Gå til innhold

Føder norske kvinner for få barn?

Anbefalte innlegg

Jeg synes at pga overbefolkning i verden generelt så er det helt ok at det fødes mindre barn i Norge.

Enig.

Er det ikke grunn til å anta at roboter kommer og overtar de fleste jobbene i verden i framtiden? Hvor skal man gjøre av alle menneskene da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig.

Er det ikke grunn til å anta at roboter kommer og overtar de fleste jobbene i verden i framtiden? Hvor skal man gjøre av alle menneskene da?

Nei, egentlig ikke.

Og om det skulle skje så ville det bety at vi ikke trenger å jobbe lenger. Bare skaff deg en robot som gjør alt du trenger. 

Lenke til kommentar

Nei, egentlig ikke.

Og om det skulle skje så ville det bety at vi ikke trenger å jobbe lenger. Bare skaff deg en robot som gjør alt du trenger. 

Det vil sannsynligvis skje, det er bare et tidspørsmål før teknologisk automatisering overvelder arbeidsmarkedet fullstendig.

Når det da er alt for mange mennesker på jorden, vil fattigdomsbølgen komme for alvor. Også her.

Man er nødt til å tenke nytt. Og noe av det aller viktigste å prioritere er: Få folketallet i verden til å kraftig ned.

Det er veldig snevert at vår regjering å anmode om å få flere barn. Rent tilbakestående og primitivt er det.

Om 50 år kan dette bli et alvorlig problem.

Lenke til kommentar

Det vil sannsynligvis skje, det er bare et tidspørsmål før teknologisk automatisering overvelder arbeidsmarkedet fullstendig.

Slike prediksjoner har kommet gjentatte ganger de siste tiårene. Det har ikke skjedd, og det er ingenting som tyder på at det vil skje i nær fremtid. 

Folk predikerte i 2000 at masse jobber ville forsvinne til 2020. Kan du nevne hvilke jobber som har forsvunnet på grunn av teknologi de siste 5 årene? Og hvor stor andel er de av Norges arbeidstyrke?

Når det da er alt for mange mennesker på jorden, vil fattigdomsbølgen komme for alvor. 

Du kan ikke ha det begge veier. Om robotter kan gjøre alle jobber, så vil fattigdom bli kraftig redusert. Alle kan få flere personlige robotter, som gjør alt for dem. 

Jeg er faktisk enig at vi vil få en fattigdomsbølge, men det er fordi teknologi vil ikke komme til å redde fattige land fra deres alt for høye befolkningsvekst.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Slike prediksjoner har kommet gjentatte ganger de siste tiårene. Det har ikke skjedd, og det er ingenting som tyder på at det vil skje i nær fremtid.

Det er intellektuel latskap av typen 'fordi gutten ropte ulv! så mange ganger så er ikke ulveangrep mulig'.

Skjønt, ser man litt på historien, så blir det raskt selv-innlysende at en god del kriser ikke bare har kommet, men vært forutsigbare.

Folk predikerte i 2000 at masse jobber ville forsvinne til 2020, så få høre hvilke jobber har forsvunnet i 2018.

Og dette blir litt som 'hvilket år endret klimaet på jorden seg? Og hvor, nøyaktig?'.

Du kan ikke ha det begge veier. Om robotter kan gjøre alle jobber, så vil fattigdom bli kraftig redusert.

Med mindre vi går mot en aksellererende grad av skjeivfordeling fordi de som eier robotene, trenger ikke deg.

Alle kan få flere personlige robotter, som gjør alt for deg.

Ja, litt sånn som at vi har ytringsfrihet & pressefrihet, men i praksis er det de som eier pressene som setter agendaen for hva som skal diskuteres innenfor hvilke rammer?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er intellektuel latskap av typen 'fordi gutten ropte ulv! så mange ganger så er ikke ulveangrep mulig'.

Skjønt, ser man litt på historien, så blir det raskt selv-innlysende at en god del kriser ikke bare har kommet, men vært forutsigbare.

Nei, det er intelektuelt latskap å fullstendig ignorere at slike prediksjoner er som oftest feil.

Og du har misforstått historien om gutten som ropte ulv. Den sier ikke at samfunnet skal ta gutten seriøst hver eneste gang, fordi en eller annen gang så er det riktig. Nei, den sier at gutten skal slutte å rope ulv, fordi når det faktisk kommer en ulv så er det ingen som tror på han.

I dette tilfellet så betyr det at de som roper om at alle jobbene skal forsvinne om noen tiår bør slutte, fordi når jobbene faktisk forsvinner så er det ingen som tror på dem.

Og dette blir litt som 'hvilket år endret klimaet på jorden seg? Og hvor, nøyaktig?'.

Med klimaet så kan man faktisk peke tilbake til en temperaturøkning de siste årene. 

For de som tror jobbene vil forsvinne så snakker de alltid om fremtiden, fordi ser man på fortiden så ser man at deres tidligere prediksjoner var feil.

Med mindre vi går mot en aksellererende grad av skjeivfordeling fordi de som eier robotene, trenger ikke deg.

Det går ikke fordi vi har et sosialdemokratisk system i Norge. Pengene som blir fordelt fra firmaeierene til folket, vil kunne bli brukt til å kjøpe robotter. Når man har en robott så kan man bruke den til å lage flere robotter og da mister de som eier robottene kontrollen. I et liberalistisk system hvor noen rike folk eier alle robotter, så kan noen låne penger til å kjøpe en robott og få den til å lage flere robotter.

Det eneste systemet som kan hindre massene i få tak i slike robotter er et autoritært stat som hindrer vanlige folk å kjøpe/bygge sine egne robotter.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

De tar ca. 25 år før barn begynner å bidra positivt til samfunnet. Om boligprisene fortsetter å stige, så går de kanskje aldri i pluss i sin egen økonomi, og samfunnet kan bare vinne på det ved å skyve stadig mer gjeld over på de nye generasjonene, som vil føre til ekstreme velstands- og velferdsforskjeller.

Vi burde heller bruke tiden det tar å gro nye arbeidere til å finne andre løsninger på problemet.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Nei, det er intelektuelt latskap å fullstendig ignorere at slike prediksjoner er som oftest feil. Jeg vet også hvorfor de vil være feil.

Ok.

Med klimaet så kan man faktisk peke tilbake til en temperaturøkning de siste årene. 

For de som tror jobbene vil forsvinne så snakker de alltid om fremtiden, fordi ser man på fortiden så ser man at deres tidligere prediksjoner var feil.

Du får ta deg bryet med å sette deg litt inn i forskjellene i digitalisering mellom Estonia og Tyskland, om du ønsker å se hvilken vei utviklingen går.

Eller, bare lese nyheter hvor Erna Solberg selv har innrømmet at vi kan forvente en arbeidsledighet på 'opp mot 30%'. Internasjonalt regner man med at det vil gjennomsnittlig bli 50% - som det forøvrig er i en del europeiske land, riktignok i enkelt-segmenter av befolkningen - og innen noen yrker, så mye som 80%.

Automatiserte lastebiler, taxier og busser er de mest åpenbare eksemplene, og de er allerede i ferd med å rulles ut (pun intended).

Om emnet 'Fremtidens arbeidsmarked' er av interesse for deg utover ren personlig, subjektiv synsing som du ikke føler behov for å utdype noe videre utover 'folk har tatt feil før derfor har jeg rett', så anbefaler jeg konsulentfirmaet PriceWaterhouseCoopers sin analyse, '

Workforce of the future: The competing forces shaping 2030.

I kortform går vi mot et fragmentert arbeidsmarked hvor kjennskap og kontakter har større betydning, og en god del flere folk enn før faller utenfor.

Og, det burde være kjent at mastersyken har vært tilstede i mange tiår allerede slik at det faktisk er færre yrker som man kan tre inn i uten særlig utdannelse utover ungdomsskolen / videregående (eller realfag, hvor sosial dumping skviser ut nordmenn).

Det går ikke fordi vi har et sosialdemokratisk system i Norge. Pengene som blir fordelt fra firmaeierene til folket, vil kunne bli brukt til å kjøpe robotter.

Nei, det er ingen fordeling av penger fra firmaeiere til folket, det er skattelettelser til de rike og flukt til skatteparadiser og det er flere milliardærer per innbygger i Norge enn det er i USA.

Når man har en robott så kan man bruke den til å lage flere robotter og da mister de som eier robottene kontrollen.

Du mener slik som en Turing-maskin kan lage alt annet enn en kopi av seg selv?

I et kapitalistisk system hvor noen rike folk eier alle robotter, så kan noen låne penger til å kjøpe en robott og få den til å lage flere robotter.

Og lån blir gitt mot sikkerhetsgarantier. Som rike mennesker med kontakter og allerede etablerte produksjonslokaler og markedsførbare produkter har, mer av enn Ola Dunk som 'har en plan for å bli rik'.

Det eneste systemet som kan hindre massene i få tak i slike robotter er et autoritært stat som hindrer vanlige folk å kjøpe/bygge sine egne robotter.

Nei, det er bankene som må tenke på hvilken sannsynlighet det er for at de taper penger på en selvstendig næringsdrivende versus en hvilken som helst annen person med kapital og hundrevis av ansatte etc.

Lenke til kommentar

Folk predikerte i 2000 at masse jobber ville forsvinne til 2020. Kan du nevne hvilke jobber som har forsvunnet på grunn av teknologi de siste 5 årene? Og hvor stor andel er de av Norges arbeidstyrke?

Du kan ikke ha det begge veier. Om robotter kan gjøre alle jobber, så vil fattigdom bli kraftig redusert. Alle kan få flere personlige robotter, som gjør alt for dem. 

Jeg er faktisk enig at vi vil få en fattigdomsbølge, men det er fordi teknologi vil ikke komme til å redde fattige land fra deres alt for høye befolkningsvekst.

"Ingenting tyder på at det vil skje". Og spørs hva du legger i "nær fremtid" .

Jeg ikke blant de som predikerte noe for 2020, men mange jobber forsvinner jo visserligen støtt. ( noe av det siste, er at nå kan man kjøre oppi fergene gjennom autopass, folk mister jobbene i billettlukene. Bare et eksempel, men sånn vil det fortsette mer og mer.. )

Så langt klarer man finne nye jobber, men det vil dessverre ikke kunne fortsette i lengden.

Nær fremtid.. Vel, i løpet av de kommende tiåerene ( nevnte 50 år) er det all grunn til å tro at robot/automatisering vil komme for fullt på bred front. Slik utvikling akselrerer enormt jo lenger man kommer skjønner du. Og der spørs det hvor godt systemet er skodd for det.

Det er neppe så enkelt, at makthaverne bare lar folket få penger og velstand, for det om roboter gjør jobbene. Man kan jo håpe, men jeg regner med at der blir det en til de grader utfordring.

Uansett vil jeg tro det vil være en vennetjeneste for hele greia, om man får verdens befolkningstall til å gå ned. Kraftig ned. Da blir det hvertfall mye lettere å komme dette i møte.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Du får ta deg bryet med å sette deg litt inn i forskjellene i digitalisering mellom Estonia og Tyskland, om du ønsker å se hvilken vei utviklingen går.

Eller, bare lese nyheter hvor Erna Solberg selv har innrømmet at vi kan forvente en arbeidsledighet på 'opp mot 30%'. Internasjonalt regner man med at det vil gjennomsnittlig bli 50% - som det forøvrig er i en del europeiske land, riktignok i enkelt-segmenter av befolkningen - og innen noen yrker, så mye som 80%.

Nå snakker du igjen om fremtiden.

Og landene med mest arbeidsledighet er land i Sør-Europa, Afrika og Midtøsten. Det er land med mye digitalisering som har lav arbeidsledighet.

Automatiserte lastebiler, taxier og busser er de mest åpenbare eksemplene, og de er allerede i ferd med å rulles ut (pun intended).

Hvor mange jobber har forsvunnet idag på grunn av automatiserte lastebiler, taxier og busser?

Selv når jeg nevner at folk som deg bare snakker om hva du mener vil skje i fremtiden og ikke om hva som skjer idag, så snakker du fortsatt om fremtiden. 

Nei, det er ingen fordeling av penger fra firmaeiere til folket, det er skattelettelser til de rike og flukt til skatteparadiser og det er flere milliardærer per innbygger i Norge enn det er i USA.

Forestill deg at det finnes en bedrift i Norge som produserer alle varer vi har i Norge. 

Hvordan skal denne bedriften unngå å betale skatt med dagens skattelover? Om den betaler skatt så vil de bli omfordeles til f.eks. sosialhjelp, uføretrygd, arbeidsledighetstrygd, sykepenger, etc.

Svaret er enkelt, den kan ikke hindre at penger går til folket. Og de pengene kan bli brukt til å kjøpe robotter som lager robotter. Da har ikke denne bedriften lenger monopol på robotter.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Dette handler definitivt om levestandard. Ser man på land som industrialiseres og moderniseres, så ser man den samme drastiske nedgangen i fødselsrate, fordi menn og kvinner har mindre behov for barn, mindre interesse for barn og mindre vilje til å ha mange barn.

Det er naivt å tro at vi kan gjøre noe med viljen til å ha barn. Vi må tenke nytt, og se mot automatisering om vi skal ta støyten fra denne eldrebølgen, og ikke minst global overbefolkning. Alternativet er å importere arbeidsdyktige mennesker fra andre land, enten man liker det eller ei.

At det ikke er sustainable å basere seg på en stadig økende og voksende befolkning er jeg helt enig i.

Men man må prøve å ha et mål om at sin egen befolkning har god nok fødelsrate til å ha en konstant populasjon(at vi ikke blir færre). Hvis vi blir færre og færre i landet har vi til slutt et stort problem.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Forestill deg at det finnes en bedrift i Norge som produserer alle varer vi har i Norge. 

Hvordan skal denne bedriften unngå å betale skatt med dagens skattelover? Om den betaler skatt så vil de bli omfordeles til f.eks. sosialhjelp, uføretrygd, arbeidsledighetstrygd, sykepenger, etc.

Svaret er enkelt, den kan ikke hindre at penger går til folket. Og de pengene kan bli brukt til å kjøpe robotter som lager robotter.

Nja, om bedriften heter Staten ...
Lenke til kommentar

Nå snakker du igjen om fremtiden.

Hvor mange jobber har forsvunnet idag på grunn av automatiserte lastebiler, taxier og busser?

Hvis du ikke ser på dette spørsmålet i et fremtidsperspektiv hvor det er en utvikling som har en forutsigbar trend, hvorfor ikke bare redusere deg ned ad absurdum til 'hvor mange jobber har forsvunnet siden denne tråden startet'?

Svaret er enkelt, den kan ikke hindre at penger går til folket. Og de pengene kan bli brukt til å kjøpe robotter som lager robotter.

Ja... du har aldri betjent en 3D-printer, dreiemaskin, freser eller noe som helst av automatiserte verktøy?

Kan jeg tillate meg å spørre om du i det hele tatt har satt din fot innenforbi et industrilokale, noensinne?

• Liker 3
Lenke til kommentar

"Ingenting tyder på at det vil skje". Og spørs hva du legger i "nær fremtid" .

Jeg ikke blant de som predikerte noe for 2020, men mange jobber forsvinner jo visserligen støtt. ( noe av det siste, er at nå kan man kjøre oppi fergene gjennom autopass, folk mister jobbene i billettlukene. Bare et eksempel, men sånn vil det fortsette mer og mer.. )

Autopass begynner å bli gammelt, og før dette så hadde vi i mange tilfeller ikke en person sittene i en bilettluke, vi hadde automater. F.eks. du fikk parkeringsbilett igjennom en automat, ikke igjennom en person.

Dette er ikke snakk om mange jobber.

Så langt klarer man finne nye jobber, men det vil dessverre ikke kunne fortsette i lengden.

Nær fremtid.. Vel, i løpet av de kommende tiåerene ( nevnte 50 år) er det all grunn til å tro at robot/automatisering vil komme for fullt på bred front. Slik utvikling akselrerer enormt jo lenger man kommer skjønner du. Og der spørs det hvor godt systemet er skodd for det

Hvorfor er det grunn til å tro det når det har aldri skjedd før og det er ingen tegn på at det skjer idag?

Så du på prediksjoner om hvordan verden ville se ut idag for 50 år siden, så ville du f.eks. sett masse automatiske baner som frakter ting til folk og folk har sine egne personlige fly. Det har ikke skjedd.

Det er neppe så enkelt, at makthaverne bare lar folket få penger og velstand, for det om roboter gjør jobbene. Man kan jo håpe, men jeg regner med at der blir det en til de grader utfordring.

Makthaverene lar oss få mange ulike velferdstjenester idag, og de pengene kan brukes til å kjøpe robotter som lager robotter. Vi har også gode muligheter til å ta opp lån.

Om det skal slutte i fremtiden så må også demokratiet forsvinne.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvis du ikke ser på dette spørsmålet i et fremtidsperspektiv hvor det er en utvikling som har en forutsigbar trend, hvorfor ikke bare redusere deg ned ad absurdum til 'hvor mange jobber har forsvunnet siden denne tråden startet'?

Ja... du har aldri betjent en 3D-printer, dreiemaskin, freser eller noe som helst av automatiserte verktøy?

Kan jeg tillate meg å spørre om du i det hele tatt har satt din fot innenforbi et industrilokale, noensinne?

Så det skjer ikke idag, men det kommer til å skje snart? Tipper du vil si det samme om 10 år og du sa det samme for 10 år siden hvis du var gammel nok.

Personlig så drev jeg med 3D-printing på universitetet og jobber med automatisering. Jeg henter ikke min kunnskap fra propagandavideoer på tv og youtube.

Lenke til kommentar

Makthaverene lar oss få mange ulike velferdstjenester idag, og de pengene kan brukes til å kjøpe robotter som lager robotter. Vi har også gode muligheter til å ta opp lån.

Jeg tar det som et svar på mitt spørsmål, og konkluderer med at du har antagelig faktisk aldri engang skiftet olje på motoren på en bil.

Så det skjer ikke idag, men det kommer til å skje snart? Tipper du vil si det samme om 10 år og du sa det samme for 10 år siden hvis du var gammel nok.

Jo. Det skjer idag: https://duckduckgo.com/?q=job+loses+due+to+automation&t=lm&ia=web

Forøvrig er jeg gammel nok til å med loven i hånd ha kastet deg ut av huset, og krevd at du skaffet deg en jobb selv, for over tyve år siden.

PS! Og datamaskin hadde du aldri fått i presang, den skulle du fått spart til selv med å jobbe i huset og betalt avdrag på (for ikke søren om jeg vil ha en virkelighetsfjern, bortskjemt guttunge som tror at penger vokser på trær og han kan forvente at alt bare ramler magisk ned i nevene hans hver jul, fødselsdag, konfirmasjon, og når han åpner trostenebbet sitt og gaper om at 'alle de andre i klassen har det').

Endret av slemskurk
Lenke til kommentar

Hvorfor er det grunn til å tro det når det har aldri skjedd før og det er ingen tegn på at det skjer idag?

Så du på prediksjoner om hvordan verden ville se ut idag for 50 år siden, så ville du f.eks. sett masse automatiske baner som frakter ting til folk og folk har sine egne personlige fly. Det har ikke skjedd.

Fordi nå vet vi at det faktisk er på trappene. Det er høyst realistiske utsikter. Tidligere spådommer av den typen du snakker om, var mer subjektive antagelser.

Om det skal slutte i fremtiden så må også demokratiet forsvinne.

Sjelden uten at man finasierer det selv, gjennom lønnet arbeid. Finn det partiet som går god for, at mennesker i stor utstrektning skal få lov å være urpoduktive, og hvor realistisk det eventuelt er at de kommer i regjering .

Og ja, demokratiet kan bli truet om øvrighetene opplever seg truet.

Verdens folketall må ned. Det er noe av det viktigste som bør skje. Det kommer vi neppe unna.

Lenke til kommentar

Jeg bestemte meg for å finne litt statistikk om dette.

Jeg brukte kommunetall fra SSB og sjekket hvordan de har forandret seg etter 1972. Befolkningen er kategorisert etter befolkningen i 2017.

Vi kan se at det har vært høy vekst i alle kommuner utenom de aller minste. I 1972 bodde 49% i kommunene med over 30k befolkning, idag er det 46%. Det har ikke vært en kraftig urbanisering i Norge.

Men det har naturligvis ingenting med teknologi å gjøre, men på grunn av fraflyttingen fra byene på 70 og 80-tallet. Teknologi ser ut til å ha hatt motsatt effekt.

7p64gUx.png

Stopper fortsatt ikke de fleste fremtids utsikter. Du kan synse alt du vil, men jeg har da hørt på mang en forelesning om dette fra folk som kan det. 

Har du lagt merke til at land slår seg sammen? Som feks EU? Mange antar at det vil bli mye færre land i fremtiden. Og at byer vil vokse sammen. Mange antar at vi vil ende opp med ca 600 byer i hele verden der folk er sentralisert. 

1910 bodde 10% i byer. I dag bor 80% på verdensgjennomsnitt. Norge er akkuratt på gjennomsnittet.

Er også antatt at de som ikke bor i byer er så si bare menn i fremtiden, antallet kvinner i byer vil være ca 9% høyere enn menn.

Ganske artig tema. Men og ta din lokale utvikling som en prognose for hvordan verden/Norge blir, er litt som og ta ditt lokale vær som bevis på at global oppvarming ikke eksisterer.

https://e24.no/makro-og-politikk/nhos-aarskonferanse/verden-vil-bestaa-av-600-byer/23369873

Er igrunn mange grunner til urbanisering. Arbeid og arbeidsliv, Industri, mer service rettet næring, flere offentlig tjenester, kulturelle og sosiale endringer, innvandring.

Jeg ser for meg verden bli ganske fri i fremtiden, ganske fri flyt av mennesker. Folk som beveger på seg har til tendens og ende opp i byer pga er der mulighetene ligger. Ser bare dette på innvandringen, de sentraliserer seg i byer gjerne.

Dette er jo såklart en ting som kan forandre seg om evt våre myndigheter gikk aktivt inn for og påvirke dette. Men fordelene ved at folket lever urbant er så mangt at jeg tviler på at de vil påvirke det i noen negativ grad. Siden det er imot demmes interesser.

Enda ikke hørt noen ha en forelesning om hvordan vi alle kommer til og leve på landet i fremtiden :p For og sette det litt på spissen :D

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Enda ikke hørt noen ha en forelesning om hvordan vi alle kommer til og leve på landet i fremtiden :p For og sette det litt på spissen :D

Vel, de fleste store byer er tilfeldigvis havnebyer.

Og Grønlandsisen er allerede 'tapt', i den forstand at hard is der nede hvor permafrosten er, mykes opp, og gjørma smører breene slik at de sklir ut i havet. Så jo. 'Vi' kan ikke bo i de store byene lenger, de må fraflyttes. Gjerne på en planlagt måte, med mindre vi ønsker å velge mellom tredje verdenskrig og å sette opp robotiske skarpskyttertårn på grensen / strendene som knerter alle som kommer nærmere enn en kilometer (ifra feil retning).

Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig i at fremtiden blir mer urban. Det var derfor jeg la til den siste setningen hvor jeg sa at teknologi har ført til mer ikke mindre urbanisering. 

Og ser vi på andre land så har det vært en kraftig urbanisering. Det at urbaniseringen har gått sakte er hovedsakelig et norsk fenomen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...