Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Flushe S-tronic gearkasse


Anbefalte innlegg

Hei.

2013 Audi A6 allroad 3.0tdi 204hk S-tronic gear, 220000km. Bilen har begynt å nykke litt under køkjøring  (rundt 10-20km/t) i det jeg gasser. Ellers er den perfekt. Må den flushes? Hvilken type og hvor mye olje går det? Hva er normal pris for dette på verksted?

Takknemlig for seriøse svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S-tronic girkasse er en manuell girkasse (som skifter automatisk) med faste oljebytte intervaller på hver 60k iht fabrikkens service plan.

 

Flushing av en girkasse er forbeholdt en automat kasse med converter som man må bytte olje ved høytrykk.

 

Ved 220 tusen og hvis bilen har fulgt service heftet for oljeskift på kassen så mistenker jeg at det er dobbeltmassesvinghjulet som har begynt å takke for seg.

 

Nytt kjøpes feks fra Darkside til en rimelig penge, men arbeidet er nok det som er mest kostbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Var innom Møller i dag, de anbefaler å bytte olje først. Håper det kan være så enkelt...

Er det mye arbeid å bytte "manifold swirl flap"?

 

Er det 10 tusen eller 100 tusen km siden dette ble gjort sist?

 

For å få en bedre indikasjon på om det er svinghjulet kan du kjøre bilen i lav hastighet på et høyt gir og gi gass.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Det skal vel utføres på hver 60´km, men er 100´siden nå. Har forsøkt som du sier, i et høyt gir. Men skjer ikke da. Grunnen til det, er at ristingen kommer kun på veldig lave turtall, under 1050rpm. Og det klarer jeg ikke å gire manuelt til. Mao, dette skjer når jeg kjører i D2/M2 og revers, helst i oppoverbakke, for da er det litt motstand. Hører også en slags skrapelyd idet jeg slipper bremsen i revers. Ingen forskjell på varm og kald motor.

 

Stemmer det at S-tronic ikke trenger flushing? Bilen skal på service på Meca i morgen. De sier at de flusher, men åpner ikke for å sjekke magneter.

Lenke til kommentar

Flushing er et vidt begrep.

 

S-tronic skal ikke flushes slik som man gjør med en automatgirkasse som har converter.

 

Den har vanlig oljeskift hvor man tapper ut gammel olje og fyller på ny. I tillegg byttes det filter.
 

Samme prosess som beskrevet her;

https://www.audizine.com/forum/showthread.php/743933-B8-S4-Complete-DSG-Maintenance-Service-amp-Sport-Differential-Service-DIY

 

Merk det anbefales også å bytte differensial olje hver 150k.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...