Gå til innhold

USA/Bush skepsis


Anbefalte innlegg

Det ble levert inn forslag til nobelkomiteen om at Bush og blair sammen skulle få fredsprisen. Desverre fikk de den ikke, hvilket de hadde fortjent.

Så det å starte en krig og drepe masse uskyldige gjør at man fortjener en FREDSPRIS? Kan noen her på dette forumet forklare meg hvordan man får en FREDPRIS ved å drepe folk? Eller er det bare jeg som ikke har lært hva ordet FRED betyr?

 

Det at du mener at disse to fortjener den er greit nok men har du virkelig noen argumenter FOR det, noe som skulle tilsi at de virkelig fortjente den? For jeg har et veldig godt argument for at de ikke fikk den (les ovenfor)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har misforstått litt... Uansett hvor mye fred man skaper så blir det et STORT paradoks å gi en fredspris til to stykker som starter en krig for å skape fred. Litt av poenget med denne prisen er å gi heder og ære til folk som gjør noe bra for andre/verden med fredelige virkemidler.

 

Det at noen i det hele tatt leverte inn B&B som forslag til nominasjon er for meg komplett uforståelig. Sikkert noen USA-elsker på lik linje med deg tenker jeg!

Lenke til kommentar

Følgende ikke helt fredelige personer har fått Nobels Fredspris:

 

* Theodore Roosevelt, amerikansk president, invaderte før han ble president Cuba

* Thomas Woodrow Wilson, ledet USA gjennom 1. verdenskrig

* Henry Kissinger, vel...vel...vel...

* Anwar Al-Sadat, egyptisk leder, førte krig mot Israel

* Menachem Begin, israelsk leder, førte krig mot Egypt

* Yasser Arafat, motstandsleder, advokat for bruk av terror

 

Men ingen av disse fikk fredsprisen for å starte krig, bare for å avslutte eller megle fred...

Lenke til kommentar
Det blir sikkert betalt tilbake, men når man bruker så mange penger på å frigjøre Irak, da er det kanskje naturlig? Å vente?

Øhh, er det bare jeg som har misforstått her nå!

 

De har gjeld til FN fra flere år tilbake, faktisk så langt tilbake som 1990 om jeg ikke tar feil så du mener at pga at de "frigjorde" Irak så må de vente for de brukte så mye penger der? OMGLOL

 

Men som sagt, viss Saddam brøt så mange menneskerettigheter og drepte og torturerte så mange irakere og ble fjernet ifra makten da, bør ikke Bush og resten av folkene hans og fjernes ifra makten av det internasjonale samfunn da de bryter menneskerettigheter på Guantamo-basen? Eller er du virkelig så blind at du ikke ser dobbeltmoralen her JoachimR?

Lenke til kommentar
De starter en krig med et mål for øye. Å frigjøre å skape fred i Irak og i den nærmestliggende områder. For å få til dette, brukes masse penger på å sende ned freedom forces, som rykker inn og frigjør raskt, med minimalt tap av menneskeliv. Er ikke dette bra, så vet ikke jeg!

Freedom forces... mener du ikke en okkupasjonshær?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...