Gå til innhold

Treg Airport Extreme 5.gen?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nylig flyttet inn i et rekkehus der vi har en 50/50 fiberlinje fra Telenor.

Oppsettet jeg har er fiber inn i modem, kabel fra modem til veggkontakt i teknisk rom og kabel fra veggkontakt i 2.etg til Airport.

 

Når jeg sitter i nærheten av routeren så måler jeg lett 50/50 på mobilen (speedtest appen).

 

Likevel så oppleves surfing og streaming noe tregt.. typ scrolling gjennom Instagram og nettsider, det virker som at det ikke laster like fort som en 50 linje burde gjøre.

 

Er det noen innstillinger jeg har oversett inne på routeren? Det er hovedsakelig to mobiler og en Samsung TV som bruker nettet. TVen streamer forsåvidt Netflix og YouTube bra nok, bare mobilene som virker trege.

 

Hjelp?:p router har siste fw. Noe sier meg at det ikke vil hjelpe å bytte router?

Noen andre som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Prøv med kablet tilkobling, først direkte i modem, så i router, og se om det er forskjell. Extreme 5. gen har god ytelse, men feil kan forekomme med all elektronikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Merket egentlig ikke store forskjellen ved kablet oppkobling, annet enn at jeg måler mindre tap av hastigheten. Det virker som at det, over trådløst, blir skikkelig sirup i en kort periode, før det blir raskt igjen. Dette gjentar seg i et uregelmessig mønster.

Er det samme resultat fra Extreme og direkte i modem?

Lenke til kommentar

Jeg blir ikke klok på den routeren.

 

Prøvd trådløst på to maskiner.

Prøvd kablet via AE på to maskiner.

Prøvd kablet via fiberboks på to maskiner.

 

Kablet viser ca 50/50, samme gjør trådløst hvis jeg sitter rett ved router.

Men plutselig, så får man sånne dipper som på vedlagt bilde, trådløst.

 

Dette er mest merkbart på bærbar og telefon. TVen kan streame Netflix i flere timer uten å falle ut :p

post-60576-0-05663900-1547067246_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Får du dippene bare på trådløst? Ikke kablet hverken til modem eller Extreme? Er det forskjell om du er tilkoblet 2,4 eller 5 GHz WiFi (gi nettene egne navn mens du tester, så har du kontroll på hva du er tilkoblet)?

 

Husk at 5. gen Extreme er snart 8 år gammel (siden release), så det kan jo være at den ikke er 100 % lenger. Har du en annen router du kan prøve? Regner med at du har resatt den til fabrikkinnstillinger og satt den opp på nytt, og at den har nyeste software fra Apple?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...