Mumriken Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Hei. Jeg ser etter en fornuftig måte å begrense noe båndbredden de stasjonære pcene på nettverket har tilgang på. Dette er pga buffer bloat når linjen blir makset ut. Blir fort dårlig steming I all hovedsak er det når spill oppdaters, lastes ned via steam, origin etc at pingen går i taket. Dette skjer overaskende ofte 4k streaming fra ymse netttjenester og 4k hdr inn/ut fra plex byr ikke på problemer. Hva jeg har prøvd: Smart Queues som funker mot buffer bloat, men capper linjen på ca 85M/bit pga svak cpu på usg. Sette user groups i usg, men her er en cap på 100/100. (av en eller annen grunn så er det kun AP som vil bruke brukergruppene jeg setter). Pga cap på 1/3 av linjen så er det uansett en dårlig løsning. Nedenfor har jeg laget et ekstremt forenklet nettverkskart: - Plex server Usg 3p -> Edgeswitch -> - ps4 og cc ultra - unmanaged switch -> Div stasjonære pcer, Nvidia shield - Unifi AP Ser for meg å sette inn en managed switch (isteden for en unmanaged som står der i dag) slik jeg kan cappe hver enkel forbruker på feks 200-250M/bit. Dette vil selvsagt ikke være bombesikkert, men funker nok i 90% av tilfellene. Har 2 spørsmål Noen som vet om en managed switch som har denne funksjonaliteten? (Unifi feks funker kun fra 0 til 100M/bit) Eventuell annen løsning som ikke vil koste tusenvis av kroner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå