MinDiskusjon Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Hei. 2013 Audi A6 allroad 3.0tdi 204hk S-tronic gear, 220000km. Bilen har begynt å nykke litt under køkjøring (rundt 10-20km/t) i det jeg gasser. Ellers er den perfekt. Må den flushes? Hvilken type og hvor mye olje går det? Hva er normal pris for dette på verksted? Takknemlig for seriøse svar :-) Lenke til kommentar
MinDiskusjon Skrevet 30. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) . Endret 6. januar 2019 av MinDiskusjon Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 S-tronic girkasse er en manuell girkasse (som skifter automatisk) med faste oljebytte intervaller på hver 60k iht fabrikkens service plan. Flushing av en girkasse er forbeholdt en automat kasse med converter som man må bytte olje ved høytrykk. Ved 220 tusen og hvis bilen har fulgt service heftet for oljeskift på kassen så mistenker jeg at det er dobbeltmassesvinghjulet som har begynt å takke for seg. Nytt kjøpes feks fra Darkside til en rimelig penge, men arbeidet er nok det som er mest kostbart. 1 Lenke til kommentar
MinDiskusjon Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2019 Oi, hørtes kostbart ut. Har du en link til delen? Og ca hvor mange timers arbeid? Lenke til kommentar
joka Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 bytte svinghjul på verksted... regn med 30.000 + på den bilen en annen vanlig feil på de motorene er "manifold swirl flap" og kan gi slike symtomer som din bil har. koster noen 100 lapper de ser slik ut: https://www.ebay.com/itm/AUDI-2-7-3-0-TDI-INTAKE-MANIFOLD-REPAIR-Set-A4-A5-A6-Q5-Q7-059129711-059129712/292819590268 Lenke til kommentar
MinDiskusjon Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2019 Ok. Var innom Møller i dag, de anbefaler å bytte olje først. Håper det kan være så enkelt... Er det mye arbeid å bytte "manifold swirl flap"? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Ok. Var innom Møller i dag, de anbefaler å bytte olje først. Håper det kan være så enkelt... Er det mye arbeid å bytte "manifold swirl flap"? Er det 10 tusen eller 100 tusen km siden dette ble gjort sist? For å få en bedre indikasjon på om det er svinghjulet kan du kjøre bilen i lav hastighet på et høyt gir og gi gass. Lenke til kommentar
MinDiskusjon Skrevet 3. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2019 Hei igjen. Det skal vel utføres på hver 60´km, men er 100´siden nå. Har forsøkt som du sier, i et høyt gir. Men skjer ikke da. Grunnen til det, er at ristingen kommer kun på veldig lave turtall, under 1050rpm. Og det klarer jeg ikke å gire manuelt til. Mao, dette skjer når jeg kjører i D2/M2 og revers, helst i oppoverbakke, for da er det litt motstand. Hører også en slags skrapelyd idet jeg slipper bremsen i revers. Ingen forskjell på varm og kald motor. Stemmer det at S-tronic ikke trenger flushing? Bilen skal på service på Meca i morgen. De sier at de flusher, men åpner ikke for å sjekke magneter. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Flushing er et vidt begrep. S-tronic skal ikke flushes slik som man gjør med en automatgirkasse som har converter. Den har vanlig oljeskift hvor man tapper ut gammel olje og fyller på ny. I tillegg byttes det filter. Samme prosess som beskrevet her; https://www.audizine.com/forum/showthread.php/743933-B8-S4-Complete-DSG-Maintenance-Service-amp-Sport-Differential-Service-DIY Merk det anbefales også å bytte differensial olje hver 150k. Lenke til kommentar
MinDiskusjon Skrevet 3. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2019 Takk for svar! Har bestilt skifte av diffolje i morgen. Håper selvsagt på det beste... Lenke til kommentar
Bangen86 Skrevet 16. august 2020 Del Skrevet 16. august 2020 Hvordan gikk dette..? Holdt det med et oljeskift, eller måtte det mer til..? Har damme symptom på min q5 med 218km Lenke til kommentar
Joeyb Skrevet 24. november 2020 Del Skrevet 24. november 2020 Samme symptomene på en 2012 3.0tdi 245 hk som har gått snart 180000 startet med litt risting som kom og gikk. Måtte bytte svinghjul. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå