Gå til innhold

Selvfinansiert "borgerlønn" - ny trend?

lada1

Anbefalte innlegg

Jeg leste om "FIRE movement": 

https://en.wikipedia.org/wiki/FIRE_movement

Her viser folk at det er mulig å leve godt av en brøkdel av vanlig inntekt. Kan dette bli en faktor som fremskynder mer almen (lav) borgerlønn og et mindre matrielt orientert samfunn? Et mer meningsfult liv - mindre tulle-jobbing?

For den spesielt interesserte: prøv å google ""FIRE movement" så finner en masse interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk i uland har vist at det er mulig å leve av en brøkdel av vanlig norsk inntekt veldig lenge nå ... hvorvidt det er noe å hige etter er derimot noe uklart.

Dog, om hver enkelt selvfinansierer sin egen borgerlønn kan de godt sette den til hva de vil for min del.

Lada kan tildømme gi seg selv en borgerlønn på kr1 eller 1 milliard ... så lenge han er selvfinansiert.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg leste om "FIRE movement": 

Jeg syns det er litt artig siden jeg selv engang trodde jeg ville pensionere meg som 35-åring.  Når du er 24 år virker 12 år til som ekstremt lenge, "halve livet til liksom". 

De som faktisk gjør det, lever livet farligt.  Selv om det ser greit ut på papiret skal der ikke mye til for at budgettet sprenges, og hva skal man så gjøre om man da trenger å få seg en jobb igjen etter ikke å ha holdt seg oppdatert på 20 år?  

Lenke til kommentar

Man kan jo også spørre seg hvor mye tid og energi man må bruke på å knapt kunne bruke penger mot å jobbe f.eks 1-2 dager i uka å leve minimalistisk men fortsatt slippe å lage såpe fra bunnen av for å vaske seg eller å sprenge budsjettet i 5 år om kjøleskapet ryker

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er også eit spørsmål om kva som er hensikta. For FIRE bevegelsen så ser det ut som at det er prinsippet om å leve utan tradisjonell inntekt som er målet, ikkje det å ha eit behagelig liv og god alderdom.

Den enklaste måten å greie det på må vell være å kjøpe seg ein jordlapp der ein kan dyrke sine eigne poteter, fiske sin eigen fisk og spikke trefigurar som kan selgast for lommepengar.

Eg har ingen forståelse for kvifor det skal være eit mål å jobbe 60-70 timar i veka utan å unne seg noke luksus i fleire år, for å tilslutt kunne slutte å jobbe og fortsette å leve eit kummerlig liv som likevel krever stor eigeninnsats kvar dag for å fortsette å leve billig?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er også eit spørsmål om kva som er hensikta. For FIRE bevegelsen så ser det ut som at det er prinsippet om å leve utan tradisjonell inntekt som er målet, ikkje det å ha eit behagelig liv og god alderdom.

Den enklaste måten å greie det på må vell være å kjøpe seg ein jordlapp der ein kan dyrke sine eigne poteter, fiske sin eigen fisk og spikke trefigurar som kan selgast for lommepengar.

Eg har ingen forståelse for kvifor det skal være eit mål å jobbe 60-70 timar i veka utan å unne seg noke luksus i fleire år, for å tilslutt kunne slutte å jobbe og fortsette å leve eit kummerlig liv som likevel krever stor eigeninnsats kvar dag for å fortsette å leve billig?

Det er dette jeg heller ikke forstår.

Personlig tror jeg de fleste har en jobb de hater og ikke klarer å se for seg en jobb de kan trives i. Da blir løsningen pensjon, men de må ha pengene til det.

Men dette er bare min illusjon av det hele.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du ein jobb som du hatar og utan realistiske forhåpningar om å finne deg ein betre jobb så forstår eg at det er kjipt.

Men då vel den openbare løysninga være å redusere personleg forbruk og i staden gå ned i stilling slik at ein berre jobbar nokre dagar i veka. Målet er vell å bruke mindre tid på ein kjedelig jobb, ikkje å tilbringe meir tid på jobben.

Ulempen med å jobbe deltid er at ein sjølvsagt ikkje sparer opp ein stor pendkon som gjer at ein kan penskonere seg som 67 åring og deretter leve behagelig til ein blir 90. Men om ein kobbar berre to til tre dagar i veka som ung, så er det vell ikkje eit stort problem å jobbe ein dag i veka som 70-åring for å spe på minstepensjonen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs hva man gjør i de 37.5 timer, som spiller en rolle for om inntekten føles god nok eller ikke.

Jeg tror at borgerlønn med mulighet for å tjene penger utover det ville vært den beste måten å drive et samfunn på. Alt det fundamentale skal være dekket, så folk slipper å bekymre seg for det, og kan jobbe ut av lidenskap, talent, nødvendighet og interesse. En viss struktur må det vel være, men sånn som det drives i dag er ikke bærekraftig sett fra et psykologisk perspektiv. Det drives rovdrift på folks psyke. Fritt marked = Fritt vilt. Dog eat dog. Den sterkestes rett. Vi bør komme oss videre fra steinalderen.

Folk jobber ikke bare for penger. Som jeg har prøvd å komme frem til i den tråden om 100 millioner i vikinglotto: Hva gjør folk når de har oppnådd finansiell sikkerhet? Nevn 10 punkter. I de 10 punktene kommer det antageligvis frem skjulte drømmer, lidenskaper og talenter. Det er -dette- folk -egentlig- skal jakte på i livet sitt! Da blir livet meningsfylt for alle. Jeg tror mange psykologiske laster og lidelser er skapt kun av pengejag, og mange diagnoser satt av psykologer er temmelig trivielle sett i lys av denne innsikten.

Lenke til kommentar

Jeg tror at borgerlønn med mulighet for å tjene penger utover det ville vært den beste måten å drive et samfunn på. Alt det fundamentale skal være dekket, så folk slipper å bekymre seg for det, og kan jobbe ut av lidenskap, talent, nødvendighet og interesse. En viss struktur må det vel være, men sånn som det drives i dag er ikke bærekraftig sett fra et psykologisk perspektiv. Det drives rovdrift på folks psyke. Fritt marked = Fritt vilt. Dog eat dog. Den sterkestes rett. Vi bør komme oss videre fra steinalderen.

Så langt jeg har lest meg opp, så er mye av ideene til "FIRE-bevegelsen" å få kontroll og et meningsfult liv. Poenget er ikke å leve livet med en "paraply-drink" i handa resten av livet når en har spart opp nok :-)

En annen ide i bevegelsen er vel politisk - å utfordre det materielt orienterte samfunnet, der alle skal hige etter mest mulig materielt forbruk og hvor tulle-jobbing skal fylle opp mye av tiden. Og en elite sitter på toppene og er "sjefer" :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...