Gå til innhold

Starte maskin uten startknapp

Cain_85

Anbefalte innlegg

Reiv ut PSU fra denna PC'en og testa den på kortet, (kortslutta Pwrswtch med skrutrekker istedenfor jumper..) og da funka det... så testa vi på nytt med PSU'en vi hadde tenkt å bruke og da funka det også !? :roll:  veldig merkelig.. men tusen takk for all hjelp, nå er maskina igang og nå denger vi løs på Compaq  sine software hindre..  :roll:

teite Compaq...

sjekk ut software delen av forumet i tilfelle jeg trenger hjelp her òg da.. kanskje jeg poster en tråd der ;)

God jul ja!

Project: PIII450 mhz ==> Amd 1800XP

Jeg skal gjøre samme oppgraderingen med Mammas Compaq PIII-450. Løsningen min er i hvertfall nytt kabinett og PSU (ca 400kr).

Den gamle PC'n går til lillesøster som kun skal bruke den til MIRC, MSN og sånt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det letteste hadde vel vært å forlenge ledningen fra gamle power-knapp?

det er vel ikke meningen at man skal permanent kortslutte, er vel ikke farlig, men høres heller ikke ut som en god permanent løsning.

jeg skal gjøre omtrent det samme for min far i jula.

oppgradere fra fujitsu-siemens pIII 450 til barton xp2500

han ville beholde kabinettet :thumbdown:

så jeg bare håper det nye m-atx kortet passer.

Lenke til kommentar

Om eg ikkje er heilt på jordet så går det 2 ledninger inn i Power knappen. Når du trykker på knappen så får de kontakt og leder fra ein stad på hovedkortet til ein annen (trur ikkje du kan si "kortslutt" da det er når + og - får kontakt).

Så viss du tar bort knappen, avisolerer de 2 ledningene og kobler de i lag med straum på så skal maskina starte. Veit ikkje korleis det er med din Compaq maskin, men på ATX-strømforsyninger så trur eg det bare trengs eit signal, at du ikkje treng å koble ledningene i lag heile tida for at maskina skal starte. Har du derimot ein eldre PSU der knappen "ligger inne" til du trykker på den på nytt så skal det gå med eit signal.

Får prøve meg på ein liten tegning.

Det kjem 2 ledninger fra hovedkortet:

----------------------------------|

oooooooooooooooooooooooooo|----KNAPP

----------------------------------|

"oooo"ene er ei fjør.

Når du trykker på knappen så lukker den seg og det blir kontakt mellom de 2 ledningene.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Jeg vil kalle kontakt mellom de to polene i bryteren for "kortsluttning".

"kortsluttning" betyr forsåvidt ikke at noe er galt, bare at det er god kontakt mellom to ting.

[Edit] Dette er visst min post nr 1000 i dette temaet (står i profilen min) :xmas:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg vil kalle kontakt mellom de to polene i bryteren for "kortsluttning".

"kortsluttning" betyr forsåvidt ikke at noe er galt, bare at det er god kontakt mellom to ting.

Nei, men det kan oppfattes feil da ein kortslutning kan være kontakt mellom 2 faser i eit 230V AC nett og er så absolutt farlig, men ikkje i denne sammenhengen da.

Liker å kalle det for ein kobling eg.

"Knappen kobler til straumen"

"Knappen kortslutter til straumen"

Personlig foretrekker eg nr.1, men kvar har sin smak.

Kortslutning betyr ikkje at det er god kontakt.

Kortslutning, elektrisk kortslutning: tilstand i ein elektrisk krets når strømmen går ein kortere vei enn det som er tilsiktet. Resistansen blir meget liten og straumstyrken meget stor. Kan f.eks. oppstå når isolasjonen mellom to ledninger som ligger ved siden av hverandre i en kabel er skadet, slik at det går strøm mellom dem.

*I overført betydning: feilslutning.

God kontakt blir beskrevet med: "Det er god kontakt"

Engelsk for kortslutning er "short circuit"

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Da en pol bryter , den bryter den ene fasen og det e det som skjer. Hadde det vært kontakt mellom + og - uten en ohmsk belastning ville dette ha ført til kortslutning i likestrømmen.

Og kalle det kortslutning blir feil vil jeg si.

Kortslutning vil jo si direkte berøring mellom to faser uten en ohmsk belastning.

EDIT: Men til det som egentlig skulle stå her var jo til trådstarter:

Har 2stk Compaq Presario-PC'er selv, en på PIII 500mhz og en PIII 800mhz.

Ser at bryterne til Power ON kabelen og LED'ene sitter på en egen klupp som er tilpasset det hovedkortet PC'en kommer med. Dette er for å gjøre arbeidet lettere for den som monterer PC'en.

Dette er teit i forhold til senere oppgrading som du står ovenfor nå. Det er mulig å lirke ut kabla og plassere dem der du vil ha dem. Dette skal gå. Har selv gjort det på mine Compaq Presario PC'er.

Mulig jeg misforsto deg, men håper ikke. :blush:

Endret av boathansm
Lenke til kommentar
du kan jo bruke power on keyboard innstillingen i Bios da ;)

Dette anbefales. Da jeg hadde MSI K7T 266 Pro2-RU brukte jeg dette og da var det bare å trykke på en knapp på tastaturet (fungerer jo selvfølgelig likt på alle hk).

Har ikke dette aktivert nå siden PC'en slår seg på når man kobler til strømmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...