NTB - digi Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 KNM Helge Ingstad har sunket 30 centimeter til Lenke til kommentar
mosedotten Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Antar man ikke trenger å heve fregatten for foreta en vurdering om hvorvidt vraket skal kasseres eller om det fremdeles kan brukes til noe(reservedeler til de andre fregattene?). Hvis det skal heves for å smeltes om til spiker, så tror jeg det blir verdens dyreste spiker? Kanskje er det billigere å tømme den for olje og diesel og elektronikk der den ligger og la krabbene og bubbelurene ha den som hus inntil den ruster vekk.Vraket kan også være en nyttig påminnelse til besetningen på resterende skip i den norske marine om at å øvelseskjøre utenfor sterkt trafikkerte oljeterminaler... i nattemørket... ikke er det lureste man kan gjøre....Finn dere en øde fjord hvis dere skal øve på å kjøre i blinde - eller ønsker å navigere med stoppeklokke og kart....og ha alltid en toppfokusert utkikk og radaroperatør i virke som kan avbryte øvelsen på sekunder hvis det oppstår farlige situasjoner.... Endret 2. januar 2019 av mosedotten 6 Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Antar man ikke trenger å heve fregatten for foreta en vurdering om hvorvidt vraket skal kasseres eller om det fremdeles kan brukes til noe(reservedeler til de andre fregattene?). Hvis det skal heves for å smeltes om til spiker, så tror jeg det blir verdens dyreste spiker? Kanskje er det billigere å tømme den for olje og diesel og elektronikk der den ligger og la krabbene og bubbelurene ha den som hus inntil den ruster vekk. Vraket kan også være en nyttig påminnelse til besetningen på resterende skip i den norske marine om at å øvelseskjøre utenfor sterkt trafikkerte oljeterminaler... i nattemørket... ikke er det lureste man kan gjøre.... Finn dere en øde fjord hvis dere skal øve på å kjøre i blinde - eller ønsker å navigere med stoppeklokke og kart....og ha alltid en toppfokusert utkikk og radaroperatør i virke som kan avbryte øvelsen på sekunder hvis det oppstår farlige situasjoner.... De var jo ikke usikker.. tvert imot var de sikker på at det var oljebasen de hadde 17 knop rett i mot... for stå det den som kan ha ha 5 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Det er vel neppe noe særlig fregatt å redde nå. Hvis den har sunket 30cm lenger ned, så kan det jo ikke være spesielt mye av den som stikker opp av vannet. Jeg har liten tro på at innmaten tåler spesielt mye saltvann, og da er det vel heller ikke mye snakk om reservedeler heller. Forhåpentligvis så ruller det noen ansvarlige hoder snart. Det er helt utrolig at den fortsatt ligger under vann, og skyldes ene og alene amatørmessig arbeid og gjerrighet. Hadde man latt de «dyre» ekspertene slippe til fra dag en, så hadde det vel antageligvis sett litt anderledes ut nå. 3 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Så tror jeg de også kan vurdere å navneendre denne båten også. Helge Blubblubbstad eller noe lignende slik at navnet kan gjenbrukes uten å være forbundet til denne stortabben. Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 La HI ligge der den ligger.. som et minnesmerke over menneskets dårskap.. Og bruk istedet et par milliarder til å sikre et annet båtvrak utenfor Fedje, som utgjør et mye større potensielt problem: Den tyske ubåten U-864. https://www.tu.no/artikler/stottefyllingen-for-ubaten-ved-fedje-er-ferdig/349013 Her har lakseoppdretterne virkelig grunn til å skjelve i mærene, for hvis kvikksølvet begynner å strømme ut av ubåtvraket så er ikke fisken deres egnet til annen bruk enn som termometer... Overfør et par tusen millioner av hevingspengene til HI og sikre U-864 bedre. (Bruk pengene der de gjør størst nytte....) 4 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Det er vel neppe noe særlig fregatt å redde nå. Hvis den har sunket 30cm lenger ned, så kan det jo ikke være spesielt mye av den som stikker opp av vannet. Jeg har liten tro på at innmaten tåler spesielt mye saltvann, og da er det vel heller ikke mye snakk om reservedeler heller. Forhåpentligvis så ruller det noen ansvarlige hoder snart. Det er helt utrolig at den fortsatt ligger under vann, og skyldes ene og alene amatørmessig arbeid og gjerrighet. Hadde man latt de «dyre» ekspertene slippe til fra dag en, så hadde det vel antageligvis sett litt anderledes ut nå. Hvis HI var godt forankret til land så er det store sannsynligheter for at det er skroget som har gitt etter og ikke at båten har forflyttet seg 30cm. dypere, ligger båten og rir i bølgene blir det fort gnagd i stykker, Er styggredd for at HI aldri vil bli hevet, men kuttet i passe store deler der den ligger og fraktet bort på lektere til foreksempel Fosen Gjenvinning. Husker Arisan som gikk på grunn utenfor Runde, tok vel bare noen få måneder før hele skuta var knust i stormene. Endret 2. januar 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Hvis HI var godt forankret til land så er det store sannsynligheter for at det er skroget som har gitt etter og ikke at båten har forflyttet seg 30cm. dypere, ligger båten og rir i bølgene blir det fort gnagd i stykker, Er styggredd for at HI aldri vil bli hevet, men kuttet i passe store deler der den ligger og fraktet bort på lektere til foreksempel Fosen Gjenvinning. Husker Arisan som gikk på grunn utenfor Runde, tok vel bare noen få måneder før hele skuta var knust i stormene. Hadde den vært forsvarlig forankret i utgangspunktet ville den ikke sklidd/sunket i midten av november hvor mange meter av båten var over vannet. Godt mulig skroget hadde fått merke det, men om ikke annet så var da kanonen og mye annet utstyr over vann... 2 Lenke til kommentar
Joachim Osmundsen Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Det vil kanskje være nyttig dersom forsvaret får en megabot, og at havarikommisjonen får det samme som vil svi i noen år fremover. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Det vil kanskje være nyttig dersom forsvaret får en megabot, og at havarikommisjonen får det samme som vil svi i noen år fremover. Ingen kommer vel godt ut av at forsvaret blir bøtelagt, og hva har hvarikommisjonen gjort galt? Det eneste vi kan håpe på er vel at de ansvarlige blir funnet, så de kan få en straff eller tre av, og at rutiner dermed kan endres så vi unngår å gjøre det samme igjen. 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 (endret) Hadde den vært forsvarlig forankret i utgangspunktet ville den ikke sklidd/sunket i midten av november hvor mange meter av båten var over vannet. Godt mulig skroget hadde fått merke det, men om ikke annet så var da kanonen og mye annet utstyr over vann... Vel, HI var ikke forsvarlig forankret i utgangspunktet og forflyttet seg siden endel av ankerfestene røyk, men det ble påstått etter den hendelsen at HI nå skal være rikelig forankret og ikke skal kunne flytte seg mer/flere ganger. Og det har vært dårlig vær i området i en periode nå og denne ganger er det ikke nevnt at ankerfester har feilet. Endret 3. januar 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Vel, HI var ikke forsvarlig forankret i utgangspunktet og forflyttet seg siden endel av ankerfestene røyk, men det ble påstått etter den hendelsen at HI nå skal være rikelig forankret og ikke skal kunne flytte seg mer/flere ganger. Og det har vært dårlig vær i området i en periode nå og denne ganger er det ikke nevnt at ankerfester har feilet. Ankerfestene er nå en ting, men selve wirene røk jo i november. Jeg husker ikke helt detaljene i hodet, men noen av wireklemmene var jo feilmontert også. Det var flere eksperter ute med kommentarer om hvor amatørmessig det fremsto. De mente blant annet at det burde vært brukt kjetting, men staten skal selvsagt spare noen kroner ved å bruke det fantastiske verktøyet «anbud». Det er noe som heter å «spare seg til fant», og det passer vel ganske greit her Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Ankerfestene er nå en ting, men selve wirene røk jo i november. Jeg husker ikke helt detaljene i hodet, men noen av wireklemmene var jo feilmontert også. Det var flere eksperter ute med kommentarer om hvor amatørmessig det fremsto. De mente blant annet at det burde vært brukt kjetting, men staten skal selvsagt spare noen kroner ved å bruke det fantastiske verktøyet «anbud». Det er noe som heter å «spare seg til fant», og det passer vel ganske greit her Det stemmer, hørte faktisk akkurat nå på 10-nyhetene at en av wirene nå har røket, så kanskje HI har forflyttet seg allikevel. 1 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Det vil kanskje være nyttig dersom forsvaret får en megabot Joda, men hvem skal de betale til, Staten? Og hvem betaler, Staten? En megabot vil spise av forsvarsbudsjettet. Dette vil da kreve ekstraordinære bevilgninger fra Staten, som går med på å betale til seg selv. Masse internfakturering og byråkrati, og de som må betale er i bunn og grunn skattebetalerne. 1 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Ankerfestene er nå en ting, men selve wirene røk jo i november. Jeg husker ikke helt detaljene i hodet, men noen av wireklemmene var jo feilmontert også. De oppdaget selv feilen og festet klemmene på korrekt måte etter at journalisten hadde tatt bildene sine. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Kan noen opplyse meg - gjerne med link - hva som var feil med monteringen av klemmene og hvordan det skal være. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Det stikker vel fortsatt et par millioner opp av vannet. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Kan noen opplyse meg - gjerne med link - hva som var feil med monteringen av klemmene og hvordan det skal være. https://www.nrk.no/hordaland/ekspertar_-dette-var-feil-med-sikringa-av-fregatten-1.14291187 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 https://www.nrk.no/hordaland/ekspertar_-dette-var-feil-med-sikringa-av-fregatten-1.14291187 Utmerket , takk 1 Lenke til kommentar
A6KJO0M8 Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Forvirrende informasjon om hva som røk. Noen steder er det nevnt at vaiere røk , andre steder at boltene var for grunn og fjellet gav etter . Lurer på hva som er riktig . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå