Gå til innhold

I Sauda skaper de nye bussruter i sanntid - basert på passasjerenes behov


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du bestillinger henting. Kan du gjøre det hvor som helst, eller må det være til en allerede atablert bussholdeplass?

 

Var litt info om dette i forhold til HentMeg løsning i Stavanger Aftenblad en tid tilbake.

 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/4deGd9/Her-er-det-passasjerane-som-styrer-bussruta

 

"Under smartbykonferansen- og messa Nordic Edge Expo har Kolombus bestemt seg for å teste tenesta der du bestiller reise frå ønska busstopp og til kva som helst busstopp i kommunen. Ein minibuss plukkar deg opp og køyrer frå A til Å. Ein kan både bestille på telefon og via nettside."

 

Med andre ord så bestilles nok turene fra-til etablerte holdeplasser.

 

Men, med det sagt så er det jo dette mer eller mindre en statlig form for Uber / Lyft transport.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette + selvkjørende minibusser = veldig bra og billig

Dette blir en suksess uten selvkjøring også. Samme system burde tas i bruk mange flere steder her i landet. Muligens i alle tettsteder fra 1000 - 20 000 innbyggere. I de større tettstedene/byene kan det passe til steder og tider av døgnet med lite trafikk. Også veldig flott for miljø og effektivitet at de bruker små busser med lav aksellast. (Måtte det komme varianter uten lokale utslipp snart). Jeg regner med dette sparer en hel del tomkjøring og unødvendig tidkrevende og miljøbelastende omveier til stopp der ingen venter på bussen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette blir en suksess uten selvkjøring også.

 

Absolutt (er jo en suksess allerede). Men enda bedre blir det når:

- Antallet "busser" ikke dikterer antallet årsverk som må lønnes.

- "Bussene" selv finner ut når de må lade og gjør det på eget initiativ.

Da får man en kollektivløsning som for de aller fleste vil være langt bedre enn dagens løsning, selv i store byer (400 000+++). I tillegg vil det være langt billigere, siden det kun er innkjøpskostnaden per "buss" som vil være utslagsgivende, ikke antallet ansatte sjåfører. Da vil det helt klart kunne lønne seg med mange små, fremfor store få (som i dag). Fordeler med lette biler fremfor tyngre er du jo inne på, i tillegg:

- Billigere per stykk

- Enklere vedlikehold

- Billigere i drift med eldrift

- Dynamisk drift gir enda billigere drift når man slipper tomme busser som bare suser rundt for å følge en fastsatt rute

- Stor flåte gir gode muligheter for rask lading, automatisk batteriskift, etc.

- Elektronisk styring av flåten gir muligheter for å bla. ta hensyn til batterikapasitet, nærhet til opprinnelig planlagt rute, kapasitet, men også andre ting som kan være stilig, eksempelvis kan man legge inn musikkønsker i appen og få samkjøring med andre med samme musikksmak, eller med samme idealkupétemperatur f.eks.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette + selvkjørende minibusser = veldig bra og billig

Dette blir en suksess uten selvkjøring også. Samme system burde tas i bruk mange flere steder her i landet. Muligens i alle tettsteder fra 1000 - 20 000 innbyggere. I de større tettstedene/byene kan det passe til steder og tider av døgnet med lite trafikk. Også veldig flott for miljø og effektivitet at de bruker små busser med lav aksellast. (Måtte det komme varianter uten lokale utslipp snart). Jeg regner med dette sparer en hel del tomkjøring og unødvendig tidkrevende og miljøbelastende omveier til stopp der ingen venter på bussen.

Burde være mulig sånn som i sauda å klare dette elektrisk. Kanskje de må ha to kjøretøyer for å klare de travleste tidene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette blir en suksess uten selvkjøring også. Samme system burde tas i bruk mange flere steder her i landet.

...

I de større tettstedene/byene kan det passe til steder og tider av døgnet med lite trafikk.

Enig. Ganske mange steder i byene dette kan være nyttig.

 

Dvs operere med faste ruter til en rekke "knutepunkter" og bestillingsbuss derfra. Da kan en også operere med flere stoppesteder, punkter som i dag er ufornuftige å ha tilknyttet en fast rute. Bestillingsbussene bør ha begrenset radius i byene, en bør unngå at slike kan bestilles for lengre reiser.

 

Burde være mulig sånn som i sauda å klare dette elektrisk. Kanskje de må ha to kjøretøyer for å klare de travleste tidene.

Fremdriftsteknologi er ikke poenget her, men uansett er det neppe miljømessig fornuftig å bytte ut en (eller fler) eksisterende buss(er) som fungerer. Når de må bytte i fremtiden vil de sikkert vurdere ulike fremdriftsløsninger, samt selvkjørende dersom teknologien er kommet langt nok.
Lenke til kommentar

Da kan en også operere med flere stoppesteder, punkter som i dag er ufornuftige å ha tilknyttet en fast rute.

Man kan for eksempel ha relativt faste traséer, men trenger kanskje ikke begrense stoppene til kun bussholdeplassene særlig i distriktene. Det bør være mulig å stoppe ved riktig oppkjørsel selv om det ikke er et busstopp der. Men det bør vel sees an og avvikles hvis det blir alt for hyppige stopp.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan for eksempel ha relativt faste traséer, men trenger kanskje ikke begrense stoppene til kun bussholdeplassene særlig i distriktene. Det bør være mulig å stoppe ved riktig oppkjørsel selv om det ikke er et busstopp der. Men det bør vel sees an og avvikles hvis det blir alt for hyppige stopp.

Jeg trur faktisk løsningen de går for er bedre.

 

Om en fast trasé faktisk blir fast, så handler det mer om bestillingene rundt den, fremfor at den er satt opp fast. 

 

Jeg ser for meg det slik at de med litt mer penger bruker disse for å bestille rutene perfekt til sine "avgangstider", mens de som helst vil spare, gjerne venter 15-30 minutter ved å ta de rutene som allerede er bestilt, og betaler ei mindre sum for å bli plukket opp. 

 

En fast trasé kan foregå slik:

 

10 personer bestiller transport fra omtrent samme sted til samme destination fra avgang 08:00 til 08:30. 

Programvaren tar så snittet av disse og foreslår 1 transport klokken 08:15. 

 

9 av dem takker ja, og tar den, mens den siste er avhengig av å ta transport kl 08:00 og sier "nei" og bestiller en ny. Dermed har man to minibusser som hvor den ene går 08:00 og den andre 08:15. Herifra kan folk kaste seg på den som går tidligere om dem vill. 

 

Så på sikt kan man prislegge disse to rutene med litt forskjell basert på behov. En 100% fylt buss burde jo selvsagt koste mindre enn om man kjører ei minibuss alene, og dermed blir tidspunktene justert og forbedret uke for uke, og måned for måned til man har en "flytende" fast trasé. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Når du bestillinger henting. Kan du gjøre det hvor som helst, eller må det være til en allerede etablert bussholdeplass?

 

Uten at jeg kjenner til Kolumbus så håper jeg og tror at dette er eller vil bli en tjeneste der det er henting og bringing til dør som er målet.

 

Det eksisterer noen slike tjenester allerede, dog er dagens løsninger bakt inn som en del av TT løsning for personer med TT kort og som av den grunn trenger tilrettelagt transport. Noen kommuner har (hatt) en prøveordning der minibusser uten faste ruter bruker sanntidsdata til å sy sammen real time ruter for minibussene. Brukerne bestiller turen via app eller portal og minibussen henter brukerne der de er (ikke behov for buss-stopp) og bringer brukeren dit brukeren skal. Feks kan da en person som bruker rullestol fint komme seg ut helt på egenhånd - blir hentet hjemme, levert på ønsket adresse og hentes på ønsket plass og leveres hjemme etter endt økt.

 

Om Kolombus lager eller har laget en slik ordning er jeg sikker på at de vil oppleve enorm pågang og at de vil kjøre med stort belegg mesteparten av rutetiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når du bestillinger henting. Kan du gjøre det hvor som helst, eller må det være til en allerede atablert bussholdeplass?

 

Var litt info om dette i forhold til HentMeg løsning i Stavanger Aftenblad en tid tilbake.

 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/4deGd9/Her-er-det-passasjerane-som-styrer-bussruta

 

"Under smartbykonferansen- og messa Nordic Edge Expo har Kolombus bestemt seg for å teste tenesta der du bestiller reise frå ønska busstopp og til kva som helst busstopp i kommunen. Ein minibuss plukkar deg opp og køyrer frå A til Å. Ein kan både bestille på telefon og via nettside."

 

Med andre ord så bestilles nok turene fra-til etablerte holdeplasser.

 

Men, med det sagt så er det jo dette mer eller mindre en statlig form for Uber / Lyft transport.

Hei, i Sauda kjøres det dør-dør. I demoen under Nordic Edge, som var i Stavanger og dermed et langt tettere befolket område, var det holdeplass-holdeplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...