Gå til innhold

Føder norske kvinner for få barn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er feministisk med det? Hva ville du kalt det. Det er jo formålet, å skape nok fremtidige skattebetalere til at velferdsstaten går rundt. Ikke at kvinnene skal bli lykkelige av det, men at det fødes flere barn...

Geir :)

Det er et kyniskt utrykk med den hensikt å vekke avsky, og de som bruker slik retorikk har nok dette i bakhodet. Jeg forholder meg til Maslows behovspyramide hvor det å få barn ligger på nivå 1 (fysiologiske) og stat kommer på nivå 2 (sikkerhet). Du brukte også "En mann kan ikke fortelle hva en kvinne kan gjøre" som også er feministisk retorikk, dette er identitetspolitikk, for meg så spiller det ingen rolle hvem som kommer med argumentet for det er argumentet som er det viktigste.

Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg å bruke "knulle", men jeg forstår at preferanser varierer i henhold til den hensikt man har når man snakker om denne aktiviteten.

Hvordan vil du ha referert til dette?

Sex forekommer 2 ganger i Maslows behovspyramide, en gang på første nivå i den hensikt til å formere seg, og igjen på tredje nivå i den hensikt å enten å etablere eller å forsterke ett forhold mellom to mennesker. Men ordet knulle faller under kategorien fetisj og er "soft core bdsm" ex: Å knulle noen= erklære dominanse, og Å bli knullet= bli dominert, og ordet knulle gjør det også skittent og vulgært.

Lenke til kommentar

Det er en skammelig Åpenbar & Enorm forskjell mellom å stoppe/bremse innvandring, og å slakte uskyldige mennesker.

Nja nå handler denne tråden om at Erna helst vil at (etnisk) norske kvinner bør få flere barn ... og plakaten over handler om akkurat samme "problematikken"

Det er en ganske åpenbar forskjell mellom Nazi-Tyskland og Dagens siviliserte verden.

Ja ... vi lever nå i en nasjonalsosialistisk paradis uten hat mot jøder, idag hater vi muslimer isteden.

Nazi-Tyskland var langt mer enn nasjonalistisk, det er ikke noe feil å være en nasjonalist, Synger du Norges nasjonalsangen så er du stolt av nasjonalstaten Norge, det er veldig normalt.

Ja, og de aller fleste i sovjetunionen elsket kommunismen ... tross alt de hadde blitt opplært til det i statlige barnehager og skoler.

Nazi-Tyskland var eneveldig styrt av ett monster, det er ikke en realitet lenger, det er ikke mulig.

Norge er styrt av ett demokratisk valgt eneveldig monster.

Idag kan du protestere fritt, det er derfor det er så farlig å begrense Ytringsfriheten som england og mange andre land gjør mot komikere og andre.

Hvorfor inkluderer du ikke Norge?

Det tyske folk den gang, var gjennomsnittlig monstre, og det vet dagens tyskere. De fleste soldater ville ikke fulgt ordrene Hitler ga, personlig ville jeg heller drept Hitler og risikere å dø selv enn å la han regjere, eller nektet ordre som er ansett som urimelige, som man idag har rett til å gjøre.

Norske soldater bombet Libya nylig ... kan ikke si at jeg husker noen ordrenekt.

En normal person adlyder ikke ordre om å slakte 50 uskyldige kvinner og barn. https://goo.gl/WNDHnt

https://www.prisonexp.org/

Det læres idag i Tyskland ''Never again'' ''We will never forget''

Det har Norge glemt allerede.
Lenke til kommentar

Det er et kyniskt utrykk med den hensikt å vekke avsky, og de som bruker slik retorikk har nok dette i bakhodet.

Jeg brukte det ikke for å vekke avsky, jeg brukte det fordi det mest nøyaktig beskriver hva det dreier seg om i den aktuelle saken: Å produsere flere skattebetalere. Alle andre gode grunner til å få barn ser ut til å være sekundære. Og, siden problemstillingen er blitt aktuell, sekundære også for de kvinnene som ikke får barn. (Og kanskje for mennene også, om vi dukker dypere ned i materien.)

Jeg forholder meg til Maslows behovspyramide hvor det å få barn ligger på nivå 1 (fysiologiske) og stat kommer på nivå 2 (sikkerhet). 

Nei, det er sex som ligge på nivå 1. Ikke å få barn. Maslow gjør sex til en ren og dyrisk primærdrift, ala flyktningens "knulle". Selvrealisering derimot, inklusive å finne en livsledsager og å få etterkommere, er derimot det siste nivået hos Maslow...

Du brukte også "En mann kan ikke fortelle hva en kvinne kan gjøre" som også er feministisk retorikk, dette er identitetspolitikk, for meg så spiller det ingen rolle hvem som kommer med argumentet for det er argumentet som er det viktigste.

Du må nesten vise meg hvor jeg sa det. Jeg leter etter det, men ser det ikke i farten. Derimot sa jeg følgende:

"Skal kvinnene velge morsrollen er det en erkjennelse de må komme til selv. Og jeg er slett ikke sikker på om den biologiske klokken vile være uenig i valget når det kommer til et stykke. Men jeg er sikker på at det ikke er mitt valg som mann å gjøre for dem."

Det betyr ikke at en mann ikke kan ha meninger om kvinner og gi uttrykk for dem, det betyr at den personen det gjelder - i dette tilfellet den enkelte kvinnen - må få ta det endelige valget. Det er de som må bestemme at morsrollen er det beste for dem, og faktisk velge morsrollen.  Så kan vi sitere Maslow til krampa tar oss, det er allikevel ikke vårt valg å gjøre...

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sex forekommer 2 ganger i Maslows behovspyramide, en gang på første nivå i den hensikt til å formere seg, og igjen på tredje nivå i den hensikt å enten å etablere eller å forsterke ett forhold mellom to mennesker. Men ordet knulle faller under kategorien fetisj og er "soft core bdsm" ex: Å knulle noen= erklære dominanse, og Å bli knullet= bli dominert, og ordet knulle gjør det også skittent og vulgært.

Hyggelig med gratis amatør-psykoanalyse på morgenkvisten ... dog du besvarte ikke spørsmålet.

C4JUHZJWEAAIlWu.png

Lenke til kommentar

Nei, det er sex som ligge på nivå 1. Ikke å få barn. Maslow gjør sex til en ren og dyrisk primærdrift, ala flyktningens "knulle". Selvrealisering derimot, inklusive å finne en livsledsager og å få etterkommere, er derimot det siste nivået hos Maslow....

Her er det mange som er uenig med deg, der i blant jeg. Du nok feil på at det å finne en livsledsager og få etterkommere ligger på nivå 5. Nivå 3 er for sosiale behov og der kan jeg være enig at en livsledsager holder til. De to øverste nivåene er for "luksus" behov, som f.eks selvrealisering som er det øverste som du korrekt nevner (en '69 Mustang i garasjen hadde ikke vært dumt). Forøvrig så sier vårt dyriske instikt att vi må formere oss. Om noen kaller det å knulle, så hva? Kjært barn har mange navn.

Forøvrig så tar jeg ikke feil jeg beskrev hva jeg legger i ordet "knulle", det er en fetisj for noen og den fetisjen har ett navn som jeg ikke husker for øyeblikket. Det var bare en "gotcha" post fra hans side, barnslig synes jeg.

Resten av debatten er total uintresant for meg, det blir en tolknings oppgave i seg selv hvor du kan benekte eller bekrefte så mye du ønsker. For man vil som regel tolke ting ut i fra sitt eget ideologiske perspektiv.

Lenke til kommentar

Her er det mange som er uenig med deg, der i blant jeg. Du nok feil på at det å finne en livsledsager og få etterkommere ligger på nivå 5. Nivå 3 er for sosiale behov og der kan jeg være enig at en livsledsager holder til. 

Tja. Nivå 3 omfatter sosiale forbindelser, som ikke er å lage barn, men at barn og voksne har familie og venner. Og det omfatter intimitet, altså noen å være intime med.

Nivå 5 inkluderer å skaffe seg en livsledsager (mate acquisition) og foreldrerollen (parenting). (Ifølge Lambert Deckers.)

Så da har vi tre nivåer hvor dette fordeler seg:

1. Behovet for sex, den primære driften. Som riktignok gjerne førte til barn før vi oppfant prevensjon.

3. Intimitet og samhørighet, som er sosiale behov.

5. Samlivspartnere og barn, som er en måte å realisere seg på når du kommer så langt, i stor grad kulturelle behov.

Det er i grunnen naturlig i dagens samfunn, at vi føler at vi må ha oppnådd noe (nivå 4) før vi går hen og stifter familie. Og med stigende krav til selvrealisering blir det å føde barn utsatt. I land der jenter ikke skal realisere seg får de selvsagt barn mye tidligere, gjerne så snart de er kjønnsmodne.

Du må selvsagt gjerne være uenig. 

Forøvrig så sier vårt dyriske instikt att vi må formere oss.

Vårt dyriske instinkt sier at vi må ha sex. Fordi sex har som resultat at formerer oss og ikke dør ut. Men fordi vi er mer enn instinkter kan vi i dag tilfredstille det behovet uten at det blir barn av det. Evolusjonen har ikke helt rukket å gjøre noe med det paradokset. Og derfor føler Erna Solberg at hun må ta ansvar. 

Resten av debatten er total uintresant for meg,...

Da foreslå jeg at vi gir oss der. Eventuelt etter ditt neste svar: Du må gjerne få det siste svaret hvis du trenger det. :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Da foreslå jeg at vi gir oss der. Eventuelt etter ditt neste svar: Du må gjerne få det siste svaret hvis du trenger det. :)

Jeg tror du missforstår hva jeg mener med "resten av debatten", men jeg trenger ikke siste ord, men i dette tilfellet så er det visse ting som er feil i dine påstander og din forståelse av Maslows behovspyramide. Og jeg håper å gjøre ting klart.

Tja. Nivå 3 omfatter sosiale forbindelser, som ikke er å lage barn, men at barn og voksne har familie og venner. Og det omfatter intimitet, altså noen å være intime med.

Du har helt rett, vårt behov for å reprodusere oss er på nivå 1, men for å gjøre ting klart kan vi jo ta alle nivåene.

N1: Dyriske instinkter og overlevelse.

N2: Sikkerhet.

N3: Sosiale og intime behov.

N4: Aksept/annerkjennelse.

N5: Selvrealisering.

De 3 nedre områdene (N1-N3) er nødvendigheter til varierende grad og hvor de to øverste (N4 og N5) er luksus nivåer. Mennesker har forskjellige behov for hvert lag i pyramiden og høyere man kommer jo mer varierer det fra individ til individ.

Nivå 5 inkluderer å skaffe seg en livsledsager (mate acquisition) og foreldrerollen (parenting).

De som gjør dette faller inn i følgende kategorier: Gold digger (F), Trophy Wife (M), Substitue life (U). Nivå 5 er ego (selvrealisering) og av de 3 er "substitute life" den værste hvor en av foreldrene enten kona eller mannen legger urimelige krav på avkommet (skjønnhetskonkuranse for jenter og høy utdannelse på guttene) og prøver å leve ett liv igjennom barnet, ett liv de aldri fikk (kansje).

Det er også resurser inne i bildet for å nå nivå 5 på maslows pyramide, dvs mer resurser du har jo mer kan du realisere deg selv og det er de med mest resurser er de som får minst antall barn.

Det er i grunnen naturlig i dagens samfunn, at vi føler at vi må ha oppnådd noe (nivå 4) før vi går hen og stifter familie. Og med stigende krav til selvrealisering blir det å føde barn utsatt. I land der jenter ikke skal realisere seg får de selvsagt barn mye tidligere, gjerne så snart de er kjønnsmodne.

Jeg har hørt endel grimme historier om hva gutter går igjennom i slike land, som f.eks Afganistan og skjebnen til jenter som blir giftet bort som 9 åringer i dette landet er å foretrekke frem for skjebenen til guttene (søkeord om du er intresert: Dancing boys in Afganistan), så disse jentene får en relativ god behandling og de er relativt sikre. PS jeg forsvarer ikke barnebruder, om noe så fordømmer jeg det på det sterkeste, men jeg har total avsky for hva de gjør med de små guttene.

Du må selvsagt gjerne være uenig.

Selvfølgelig er jeg uenig.

Vårt dyriske instinkt sier at vi må ha sex. Fordi sex har som resultat at formerer oss og ikke dør ut. Men fordi vi er mer enn instinkter kan vi i dag tilfredstille det behovet uten at det blir barn av det. Evolusjonen har ikke helt rukket å gjøre noe med det paradokset. Og derfor føler Erna Solberg at hun må ta ansvar. 

Våre dyriske instinkter sier også at vi må ta vare på våre barn, og som jeg skrev i svaret til skatteflyktning så er sex også med på å etablere forhold eller å forsterke allerede eksisterende forhold, og vi er ikke det eneste dyret som gjør dette. Dette er en adferd som er observert hos noen delfin arter og hos noen typer apekatter.

Hva Erna mener må man nesten spørre Erna om.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar

Jeg tror du missforstår hva jeg mener med "resten av debatten", men jeg trenger ikke siste ord, men i dette tilfellet så er det visse ting som er feil i dine påstander og din forståelse av Maslows behovspyramide. Og jeg håper å gjøre ting klart.

Hvis du er en ekspert på Maslow så gir jeg meg gjerne på det. Ulempen med internettdebatter er at man ikke vet hvem man diskuterer med. Er du utdannet i psykologi eller noe sånt? (Ikke at jeg oppfordrer til et autoritetsargument...)

Jeg er det så definitivt ikke. Men så har jeg da heller ikke trukket det ut av mitt eget lille hode. Kilden er Lambert Deckers, som referert i Wikipedia. Boka koster et par hundre dollar, så jeg er ikke sikker på om jeg skal kjøpe den for å fortsette denne debatten. Jeg forventer ikke at du skal det heller, med mindre du har den alt da...

Hvis ikke: La oss heller være uenige. 

Lenke til kommentar

Hvis du er en ekspert på Maslow så gir jeg meg gjerne på det. Ulempen med internettdebatter er at man ikke vet hvem man diskuterer med. Er du utdannet i psykologi eller noe sånt? (Ikke at jeg oppfordrer til et autoritetsargument...)

Nei, jeg er ikke utdannet i psykologi, og jeg har såvidt en ting imot psykologer generelt men hvorfor ville ikke være relevant i denne diskusjonen. Jeg liker internettdiskusjoner nettopp av den grunn att det er argumentet som teller og ikke personen.

Jeg er det så definitivt ikke. Men så har jeg da heller ikke trukket det ut av mitt eget lille hode. Kilden er Lambert Deckers, som referert i Wikipedia. Boka koster et par hundre dollar, så jeg er ikke sikker på om jeg skal kjøpe den for å fortsette denne debatten. Jeg forventer ikke at du skal det heller, med mindre du har den alt da...

Jeg hørte om Maslows behovspyramide for ett par år siden og fant en akademisk artikkel om den på nettet som forklarte den på den måten jeg tildels oppfatter den i dag siden jeg også helt sikkert lagt til egne oppfatninger og erfaringer til i senere tid.

Jeg tenkte også att jeg skulle avslutte denne lille diskusjonen med ett eksempel på en person som realiserte 5 laget i behovspyramiden. Jeg vet ikke om du så Norge rundt i går, men der var det ett innslag om en dame som hadde sluttet jobben sin for å lage teddybjørner av naturmatrialer og solgte disse og var veldig tilfreds med dette (prisen på en bamse lå på ca 1600).

I artikkelen stod det att hvert lag må tilfredstilles før man kan begynne på det neste laget (som f.eks i det første laget så må primær behovene våre tilfredstilles slikt som luft, vann og mat og uten disse vil vi dø).

Nivå 2 (sikkerhet) har også vært ett hett tema i de debattene jeg har fulgt online det siste året etter att twitter slaktivsm slo ut i full blomst i slutten av 2017 med #metoo og konsekvensene av denne (4 døde til nå som er bekreftet tilknyttet #metoo). Menn er legitimt redde for hva en falsk annklage kan gjøre med dem, eller noe som en kvinne kan akseptere vil en annen reagere negativt på og oppfatte helt feil.

Hvis ikke: La oss heller være uenige. 

Helt greit.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem har størst grunn til å frykte noe:

Mann A, frykt for å bli anklaget for voldtekt.
Kvinne B, frykt for å bli voldtatt.
Mann C, frykt for å bli voldtatt av en mann.
Mann D, frykt for å bli voldtatt av en kvinne.

...

Og behovet for sex handler ikke om å få barn, men om å dekke behovet for sex.
Jeg er forresten overbevist om at dette ikke er et grunnleggende behov hos svært mange kvinner, men faller under nivå 3, mens det er grunnleggende for de fleste menn.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hvem har størst grunn til å frykte noe:

Mann A, frykt for å bli anklaget for voldtekt.

Kvinne B, frykt for å bli voldtatt.

Mann C, frykt for å bli voldtatt av en mann.

Mann D, frykt for å bli voldtatt av en kvinne.

...

Jeg er forresten overbevist om at dette ikke er et grunnleggende behov hos svært mange kvinner, men faller under nivå 3, mens det er grunnleggende for de fleste menn.

Jeg tar en råsjans på kvinne B.

Lenke til kommentar

Kan du forklare resonementet ditt i forhold til dette?

Lenke til kommentar

Jeg har 4 barn, men mangler et tilfredsstillende sexliv.

Jeg plasserer utdannelse foran barn, men sex foran utdannelse.
Jeg vil ha et barn med min neste kjæreste, om mulig -- man det viktigste er sex, og så videre utdannelse -- ikke barn.

Barn er faktisk på samme nivå som selvrealisering for meg.
Og jeg har hatt flere kvinnelige kjærester som trenger et rent hus før de kan tenke på sex -- og som lett kan gå måneder uten sex om ikke økonomisk trygghet er på plass i et rent og vedlikeholdt hjem.

Samtidig så har jeg hatt en kvinnelig kjæreste som onanerte i dusjen morgen og kveld og samtidig ville ha sex morgen og kveld og midt på dagen i helgen, og gikk med vibrator i vesken til enhver tid, og pakket fire-fem ekstra leketøy til hver helgetur.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...