humstad Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Hei! Flyttet inn i hus like før jul og holder nå på å pusser opp i forbindelse med det. På den ene veggen så hang det et gammelt oppheng og en stygg boks for panelovn som ikke var i bruk. Jeg tok av dette opphenget og boksen, tok elektrotape rundt de løse ledningene og satte på dekkplate. Det som også skjedde da var at to stikk i nærheten også mistet strøm. Det skjønner jeg ikke noe av. Hvorfor? De ledningene jeg tapet var ikke festet i noe annet som virket å ha noe formål, kun i den boksen som jeg har bilde av under her. Jeg husker heller ikke hvor de var koblet i inn i boksen. Noen av dere som kan hjelpe meg med det? Lenke til kommentar
humstad Skrevet 1. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2019 Hmm.. Får ikke til å poste flere bilder, men ledningene var svarte, blå og jordledning. To av hver. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 (endret) Ringe en elektriker i morgen? Var det mer en 3 ledninger i hullet bak boksen? Hvis det stemmer, har det vært en sammenkobling av fargene så strømmen kommer fra sikringsskapet, mot varmeovnen og så videre til noen kontakter. Endret 1. januar 2019 av traskas waits for alice Lenke til kommentar
humstad Skrevet 1. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2019 Jøss, kjapt svar Ja, det var totalt seks ledninger da. To sorte, to blå og to gul/grønn. Har et oppdrag på Mittanbud for elektriker, så mulig må la de ta dette også da. Men kjett om jeg kan ordne det selv lzm Lenke til kommentar
Populært innlegg Mr D Skrevet 1. januar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 1. januar 2019 ... Jeg tok av dette opphenget og boksen, tok elektrotape rundt de løse ledningene og satte på dekkplate. Det som også skjedde da var at to stikk i nærheten også mistet strøm. Det skjønner jeg ikke noe av... Et godt bevis på hvorfor slikt er jobb for fagfolk. 13 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Det skjedde fordi ledningane i boksen forsyner stikkontaktane. Når du har tre ledningar inn og tre vidare så må dei nødvendigvis gå til noko. Dei går mest sannsynleg vidare skjult til stikkontaktane som mista spenning. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg rioi Skrevet 1. januar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 1. januar 2019 Hvordan resonerte du når du fant ut at teip er godt nok til å koble sammen ledninger? 11 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Det ser dessuten ut til at du har forsøkt å tape noen av de sammen? Det er en oppskrift på brann. De må koples skikkelig sammen med med f.eks Wago-klemmer. 4 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Hvorfor kontaktet du ikke elektriker i utgangspunktet? 1 Lenke til kommentar
humstad Skrevet 1. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2019 Jeg har ikke tapet ledningene sammen. De er tapet hver for seg og sammen etterpå. Det ble jeg fortalt på OBS Bygg at var nok for å unngå evt brann. Men er det noen som har svar på hvor i boksen jeg kan koble de ledningene sammen igjen da? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Ikke rør det noe mer - Ring elektriker! 2 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 De må kobles sammen farge på farge for at de skal føre spenning videre til neste stikk. Dette må du IKKE gjøre med tape, men med Wago. Rettere sagt, skal ikke DU gjøre det da du åpenbart ikke har peiling nok til å drive med slikt selv, og det er fare for at noe kan skje (brann). Jeg anbefaler deg å få en trikker til å fikse dette for deg. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Inntil du får elektriker til å fikse problemet så må du slå av sikringen til den kursen og helst være hjemme Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Rettere sagt, skal ikke DU gjøre det da du åpenbart ikke har peiling nok til å drive med slikt selv, og det er fare for at noe kan skje (brann). Dette bør understrekes til det uendelige! Noen hobbyelektrikere kan alltids fikse sånne småting, men når man ikke har snøring i det hele tatt bør man absolutt ikke røre med noe som helst. 4 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Hobbyelektrikere kan og kan fru Blom. Hvis du med kan mener å gjøre det uten lov, så selvsagt. De skal ikke gjøre det, punktum, hobbyelektriker eller ei. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Jeg har ikke tapet ledningene sammen. De er tapet hver for seg og sammen etterpå. Det er bra. For å tape ledningene sammen ville være å lage en svært farlig brannfelle. Inntil du får elektriker til å fikse problemet så må du slå av sikringen til den kursen og helst være hjemme Det får da være måte på. Ikke noe grunnlag for en slik påstand. 2 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Det er bra. For å tape ledningene sammen ville være å lage en svært farlig brannfelle. Det er jo det han har gjort! Jeg har ikke tapet ledningene sammen. De er tapet hver for seg og sammen etterpå. (min utheving) Det er ikke bra i det hele tatt når man har så høy spenning. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Mener du at elektrikertape ikke isolerer 230V? Ut fra bildet så ser det ut som det er brukt elektrikertape. Det er kurant å tape en blank ledning. Ser heller ikke noe galt i å tape sammen isolerte ledninger. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Høy spenning og lavt strømtrekk hadde vært å foretrekke i en situasjon med dårlig kontakt, sånn rent teknisk. Mao, du fokuserer på feil verdi. Men uansett så skal man ha god og sikker kontakt. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Mener du at elektrikertape ikke isolerer 230V? Ut fra bildet så ser det ut som det er brukt elektrikertape. Det er kurant å tape en blank ledning. Ser heller ikke noe galt i å tape sammen isolerte ledninger. Problemet er om det er en god gammal twist'n tape løsning, altså kobber mot kobber i en kobling med teip rundt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå