Gå til innhold

Nesten hver tredje nye bil var en nullutslippsbil i 2018

Anbefalte innlegg

Du er sikker på at det ikke bare er snakk om fysisk leveranse av strømmen fra Solholm, men at de også kjøper kraften derfra?

Din strømleverandør kan jo faktisk kjøpe strømmen fra andre produsenter, selv om den leveres til deg fra Solholm, slik tyskere kan kjøpe norsk vannkraft, uten at strømmen fysisk transporteres til Tyskland.

Dette er vell noe av det dummeste jeg har lest på lenge, nei det er ikke strukket en direktekabel i fra solholm til min bolig. Den er del i kraftmarkedet som alle andre kraftprodusenter. I tillegg endres dette stadig, mulig det er en ny leverandør i morgen. Det får tiden vise. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vell noe av det dummeste jeg har lest på lenge, nei det er ikke strukket en direktekabel i fra solholm til min bolig. 

Det er jammen ikke godt å vite, det er jo deg som påstår strømmen din kommer fra dette kraftverket?

For resten av oss, er vi koblet til et strømnett med mange produsenter over hele Europa, slik at det er nærmest umulig å vite hvor strømmen kommer fra, men du kan altså se dette på en app, høres flott ut ?

Lenke til kommentar

Det er jammen ikke godt å vite, det er jo deg som påstår strømmen din kommer fra dette kraftverket?

For resten av oss, er vi koblet til et strømnett med mange produsenter over hele Europa, slik at det er nærmest umulig å vite hvor strømmen kommer fra, men du kan altså se dette på en app, høres flott ut ?

Nei nå er det du som skrur på krona her, jeg har sagt at pengene mine går til dette kraftverket(via strømleverandør), jeg har aldri sagt at strømmen kommer fra noen plass. Det gjør den forøvrig ikke, den er i kablene konstant. Kraften derimot, den kommer i fra ett felles nett av leverandører. 

Lenke til kommentar

Opprinnelsesgarantier har nøyaktig null og niks å si for hva slags strøm du får levert i kontakten din hjemme. Som et eksempel kan jeg nevne Island. Island har bortimot 100% fornybar energiproduksjon. De selger opprinnelsessertifikater for 100% av denne strømmen til Europa. Da skulle man tro at Islendingene brukte "skitten" strøm? Problemet er bare at Island ikke har strømkabler til utlandet. Det er altså en fysisk umulighet å transportere fornybar strøm fra Island til kontinentet. Allikevel kan de fint selge opprinnelsesgarantier for hele strømproduksjonen sin. 

En annen sak er at EUs kraftproduksjon er i kvotepliktig sektor. Dvs. at det er satt et tak på utslippene. All ny kraftproduksjon vil derfor føre til nøyaktig null % økning i CO2-utslippene. 

Den vindkraften som er under utbygging i Norge nå er forøvrig nok til å elektrifisere HELE personbilparken. Altså ikke den som alt finnes, men bare den som er under utbygging. Det er snakk om ca. 7TWh.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utviklingen har vært ganske jevn over de siste årene, så spiller ikke all verdens rolle.

34q6zgl.jpg

Denne grafen viser en noenlunde jevn 5% stigning hvert år siste 10 år. Ikke så galt det, men dette gjelder jo hele landet. På den sentrale østlandet, bl.a togtrafikken rundt Oslo som jeg spesifikt nevnte, er økningen mye større. Det er også her tettheten av elbiler er størst. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...