Gå til innhold

USA/Bush skepsis


Anbefalte innlegg

Skulle egentlig svare på noe, men så ble det helt off topic, så jeg poster det i egen jeg.

 

Hvem kan stoppe USA fra å tappe Iraq fullstendig for olje om de, mot formodning, skulle ønske det?

 

Jeg er glad USA er såpass demokratiske som de er. Og det er et urovekkende tegn at de overkjørte FN i Iraq spørsmålet, og med dette svekket resten av det internasjonale samfunn.

 

Det er alltid farlig når man har en så stor makt, og ingen motvekt. Vi er helt avhengig av at det er fornuftige mennesker som styrer landet, derfor er det mange som ikke liker at en krigshisser av typen Bush er ved makta.

 

Skjønner godt folk som er skeptiske til USA/Bush, men at andre folk igjen ikke ser noen som helst problemer ved dette skjønner jeg derimot ikke.

 

Det som har skjedd i det siste illustrer jo hvor lite vi har å stille opp med om USA finner ut at de f.eks. skal fjerne Saddam fra makten. FN og det internasjonale samfunn mente han ikke var en umiddelbar fare for USA eller naboland, og at 'pre-emptive strike', som Bush administrasjonen lanserte, ikke var nødvendig. Brydde Bush seg om det? Jeg fulgte med daglig hva som skjedde i denne perioden, og jeg må si jeg er skremt.

 

Og når man i tillegg har typer som Wolfowitz i kulissene, som mener at ikke under noen omstendigheter må det tillates at en annen stormakt får grobunn i verden, og at internasjonale organ ikke må få innflytelse på USA's politikk osv., så hjelper ikke det USA's sak.

 

Å ha en pitbull er greit det, så lenge du har kontroll på den. Og akkurat nå får den gå fritt.. vi får bare håpe den ikke finner ut at beinet vårt ser fristende ut, eller at den opplever som det minste truende. Da er det ikke mye som står mellom oss og dens vasse tenner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden middelalderen har ingen stormakt fått dominere alene i Europa eller områder kontrollert av Europa. Skulle USA vokse seg for mektige vil andre stater slutte seg sammen mot USA. Det ville være en dårlig situasjon preget av ny opprustning, propaganda, mer overvåking av egne innbyggere et.c, men USA ville ikke få dominere. USA vil aldri gå til krig i Europa. Vi er mye flinkere enn amerikanerne til å slå folk (primært oss selv) ihjel...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
hvis det hadde vært noe som het Nobels Krigspris, kunne jeg skjønt at du nevnte dem. Litt rart at det ikke finnes det egentlig..

Hum, jepp. Ja til en Nobels krigspris - 10.000.000 kroner til den som starter den mest spektakulære og underholdende krigen! :D

Lenke til kommentar

Vanlig det, man har en rettferdighetssans fra man er omtrent 3-31/2 og denne bærer man med seg og lar seg påvirke av når man velger standpunkter og ideologi. Så en dag forstår man at "den rette lære" ikke henger på greip, den er inkonsekvent og har akkurat like urettferdige konsekvenser som alle andre ideologier, og AT VERDEN ER URETTFERDIG. Så velger man en ideologi som preker de stikk motsatte løsninger og gir opp i forhold til urettferdighet. Man forherdes.

 

Imidlertid kan ingen ideologi gi rettferdighet av seg selv. Hvis man ikke lar hjertet og følelsene korrigere ideologienes og systemenes lovmessige handlingsbud, gjenstår kun maskinmessig eksekvering av ideologiens/systemts kost/nyttefunksjonsmaksimering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...