Andr3kr Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Noen av mine venner tar fri på jobben mens jeg jobber 5 av 7 dager i uken. Jeg ønsker å ta en dag fri enten mandag-fredag, men hvordan får jeg søkt? På jobben? NAV? Fastlege? Jeg jobber på et VTA på Hasle. Jeg har brukt fysisk vold mot en fyr pga han stengte beina sin mot døren når jeg og en til skulle ut også klikka jeg på han å brukte vold. Jeg har blitt utvist i 2 dager fra jobben pga det. Jeg ønsker å bare ta fri en dag. Jeg vil ikke bruke vold mot han eller andre ellers kan jeg får sparken. Ledene på jobben sier at «du er helt frisk så du trenger ikke fridager i uken!» jeg bare «seriøst! Hva og hvorfor får de andre fri og ikke jeg da!?» De ledene tok saken mot meg og ikke han som sperra døra mot oss. De dreit i han som blokkerte oss. Noen er i mot at det er hans feil og ikke mitt feil! Forsøker han å gi meg sparken?! Kan dere hjelpe meg om hvordan jeg får fri en av hverdagene? Hadde settet en stor pris for det. Liker ikke å være der så ofte... på forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Populært innlegg aklla Skrevet 1. januar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 1. januar 2019 Hva med å få 80% betalt for å gjøre 80% av jobben? Evt 60% betalt for 60% jobb, så kan du få fri 2 dager i uken Man kan ikke bare få fri 20% av tiden og få full lønn fordi man har lyst. Om du fortsetter å være voldlig på jobb, så kanskje du får fri hele uka mot at de ikke betaler deg.. 14 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Om du vill ha fri en dag i uken ber du om 80% stilling og får 80% utbetalt. 3 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Snakk med sjefen din, si at du vil ha en 80% stilling. Om sjefen din og deg blir enige, så får du en ubetalt dag fri hver uke. Lenke til kommentar
Andr3kr Skrevet 1. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2019 Jeg får ikke godkjent allikevel. Han vil allikevel si «jeg er frisk nok til å ikke ta fri en dag hvert uke»... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 VTA (varig tilrettelagt arbeid) er vel ikke et ordinært arbeidforhold? Ta det opp med NAV og bedriften. 1 Lenke til kommentar
Andr3kr Skrevet 1. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2019 Høre med NAV? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 (endret) Da tar du det ikke opp med sjefen din og får ikke sjekket ut om du kan kutte stillingsprosent og du fortsetter å jobbe 100% som før Edit: Det er kanskje ikke ett vanlig arbeidsforhold? Snakk i så fall med de som er ansvarlige for deg der, enten NAV, kontaktperson eller lignende. Endret 1. januar 2019 av aklla Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Jeg får ikke godkjent allikevel. Han vil allikevel si «jeg er frisk nok til å ikke ta fri en dag hvert uke»... Du trenger ikke være syk for å redusere stilling. Om han ikke ønsker å gi deg 80% kan du søke etter andre 80% stillinger. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Dårlig lederskap er roten til alt ondt. Hvis du er ansatt av NAV, be de ringe tyrannen og sette personen på plass. Du er åpen og prøver å få til noe som virker bedre for deg, da burde du bli hørt. Hvordan vet denne personen at du er frisk nok? Vitner om ignoranse og dårlig innsikt. Du har tre valg: 1) Be kontakt på NAV om å bistå deg i det her. Hvis du ikke blir hørt, si at den psykiske belastningen og stresset med denne forskjellsbehandlingen er for stor for deg og du ikke klarer å fungere under sånne dysfunksjonelle forhold. Hvis du har en psykolog du går til jevnlig, må du nevne det der også, helst først. 2) Finne deg i dritten og fortsette å jobbe der, 100%. Bare ikke bry deg med andre og når andre "får fri" (dog de får vel mindre betalt?), bry deg kun om deg og ditt og prøv å være fornøyd med det. 3) Finne deg et annet sted å jobbe, enten via kontakt i NAV eller på andre måter. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Du trenger ikke være syk for å redusere stilling. Om han ikke ønsker å gi deg 80% kan du søke etter andre 80% stillinger. Det er snakk om VTA og da er det, eller har vært, sykdom og/eller andre problemer. Dette ikke et ordinært arbeidsforhold. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Husker ikke regnestykket helt, men tror ikke det er slik at man går ned til 80 % lønn dersom man går ned til 80 % stilling. Skyldes blant annet at man betaler litt mindre prosentvis skatt. Dårlig artikkel uten at de viser regnestykket bak: https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2008/02/Dette-maa-du-ut-med-for-en-ekstra-fridag Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Husker ikke regnestykket helt, men tror ikke det er slik at man går ned til 80 % lønn dersom man går ned til 80 % stilling. Skyldes blant annet at man betaler litt mindre prosentvis skatt. Dårlig artikkel uten at de viser regnestykket bak: https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2008/02/Dette-maa-du-ut-med-for-en-ekstra-fridag Det stemmer at det ofte er det slik at ved å gå frå 100% til 80% stilling så vil ein få nesten den same utbetalinga, på grunn av at ein får lavare skatt. Det som ein må være oppmerksom på er at pensjonsgrunnlaget blir ein del dårligare. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 I penger vil pensjonsgrunnlaget bli en del dårligere, men det psykologiske grunnlaget vil bli sterkere. Ikke umulig at det lønner seg. Èn ekstra fridag hver uke, si hver Fredag, kan ikke tenkes å være en ubetydelig avlastning for psyken, også gjennom ukedagene. Torsdag blir den nye helgestarten. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Jobb noen timer ekstra fra man-tor så kan du ta fri fredag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå