Odd R. Valmot Skrevet 31. desember 2018 Del Skrevet 31. desember 2018 Norsk veveteknologi skal revolusjonere elmotoren Lenke til kommentar
Populært innlegg M1PGLEQH Skrevet 31. desember 2018 Populært innlegg Del Skrevet 31. desember 2018 God ide! Kjekt å se at det er noen som tenker nytt! Lykke til! 10 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 31. desember 2018 Del Skrevet 31. desember 2018 Høyere effektivitet og lavere vekt er topp. Nye tanker fra et norskt foretak gjør jo dette ekstra spennende. Lykke til, blir spennende å se tester fremover. 2 Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 31. desember 2018 Del Skrevet 31. desember 2018 20 Nm kontinuerlig trekkraft? Holder jo knapt til en el-sparkesykkel det.... 1 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 31. desember 2018 Del Skrevet 31. desember 2018 Hadde kanskje trodd at TU.no ville komme med en "Godt nyttår" kjære lesere, idet vi passerte 2018.....Men nei. Godt Nyttår!!! Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 20 Nm kontinuerlig trekkraft? Holder jo knapt til en el-sparkesykkel det.... Det er ca 10% av det en 3 liter Otto diesel uten turbo ville gitt (bensin ville ligge ca 50% over der igjenn) Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 20 Nm kontinuerlig trekkraft? Holder jo knapt til en el-sparkesykkel det.... Det er ca 10% av det en 3 liter Otto diesel uten turbo ville gitt (bensin ville ligge ca 50% over der igjenn) "Ifølge Selnes vil serien dekke ytelser fra 10W til 10kW, opp til 20Nm kontinuerlig dreiemoment og med en virkningsgrad opptil 95 prosent." ...fra 10W til 10kW... ..10kW..! Lenke til kommentar
MortenL Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Jeg har alltid tenkt at slike vindinger også trenger et godt forankningspunkt når de magnetiske kreftene gjerne ønsker at den skal bevege seg, men ja, det kan sikkert epoxy ta seg av, men et sted må den også overføre kreftene via div innfestningsanordninger, fram til motorfeste. Kanskje dette må veves fast i selve motorkroppen? 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Jeg har alltid tenkt at slike vindinger også trenger et godt forankningspunkt når de magnetiske kreftene gjerne ønsker at den skal bevege seg, men ja, det kan sikkert epoxy ta seg av, men et sted må den også overføre kreftene via div innfestningsanordninger, fram til motorfeste. Kanskje dette må veves fast i selve motorkroppen? Intet er nytt under solen, jernløse motorer har vært prøvd før. Og det er en grunn til at de ikke har større utbredelse enn de har. Det Alva presenterer her er i beste fall en forbedring av kjent teknologi. Langt ifra noen revolusjon. Og ettersom pris/ytelse er det vanligste seleksjonskriterie for elektromotor til generell bruk, så kan ikke Alva konkurrere på massemarkedet uten å, ganske enkelt, lage den billigste elmotoren. Dette er nok et eksempel på sprik mellom akademia og den virkelige verden. Akademiske miljø jobber ikke mot de behovene som den virkelige verden ønsker seg. Enten fordi de ikke vet hva den virkelige verden faktisk ønsker seg, eller fordi det vanlige "pris/ytelse/kvalitet" kriteriet er for kjedelig for akademikerne. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Det er ca 10% av det en 3 liter Otto diesel uten turbo ville gitt (bensin ville ligge ca 50% over der igjenn) Otto diesel? Jeg trodde diesel var Rudolf? 1 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Intet er nytt under solen, jernløse motorer har vært prøvd før. Og det er en grunn til at de ikke har større utbredelse enn de har. Det Alva presenterer her er i beste fall en forbedring av kjent teknologi. Langt ifra noen revolusjon. Og ettersom pris/ytelse er det vanligste seleksjonskriterie for elektromotor til generell bruk, så kan ikke Alva konkurrere på massemarkedet uten å, ganske enkelt, lage den billigste elmotoren. Dette er nok et eksempel på sprik mellom akademia og den virkelige verden. Akademiske miljø jobber ikke mot de behovene som den virkelige verden ønsker seg. Enten fordi de ikke vet hva den virkelige verden faktisk ønsker seg, eller fordi det vanlige "pris/ytelse/kvalitet" kriteriet er for kjedelig for akademikerne. Intet nytt i kommentarfeltet heller. Fremdeles kommenteres det flittig av folk som ikke engang har tatt seg bryet med å lese artikkelen før de tar til tastaturet. Samtlige av de punktene du klager på her er grundig adressert i artikkelen. Hadde du tatt deg bryet med å lese den først ville du sett det. Endret 2. januar 2019 av Benny Flaggstang 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Intet nytt i kommentarfeltet heller. Fremdeles kommenteres det flittig av folk som ikke engang har tatt seg bryet med å lese artikkelen før de tar til tastaturet. Samtlige av de punktene du klager på her er grundig adressert i artikkelen. Hadde du tatt deg bryet med å lese den først ville du sett det. Intet er nytt i kommentarfeltet, det har du helt rett i. Debattpolitiet driver også business as usual. Jeg har lest artikkelen, det betyr ikke det samme som at jeg aksepterer alle påstander artikkelen presenterer, som korrekt. Hvis du, din skarpsindige jævel, har oppdaget punkter der jeg og artikkelen avviker fra hverandre, så har du nettopp oppdaget de punktene der jeg mener artikkelen tar feil. Velkommen til debatt! Det er derfor vi er her Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Intet er nytt i kommentarfeltet, det har du helt rett i. Debattpolitiet driver også business as usual. Jeg har lest artikkelen, det betyr ikke det samme som at jeg aksepterer alle påstander artikkelen presenterer, som korrekt. Hvis du, din skarpsindige jævel, har oppdaget punkter der jeg og artikkelen avviker fra hverandre, så har du nettopp oppdaget de punktene der jeg mener artikkelen tar feil. Velkommen til debatt! Det er derfor vi er her Det var en diskré måte å legge standarden. Ok, kanskje du har lest teksten. Men du viser tydelig at du ikke har forstått den. Du skriver; «jernløse motorer har vært prøvd før. Og det er en grunn til at de ikke har større utbredelse enn de har.» I artikkelen er det minst 3 avsnitt som beskriver dagens jernløse motorer, hvilke utfordringer de har, hvorfor de har liten utbredelse og hvor de brukes. I tillegg er det nøye beskrevet hva som skiller denne fra de som alt eksisterer. Du skriver; «Det Alva presenterer her er i beste fall en forbedring av kjent teknologi. Langt ifra noen revolusjon.» I artikkelen står; «Ideen om en liknende type statorkonstruksjon er ikke ny, men det ser ut som om dette selskapet har funnet en smart måte å løse utfordringen på...» Videre står det utdypende at det ikke er teknologien i seg selv som er revolusjonerende, men produksjonsmetoden. Det står til og med ganske godt beskrevet hvorfor. Du skriver; «Og ettersom pris/ytelse er det vanligste seleksjonskriterie for elektromotor til generell bruk, så kan ikke Alva konkurrere på massemarkedet uten å, ganske enkelt, lage den billigste elmotoren.» I artikkelen står; «De fleste som utvikler produkter med integrerte elmotorer vet hvor viktig motorene er for ytelsen til systemet. Mange velger billige motorer fra Kina, men vi satser i den andre enden av markedet, der ytelse er viktigere enn pris». De har konkret og med vilje spisset seg mot et nisjemarked, ikke massemarkedet. Så igjen er det ingen avvik mellom det du klager over og det som alt er adressert. Ingenting av det du sutrer over avviker fra det som alt er nøye beskrevet og omtalt. Men, som sagt; Intet nytt i kommentarfeltet. Forståsegpåere slår inn åpne dører og påstår bastant at de var låst. Så lager de god stemning ved å kalle hverandre for jævler, både med og uten smilefjes. Alt som før, med andre ord. Endret 2. januar 2019 av Benny Flaggstang 3 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Så hvis jeg er uenig med artikkelen, så er problemet at jeg ikke har lest artikkelen? Hvis jeg er enig med artikkelen, så er problemet at jeg ikke har forstått artikkelen? Har jeg tolket deg riktig? Kan du kanskje utdype litt mere? Jeg klarer ikke å se hva du ønsker deg fra debatten, utfra det du skriver her. Og apropos slå inn åpne dører: føler du at døren du selv slår på, var låst? Og hvorden mener du ditt eget bidrag påvirker debattens stemning? Endret 2. januar 2019 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Så hvis jeg er uenig med artikkelen, så er problemet at jeg ikke har lest artikkelen? Hvis jeg er enig med artikkelen, så er problemet at jeg ikke har forstått artikkelen? Har jeg tolket deg riktig? Kan du kanskje utdype litt mere? Jeg klarer ikke å se hva du ønsker deg fra debatten, utfra det du skriver her. På ingen måte. Det er selvfølgelig legitimt å være uenig med artikkelen. Men du ytrer ikke uenighet med artikkelen. Det er her du viser din manglende forståelse for innholdet. De sier "Dette er et problem i dag, men vi har løst det problemet ved å gjøre det slik." og så kommer du med "Det her er bare tull, for det er et problem i dag!". Det er ikke å argumentere uenighet. Det er å si at artikkelen tar feil fordi den har rett. Det er rett og slett en selvmotsigelse. Som elkraftingeniør håper jeg du har større faglig kompetanse på elmotorer enn meg, men her går det ikke på det el-faglige. Her er problemet resonneringsevne og at du legger til grunn premisser for din argumentasjon som artikkelen allerede har forklart ikke er tilstede. Derfor faller hele bunnen ut av argumentasjonsrekken din. Jeg har hatt ordskifte med deg tidligere og du har over lengre tid vist at du har problemer med slike resonnement så jeg avslutter her. 2 Lenke til kommentar
Vidar Øierås Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Når jeg ser på viklemetoden, så kan kanskje den gjøres enklere og rimeligere. I RC-verden har jeg vært borti børsteløse motorer der viklingene i statoren rett og slett er tre etterfølgende og sammenhengende spoler, og er tiltet over ende og gjort helt flate. Så formet som en sylinder rundt en sylindrisk laminert eller sintrert jernkjerne. Magnetene i rotoren er konfigurert som halbach-array som tvinger all magnetisme inn mot viklingene. Jernpulverkjerner leder ikke strøm, så man unngår i stor grad hysteresetap og virvelstrømmer i kjernen. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Når jeg ser på viklemetoden, så kan kanskje den gjøres enklere og rimeligere. I RC-verden har jeg vært borti børsteløse motorer der viklingene i statoren rett og slett er tre etterfølgende og sammenhengende spoler, og er tiltet over ende og gjort helt flate. Så formet som en sylinder rundt en sylindrisk laminert eller sintrert jernkjerne. Magnetene i rotoren er konfigurert som halbach-array som tvinger all magnetisme inn mot viklingene. Jernpulverkjerner leder ikke strøm, så man unngår i stor grad hysteresetap og virvelstrømmer i kjernen.For 18 år siden eller så kjøpte eg en leike der med en PWM enhet (trur eg) på størrelse med en fyrstikkeske rutet 300 A (400 som brems) fra et par pakker med 7,6 V Cadmium batteri. Og det bare med 3 små kjøleribber. Var en aha opplevelse Endret 2. januar 2019 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Otto diesel? Jeg trodde diesel var Rudolf?Her en topp ti snutt...., følelse. (Muligens saktegående 2-takter fra Honda på 300 ccm)https://m.youtube.com/watch?v=nm5wQvAuaVE Endret 2. januar 2019 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 (endret) På ingen måte. Det er selvfølgelig legitimt å være uenig med artikkelen. Men du ytrer ikke uenighet med artikkelen. Det er her du viser din manglende forståelse for innholdet. De sier "Dette er et problem i dag, men vi har løst det problemet ved å gjøre det slik." og så kommer du med "Det her er bare tull, for det er et problem i dag!". Det er ikke å argumentere uenighet. Det er å si at artikkelen tar feil fordi den har rett. Det er rett og slett en selvmotsigelse. Som elkraftingeniør håper jeg du har større faglig kompetanse på elmotorer enn meg, men her går det ikke på det el-faglige. Her er problemet resonneringsevne og at du legger til grunn premisser for din argumentasjon som artikkelen allerede har forklart ikke er tilstede. Derfor faller hele bunnen ut av argumentasjonsrekken din. Jeg har hatt ordskifte med deg tidligere og du har over lengre tid vist at du har problemer med slike resonnement så jeg avslutter her. Kan du ikke svare på mitt spørsmål om hva du ønsket å oppnå med ditt eget bidrag til debatten? Mener du at den døren du selv slår inn, er låst? Syns du at du selv bidrar til positiv stemning i debatten? Eller er du selv skyldig i akkurat det samme som du anklager meg for? Endret 3. januar 2019 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Her en topp ti snutt...., følelse. (Muligens saktegående 2-takter fra Honda på 300 ccm) https://m.youtube.com/watch?v=nm5wQvAuaVE Trailsykkel. Ikke helt min greie, men imponerende prestasjon av alle tre apekattene. De løpende, og han med hjul 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå