Taurean Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Står ingenting i kontrakten angående hvordan dette skal avgjøres. Det ble muntlig sagt at det skulle bli en kutt i husleia, fordi strømmen skulle betales av leier. Men det ble ikke sagt hvor mye. Jeg har temmelig god oversikt, det er ganske trekkfullt ved dørene, jeg må vel bruke litt mer enn gjennomsnittet for å holde det varmt her. Jeg tipper det brukes ca 1500-2000 kr i gjennomsnitt per måned i året her i min leilighet. Har bare bodd her i 4 måneder. Leia er på 9500. Nå føler jeg det blir litt feil å se på tidligere leieboeres strømregning, for de kan ha hatt annerledes bruksmønster enn meg selv. Men kan jeg kreve via loven at husleia settes ned tilsvarende et gjennomsnittlig forbruk av strøm + nettleie per måned, basert på eventuelt hva? Står det noe i loven angående det her? Det gjelder jo da endring av husleie på grunnlag av endring av strømavtale, eller noe i den duren. Lenke til kommentar
Pusher 50 Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Står ingenting i kontrakten angående hvordan dette skal avgjøres. Det ble muntlig sagt at det skulle bli en kutt i husleia, fordi strømmen skulle betales av leier. Men det ble ikke sagt hvor mye. Jeg har temmelig god oversikt, det er ganske trekkfullt ved dørene, jeg må vel bruke litt mer enn gjennomsnittet for å holde det varmt her. Jeg tipper det brukes ca 1500-2000 kr i gjennomsnitt per måned i året her i min leilighet. Har bare bodd her i 4 måneder. Leia er på 9500. Nå føler jeg det blir litt feil å se på tidligere leieboeres strømregning, for de kan ha hatt annerledes bruksmønster enn meg selv. Men kan jeg kreve via loven at husleia settes ned tilsvarende et gjennomsnittlig forbruk av strøm + nettleie per måned, basert på eventuelt hva? Står det noe i loven angående det her? Det gjelder jo da endring av husleie på grunnlag av endring av strømavtale, eller noe i den duren. Dette avhenger av hva du og utleier er blitt enige om. Dersom dere ikke er blitt enige om noe som helst, vil din gamle kontrakt fortsatt gjelde. Og hvis din gamle kontrakt sier at strøm er inkludert i husleia, vil dette gjelde også etter at et eget strømabonnement (egen måler) er etablert. Dette innebærer at alle dine utgifter til strøm kunne trekkes fra husleia. Da og først da forblir summen av husleie og strømutgifter uforandret. Det er litt merkelig å gjøre slike inngrep uten at man er enige om hva det skal føre til av redusert husleie. Ett perspektiv som kan komme til anvendelse er at huseieren historisk har vært beskyttet mot overforbruk av strøm (fra leier) ved at kapasiteten på hovedsikringer var begrenset. Hvis vi legger til grunn at historisk strømforbruk har vært begrenset av kapasiteten på hovedsikringene, kan det argumenteres for at historisk strømforbruk tilsvarer det strømforbruket som utleier har bakt inn i husleia. Og da er det nærliggende å tenke seg at et beløp tilsvarende historisk strømforbruk blir trukket fra husleia. Strømforbruk ut over det historiske må du da selv bære kostnadne for. Og dette representerer antakelig en standardheving for din del, og er således rimelig. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Det du kan kreve er at utleiger følger opp sine forpliktelsar etter leigeavtalen om å tilby husrommet for 9500 kr i måneden inkludert straum. Skal avtalen endrast så må enten begge partar være enige om at avtalen skal endrast og kva vilkår som skal gjelde, eller så må utleiger bruke sin lovlige adgang til å justere husleiga, som er årlig indeksregulering eller endring til gjengs leige om 3 år med 6 månedars varsel. Om eg forstår situasjonen rett så har du muntleg akseptert å endre leigeavtalen, men utan at det er oppnådd enigheit om vilkåra for slik endring. Resultatet av å ikkje bli enige er uansett at det er den opprinnelige avtalen som blir gjeldande. Kor mykje mindre du skal betale i husleige når du sjølv skal betale for straumforbruket er ei forhandlingssak. Det ligg sjølvsagt i korta at utleiger vil ha denne endringa for å overføre risikoen for høge straumrekningar over på deg som leigetakar og på den måten sikre seg sjølv oversiktleg og regelmessig inntekt. Du som leigetakar vil sjølvsagt ha interesse av at du totalt sett skal kome billegare ut av det sidan du tek over risikoen for høge straumrekningar og fordi du vil få varierande samla buutgifter alt etter årstid. Eg meiner at det vil være fornuftig å sjå på tidlegare leigetakars straumforbruk som utgangspunkt, ved å sjå på kva som er brukt historisk så har ein eit meir objektivt grunnlag for å bli enige om kor stor reduksjonen i husleige skal være. Det vil også være den mest nøytrale løysninga å la reduksjonen i husleige tilsvare gjennomsnittleg straumforbruk i fjor (korrigert for prisendringar det siste året). Eg hadde ikkje vært veldig bekymra for at tidlegare leigetakar har hatt eit anna straumforbruk enn du kjem til å ha. Sannsynlegheita er stor for at eventuelt anna bruksmønster kjem til din fordel. Den tidlegare leigetakaren har hatt gratis straum og har ikkje hatt personlege eigeninteresse av å være sparsommelig, det er derfor stor sannsynlegheit for at den forrige leigetakaren brukte meir straum enn du kjem til å gjere. 5 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 6. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) Takk til begge. Dere svarer egentlig på det jeg lurer på, men siden det er blitt en utvikling, skulle jeg gjerne hatt lovparagrafer. Nå har huseier faktisk fått avtale klar og venter på svar fra oss (meg, og én leieboer i en leilighet til) til å sette i gang. Det ble tilbudt 900 kr avslag, og vi må betale strøm og nettleie selv. Det blir større inntakssikring og egne strømskap- og målere. Andre leier ble tilbudt 1100 kr avslag, det er litt større leilighet. Dét jeg egentlig lurer på er om jeg kan kreve å se tidligere regninger, og dermed som Avatar skriver, fastslå at husleia senkes med det gjennomsnittlige strøm- og nettleie har kostet gjennom ett år tidligere? Hvis vi ikke godtar reduksjonen, kan utleier nekte å gå gjennom med avtalen? Endret 6. mai 2019 av Taurean Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Takk til begge. Dere svarer egentlig på det jeg lurer på, men siden det er blitt en utvikling, skulle jeg gjerne hatt lovparagrafer. Nå har huseier faktisk fått avtale klar og venter på svar fra oss (meg, og én leieboer i en leilighet til) til å sette i gang. Det ble tilbudt 900 kr avslag, og vi må betale strøm og nettleie selv. Det blir større inntakssikring og egne strømskap- og målere. Andre leier ble tilbudt 1100 kr avslag, det er litt større leilighet. Dét jeg egentlig lurer på er om jeg kan kreve å se tidligere regninger, og dermed som Avatar skriver, fastslå at husleia senkes med det gjennomsnittlige strøm- og nettleie har kostet gjennom ett år tidligere? Hvis vi ikke godtar reduksjonen, kan utleier nekte å gå gjennom med avtalen? Du står fritt til å forholde deg til den kontrakten du allerede har underskrevet. I Norge er prinsippet at avtaler skal holdes. (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1687-04-15#KAPITTEL_3-1) Dermed kan du nok nå gjennom med ditt forslag. Om dere ikke blir enige gjelder den gamle avtalen. Utleier kan ikke uten videre si deg opp fordi du ikke blir med på en avtale som gir deg dårligere vilkår enn de du allerede har. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2019 Du står fritt til å forholde deg til den kontrakten du allerede har underskrevet. I Norge er prinsippet at avtaler skal holdes. (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1687-04-15#KAPITTEL_3-1) Dermed kan du nok nå gjennom med ditt forslag. Om dere ikke blir enige gjelder den gamle avtalen. Utleier kan ikke uten videre si deg opp fordi du ikke blir med på en avtale som gir deg dårligere vilkår enn de du allerede har. Tusen takk for svar. Jeg må svare i dag. Utleier og jeg har en god tone, og jeg vil gjerne fortsette den. Så jeg tror det beste er at jeg bare spør om jeg kan få tilsendt kopi av regning total strømforbruk for 2018, sånn at vi kan finne ut en gjennomsnittpris per måned for 2018, og trekke denne av husleie, for hver leilighet. Dét føler jeg blir mest rettferdig i forhold til at det står inkludert strøm i avtalen. Hvis vi kan ha det åpent for å regulere leieprisen i forhold til strømprisen i fremtiden, hvis den skulle øke eller synke drastisk, så ville jo det vært en fordel for begge parter også, det er noe jeg er åpen for. H*n kommer nok til å prøve seg med at det koster penger å installére dette her, og det må vi være med å betale for, men det holder ikke. I mine øyne er dette en vesentlig mangel som skulle vært gjort før man i det hele tatt vurderte å leie ut. Så hvis han dropper hele greia, så vil jeg vurdere svært sterkt å likevel kreve reduksjon i husleia siden vi må gå her og legge opp livene våre etter når vi kan ha på varmeovn, vaskemaskin, vannkoker, komfyr og andre ting hver for seg. Det krever mye fokus og ressurser og er helt på trynet. Hvis vi er uheldige og strømmen skulle gå i en kald vinter, kan rør fryse og sprenge, det kan begynne å brenne i sikringsskap, og vi kan bli erstatningsansvarlige siden vi ikke tok ansvar for å bytte sikringer. H*n som bor over har skiftet sikringer (for begge leiligheter) over 50, muligens opp mot 100 ganger, på de 3 årene h*n har bodd der. Ja, dette er en komplisert sak, men jeg føler i hvert fall at akkurat det med strøm er viktig er i orden, og vi skal jo ikke betale for den investeringen. Det øker jo verdien på huset, fjerner last fra psyken hans og vår, og gjør det mer attraktivt å leie ut. Lenke til kommentar
toth Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Jeg tipper det brukes ca 1500-2000 kr i gjennomsnitt per måned i året her i min leilighet. Bare så det er nevnt ville dette vært sinnsykt høyt for en leilighet om det stemmer. Jeg har et hus på 170m2 fra 1954, uisolert og gamle vinduer, som varmes med varmekabler. Jeg bruker ca 3500-4000 de aller verste mnd, og en snitt årspris er ca 22.000, altså 1800/mnd. 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2019 Bare så det er nevnt ville dette vært sinnsykt høyt for en leilighet om det stemmer. Jeg har et hus på 170m2 fra 1954, uisolert og gamle vinduer, som varmes med varmekabler. Jeg bruker ca 3500-4000 de aller verste mnd, og en snitt årspris er ca 22.000, altså 1800/mnd. Er dette selv med ny strømmåler, som måler mer nøyaktig og tar dyrere pris på visse tider av døgnet? Det er greit nok, takk for erfaringen. Men jeg har bedt instendig om å få se utskrifter av strømregninger gjennom ett år tidligere, og dét er tydeligvis ekstremt vanskelig å få til. Det er vel noe man får av en enkel e-post? Jeg tilbød meg også å gå med på en løsning det vi ser an forbruk over tid, og heller fastslår en pris når vi har funnet en pris som er basert på erfaring og ikke kvadratmeter, som h*n har gjort. Det er veldig trekkfullt her, og andre faktorer. Jeg mener jeg bruker mer enn 500 watt per måned. Det er vel ikke langt unna, og heller mildt, å anslå 0.50 øre per kw/h gjennom ett år? Så med nettleie, dobler man prisen = 1 kw/h. Det er en avfukter på 400 watt som må gå ca 8 timer per døgn, bare dette er 96 watt per måned, og dét er ikke noe jeg skal betale. Virker som dette går hus forbi hos eier også. Uansett er det poengløst å krangle om detaljer, jeg skjønner ikke hvorfor det er vanskelig å få utskrifter fra elselskapet for å kalkulere en gjennomsnittlig beregning gjennom ett år tidligere, og da er jo jeg snill, siden strømmen bare blir dyrere og dyrere. Jeg mener jeg er forsiktig med strømbruken også. Prøver å være solidarisk. Jeg vil bare at ting skal være riktig, og det ville jo være urettferdig å gå med på en avtale som er dårligere enn den som den i dag. Det er inkludert strøm, og nå skal dette fjernes, og da blir det vi som må ta kostnaden når det blir dyrere. Så vi får de hvordan det utarter seg, blir antageligvis en ny utvikling om et par ukers tid. Lenke til kommentar
toth Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Er dette selv med ny strømmåler, som måler mer nøyaktig og tar dyrere pris på visse tider av døgnet? Det er greit nok, takk for erfaringen. Men jeg har bedt instendig om å få se utskrifter av strømregninger gjennom ett år tidligere, og dét er tydeligvis ekstremt vanskelig å få til. Ny strømmåler ja, men tror ikke de har begynt å differensiere på døgnpris ennå. Du har helt rett, dette er barnemat for huseier å finne - han kan logge inn hos strømleverandør på nett og får opp alle nødvendige tall, grafer mnd for mnd for tidligere år osv. Her er han bare vanskelig. 2 Lenke til kommentar
Figaro Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Det riktige er vel å forholde seg til inngått kontrakt. Mer forutsigbart for din egen del også. Så får han heller lage ny kontrakt til nestemann. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Ny strømmåler ja, men tror ikke de har begynt å differensiere på døgnpris ennå. Du har helt rett, dette er barnemat for huseier å finne - han kan logge inn hos strømleverandør på nett og får opp alle nødvendige tall, grafer mnd for mnd for tidligere år osv. Her er han bare vanskelig. Litt av problemet er nok at disse tallene vil gjelde for hele boligen, tilsynelatende både huseier sin strøm og andre leieboere sin strøm slått sammen til ett felles forbruk. Det vil ikke hjelpe så mye å få totalt forbruk for flere enheter av forskjellig størrelse og forbruk når man skal regne snittforbruk på en bolig.. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2019 Litt av problemet er nok at disse tallene vil gjelde for hele boligen, tilsynelatende både huseier sin strøm og andre leieboere sin strøm slått sammen til ett felles forbruk. Det vil ikke hjelpe så mye å få totalt forbruk for flere enheter av forskjellig størrelse og forbruk når man skal regne snittforbruk på en bolig.. Neida, det er to leiligheter her, en annen og meg. Problemet har vært feilaktig strømsystem som ikke har tålt noe som helst, og jeg har klart å mase frem ny løsning, som burde vært gjort før det i det hele tatt ble leid ut her. Den andre leieren i 4 år har sikringsskapet i sin leilighet, og har hatt strømmen gå og skifte sikringer opp mot 100 ganger. Det har skjedd over 10 ganger bare på det halve året jeg har bodd her. Nå går det greit, men det er bare fordi jeg gidder å ta meg bryet med å skru av alle store elektriske apparater før jeg bruker én. Kan ikke bruke vannkoker (2000 watt) og komfyr samtidig, da går oftest strømmen. I hele huset. Så 1) Det skal bli større sikringsinntak og 2) Vi skal få hvert vårt sikringsskap. Ett av hovedargumentene var hvis nabo og jeg er borte ved kald vinter (vi skal jo ikke måtte behøve å vite om hverandres liv bare fordi vi er naboer), så kan strømmen gå, og da kan vannrør fryse og springe lekk og det kan begynne å brenne. Selv om det er en lang ide, så mener jeg at vi kan bli holdt ansvarlig siden vi er de som bor her og skal ha oppsyn. Kjøleskap og fryser slutter å virke og det blir vannsøl og ødelagt mat. Dette må jo vi betale for. Så det er så komplisert, men jeg mener at strøm er en så fundamentalt viktig del av å bo at det må være i orden, ellers mener jeg det kan betraktes som en vesentlig mangel. Hadde egentlig tenkt å bruke det som argument hvis vi blir presset, hadde glemt det. Vesentlig mangel kan gi rett på trekk i husleie og kanskje tilbakebetaling, siden eier har blitt gjort oppmerksom på det siden dag 1, men ikke foretatt seg noen utbedrende grep. Så det er slitsomt å slåss og klore seg til slike endringer som burde vært i orden. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2019 (endret) Det riktige er vel å forholde seg til inngått kontrakt. Mer forutsigbart for din egen del også. Så får han heller lage ny kontrakt til nestemann. Ja, det mener jeg også. Men hvis det skal ny strøm inn her, så må vi skrive under på nye kontrakter, og da faller inkludert strøm bort. Takker for svar!! Men jeg skal lese grundig denne gangen. Endret 10. mai 2019 av Taurean Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 (endret) Så du har allerede egen strømmåler hos deg/for kun din enhet? Endret 10. mai 2019 av aklla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå