Gå til innhold

Føder norske kvinner for få barn?

Anbefalte innlegg

Jeg mener at dette er en svak hypotese. Norske kvinner har aldri hatt så bra sosial sikkerhet som i dag, og samtidig aldri født så få barn. Hvis en sammenheng mellom sosial sikkerhet og antall fødsler skal påpekes, så er den i så fall omvendt proporsjonal.

Blander du her sammen "sosial sikkerhet" og "levestandard"? Dette er to helt forskjellige ting.

Ja en kan spekulere - men bare virkelige data kan gi svaret. Det er dog ganske rimelig å tro at mange får barn først etter at de har "etablert" seg i arbeidslivet. Materielt stress dominerer. 

Det er flere faktorer som spiller inn på om en får barn. Jeg mener at *opplevd* sosial sikkerhet er dårligere nå enn tidligere - og utsiktene er enda dårligere. Dette er *ikke* et spørsmål om inntekt men opplevd sikkerhet. Det kan for mange bli umulig å "etablere" seg i arbeidslivet. Tidligere kunne en dame til og med velge å være borte fra arbeidslivet. Nå har damene lite valg. 

Religiøsitet har også noe å si for antall barn. Religiøse lar oftere "gud"/naturen avgjøre - mens ikke-religiøse vil ha mer kontroll. Usikkerhet fremmer gjerne religiøsitet. Slik sett kan en si at usikkerhet gir flere barn :-) Men dette er ikke så interessant politisk?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kreditt for i hvert fall et *forsøk* på rasjonell forklaring.

Det er nok ikke hele forklaringen, men det er garantert litt av forklaringen. Folk har blitt flinkere til å beskytte seg mot kjønnsykdommer og uønskede graviditeter. Det forklarer også hvorfor aborttallene er synkende.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det være at folk har hatt like mye lyst på unger hele tiden, men nå har folk blitt flinkere til å bruke prevensjon?

Det er nok mange årsaker til det som skjer. Vi får stadig større valg og muligheter rundt hva vi skal gjøre med livet vårt. For mange blir det veldig overveldende og det som før var livets vei, dvs jobb, barn og hus kan nå være forandret til studier og reising i 10 år, et par år frivillig arbeid, før man kanskje flytter til andre siden av jordkloden for å "realisere seg selv", føle seg bedre enn "kun en nordmann". De dette gjelder er nok svært få men mange ser opp til sånne mennesker, så har du jo influencerne som poster fantasibilder om hvordan livet kan være. Småjenter som sitter og ser på dette får jo et svært forskrudd bilde av verden og blir deprimerte fordi de aldri kommer til å oppnå så mye med livet sitt. Mange er jo også særdeles opptatt av sin smartphone og bruker timesvis på timesvis av sin tid hver eneste dag på dette, for kanskje 20 år siden var dette tid som ble brukt på matlaging, barn og familie. Nå brukes det på IG osv, netflix-serier og reising. Verden blir mer og mer kompleks og de store medie appene på folks telefoner styrer i stor grad deres liv og forventninger til hvordan de tror livet skal være.

Lenke til kommentar

Det er nok mange årsaker til det som skjer. Vi får stadig større valg og muligheter rundt hva vi skal gjøre med livet vårt. For mange blir det veldig overveldende og det som før var livets vei, dvs jobb, barn og hus kan nå være forandret til studier og reising i 10 år, et par år frivillig arbeid, før man kanskje flytter til andre siden av jordkloden for å "realisere seg selv", føle seg bedre enn "kun en nordmann". De dette gjelder er nok svært få men mange ser opp til sånne mennesker, så har du jo influencerne som poster fantasibilder om hvordan livet kan være. Småjenter som sitter og ser på dette får jo et svært forskrudd bilde av verden og blir deprimerte fordi de aldri kommer til å oppnå så mye med livet sitt. Mange er jo også særdeles opptatt av sin smartphone og bruker timesvis på timesvis av sin tid hver eneste dag på dette, for kanskje 20 år siden var dette tid som ble brukt på matlaging, barn og familie. Nå brukes det på IG osv, netflix-serier og reising. Verden blir mer og mer kompleks og de store medie appene på folks telefoner styrer i stor grad deres liv og forventninger til hvordan de tror livet skal være.

Det er også dem som "lever livet" som pensjonister. Og å dø ensom er vel heller ikke kommet på moten enda?

Jeg kjenner forøvrig folk som fikk mange barn i tidlig alder - og det er få som "lever livet" slik som dem nå når barna er blitt voksne :-) Ikke alltid like fleksibelt å vente med familie til en er godt moden.

Jeg er ikke sikker på om så mange tenker at de skal "leve livet" *før* de stifter familie. Andre ting avgjør - men vi har lite data på dette. Mest bare "politisk synsing" for å bekrefte hva en allerede mener. Og er det slik bekreftelse en er ute etter - så er det jo kjekt å slippe å få plagsomme data om saken :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Beklager, men når du kommer med piss som vaksine-konspirasjoner osv. så legger du ikke opp til en sunn debatt.

Nå har svaret ventet en god stund på deg nettopp pga årstiden vi er i, men det er tydelig at det er du som kommer med piss i en slik artikkel når du på ingen måte gjør noe annet enn å gå til angrep uten å komme med noe fakta.

En annen ting er at jeg skrev at det var flere faktorer og at det er både argumentasjoner for og imot, dette var noen av de argumentene som jeg selv mener har vært tatt opp, men det finnes selvsagt flere. At jeg starter med å skrive følgende bør kanskje vare en god indikasjon på at jeg er åpen for at det ikke kun er dette som er årsaken, men at jeg selv ser på disse som noe av de viktigste årsakene bak kvinners sin reduserte fertilitet.

Igjen for å påpeke hvor jeg startet siterer jeg den opprinnelige delen av innlegget mitt og fremhever : 

Det er mange årsaker til nedgangen i fertiliteten, men hovedsakelig kan man argumentere for og imot :

At du velger å komme med påstander om at jeg kommer med vaksine konspirasjoner blir igjen tåpelig, de fleste vaksiner er per dags dato trolig helt greie hos kvinner, men ser man på sammenheng mellom når vaksinasjon ble innført og når menn begynte å få redusert sperm tallet sitt ( trolig opp til +50% over tid ) så kan det være lurt å prøve å finne ut om hva som er årsaken.

Dette er artikler som snakker om reduksjonen :

Sperm counts in the West plunge by 60% in 40 years as ‘modern life’ damages men’s health

Sperm counts among western men have halved in last 40 years – study

Sperm counts among men have more than halved in the last 40 years, research suggests, although the drivers behind the decline remain unclear.

The latest findings reveal that between 1973 and 2011, the concentration of sperm in the ejaculate of men in western countries has fallen by an average of 1.4% a year, leading to an overall drop of just over 52%.

Det er med andre ord mange faktorer med inn i bildet som faktisk gjør at det blir født mindre babyer i dag i siviliserte land enn før, akkurat her på det "Norske området" har vi det relativt bra, vi bor trygt, vi har "relativt" trygge inntekter, vi har en god sosial standard og vi har gode muligheter for å gi Norske barn en verdig oppvekst, men det er mye regjeringen kan gjøre for å gjøre dette enda bedre.

Det er nettopp det jeg ønsker å fremheve i det jeg skriver, at mange av de faktorene som kan være en årsak kan man kanskje ikke gjøre noe med, mens andre kan man ta tak i, derfor er det viktig for de som ønsker seg barn å ta de takene som behøves om det er problematisk å bli gravid slik at de kan bli det eller få den hjelpen de behøver før det blir for sent.

Lenke til kommentar

Blander du her sammen "sosial sikkerhet" og "levestandard"? Dette er to helt forskjellige ting.

Ja en kan spekulere - men bare virkelige data kan gi svaret. Det er dog ganske rimelig å tro at mange får barn først etter at de har "etablert" seg i arbeidslivet. Materielt stress dominerer. 

Det er flere faktorer som spiller inn på om en får barn. Jeg mener at *opplevd* sosial sikkerhet er dårligere nå enn tidligere - og utsiktene er enda dårligere. Dette er *ikke* et spørsmål om inntekt men opplevd sikkerhet. Det kan for mange bli umulig å "etablere" seg i arbeidslivet. Tidligere kunne en dame til og med velge å være borte fra arbeidslivet. Nå har damene lite valg. 

Religiøsitet har også noe å si for antall barn. Religiøse lar oftere "gud"/naturen avgjøre - mens ikke-religiøse vil ha mer kontroll. Usikkerhet fremmer gjerne religiøsitet. Slik sett kan en si at usikkerhet gir flere barn :-) Men dette er ikke så interessant politisk?

Jeg tenker mest sosiale ytelser, dvs. fødselspermisjon og andre økonomiske ytelser.

Er ikke kvinner bedre integrert i arbeidsmarkedet nå enn noen gang tidligere? Da bør det vel være greiere å komme tilbake igjen etter fødsel nå enn det var tidligere. 

Endret av logaritmemannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nå har svaret ventet en god stund på deg nettopp pga årstiden vi er i, men det er tydelig at det er du som kommer med piss i en slik artikkel når du på ingen måte gjør noe annet enn å gå til angrep uten å komme med noe fakta.

En annen ting er at jeg skrev at det var flere faktorer og at det er både argumentasjoner for og imot, dette var noen av de argumentene som jeg selv mener har vært tatt opp, men det finnes selvsagt flere. At jeg starter med å skrive følgende bør kanskje vare en god indikasjon på at jeg er åpen for at det ikke kun er dette som er årsaken, men at jeg selv ser på disse som noe av de viktigste årsakene bak kvinners sin reduserte fertilitet.

Igjen for å påpeke hvor jeg startet siterer jeg den opprinnelige delen av innlegget mitt og fremhever : 

At du velger å komme med påstander om at jeg kommer med vaksine konspirasjoner blir igjen tåpelig, de fleste vaksiner er per dags dato trolig helt greie hos kvinner, men ser man på sammenheng mellom når vaksinasjon ble innført og når menn begynte å få redusert sperm tallet sitt ( trolig opp til +50% over tid ) så kan det være lurt å prøve å finne ut om hva som er årsaken.

Sperm counts in the West plunge by 60% in 40 years as ‘modern life’ damages men’s health

Det er med andre ord mange faktorer med inn i bildet som faktisk gjør at det blir født mindre babyer i dag i siviliserte land enn før, akkurat her på det "Norske området" har vi det relativt bra, vi bor trygt, vi har "relativt" trygge inntekter, vi har en god sosial standard og vi har gode muligheter for å gi Norske barn en verdig oppvekst, men det er mye regjeringen kan gjøre for å gjøre dette enda bedre.

Det er nettopp det jeg ønsker å fremheve i det jeg skriver, at mange av de faktorene som kan være en årsak kan man kanskje ikke gjøre noe med, mens andre kan man ta tak i, derfor er det viktig for de som ønsker seg barn å ta de takene som behøves om det er problematisk å bli gravid slik at de kan bli det eller få den hjelpen de behøver før det blir for sent.

Sukk, det er samme gamle og jeg vet hvor dette ender. Det er bare å drysse litt vaksineskepsis og strålings-paranoia så går skravla. Etterhvert "redder" man seg med å si at "joda, vi vet ikke, men siden vi ikke vet så skal jeg tro på det jeg synes høres logisk ut". Kognitiv bias..

Til neste gang:

-Korrelasjon/Kasualitet

Lenke til kommentar

Det handler nok også mye om at vi i dag i stor grad forventes å realisere oss gjennom arbeid og utdannelse, og at dette særlig for kvinner blir en forventning som går på bekostning av familie(forøkelse). Om en ønsker å få opp fødselstallene tror jeg vi som samfunn må endre innstilling ovenfor det å satse på familie, og prøve å incentivere det å velge bort lange lite matnyttige studier. Om en bruker et par år etter videregående på å "finne seg selv", fem år på universitetet og deretter et par år på å få en fast full stilling en trives i, er det klart det fort blir mindre tid til barn. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Sukk, det er samme gamle og jeg vet hvor dette ender. Det er bare å drysse litt vaksineskepsis og strålings-paranoia så går skravla. Etterhvert "redder" man seg med å si at "joda, vi vet ikke, men siden vi ikke vet så skal jeg tro på det jeg synes høres logisk ut". Kognitiv bias..

Til neste gang:

-Korrelasjon/Kasualitet

Det er du som ikke bidrar i det hele tatt, ikke kommer du engang med noe konkret annet enn piss som går på person og ikke sak.

Kom tilbake når du faktisk kan bidra med å diskutere om saken tråden gjelder.

Lenke til kommentar

Det handler nok også mye om at vi i dag i stor grad forventes å realisere oss gjennom arbeid og utdannelse, og at dette særlig for kvinner blir en forventning som går på bekostning av familie(forøkelse). Om en ønsker å få opp fødselstallene tror jeg vi som samfunn må endre innstilling ovenfor det å satse på familie, og prøve å incentivere det å velge bort lange lite matnyttige studier. Om en bruker et par år etter videregående på å "finne seg selv", fem år på universitetet og deretter et par år på å få en fast full stilling en trives i, er det klart det fort blir mindre tid til barn. 

Enig i dette. Les dette innlegget her, tatt fra NRKs sak om dette på facebook, som handler om samfunnets holdninger til kvinner som reduserer sin arbeidstid:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/49395795_1668620473238693_8494152539216805888_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=5958358f61a0b51a1cf318212a94303c&oe=5CD5E512

Lenke til kommentar

Så det koker ned til å oppfylle sitt kollektivistiske ansvar fremfor å søke sin personlige lykke? For all del advar ungdommen mot luftslott-studier, men ærlig talt så kommer ikke dette til å stoppe folk i å yte sitt absolutt fulle potensiale, med mindre vi skal gjøre studie og jobb så kjedelig at de heller vil gå hjem og verpe barn.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat på dette punktet har norske mødre mye å lære av somaliske mødre, nemlig å føde flere barn.

Nå er det i stedet somaliske mødre som "lærer av oss". Ikke bare blant innvandrere, selv i Somalia er barnetallene på vei ned. Det får riktig nok ikke fort, men det går ned.

Jeg vil tro vi kan løse dette problemet med å importere flere utlendinger til Norge.

Det hjelper på, men bare i første generasjon. Innvandrernes døtre får i snitt ikke flere barn enn befolkningen ellers. Så da må vi ha en jevn eller økende innvandring...

I det lange løp betyr dette slutten for rasen "Nordmann" som vi kjenner til det i dag.

Nå er vi ingen rase. Og enn så lenge betyr det ikke slutten på noe som helst. Men om så var? Hvorfor skal jeg sitte på mine gamle dager å bekymre meg for om våre etterkommere er den ene eller andre "rasen" eller hudfargen? Får jeg nøttebrune oldebarn så er jeg like fornøyd med det.

Vi utsletter oss selv men det er ingen som vil se det før det er for sent til å forandre på.

Nei, det gjør vi ikke. Vi lever stadig lengre, hver av oss. Så fødes det kanskje færre, men man kan jo ikke utslette noen som ikke er født. Det er individenes frihet og lykke som betyr noe. Det avgjøres av kultur, ikke hudfarge. (Og ja, innvandring betyr også import av kultur. Slik kultur kan selvsagt være negativ. Så er det sagt.)

Og nei, jeg ser ingen grunn til å norske eller andre kvinner skal være fødemaskiner for at Erna Solberg og Siv Jensen skal få nok skattebetalere til å opprettholde dagen politiske system.

Jeg mener for ordens skyld det samme om alle folkegrupper, så lenge fødselsnedgangen er naturlig. Det er helt greit om somaliske eller samiske damer i likhet med etnisk norske får færre barn så lenge det er fordi livet gir dem anledning til å velge det bort, og ikke skjer under tvang eller som følge av vold eller annet.

Geir :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Så det koker ned til å oppfylle sitt kollektivistiske ansvar fremfor å søke sin personlige lykke? For all del advar ungdommen mot luftslott-studier, men ærlig talt så kommer ikke dette til å stoppe folk i å yte sitt absolutt fulle potensiale, med mindre vi skal gjøre studie og jobb så kjedelig at de heller vil gå hjem og verpe barn.

Det var en veldig rar lesing av det jeg skriver. Tvert imot peker jeg jo på at samfunnet forventer at en skal realisere seg selv gjennom utdannelse og karriære, og det er ikke gitt at det å presses til å fokusere mye på arbeid og utdannelse fører til mer "personlig lykke". Tvert imot virker det ikke ulogisk at de som har fått tid til og med familie gjennom livet vil oppleve mer lykke enn de som sitter igjen med et voldsomt høyt antall arbeidstimer, men uten noen å dele fruktene med. 

Dette gjelder da for menn i enda større grad enn kvinner.

Absolutt, men for menn går det antagelig i mindre grad på bekostning av muligheten til å etablere seg da menn ikke har samme biologiske klokken, gjerne finner yngre partnere og det å lykkes gjerne gjør det lettere å finne en partner å etablere seg med. 

Enig i dette. Les dette innlegget her, tatt fra NRKs sak om dette på facebook, som handler om samfunnets holdninger til kvinner som reduserer sin arbeidstid:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/49395795_1668620473238693_8494152539216805888_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=5958358f61a0b51a1cf318212a94303c&oe=5CD5E512

Leste NRK sin sak på dette i ferien, og synes det var veldig interessant lesing. Mange kvinner ønsker rett og slett ikke å ha full jobb i tillegg til full familie, og selv de som av ideologiske grunner mener at begge bør være i full jobb må noen ganger bøye av for virkeligheten. 

Lenke til kommentar

Det er vanskelig for mennesker og få barn, fordi vi er utviklet slik. Menn sin sæd er laget for og sloss mot annet sæd. Når det går for et menneske kommer kanskje en teskje med sperm. Når det går for en gris kan du få opp til en halv liter med god sakene. Meste av grisen sin sæd er fruktbar, hos mennesker er stort sett all sæd krigere. Vi har bare vært i monogame forhold de seneste 10000 årene. Før det var det penis bein og voldtekt var dagligdags.

Legg til at vi har tatt vekk naturen fra ligningene, i disse dager får menn med lav fruktbarhet formert seg via teknologi. Også sender de disse genene videre. Naturlig ville kanskje det menneske vært barnløs. Varme er noe testikkelene ikke liker, derfor de er utenfor kroppen så de kan regulere varme. Mange jobber som feks kokk, så blir du ofte varm ved livet. Noe som kan gjøre det enda vankeligere og få barn.

Lenke til kommentar

I dagens samfunn er det mye snakk om likestilling og likelønn. For at kvinnene skal opp i lønn må de også naturlig nok ta høyere og lengre utdannelse. Slik er normen blitt. I dag er presset stort for at flere og flere skal ta mastergrader. Mange er derfor 25-30 år før de er ferdig med utdannelsen. Så skal de ut på jobbjakt, tjene seg opp ansiennitet og erfaring før man endelig er godt nok etablert til å stifte familie.

På grunn av dette øker snittalderen for førstegangsfødende. Hvis vinduet hvor norske kvinner vurderer barn er mellom 30 og 40 år, sier det seg selv at det blir travelt dersom kvinnen skal føde mer enn 2 barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...