Mariss Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 (endret) Fikk tilfeldigvis øye på en drone i går kveld som flydde over stuevinduet (bor i 3 etg. i blokk), slik at den "så" rett ned og inn i stuen min. Den var kanskje 5-8 meter fra vinduet. Det er absolutt ingenting å filme i det området, da det er mørkt og det eneste en ser er lyset fra leiligetene, så jeg syntes det var et unaturlig sted å fly med drone. Den kom også tilbake vertfall to ganger. Observerte senere at den "hang i luften" resten av kvelden et lite stykka unna. Regnet med at det var for å filme rakettene i går, men ser at den er tilbake igjen i kveld. Dette er vell ikke ok? Jeg opplever det som ganske ubehagelig, og tok ned persiennen både i går kveld og i kveld pga. dette. Jeg har vanligvis ingen innsyn i leiligheten, og kunne i verste fall gått naken fra badet el. Jeg så heller ingen personer i området, som potensielt kunne ha styrt dronen. Hva gjør man i slike tilfeller dersom det fortsetter? Kontakter politiet? Endret 1. januar 2019 av Mariss Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Det er ikke OK, nei. Man har ikke lov å fly droner nærmere enn 150m fra hus og bygninger. 5 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Ta fram luftgeværet Du kan alltis melde det til politiet, men tviler på at de gjør noe 3 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Det med droner føler jeg egentlig har blitt et ganske stort problem, til tross for at det også kan fungere som et genialt verktøy i mange tilfeller. Problemet du skisserer her er ikke greit synes jeg. Jeg hadde nok anmeldt det til politiet hvis det plaget meg. Da blir det i vertfall loggført om ikke annet. Som du selv sier så kan man fort snappe opp video av deg naken etc. i leiligheten, men man skal være langt over middels interessert i å se akkurat DEG naken hvis dette er tilfellet. Slike droner kan ikke fly veldig lenge av gangen før batteriet må skiftes og oddsen for at den er i luften akkurat når du skulle bevege deg naken vil jeg tippe ikke er i pilotens favør. Skal jeg tippe er det en som tester litt og kanskje ser om det er mulig og se inn i leilighetene, uten noen ytterligere baktanker enn nettopp det. Men det er uansett ikke greit synes jeg. Hvis vi her snakker om en stalker som er ute etter nettopp se DEG naken eller i andre situasjoner uten din samtykke, så er saken en helt annen. Er man så interessert i et menneske på godt eller vondt at man går til et slikt skritt som dette og det i tillegg kan tenkes at det faktisk kan være en realitet i ditt tilfelle vill jeg så absolutt ringt politiet. Men som nevnt så er nok dette en person som er stolt over dronen sin og vil teste den ut. Kanskje han fikk den Jul og ikke har fått testet den før nå. Altså uskyldig morro, som også kan virke ubehagelig på andre i visse tillfeller. Hadde noen fløyet en drone over og tett opp til huset her jeg bor så hadde jeg nok ikke brydd meg så mye om det. Jeg bor på et byggefelt hvor jeg kjenner dem fleste og de samme menneskene har bodd her i mangfoldige år. Altså stor sannsynlighet for at det bare er uskyldig morro. Jeg pleier heller ikke å sprade rundt naken forbi vinduene. Så hvordan skal man minske faren for at slike ubehagelige situasjoner skal skje med drone? Det eneste jeg kommer på i farten er at det må kreves et slags sertifikat. Altså at man må registrere seg med navn og personnummer for å kjøpe en drone. Jeg vet ikke hvor gjennomførbart dette er, men da får man vertfall en oversikt over hvor eiere av slike droner befinner seg. Å fly drone i bysentrum etc. er jo direkte farlig og sikkert også langt mer krevende. Hvis noen får en slik drone i hode i fritt fall så vil jeg nok tro man i verste fall kan få alvorlige skader. Hvis politiet da kan hente ut en oversikt over drone eiere i området så kan det hende det blir lettere for dem å finne piloten. Men konklusjonen min er at jeg i utgangspunktet ikke synes at det som TS skriver greit. Man vet ikke hvem det er, man vet ikke intensjonene og det kan også være farlig å fly slike nær bebyggelse, for i følge avisene er det vel ikke akkurat sjelden at en drone går i bakken. Jeg ville nok ringt politiet og anmeldt det hvis jeg følte det ubehagelig. Om man kommer noe vei med dette er vel ikke sikkert, men man får loggført det. Skjer det igjen så anmelder du det igjen. Blir det et gjentakende problem så vil jeg tippe at politiet en dag dem har god tid nøster opp i dette, hvis du er heldig. Endret 2. januar 2019 av Bjerknez 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Man kontakter politiet, ja. Såvidt jeg vet så finnes det ingen lover spesifikt for droner og filming enda men det kommer nok og da er det viktig at man rapporterer dette til myndighetene som uønsket for at det skal bli politisk vilje til å regulere tilgang og bruk av droner. Det eneste som kan brukes er vel om operatøren krenker privatlivets fred, noe jeg vil påstå en drone som filmer inn i et hjem gjør. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Om den ikke hang der den kunne se inn i din stue og den faktisk hadde et kamera pekt inn dette vinduet, syns jeg du er ekstremt smålig. Man ja, om den ellers ikke fulgte 150m regelen er jo det noe du kan forfølge. Endret 2. januar 2019 av Rudde Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Om den ikke hang der den kunne se inn i din stue og den faktisk hadde et kamera pekt inn dette vinduet, syns jeg du er ekstremt smålig. Man ja, om den ellers ikke fulgte 150m regelen er jo det noe du kan forfølge. Jeg tror ikke man skal ta dette så alt for lett i dag og i fremtiden. Droner kan brukes av tyver for å rekognosere områder og ellers brukes på mange finnurlige måter hvis man har litt fantasi. Nå sier ikke jeg at dette kanskje er vanlig, men jeg synes ikke det i utgangspunktet er greit at man flyr droner 10 meter fra stuevinduene til folk. Vertfall ikke hvis man ikke vet hvem det er som flyr den samt intensjonene. Man fyrer vel ikke opp en radiostyrt bil og kjører rundt på verandaen til naboen heller? Eller sykler seg en tur rundt på plenen? Droner kan som nevnt brukes til mye nyttig, men medlajen har også sine baksider. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Droneflygning treng ikkje nødvendigvis å bety filming. Mange droner har kamera, men ikkje alle. Droneflygning utan kamera er også ein slags hobby/leik på same måte som det å flyge modellfly eller drager. Det er derfor ikkje utenkeleg at det her er nokon som kun leikar med julegåva si i år, og ikkje nødvendigvis overvåkning. Når det gjeld regelverket så er slik droneflygning regulert av "forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord mv" der denne forskrifta ikkje skiller mellom klassiske modellfly og mindre droner. Der står det: § 6.Begrensninger for flygingenAll flyging med modellfly må skje på en hensynsfull måte som ikke utsetter luftfartøy, personer, fugler, dyr eller eiendom for risiko for skade eller for øvrig er til sjenanse for allmennheten. Modellflyet må til enhver tid være godt synlig for den som fører det slik at full kontroll over modellflyet kan opprettholdes. Flyging med modellfly kan bare skje i dagslysperioden og ikke a) høyere enn 120 meter over bakken eller vannet b) nærmere enn 150 meter fra personer, motorkjøretøy eller bygning som ikke er under fartøyførerens kontroll med unntak av under start og landing Fastsatte begrensninger i andre ledd gjelder ikke for flyging som skjer på en sikker måte i regi av modellflyklubb. Hvis den som fører modellflyet har bistand fra en person som står ved siden av føreren, og modellflyet til enhver tid er godt synlig for han eller henne, kan flygingen utføres gjennom informasjon fra kamera i modellflyet (first person view). Som du ser så er det mange bestemmelser som her er brutt. Flyginga har ført til sjenanse (her er det mulig at det er meint støy og liknande som sjenanse, og ikkje nødvendigvis kjenslen av å bli overvåka). Flyginga skal berre skje i dagslys, og ein skal være meir enn 120 meter frå bygningar utenom take-off og landing. Også her kan det være rom for tolkning av formålet til forskrifta då droner har eit litt anna bevegelsesmønster dersom det kjem ut av kontroll i forhold til eit modellfly. Ein kuriositet ser ut til å være at det formelt sett ikkje er lov til å flyge drone innendørs, då det per definisjon er 0 meter frå bygning. Det betyr igjen at dei små dronene som du får kjøpt på leikebutikk til innendørsbruk i prinsippet ikkje er lovlege å bruke på den måten. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Problemet er ikke manglende regelverk for droneflyging; problemet er at folk driter i det og at det ikke blir håndhevet. https://luftfartstilsynet.no/dronelek/ 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Problemet er ikke manglende regelverk for droneflyging; problemet er at folk driter i det og at det ikke blir håndhevet. https://luftfartstilsynet.no/dronelek/ Akkurat det gjelder vel de fleste regler. Men jeg tipper at de fleste tenker seg om ett par ganger etter å ha fått en skjennepreken av politiet. Mange er nok ikke klar over konsekvensene. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Akkurat det gjelder vel de fleste regler. Men jeg tipper at de fleste tenker seg om ett par ganger etter å ha fått en skjennepreken av politiet. Mange er nok ikke klar over konsekvensene. Da forutsetter du at politiet har kapasitet til å rykke ut til en uautorisert droneflyging. Det er ikke gitt. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Jeg tenker samtidig at når rakettene smeller ivei på nyttår så må det være rom for å tøye og bøye lover og regler litt. Ikke lov å drikke i offentlig rom heller, men mange tar gjerne med seg en øl ut når man skal se på fyrverkeriet. Det samme gjelder når folk sitter i parken på sommerstid og spretter en kald øl. Hadde dette skjedd meg på en vanlig ettermiddag så hadde jeg muligens reagert, men på nyttår så tror jeg at jeg bare hadde latt det være. Må være lov å ta seg en kald øl i parken en varm sommerdag synes jeg .. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Da forutsetter du at politiet har kapasitet til å rykke ut til en uautorisert droneflyging. Det er ikke gitt. Hvis et regelverk ikke følges og så har man to muligheter til å få gjort noe med problemet. Enten så må den det gjelder få hode ut av ræva, eller så noen sende politiet på dem. Politiet dukker nok opp hvis problemet er stort nok. Men hvis ingen sier i fra fordi dem tror politiet aldri dukker opp så kommer det så klart ingen. Jeg tenker samtidig at når rakettene smeller ivei på nyttår så må det være rom for å tøye og bøye lover og regler litt. Ikke lov å drikke i offentlig rom heller, men mange tar gjerne med seg en øl ut når man skal se på fyrverkeriet. Det samme gjelder når folk sitter i parken på sommerstid og spretter en kald øl. Hadde dette skjedd meg på en vanlig ettermiddag så hadde jeg muligens reagert, men på nyttår så tror jeg at jeg bare hadde latt det være. Må være lov å ta seg en kald øl i parken en varm sommerdag synes jeg .. Problemet er vel at de fleste har forskjellige formeninger om hva som er greit. Derfor er det best at man har noen regler og følge som ligger i bunn. Så får dte være opp til politiet og vurdere situasjonen der og da. Men man blir ikke buret inne av å sende opp fyrverki i fylla heller, mens man står der med ØL-boksen i ene hånden og poden i den andre. Men tar du deg en joint en mandag morgen så får du svi... Endret 5. januar 2019 av Omnia vincit amor Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Hadde en drone i området rundt heimen tidligere i høst. Aner ikke hva den dreiv med, men den dukka i området noen dager på rad. Jeg holdt på og bli gal av lyden (irriterende "piping"). Hovedproblemet var jo at en ikke aner hvor tingen styres fra, så en får ikke kontaktet de ansvarlige på noen enkel måte. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Nå antar jeg det er et quadrokopter det er snakk om her, men det at det er et radiostyrt helikopter med fire motorer betyr ikke nødvendigvis at det er en drone. Pr. definisjon kan dette være et radiostyrt leketøy og veier det mindre enn 250g gjelder ikke avstgandsregelen. Så, om dette var et quadrokopter på under 250g (mitt letteste veier 120g) og kanskje uten kamera så er det her ikke snakk om noen som helst regelbrudd. Med det i tankene så bør man være litt forsiktig med å råde om å "finne frem luftgevær" eller "ringe politiet". Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Nå antar jeg det er et quadrokopter det er snakk om her, men det at det er et radiostyrt helikopter med fire motorer betyr ikke nødvendigvis at det er en drone. Pr. definisjon kan dette være et radiostyrt leketøy og veier det mindre enn 250g gjelder ikke avstgandsregelen. Så, om dette var et quadrokopter på under 250g (mitt letteste veier 120g) og kanskje uten kamera så er det her ikke snakk om noen som helst regelbrudd. Med det i tankene så bør man være litt forsiktig med å råde om å "finne frem luftgevær" eller "ringe politiet". Å finne frtem luftgevær er et dårlig, men i mange tillfeller et fristende råd ja. Men å anmelde til politiet synes jeg man bør gjøre hvis man mener man blir forstyrret av flygende obejekter 10 meter fra verandaen hvor man ikke ser eller kan finne han som flyr. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Kjøp et nett, eller en slags pistol som skyter ut nett, fang den, ødelegg eller selg. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Kjøp et nett, eller en slags pistol som skyter ut nett, fang den, ødelegg eller selg. Kvifor anbefale ulovleg sjølvtekt på juss-forumet? Dersom politiet må velge mellom å etterforske mulig ulovleg droneflyging, og ulovleg våpenbruk så veit vi kva som blir prioritert. 2 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 All flyging må skje på en hensynsfull måte som ikke utsetter luftfartøy, personer, fugler, dyr eller eiendom for risiko for skade eller for øvrig er til sjenanse for allmennheten. Luftfartøyet må til enhver tid være godt synlig for den som fører det. Ved enhver flyging skal det holdes nødvendige sikkerhetsavstander. Det er ikke tillatt å fly a) høyere enn 120 meter over bakken eller vannet b) nærmere enn 150 meter fra folkeansamling på mer enn 100 personer c) nærmere enn 50 meter fra personer, motorkjøretøy eller bygning som ikke er under pilotens og fartøysjefens kontroll.Luftfartøy som har en MTOM på 250 gram eller mindre, kan flys VLOS, EVLOS eller BLOS, men ikke høyere enn 50 meter over bakken eller vannet. Sikkerhetsavstandene i andre ledd bokstav b og c gjelder ikke. Flyging ut over det som følger av sikkerhetsavstandene i andre og tredje ledd, kan bare utføres av RO 3-operatør i tråd med bestemmelsene i kapittel 9 og for øvrig de vilkår som er gitt i tillatelsen. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Kvifor anbefale ulovleg sjølvtekt på juss-forumet? Dersom politiet må velge mellom å etterforske mulig ulovleg droneflyging, og ulovleg våpenbruk så veit vi kva som blir prioritert. Men er det et slikt samfunn du vil leve i? Der vi skal være redde for at noen plutselig sniktitter inn gjennom vinduet? Hva tror du svaret fra politiet blir hvis du ringer? "Har ikke ressurser til å håndheve dette, bare dra ned rullegardina." Noen ganger må man vel se litt forbi et svært slapt håndhevet lovverk og gjøre noe med saken selv, dette skader jo ingen, det er folk som er ute etter å drive uvilje og dritt mot andre. Da får de bare ta tapet på egen kappe. Ja, kan bruke en fiskehåv da ^^ med lang teleskopskaft! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå