AnonymDiskusjon Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 En jeg kjenner har angivelig prøvd seg på en ekspeditrise og gått ut av prøverommet og rundt i butikken uten klær nedentil. Dette har blitt anmeldt. Hva kan straffen bli hvis han blir dømt? Hans daglige arbeid krever plettfri vandel. Vil arbeidsstedet hans bli informert ved en evt dom? Eller kan han bare fortsette i sin vanlige jobb uten at noe skjer? Anonymous poster hash: 6299c...7c3 Lenke til kommentar
DeQu Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 (endret) En jeg kjenner har angivelig prøvd seg på en ekspeditrise og gått ut av prøverommet og rundt i butikken uten klær nedentil. Dette har blitt anmeldt. Hva kan straffen bli hvis han blir dømt? Hans daglige arbeid krever plettfri vandel. Vil arbeidsstedet hans bli informert ved en evt dom? Eller kan han bare fortsette i sin vanlige jobb uten at noe skjer? Anonymous poster hash: 6299c...7c3 Det han er blitt anmeldt for er mest sannsynlig seksuelt krenkende atferd. Dette er straffbart og er hjemlet i straffeloven §298 § 298. Seksuelt krenkende atferd offentlig eller uten samtykkeMed bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd a) på offentlig sted, eller b) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket i det. Dersom han er tidligere ustraffet vil nok dette avgjøres med et forelegg (bot), eventuelt samfunnsstraff. Eventuelt kan han, alt etter omstendighetene, få en påtaleunnlatelse med vilkår. Det vil si at han slipper unna straff så fremt han oppfyller vilkårene som påtalemyndighetene setter. Dette kan for eksempel være at han må holde seg unna andre straffbare forhold over en viss tid, normalt sett 12-24 mnd. Det er heller ikke utenkelig at en slik sak kan ende opp med å bli henlagt. Du skriver at han må ha plettfri vandel der han jobber. Om arbeidsgiver finner ut av dette, eller om det vil få konsekvenser for arbeidssituasjonen kommer helt an på hva han jobber med. I mange jobber hvor det kreves plettfri vandel, kreves det kun attest for dette under ansettelse. Videre blir det aldri fulgt opp om nye forhold kommer på rullebladet. I tillegg er det ikke alle som kan kreve en uttømmende politiattest hvor alle forhold står. Mange må nøye seg med informasjon om forhold som vil kunne påvirke den jobben man skal gjøre. Er dette en person som forvalter store verdier for et firma? eller er det en som jobber i en barnehage og har daglig kontakt med barn? I tilfeller hvor det er kjent at gjerningspersonen jobber med noe han ikke burde blir det ofte sendt inn bekymringmelding. For eksempel i situasjoner hvor noen som har et rusproblem har tilgang til rusmidler gjennom jobb, eller hvor pedofile har tilgang til barn gjennom jobb. Sannsynligvis vil han kunne fortsette i jobben som før uten at arbeidsgiver får vite det, med mindre han jobber innenfor et område hvor dette vil være svært uheldig. Endret 1. januar 2019 av DeQu 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2019 Tusen takk for svaret. Det hadde stor betydning for meg. Personen jobber innen rusomsorg. Han har fått klage på seg vedr ett eller annet innenfor sedelighet også på jobben, uten at det har blitt noen videre konsekvenser. Anonymous poster hash: 6299c...7c3 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Hvis en person viser slike tendenser og samtidig arbeider med utsatte mennesker - er man pliktig til å melde? Hvis dette er gjentagende oppførsel så høres det jo ut som en farlig person i en slik stilling. Jeg ville trodd at det er særdeles uvanlig å blotte seg og det vitner vel om en person som strekker seg langt for egen tilfredsstillelse på bekostning av andre 3 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Bare sørg for at vennen din ikke bytter jobb. Da vil han dette fremgå på attesten i X antall år. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2019 Hei igjen og takk for gode svar. Hva mener du? Er jeg pliktig til å melde dette til arbeidsstedet? Kan det få konsekvenser for meg hvis jeg ikke gjør det? Jeg må i så fall vente til det foreligger en dom. Anonymous poster hash: 6299c...7c3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Dette forholdet kjem etter mitt syn ikkje under avvergerplikta der du er pliktig til å foreta deg noke. Dersom politiet meinar at ein slik dom betyr at det er fare for straffbare handlingar på jobben, så vil politiet informere arbeidsgiver. Avvergerplikta er i sin enklaste form at ein i enkelte tilfeller plikter å avverge alvorleg kriminaltit utan å sette seg sjølv i fare, då vanligvis ved å kontakte politiet. Slik eg ser det så er ikkje det sannsynleg at politiet vil gjere noke meir. Eit tilfelle av blotting utgjer ingen umiddelbar grunn til å tru at det er problematisk å jobbe i rusomsorgen. Hadde han blitt dømt for barnevoldtekt og hadde jobba i barnehage så hadde det vært ein mykje større grunn til bekymring med tanke på gjentakelsesfaren. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Dette forholdet kjem etter mitt syn ikkje under avvergerplikta der du er pliktig til å foreta deg noke. Dersom politiet meinar at ein slik dom betyr at det er fare for straffbare handlingar på jobben, så vil politiet informere arbeidsgiver. Avvergerplikta er i sin enklaste form at ein i enkelte tilfeller plikter å avverge alvorleg kriminaltit utan å sette seg sjølv i fare, då vanligvis ved å kontakte politiet. Slik eg ser det så er ikkje det sannsynleg at politiet vil gjere noke meir. Eit tilfelle av blotting utgjer ingen umiddelbar grunn til å tru at det er problematisk å jobbe i rusomsorgen. Hadde han blitt dømt for barnevoldtekt og hadde jobba i barnehage så hadde det vært ein mykje større grunn til bekymring med tanke på gjentakelsesfaren. Nå har han også vært involvert i noe på jobb, så det er noe som skurrer her. 3 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Eit tilfelle av blotting utgjer ingen umiddelbar grunn til å tru at det er problematisk å jobbe i rusomsorgen. Hadde han blitt dømt for barnevoldtekt og hadde jobba i barnehage så hadde det vært ein mykje større grunn til bekymring med tanke på gjentakelsesfaren. Det burde vel gi en umiddelbar grunn? Kanskje ikke grunn til å pælme han hodestups ut av jobb og inn på en psykiatrisk avdeling, men grunn til bekymring er det vel? Ingen normale folk gjør sånt. Da skal han i så fall ha vært temmelig forelsket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå