Redaksjonen. Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Etter 40 mill og 10 år med utvikling: Dropper kjøler på oljeplattformen og bruker havet til å kjøle i stedet Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 "Å regne på effekten av oppdriften med CFD-koder er komplisert. Denne beregningen tok fem hundre tusen CPU-timer. På en laptop ville det tatt 250.000 timer, sier Grafsrønningen og viser modellen av subseakjøleren." Kanskje jeg er uvitende, men det gav ikke mye mening at det skulle gått dobbelt så kjapt på en laptop i forhold til hva det nå var slags maskin de benyttet til beregningene. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 "Å regne på effekten av oppdriften med CFD-koder er komplisert. Denne beregningen tok fem hundre tusen CPU-timer. På en laptop ville det tatt 250.000 timer, sier Grafsrønningen og viser modellen av subseakjøleren." Kanskje jeg er uvitende, men det gav ikke mye mening at det skulle gått dobbelt så kjapt på en laptop i forhold til hva det nå var slags maskin de benyttet til beregningene. Laptopen min har 4 CPU-kjerner. 1 time på 1 kjerne = 1 CPU-time. Laptop-CPUen er sikkert tregare enn superdatamaskinene. 1 Lenke til kommentar
FB.093090871808135 Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 "Å regne på effekten av oppdriften med CFD-koder er komplisert. Denne beregningen tok fem hundre tusen CPU-timer. På en laptop ville det tatt 250.000 timer, sier Grafsrønningen og viser modellen av subseakjøleren." Kanskje jeg er uvitende, men det gav ikke mye mening at det skulle gått dobbelt så kjapt på en laptop i forhold til hva det nå var slags maskin de benyttet til beregningene. Laptopen min har 4 CPU-kjerner. 1 time på 1 kjerne = 1 CPU-time. Laptop-CPUen er sikkert tregare enn superdatamaskinene. Det var vel hele poenget med kommentaren til Nedward. Så her er det noen nuller for mye på 500 000 eller noen for lite på 250 000. Lenke til kommentar
Menol Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 "Å regne på effekten av oppdriften med CFD-koder er komplisert. Denne beregningen tok fem hundre tusen CPU-timer. På en laptop ville det tatt 250.000 timer, sier Grafsrønningen og viser modellen av subseakjøleren." Kanskje jeg er uvitende, men det gav ikke mye mening at det skulle gått dobbelt så kjapt på en laptop i forhold til hva det nå var slags maskin de benyttet til beregningene. Laptopen hans har vel dualcore, mens en superdatamaskin f.eks tar 45 000 cpu timer på 8 minutter. https://www.tu.no/artikler/ny-superdatamaskin-setter-fart-pa-vindforskningen/426305 Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Vel vitende om at de termiske egenskapene til det som skal kjøles (olje, vann, gass) endres over tid, samtidig som groe og belegg på utsiden over tid også vil endre seg, syntes behovet for nøyaktighet i beregningene sterkt overdrevet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå