ffi Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Jeg har internett oppkobling fra Telenor. ADSL modemet er tilkoblet en ruter (DLink 614+). En PC med Windows XP Pro (engelsk) er koblet direkte til ruteren. I tillegg har jeg en stasjonær PC med Windows XP Home (norsk) som er oppkoblet via trådløst nettverk. Til denne PC'en er det koblet en printer. En bærbar PC med Windows 2003 server(!) er også oppkoblet trådløst. Som om ikke det var nok så har jeg en IPAQ 5540 PDA (Pocket PC2002) som ønskes oppkoblet trådløst. Jeg ønsker nå å sette opp et nettverk slik at alle PC'ene kan utveksle filer. I tillegg skal alle PC'er kunne gå ut på internett uten å være avhengig av at andre PC'er er slåt på. Jeg ønsker også at alle PC'ene kan benytte skriveren såfremt PC'en som har skriveren tilkoblet er på nett. Er det mulig å konfigurere et slikt hjemmenettverk. Jeg har prøvd men innser at mine nettverkskunnskaper er for dårlige. Alle tips mottas med takk Lenke til kommentar
BanjoBjarne Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Oppsett med Modem -> Router -> Maskin, er sånn det skal stå. For å få flere maskiner på nett med TN, må du sette WAN-port på router til PPPoE, med login: [email protected] passord: dittpassord. Skru på DHCP-serveren på routern og sett nettkort til å motta IP fra DHCP. Under er 3 linker for oppsett av windows Deling i LAN Finne andre windows-maskiner Dele skriver i NT/XP Dlink support-database Lykke til Lenke til kommentar
ffi Skrevet 19. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2003 Jeg har fortsatt problemer. Er det fordi jeg har en mix av ulike operativsystemer? (Windows XP Home, Windows XP Pro og Windows 2003 Server). Jeg kan se de ulike PC'ene fra 2 av 3 PC'er (de som er oppkoblet trådløst). Klikker jeg på en av disse får jeg en melding som vist under. \\PLATON er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksresssursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser Du ble ikke koblet til fordi dette navnet allerede finnes på nettverket. Gå til System i Kontrollpanel hvis du vil endre navnet på datamaskinen og prøv på nytt. Har noen et godt tips? Lenke til kommentar
ffi Skrevet 19. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2003 For ordens skyld så kan jeg pinge mellom de 3 ulike PC'ene (etter at jeg disablet Norton Internet Security på PC'en som var tilkoblet ruteren) Lenke til kommentar
delling81 Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Tips: Sett opp dhcp til å gi ip i samme ip-range. altså 192.168.1.(1-50) for porter, og 192.168.1.(50-254) for Wireless. Eller noe slik. Dette hjelper kanskje, men er usikker på om ruteren din tillatter komunikasjon mellom porter og wireless. Burde dog gjøre det. De pleier hvertfall det Lykke til. Lenke til kommentar
ffi Skrevet 20. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2003 Problemet løst Ettersom jeg kjører med dynamiske IP adresser så fjernet jeg alt i filen c:\windows\system32\drivers\etc\hosts. Nå har jeg kontakt mellom 2 av PC'ene. De andre har jeg ikke prøvd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå