Holten Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Heisann! Bygde min egen PC for 9 år siden, da jeg var litt inne på PC den tiden. Men nå er jeg heelt ute av det, og vet ikke hva som er på markedet lenger, og hva som fungerer sammen og ikke. Legger ved specs på PC'n, så hadde det vært fint med tips om hva som bør erstattes, og med hva! PCen funker fjell nå også, men tanken er vel egentlig å gjøre den fit for fight for nye spill, med god grafikk Regner med at HK, CPU, RAM, og GPU må skiftes? Og en SSD hdd må vel inn. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Regner med at din strømforsyning også er 9 år gammel. Da bør den også byttes. Mitt råd er å bygge en helt ny maskin, også kan du bruke den gamle som en filserver hjemme, eller gi den bort til noen. Ja, du har såpass utdatert hardware Endret 2. januar 2019 av Betroz 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Tja ryzen 1700 eller 2700 bør vel gå istedenfor med am4 hovedkort? Så sant maskinen ikke er alt for støvete? GTX 1070 er jo stor oppgradering. Men enig er vel muligens PSU og kabinett eneste som kan brukes videre. Harddiskene om de virker, men burde byttes med ssd disk. Koster ikke mye for Samsung 860 Evo 1TB SSD SSD disk. Endret 2. januar 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 hva ønsker du å spille? sitter du på en 9 år gammel skjerm også? da bør denne også skiftes ut for optimal opplevelse av innholdsbyttet. Kabinettet kan sikkert benyttes videre, men hvis det var i tråd med mitt gamle antec 900, så må du nok kjøpe plaster hvis du ikke har det i hus. Ville gjort som Betroz skriver og kjøpt og bygd nytt. hva er budsjettet ditt? Lenke til kommentar
Holten Skrevet 3. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2019 (endret) Hei igjen! Var dette jeg var redd for, den "nye" PCen min har blitt gammel Har ikke råd til et nytt bygg nå, har så masse annet å bruke penger på for tiden! Men hvordan ville det sett ut om jeg hadde kjøpt dette? Asus GTX1060 skjermkort: https://www.komplett.no/product/895396/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-geforce-gtx-1060-6gb-dual-oc# HyperX Savage 2133MHz RAM: https://www.komplett.no/product/824669/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/hyperx-savage-ddr3-2133mhz-16gb# Jeg spiller ikke mye, bare en gang i blandt når jeg får lyst. BF4, FS19. Kjøpte også Isurgency: Sandstorm igår, bare for å teste det..med dårlige forventinger..og enda dårligere erfaringer...Det gikk rett og slett ikke! Haha, 2fps Har en Cooler Master A70 CPU kjøler, så jeg kan sikkert trygt klokke CPU til 3,8/4GHz? Kan sikkert klokke de nye RAM-brikkene også? Og muligens GPU? Trenger ikke å klare å kjøre alt på max grafikk, men vil at det skal gå smooth, med tålelig kvalitet. Er det verdt en ekstra 1000-lapp å gå opp til 1070? Eller er det andre flaskehalser, som gjør at det ikke er noe vits? Bør jeg kjøpe en SSD? Hjelper det på spillopplevelse, eller kun oppstartshastighet og filoverføring osv? EDIT: Ser jo nå at, det er nesten dumt å kjøpe alt det der...uten å oppgradere hovedkort sånn at det støtter DDR4 og Ryzen CPU..Men da er vi jo nesten på prisen for et nytt bygg igjen. Endret 3. januar 2019 av Holten Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 (endret) Noe du kan gjøre da er å kjøpe bare skjermkort på bruktmarkedet. F.eks det EVGA GTX 980 4GB kortet til 1000 kr her. Noe raskere enn det og din CPU er flaskehals. Eventuellt Palit GTX 1060 6GB til 1600 kr der. Noe mer ville jeg ikke spandert på en så gammel PC. Sørg bare for at din PSU har 8-pin og 6-pin PCI-E kabler. Endret 3. januar 2019 av Betroz Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Strømforsyningen din er av den mer elendige kvaliteten desverre. Jeg ville ikke ha turt å legge til noe mer på den, spesielt med alder. Den er på linje med NorthQ og Mist av kvalitet :S Jeg grøsser! https://www.prisjakt.no/product.php?p=3397017 https://www.prisjakt.no/product.php?p=4051035 Kommer ofte gode tilbud på G3 850W og G3 750W innimellom til 1000kr. Kjøp då, eller de som jeg linker til der!Er dyrt, men verdt hver eneste kr. 1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Igjen, kan jeg si enten bruk maskinen slik den er og aksepter at du ikke kan spille alle spill med god fps, eller bygg helt ny maskin. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 (endret) Komplett har januarsalg på blant annet oppgraderingspakker. Denne er et ganske ålreit kjøp. I tillegg ville jeg vurdert f.eks. RX 580 til 2000 kr hos Netonnet. Denne har kun 4 GB VRAM riktignok, men gir mye for pengene, og bør holde til 1080p. Her får du også med to AAA-spill. Elkjøp har billig kabinett, strømforsyning og SSD - skjønt, 240 GB er litt lite, og det er ikke akkurat en toppmodell. Harddiskene dine kan du gjenbruke, men pass på å ha backup av alt du ikke tåler å miste. Komplett har også tilbud på en større og bedre SSD. Endret 4. januar 2019 av srbz Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Denne strømforsyningen er billig og bra: Corsair RM650X V2 650W, kr 699 https://www.prisjakt.no/product.php?p=4912058 Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Strømforsyningen er det første som burde byttes ut. Chieftek har ikke garanti over 9 år, men kun 2 år. Da er sjansen stor for at den kan skade/ødelegge ny hardware om den presses for hardt. Kjøp ny PSU først er mitt tips. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Strømforsyningen din er av den mer elendige kvaliteten desverre. Jeg ville ikke ha turt å legge til noe mer på den, spesielt med alder. Den er på linje med NorthQ og Mist av kvalitet :S Jeg grøsser! https://www.prisjakt.no/product.php?p=3397017 https://www.prisjakt.no/product.php?p=4051035 Kommer ofte gode tilbud på G3 850W og G3 750W innimellom til 1000kr. Kjøp då, eller de som jeg linker til der! Er dyrt, men verdt hver eneste kr. Vil da ikke si at 9 år er dårlig på en psu Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 9 år er ikke bra heller. Jeg har PSU-er som er 30 år som fremdeles fungerer. Dog er Chieftec som nevnt et elendig merke. Jeg har kjøpt en del av de og 100% av de røk innen få år. 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Vil da ikke si at 9 år er dårlig på en psu Du husker vel NorthQ og Mist PSUene? Hvordan de drepte hardware? Chieftec, spesielt den serien som vedkommende har, har like tendenser. Så det er overraskene bra at den faktisk har holdt! Men uansett, når PSUen nermer seg 10 år så er det på tide å bytte uansett, da kondensatorer etc blir slitt. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 4GB VRAM er det minste jeg ville kjøpt på et nytt kort i dag. Det vil fungere greit den normerte levetiden kortet har. Det er nye spill i dag jeg har sett som drar opptil 6 GB men det kan man vanligvis rimelig enkelt justere ned med texture-oppløsning. De fleste spill kan swappe inn og ut litt ved behov alt etter hvor du befinner deg da fleste spillmotorer støtter texture-streaming. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå