påstår. De skriver 20-30 personer sloss og de ikke har sett lignende siden 80 tallet... Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Salvesen. skrev (På 2.1.2019 den 18.57): Nei jeg velger å være kritisk siden ht.no ikke har en slik overskrift som du påstår. De skriver 20-30 personer sloss og de ikke har sett lignende siden 80 tallet... Ja, det er overskrifter fra lokalavisen. Jeg linket til plussartiklene. Hvordan kan du påstå at overskriftene ikke eksisterer når jeg faktisk linket til artiklene? Endret 2. januar 2019 av Windoge 6 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Windoge skrev (På 2.1.2019 den 18.59): Ja, det er overskrifter fra lokalavisen. Jeg linket til plussartiklene. Hvordan kan du påstå at overskriftene ikke eksisterer når jeg faktisk linket til artiklene? For det er ingenting slik skrevet på ikke pluss siden. Jeg ser det ikke og lurer på hvor du ser det? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2019 Salvesen. skrev (På 2.1.2019 den 19.34): For det er ingenting slik skrevet på ikke pluss siden. Jeg ser det ikke og lurer på hvor du ser det? Har redigert det første innlegget og kun postet artikkelen fra Harstad Tidende. Noe unødvendig ettersom det står det samme, men nå kan du ihvertfall sitere en lokal avis. 4 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Salvesen. skrev (På 2.1.2019 den 18.57): Nei jeg velger å være kritisk siden ht.no ikke har en slik overskrift som du påstår. De skriver 20-30 personer sloss og de ikke har sett lignende siden 80 tallet... Jeg vet ikke helt hva vi krangler om, men Harstad Tidene har denne overskriften på den ene saken: "Politiet: – 20 afrikanere involvert i masseslagsmål. Flere slo mot politiet" https://www.ht.no/nyheter/2019/01/01/Politiet-%E2%80%93-20-afrikanere-involvert-i-masseslagsm%C3%A5l.-Flere-slo-mot-politiet-18165654.ece 2 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2019 afterall skrev (På 2.1.2019 den 19.40): Jeg vet ikke helt hva vi krangler om, men Harstad Tidene har denne overskriften på den ene saken: "Politiet: – 20 afrikanere involvert i masseslagsmål. Flere slo mot politiet" https://www.ht.no/nyheter/2019/01/01/Politiet-%E2%80%93-20-afrikanere-involvert-i-masseslagsm%C3%A5l.-Flere-slo-mot-politiet-18165654.ece Han mente at overskriften aldri har eksistert. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Windoge skrev (På 2.1.2019 den 18.35): Er Norge på vei mot det vi kaller for svenske tilstander i vårt naboland? Det spørs hvem "vi" er i den sammenheng. Og hva du mener med svenske tilstander. Det er ikke noe eksakt begrep, og jeg kaller det nok noe annet. Windoge skrev (På 2.1.2019 den 18.45): Har ikke sett slagsmål som dette siden 80- og 90-tallet Så vi hadde "svenske tilstander" i Harstad på 80-tallet? Når det ifølge SSB ikke fantes afrikanere der? Geir 2 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) tom waits for alice skrev (På 2.1.2019 den 20.05): Det spørs hvem "vi" er i den sammenheng. Og hva du mener med svenske tilstander. Det er ikke noe eksakt begrep, og jeg kaller det nok noe annet. Så vi hadde "svenske tilstander" i Harstad på 80-tallet? Når det ifølge SSB ikke fantes afrikanere der? Geir Folk ser ut til å glemme at vi har mindre vold og drap en noe sinne.I dag med over 5 millioner innbyggere har vi færre drap enn på 50-60 tallet når vi hadde 3 millioner innbyggere. For å ikke nevne drapsbølgene på sent 80 og 90 tallet når vi hadde ca. Dobbelt så mange drap som nå, pluss enorme overdose dødsfall, og vi må ikke glemme motorsykkel krigen på 90tallet der gode etnisk nordmenn, finner, dansker og svensker drepte en drøss av folk mens de brukte granater , rakettkastere og bilbomber. Dette er ting visse folk ser ut til å glemme mens de klatrer over hverandre i den digitale verden for på påpeke hvor ille vi har det i dag pga innvandrere. Endret 2. januar 2019 av Gunfreak 2 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 jeg mente at jeg heller avventer hva de store avisene rapporterer har skjedd i denne konflikten. det er ofte to sider til enhver sak. og som kjent er rasisme en kruttønne som kan få alle konflikter til å bli langt større. så vil ikke forhåndsdømme. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2019 Sandy Koufax skrev (På 2.1.2019 den 21.15): jeg mente at jeg heller avventer hva de store avisene rapporterer har skjedd i denne konflikten. det er ofte to sider til enhver sak. og som kjent er rasisme en kruttønne som kan få alle konflikter til å bli langt større. så vil ikke forhåndsdømme. Lite sannsynlig at de store avisene bryr seg. Er ikke dette ganske vanlig i Oslo? Lenke til kommentar
Populært innlegg Tåkefyrste Skrevet 2. januar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 2. januar 2019 Unnskylderne er raskt ute med å uskyldigjøre dette ja. Samme regla alltid. "Masseslagsmål startet av innvandrere? Neh, hva er problemet, nesten ingen ble skadet. Hva som derimot er skremmende er alle de usynlige nazistene og rasistene i våre gater" 11 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå