Gå til innhold

Ny bærbar til jobb

Anbefalte innlegg

Hei.

Har pr nå en 5-6 år gammel laptop (intel celeron 1.8ghz, 4 gig minne, 1366x700 oppløsning) etc

som jeg forsåvidt er nokså fornøyd med. Det begynner riktignok å gå litt tregt.

Bruker pc'en mest til grafiske programmer som f.eks photoshop, indesign, illustrator og skriveprogrammer m.m. Det er særlig når jeg jobber i photoshop og indesign at det går treeegt, så tenker derfor å gå til innkjøp av en ny. Har sett litt rundt og kom over tilbud på denne.

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/baerbar-pc/huawei-matebook-d-14-i5-256-gb-baerbar-pc/p-906161/?fbclid=IwAR12UEbE48nVNsCx6y8wMAq8LUn1Z0HvDO6syYYcdv45nygi4srSnk9XWpw

Er dette en bra nok pc til nevnte programmer/bruk. Absolutt 0 gaming eller slikt som skal gjøres på den,

kan hende at jeg ser en film eller to i helgen men utover det ikke noe mer. Er det rask nok cpu/ram, og er det nok ram?

Svar og tips tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde være en grei oppgradering. 8 GB RAM er ganske standard i dag, og dedikert skjermkort med 2 GB RAM på kommer godt med for grafikkytelse.

CPU er en god del bedre enn den du har i din nåværende maskin, så den jobber mye kjappere. 

Det at maskinen har en kjapp SSD gjør også sitt til at du vil oppleve maskinen veldig mye raskere.

Husk at dette er en vifteløs maskin, så den vil nok redusere ytelsen noe hvis du kjører den veldig hardt over tid. Med det bruksmønsteret du skriver om tror jeg nok neppe dette blir noe problem for deg.

Om du senere vil spille spill som ikke er så kravstore eller at du vil drive med 3D eller videoredigering så vil maskinen kunne takle det også.

Lenke til kommentar

Kjøp aldri produkter fra Multicom.

Jeg ville sett på noe nyhere hos lenovo, dell, eller HP

Jeg selv er veldig fan av Lenovo T4xx serien da de har utrolig gode tastatur, men har også mye godt og si om Dell XPS, det er anderledes, ikke like godt. Men vil si det er over gjennomsnitt på sin egen måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke multicom? Foreløpig har jeg ikke hatt noe problemer, men bruker ikke laptop så veldig ofte lengere.

Typisk feil på multicom laptop er de blir ripete, bios er vanskelig å oppgradere, og windows lisens kommer i tillegg og støyende vifter, høye tempraturer om sommeren. Men bortsett fra det virker de skrudd greit sammen. driverne er kanskje ikke enkleste å få tak i.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt 3 slike multicom PC'er oppgjennom. Clevo som multicom PC'ene egentlig bare er en rebrand av, har dårlig byggekvalitet. Jeg har ofte kjøpt de fordi de har best tekniske specs for pengene, og ofte har hatt skjermer med høyere oppløsning en konkurrentene før 4k ble mer vanlig.

Men det hjalp jo ikke når panelet dems ikke klarer å fylle skjermen jevnt med lys. Og speksa dine hjelper jo ikke når PC'en din faller fra hverandre med lett bruk. Og det hjelper ikke akkurat så mer når Multicom er kundefiendtlig selskap som er umulig å ha med å gjøre når du til slutt må kontakte dem for i det heletatt ha en fungerende maskin.

Og alt dette var greit når jeg var et barn som ikke var avhengig av laptoppen min for å betale husleia, men når man som profesjonell skal ut blir slike småting uhyre mye verre å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar

Kjøp aldri produkter fra Multicom.

Jeg ville sett på noe nyhere hos lenovo, dell, eller HP

Jeg selv er veldig fan av Lenovo T4xx serien da de har utrolig gode tastatur, men har også mye godt og si om Dell XPS, det er anderledes, ikke like godt. Men vil si det er over gjennomsnitt på sin egen måte.

Kan anbefale T4serien til lenovo. Min gamle som jeg kjøpte fra jobben etter at den var avskrevet er fremdeles i bruk. Valgte en litt mindre x270 med tanke på at den en gang kom til å bli "kjøpt" av meg etter at den ble avskrevet.

Lenke til kommentar

Kan anbefale T4serien til lenovo. Min gamle som jeg kjøpte fra jobben etter at den var avskrevet er fremdeles i bruk. Valgte en litt mindre x270 med tanke på at den en gang kom til å bli "kjøpt" av meg etter at den ble avskrevet.

Kjøpte du før eller etter T450 serien? De byttet tastatur fra T460 til et som var litt værre, men fremdeles slår de fleste konkurrenter.

Har hatt T460p på jobb før og bruker T450 privat.

Lenke til kommentar

hmm husker ikke helt mener å huske det er er T440. Men er ikke sikkert, tastene er ganske like på min x270... dog de er noen av de bedre jeg har vært borti. hadde den bare vært kraftigere så hadde den blitt anbefalt. litt liten skjerm da hvis man syns det er viktig.

Lenke til kommentar

Takker for tips angående andre bærbare. De fleste vil komme på en god del mer (10-12 lapper), så spm vil vel egentlig være om 8 gig ram er nok og om cpuen er sterk nok i matebooken. Trenger kun 256gig ssd da jeg har ekstern ssd fra før. Noen som  har erfaring med huawei sine pc produkter? Har erfaring med mobilene og er veldig fornøyd med dem, men litt usikker på om deres bærbare er av like god kvalitet?

Lenke til kommentar

Til ditt bruk virker maskinen helt grei. 8 GB holder det, spesielt når maskinen kan bruke virtuelt minne ned på en SSD. Neste steg på listen er vanligvis 16 GB, noe som fordyrer og ikke vil gi deg nevneverdig bedre ytelse, med mindre du multitasker veldig hardt og jobber med programmer som krever veldig mye minne.

Med mindre du skal lage svære fotobøker med mye høyoppløselige bilder på 40-50 MB stk så vil du nok klare deg greit med Matebook D.

Maskinen er jo (merkelig nok) designet for å være mest mulig lik en Macbook, og sammenlignet med den så har du jo mest sannsynlig en maskin du kan stole mer på etter alt rotet som Apple har stelt i stand den senere tid.

Har selv en høvelig ny maskin fra Multicom som har fungert helt greit for meg, men så har den også blitt brukt stasjonært koblet til tastatur, mus og skjerm etc. Hadde nok vært litt mer skeptisk om jeg skulle drasse rundt på en slik maskin. Maskinene har også kommer seg litt over tid.

Til en Matebook bør det holde med en praktisk sleve med glidelås.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler aldri Lenovo etter avsløringene deres.

Men over til TS, den du linker i første post er bra!
Clevo Pcen fra Multicom er også veldig bra! De hadde litt dårlige byggekvalitet tidligere, men dette har kommet seg.

Hva er maks budsjettet ditt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...